Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte blir tvillinger forbyttet i løpet av babytiden? Altså at Kari og Anne blir født og får hvert sitt navn, men så glemmer foreldrene plutselig hvem som er hvem eller bytter om på noe som kjenntegner barnene?

Anonymkode: 032dd...f4a

Har lest at de merker dem, f.eks ved å lakke en liletånegl på hvert barn i forskjellige farger eller å ha små tøybånd i forskjellige farger rundt barnas arm....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Mynona skrev:

Selv eneggede tvillinger er litt forskjellige. De som kjenner eneggede tvillinger ser jo forskjell på dem, så jeg vil jo tro at de selv ser hvem som er hvem også. 

Vi har eneggede tvillinger på jobb(barnehage) , og spør du en av de hvem som er hvem på et bilde så tar de alltid riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, DreamOn skrev:

Har lest at de merker dem, f.eks ved å lakke en liletånegl på hvert barn i forskjellige farger eller å ha små tøybånd i forskjellige farger rundt barnas arm....

Ja, og armbånd på sykehuset. Men hvis de én dag glemmer å lakke neglene/ta på armbånd eller lignende?

Anonymkode: 032dd...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, K@tt skrev:

Vi har eneggede tvillinger på jobb(barnehage) , og spør du en av de hvem som er hvem på et bilde så tar de alltid riktig.

Ikke sant. Jeg kjenner 4-5 eneggede tvillingpar, og jeg ser forskjell på de lett. Untatt det ene, for de kjenner jeg ikke så godt at jeg ser forskjellene. Men de andre er det lett å se forskjell på for oss som kjenner de selv om andre synes de er klin like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva k'en bak tall står for. Det kan for eks stå 1k, som da er 1000. Men hva står den k'en for?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ohdeergod skrev:

Jeg lurer på hva k'en bak tall står for. Det kan for eks stå 1k, som da er 1000. Men hva står den k'en for?!?!

Kilo som betyr 1000 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Brimi skrev:

Eller tusen. F.eks 1.2k likerklikk.

Jepp. Tenkte på det etter jeg hadde postet at jeg burde skrevet tusen. Det er mer presist. Men var litt trøtt og sløv så orket ikke endre det. :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mynona skrev:

Jepp. Tenkte på det etter jeg hadde postet at jeg burde skrevet tusen. Det er mer presist. Men var litt trøtt og sløv så orket ikke endre det. :ler: 

 

38 minutter siden, Brimi skrev:

Eller tusen. F.eks 1.2k likerklikk.

nå lurer jeg på hva dere mener er forskjellen på tusen og 1000?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kara W skrev:

 

nå lurer jeg på hva dere mener er forskjellen på tusen og 1000?

Det er jo det samme, bare forskjellige måter å skrive på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen se at jeg har tittet på Facebook profilen deres, ev om jeg kan se hvem som har tittet på min?  På LinkedIn f.eks ser man jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kara W skrev:

Kan noen se at jeg har tittet på Facebook profilen deres, ev om jeg kan se hvem som har tittet på min?  På LinkedIn f.eks ser man jo det.

Det kan de ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger hardt skadede mennesker i kunstig koma for at de skal bli bedre. Men hva er det egentlig med den komaen som gjør at man blir bedre? Hvorfor kan kroppen jobbe bedre/hardere for å gjøre deg frisk i koma enn uten å være i koma? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
47 minutter siden, Mynona skrev:

Man legger hardt skadede mennesker i kunstig koma for at de skal bli bedre. Men hva er det egentlig med den komaen som gjør at man blir bedre? Hvorfor kan kroppen jobbe bedre/hardere for å gjøre deg frisk i koma enn uten å være i koma? 

Kort fortalt: Kunstig koma brukes ved alvorlige hodeskader (hvor det også kan være andre skader på kroppen ellers). Det er for å gi hjernen best mulig sjanse til å reparere seg selv uten at hjernen må ta hensyn til en kropp som plutselig løper rabiat pga. hodetraumaet (f.eks. skader i hjerneregionen som regulerer kroppstemperatur kan føre til at kroppstemperaturen øker/minsker, som igjen utløser andre reguleringsmekanismer i hjernen.) Ved kunstig koma settes disse reguleringsmekanismene på "pause" slik at hjernen bare må "tenke" på seg selv.

Her er en artikkel som sikkert forklarer det bedre: http://www.scientificamerican.com/article/what-is-a-medically-induced-coma/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kara W skrev:

Kan noen se at jeg har tittet på Facebook profilen deres, ev om jeg kan se hvem som har tittet på min?  På LinkedIn f.eks ser man jo det.

Jeg hørte en historie en gang, fra en jeg kjenner. Han hadde snakket en god del med en annen person, i forbindelse med noe arbeid. De hadde utelukkende snakket sammen over telefon, eller med tekstmeldinger. De hadde heller aldri sendt e-poster, og i alle fall ikke meldinger over Facebook (eller andre steder) på internett...

Men likevel poppet denne andre personen opp i listen over "personer du kanskje kjenner" inne på Facebook-profilen hans....  :dry:

Så den eneste måten dette kunne ha skjedd på, var dersom denne andre personen hadde søkt ham opp på internett, og sjekket profilen hans på Facebook.  :)

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte en historie en gang, fra en jeg kjenner. Han hadde snakket en god del med en annen person, i forbindelse med noe arbeid. De hadde utelukkende snakket sammen over telefon, eller med tekstmeldinger. De hadde heller aldri sendt e-poster, og i alle fall ikke meldinger over Facebook (eller andre steder) på internett...

Men likevel poppet denne andre personen opp i listen over "personer du kanskje kjenner" inne på Facebook-profilen hans....  :dry:

Så den eneste måten dette kunne ha skjedd på, var dersom denne andre personen hadde søkt ham opp på internett, og sjekket profilen hans på Facebook.  :)

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Dette har alle tegnene til en myte/vandrehistorie. Facebooks algoritmer er såpass kompliserte at de lett oppstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Kort fortalt: Kunstig koma brukes ved alvorlige hodeskader (hvor det også kan være andre skader på kroppen ellers). Det er for å gi hjernen best mulig sjanse til å reparere seg selv uten at hjernen må ta hensyn til en kropp som plutselig løper rabiat pga. hodetraumaet (f.eks. skader i hjerneregionen som regulerer kroppstemperatur kan føre til at kroppstemperaturen øker/minsker, som igjen utløser andre reguleringsmekanismer i hjernen.) Ved kunstig koma settes disse reguleringsmekanismene på "pause" slik at hjernen bare må "tenke" på seg selv.

Her er en artikkel som sikkert forklarer det bedre: http://www.scientificamerican.com/article/what-is-a-medically-induced-coma/

Ahh.. takk for svar. Det var dette jeg gikk å funderte på i morges på vei til jobb. Jeg hørte nemlig om en jente som ble lagt i kunstig koma og på den måten overlevde rabies-infeksjon.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte en historie en gang, fra en jeg kjenner. Han hadde snakket en god del med en annen person, i forbindelse med noe arbeid. De hadde utelukkende snakket sammen over telefon, eller med tekstmeldinger. De hadde heller aldri sendt e-poster, og i alle fall ikke meldinger over Facebook (eller andre steder) på internett...

Men likevel poppet denne andre personen opp i listen over "personer du kanskje kjenner" inne på Facebook-profilen hans....  :dry:

Så den eneste måten dette kunne ha skjedd på, var dersom denne andre personen hadde søkt ham opp på internett, og sjekket profilen hans på Facebook.  :)

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Det har skjedd meg og. En jeg studerte sammen med 6 år tidligere dukket opp hos meg. Jeg hadde glemt at personen eksisterte for vi jobbet bare sammen på en oppgave, og ikke noe utenom det. Vi har aldri mailet på den mailadressen Facebook har på meg, bare på studentmailen. Men jeg har telefonnummeret hennes i mobilen, og facebook (eller er det messenger) har jo tilgang på telefonlisten til og telefonloggen/sms også iht retningslinjene har jeg lest (i avisa), så jeg antar at det er derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen mellom en carving sving og en vanlig slalåm sving?  Og carving ski og vanlig slalåm ski?  Hver gang jeg nevner at jeg liker å stå på slalåm så begynner folk å snakke om carving, og jeg bare smiler og nikker for å ikke virke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Hva er forskjellen mellom en carving sving og en vanlig slalåm sving?  Og carving ski og vanlig slalåm ski?  Hver gang jeg nevner at jeg liker å stå på slalåm så begynner folk å snakke om carving, og jeg bare smiler og nikker for å ikke virke dum.

Det er to forskjellige typer ski. Med forskjellige teknikker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Brimi skrev:

Det er to forskjellige typer ski. Med forskjellige teknikker osv.

Ja, det har jeg skjønt, men til tross for Google har jeg ikke klart å skjønne hva som er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...