Gå til innhold

Barnevernet tapte saken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om kritikk i forhold til omsorgsovertagelse, dvs. om saker der foreldrene har blitt fratatt omsorgen på feil grunnlag. Altså dette har ikke noe med det vi snakker om her i tråden. Dvs. om barneverntjenesten kan kritiseres, eller om man bør mene noe om en sak, når man kun kjenner en side i en sak der foreldre har blitt fratatt omsorgen for barnet sitt.

Når det er sagt, så er det det du linker til noe av det jeg har skrevet at bv kan kritiseres for. Viser til tidligere svar. Linken er forresten 6 år gammel, og det som står der er gammelt nytt, men der gjenstår fremdeles ting bv (både det statlige og kommunale) kan bli bedre på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du faktisk linker til noe, hadde det vært artig om du faktisk visste noe om det du referer til. Eksempelvis hva er det kommunene bryter? Og hvorfor er det ikke tilstrekkelig med institusjonsplasser? Og hva har det med denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presisering:

Siden du faktisk linker til noe, hadde det vært artig om du faktisk visste noe om det du referer til. Eksempelvis hva er det kommunene bryter i barneverntjenesteloven? Og hvorfor er det ikke tilstrekkelig med institusjonsplasser? Og hva har det med denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Barnevernet har overtatt omsorgen for barn på dagen der det har vært behov for det. Det har da på forhånd vært samtaler etc. med BV. MEN, BV har også tapt saker da BV ikke har fulgt retningslinjene korrekt ved overtagelse av omsorg, og det er jo tragisk det også. Barnevernet overtar jo ikke omsorgen uten grunn får vi jo stole på:-) Men det er jo klart at en omsorgsovertagelse er tragisk for foreldrene uansett. De er jo glade i barna sine, selvom kanskje ikke alle foreldre er like egnet.. Presierer at dette er på generellt grunnlag og jeg sier IKKE at TS er uegnet:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om kritikk i forhold til omsorgsovertagelse, dvs. om saker der foreldrene har blitt fratatt omsorgen på feil grunnlag. Altså dette har ikke noe med det vi snakker om her i tråden. Dvs. om barneverntjenesten kan kritiseres, eller om man bør mene noe om en sak, når man kun kjenner en side i en sak der foreldre har blitt fratatt omsorgen for barnet sitt.

Nei , som sagt så har barnvernet mange ( dvs flere enn 1) område og forbedre seg på . Utbredelse av lovbrudd i så mange tilfeller som 30 % er jo relativt graverende og dette er jo bare snakk om en lov .

Hadde det vært snakk om flere lover , hadde nok andelen lovbrudd vært betydelig høyere .

At det heller ikke finnes rutiner for kontakt og oppfølging i 70 % av kommunene åpner jo også opp for at det kan være en viss variasjon og tilfeldighet rundt hvordan denne kontakten og oppfølgingen faktisk skjer fra sted til sted , men også internt på samme stedet .

(Altså den kontakten og oppfølgingen som blir grunnlaget for de vedtak barnevernet eventuelt fatter )

I media finnes det masse kritikk mot barnevernet . Det betyr ikke at barnevernet også gjør masse bra , men det betyr at barnevernet har et stort forbedringpotensiale og at foreldre som forteller om negative møter med barnevernet ikke bare bør avfeies som løgnere på generelt grunnlag og spesielt ikke av de som ikke vet noenting om hverken barnevernet på det aktuelle stedet eller andre saksforhold .

Endret av mousepad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , som sagt så har barnvernet mange ( dvs flere enn 1) område og forbedre seg på . Utbredelse av lovbrudd i så mange tilfeller som 30 % er jo relativt graverende og dette er jo bare snakk om en lov .

Hadde det vært snakk om flere lover , hadde nok andelen lovbrudd vært betydelig høyere .

At det heller ikke finnes rutiner for kontakt og oppfølging i 70 % av kommunene åpner jo også opp for at det kan være en viss variasjon og tilfeldighet rundt hvordan denne kontakten og oppfølgingen faktisk skjer fra sted til sted , men også internt på samme stedet .

(Altså den kontakten og oppfølgingen som blir grunnlaget for de vedtak barnevernet eventuelt fatter )

I media finnes det masse kritikk mot barnevernet . Det betyr ikke at barnevernet også gjør masse bra , men det betyr at barnevernet har et stort forbedringpotensiale og at foreldre som forteller om negative møter med barnevernet ikke bare bør avfeies som løgnere på generelt grunnlag og spesielt ikke av de som ikke vet noenting om hverken barnevernet på det aktuelle stedet eller andre saksforhold .

Det du har referert til, er en helt annen sak enn hva vi har diskutert.

Det fremkommer veldig tydelig for meg at du leter etter argumentasjon, for å støtte opp under dine svar. Hvis du hadde lest og forstått det du referer til, hadde du også sett at det ikke har noe som helst med det du tidligere har argumentert for. Dvs. dette handler ikke om at barneverntjenesten overtar omsorgen på feil grunnlag.

Ansvaret for at den kommunale barneverntjenesten bryter barneverntjenesteloven ligger ikke på de barnevernansatte, men på politikerne og bevilgningene. Slik at kritikken bør rettes der den hører hjemme i forhold til dette.

Foreldre som forteller om negative møter med barneverntjenesten, har ikke blitt kallt for løgnere i denne tråden. Det man har sagt er at det er kun en side av en sak som har blitt presentert, og at det er umulig å basere seg på denne. Og erfaringen min er at alle foreldre som ikke er enige med barneverntjenesten, ikke klarer å gjenfortelle saken slik den egentlig er.

Det kan for meg se ut som du søker etter kunnskap på nettet som underbygger det du tror. Du er altså utvelgende i dokumentasjonen din, og henter mer enn gjerne frem 6 år gammel kritikk (som ikke har noe med saken) for å forsøke og underbygge meningene dine.

Jeg har selv vist til hva bv bør kritiseres for, og da trukket frem relevant dokumentasjon, dvs. det den kritiske pressen er opptatt av i 2010. Prøver altså ikke å være selektiv i forhold til kunnskapen, men ærlig og oppdatert. Og jeg gjentar at det du prøver å kritisere bv for i denne tråden - at man overtar omsorg på uten lovgrunnlag, og at foreldrene har blitt utsatt for feil - ikke stemmer, og derfor heller ikke noe bv skal kritiseres for.

Som jeg tidligere har skrevet til deg, så er det de med minst kunnskap om barneverntjenesten som er mest kritisk. Og det synes jeg faktisk at du bør ta til deg, for du har ingen egenerfaring.

(Husk at når man snakker om bv, gjør man det på generelt grunnlag. Dvs. der kan finnes enkeltsaker eller -mennesker, der det kan ha blitt gjort feil. Men det sier ikke noe om hvordan bv i Norge fungerer.).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble helt feil (leste ikke korrektur): "Og erfaringen min er at alle foreldre som ikke er enige med barneverntjenesten, ikke klarer å gjenfortelle saken slik den egentlig er.".

Skulle stå: "Og erfaringen min er at alle de foreldre som har vært gjennom omsorgsovertagelse, og ikke er enig i Fylkesnemndas vedtak, ikke klarer å gjenfortelle saken slik den egentlig er.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i det. Her er oppdatert og relevant informasjon om hva bv kan kritiseres for: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktuelt/taler_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-barne--likestilling/2010/Tale-til-Barne--ungdoms--og-familieetatens-lederkonferanse.html?id=600736

Dette er forhold som er på dagsorden, og som det jobbes aktivt i forhold til å forandre på, jfr. kompetansehevingen som allerede er startet opp. Politikerne har også tatt dette mer på alvor, og det ble i fjor bevilget midler. Dessverre ble de ikke øremerket, så de forsvant til annen kommunal drift. Så nå er neste å øremerke midlene til bv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info. hva som er relevant - som jeg tidligere nevnte er jeg mer bekymret for at man ikke ser omsorgssvikten:

I perioden 1998 til 2008 har det vært en økning i meldinger på 76 prosent og en økning i undersøkelsessaker på 55 prosent, mens økningen i årsverk kun var 33 prosent. Utviklingen fortsatte i 2009. Undersøkelser viser at barnevernet ikke behandler alle bekymringsmeldinger tilstrekkelig grundig. Dette har alvorlige konsekvenser for barns rettssikkerhet, helse, og utvikling. Undersøkelser enkelte fylkesmenn har gjennomført viser at til dels alvorlige saker henlegges . Fylkesmannen i Oslo og Akershus vurderte at 65,5 prosent av de henlagte sakene burde vært undersøkt etter loven. Barnevernet henla 3673 meldinger første halvår 2009. - http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktuelt/taler_artikler/politisk_ledelse/taler-og-artikler-av-statssekretar-henri/2010/Barnevern--kommunesatsing-og-interkommunale-muligheter.html?id=594375

Som nevnt, så er det ikke dette tråden handler om. Men det er dette man bør være bekymret for. Ikke historiene til foreldre som legger frem sin side av saken (og så tror folk som ikke kjenner bv at man vet hvordan ting fungerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Som nevnt, så er det ikke dette tråden handler om. Men det er dette man bør være bekymret for. Ikke historiene til foreldre som legger frem sin side av saken (og så tror folk som ikke kjenner bv at man vet hvordan ting fungerer).

Kan det ikke likevel argumenteres for - at på generelt grunnlag - pga dårlig tilgang på resurser så blir noen hastevedtak for hastige? At dersom det hadde vært brukt litt mer tid på forundersøkelser så hadde man luket ut flere av de sakene man taper i fylkesnemda - enten ved at man hadde BEDRE grunnlag for saken og dermed hadde vunnet, eller slapp å gjennomføre tiltak fordi man hadde flere fakta på bordet og fikk luket bort misforståelser og falske meldinger?

Jeg understreker at jeg snakker på generelt grunnlag, og jeg vil også understreke at jeg ikke tror barnevernet på generelt grunnlag gjør en dårlig jobb. Jeg er forøvrig enig med deg - som jeg har nevnt tidligere - at noen av partene i slike saker ikke ser sin egen sak fra utsiden i det hele tatt, og at det er umulig å ta stilling til om et vedtak er rett eller galt ut fra en side i saken.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det som oftest gjør her, sporer en tråd om BV fort over til om BV alltid, eller aldri tar feil...

BV er satt sammen av mennesker. Mennesker som gjør feil, som feilbedømmer, er hevngjerrige, beskytter hverandre, og som vil gjøre at de kan for å hjelpe barna. De kommer i alle variasjoner innad i dette, og påvirker hverandre på avdelingene ulikt. Rett person til rett situasjon, og du har en reddende engel. Feil person i feil situasjon, og helvete bryter løs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke likevel argumenteres for - at på generelt grunnlag - pga dårlig tilgang på resurser så blir noen hastevedtak for hastige? At dersom det hadde vært brukt litt mer tid på forundersøkelser så hadde man luket ut flere av de sakene man taper i fylkesnemda - enten ved at man hadde BEDRE grunnlag for saken og dermed hadde vunnet, eller slapp å gjennomføre tiltak fordi man hadde flere fakta på bordet og fikk luket bort misforståelser og falske meldinger?

Jeg understreker at jeg snakker på generelt grunnlag, og jeg vil også understreke at jeg ikke tror barnevernet på generelt grunnlag gjør en dårlig jobb. Jeg er forøvrig enig med deg - som jeg har nevnt tidligere - at noen av partene i slike saker ikke ser sin egen sak fra utsiden i det hele tatt, og at det er umulig å ta stilling til om et vedtak er rett eller galt ut fra en side i saken.

Slik fungerer virkeligheten:

- Akuttsaker blir ikke foretatt pga en kan spare tid. Tvert i mot. Akuttsaker og nemndsaker tar mye tid, og derfor kan det bli en vegring (som ikke bør være der) for å beslutte å sende sak til nemnda. Så når arbeidsmengden er altfor stor, leter ikke en bv.arbeider etter fylkesnemndsaker.

- Pga at man ikke får jobbet godt nok i sakene, så ender mange av sakene akutt. Bekymringene er likevel reelle, men man kunne istedenfor fått foretatt en planmessig omsorgsovertagelse.

Det er også slik at enkelte saker blir akutte pga det er da man får plasser hos Bufetat (statlige bv). De lider også av en krise med manglende fosterhjem og inst.plasser. Når en saksbehandler ser at den eneste måten å få en plass på, uten å vente i 1 1/2 år, kan det føre til akutt. Og så er det slik at i ventetiden på plass, kan det oppstå akuttsituasjoner.

- Lav terskel for å henlegge meldinger.

- Det har blitt høyere krav i Fylkesnemnda, enn det var tidligere. Mange saker som ikke går gjennom i nemnda, er der fremdeles bekymring for, og behov for oppfølgende hjelpetiltak. Det er ikke slik at nemndsakene ikke er alvorlige selv om de ikke går gjennom.

Kunne skrevet mer, men kan ikke sitte og bruke for mye av fritiden min på "arbeid". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og som det som oftest gjør her, sporer en tråd om BV fort over til om BV alltid, eller aldri tar feil...

BV er satt sammen av mennesker. Mennesker som gjør feil, som feilbedømmer, er hevngjerrige, beskytter hverandre, og som vil gjøre at de kan for å hjelpe barna. De kommer i alle variasjoner innad i dette, og påvirker hverandre på avdelingene ulikt. Rett person til rett situasjon, og du har en reddende engel. Feil person i feil situasjon, og helvete bryter løs.

Det har jeg allerede tatt opp - at feil kan skje pga vi er mennesker - men at en kan ikke bedømme hele bv i Norge pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble helt feil (leste ikke korrektur): "Og erfaringen min er at alle foreldre som ikke er enige med barneverntjenesten, ikke klarer å gjenfortelle saken slik den egentlig er.".

Skulle stå: "Og erfaringen min er at alle de foreldre som har vært gjennom omsorgsovertagelse, og ikke er enig i Fylkesnemndas vedtak, ikke klarer å gjenfortelle saken slik den egentlig er.".

Hehe , blir litt nærliggende å tro at det kanskje er det første du virkelig mener og at korrektturen din er den politiske korrekte versjonen ;) .

EDIT:blings :)

Når gjennomgangen til riksrevisjonen bare er 6 år , så syntes jeg det er ganske lite når det kommer til noe så tunggrodd som offentlige organer som består av mange mennesker , avdelinger og instanser som skal samarbeide med hverandre . Endringer tar tid , for å si det mildt .

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe , blir litt nærliggende å tro at det kanskje er det første du virkelig mener og at korrektturen din er den politiske korrekte versjonen ;) .

Må også bare få minne deg om at det er barneloven barnvernet brøt i 30% av tilfellene og ikke barneverntjenesteloven (barnevernloven) som du sa , men det er vel ikke så nøye med lover og regler og slikt ;)

Når gjennomgangen til riksrevisjonen bare er 6 år , så syntes jeg det er ganske lite når det kommer til noe så tunggrodd som offentlige organer som består av mange mennesker , avdelinger og instanser som skal samarbeide med hverandre . Endringer tar tid , for å si det mildt .

Jeg synes det første svaret ditt var lavmål. Håper du ikke har ett slikt menneskesyn ellers også. Mer er det ikke å si om det

Tror du må lære deg litt om om hvordan ting fungerer, før du skal belære meg om lovverket.

Barneverntjenesten jobber etter Lov om barneverntjenesten - ikke barneloven.

Endringer tar tid, når politikerne ikke satses på bv, jfr. økningen i meldinger fra 1998 - 2008. Endelig har politikerne fått øynene opp.

Står du fremdeles på samme meningen som tidligere i tråden:

At man skal lytte og tro på historier, der man kun få høre en side av en sak?

Det er dette jeg har debattert med deg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da avslutter jeg debatten (har ikke tid til mer). :)

Jeg har prøvd å være ærlig, dele min erfaring og kunnskap, samt gi oppdatert relevant informasjonen om bv, men innser at enkelte som er kritiske til omsorgsovertagelser, vil fortsatt være det, iallefall så lenge de ikke har kunnskap nok til å nyansere bildet. Håper imidlertid at andre kanskje kan ha nytte av å lese litt fra linkene jeg har lagt ved.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det første svaret ditt var lavmål. Håper du ikke har ett slikt menneskesyn ellers også. Mer er det ikke å si om det

Tror du må lære deg litt om om hvordan ting fungerer, før du skal belære meg om lovverket.

Barneverntjenesten jobber etter Lov om barneverntjenesten - ikke barneloven.

Endringer tar tid, når politikerne ikke satses på bv, jfr. økningen i meldinger fra 1998 - 2008. Endelig har politikerne fått øynene opp.

Står du fremdeles på samme meningen som tidligere i tråden:

At man skal lytte og tro på historier, der man kun få høre en side av en sak?

Det er dette jeg har debattert med deg om...

test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det første svaret ditt var lavmål. Håper du ikke har ett slikt menneskesyn ellers også. Mer er det ikke å si om det

Nå var det vel først og fremst ditt menneskesyn som kom til uttrykk i det aktuelle innlegget .

Tror du må lære deg litt om om hvordan ting fungerer, før du skal belære meg om lovverket.

Barneverntjenesten jobber etter Lov om barneverntjenesten - ikke barneloven.

Nå blingset jeg faktisk litt på hvilken lov barnevernet hadde brutt i 30 % av kommunene , men barnevernet er jo også underlagt barneloven og alle de andre lovene som utgjør Norges lover . Jeg håper da virkelig ikke at du tror at barnevernet står over lovverket og feks ikke trenger å følge barneloven ?

Står du fremdeles på samme meningen som tidligere i tråden:

At man skal lytte og tro på historier, der man kun få høre en side av en sak?

Jeg mener at man ikke , på generelt grunnlag , bør avfeie det andre sier som løgn , bare fordi man har andre erfaringer selv .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer veldig tydelig for meg at du leter etter argumentasjon, for å støtte opp under dine svar.

Ja , kanskje det ikke hadde vært så dumt om du også hadde gjort dette istedet for å kverne om igjen og om igjen om at alle andre bortsett fra deg , forstår hvordan verden virkelig fungerer ;) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...