Gå til innhold

Barnevernet tapte saken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er brutalt å si det, men heller en feil fra BV som løses av seg selv, enn 100 saker med barn som lider hver dag uten å få hjelp.

-Slik snakke bare en som ikke har opplevd å bli fortalt løgner om og forulgt- og det UFORSKYLDT, er du klar over at enkelte saker kan føre mennesket ut i depersjoner og økonomisk nød- dette kan igjen bli brukt mot deg etter årevis med kamp, du blir til slutt veldig sliten, enkelte som får barn med sp behov kan også bli ustøtt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nr 8765

Hvordan kan flere råde ts til å sam

[...]

re barnevernet som har rett?

Jøss, her var det mange sterke meninger om noe du umulig kan ha nok informasjon til å mene noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

-Slik snakke bare en som ikke har opplevd å bli fortalt løgner om og forulgt- og det UFORSKYLDT, er du klar over at enkelte saker kan føre mennesket ut i depersjoner og økonomisk nød- dette kan igjen bli brukt mot deg etter årevis med kamp, du blir til slutt veldig sliten, enkelte som får barn med sp behov kan også bli ustøtt.

Selvfølgelig har jeg ikke opplevd det. Heldigvis. Og jeg forstår at det er ødeleggende for de som opplever dette.

Samtidig har jeg jobbet med så mange barn som er under BV at jeg vet hvor forferdelig tilværelsen kan være for de barna som ikke får hjelp. Derfor skrev jeg det jeg skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke nok til å uttale meg om deres sak men på generelt grunnlag kan jeg fortelle hva jeg netopp har lært om akutte omsorgsovertakelse i forbindelse med utdannelsen jeg tar.

Dersom det er misstanke om missbruk, seksuelt eller fysisk, skal ikke foreldrene informeres på forhånd. Dette for å unngå bevisforspillelse (og det gjelder både bevis for og imot). Barnevernet legger en plan som inneholder tid og sted for når barnet skal hentes og hvor/til hvilket sted det skal sendes. Dersom det viser seg at eks skolen eller barnehagen som melder har vært overivrige blir det i ettertid rettet kritikk dithen. Jeg vet skolen i mitt nærområde meldte et foreldrepar til BV. Saken ble undersøkt og konklusjonen var at det ikke var grunn til uro i barnets hjem men at det var skolen som var årsaken til problemene. I det tilfellet gikk BV inn og veiledet skolen i hvordan de skulle arbeide for å hjelpe barnet. De satte også inn tiltak for å hjelpe familien på hjemmebane, ikke fordi de gjorde noe galt men fordi det trengte hjelp til å bearbeide og komme seg gjennom problemene skapt av medelever og lærere. (Denne saken gjaldt et barn som ble mobbet.) Det samme har skjedd med barnehager.

Sånn sett kan det godt være at BV ønsker et samarbeid med dere FORDI de har tro på dere som foreldre og fordi de mener dere gjør en god jobb men trenger litt støtte.

Det finnes mange både gode og dårlige eksempler på bv saker, men dersom dere som foreldre bruker all deres energi på å kjempe imot støttetiltak, hva skjer da?? Foreldrene blir utslitte, kranglete osv og skapes det da et godt hjemmemiljø for barna?? Min mening er nei, erfaringen min sier også nei. Derfor vil jeg råde dere til å samabeide, fordi dere da tar barnet deres på alvor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når problemer skapes av andre blir det for lettvint med støttetiltak HVIS det ikkr har noe med foreldre å gjøre.

Da blir det fort de som ikke blir likt som utpekes, folk bruker faktisk dette som ett maktmiddel med fult overlegg for å skape strid i familier, tro det eller ei.

Slik du over beskriver det er det faktisk best for barnet å skifte miljø, det har gått for langt, er ikke slik bv er ment til å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke nok til å uttale meg om deres sak men på generelt grunnlag kan jeg fortelle hva jeg netopp har lært om akutte omsorgsovertakelse i forbindelse med utdannelsen jeg tar.

Dersom det er misstanke om missbruk, seksuelt eller fysisk, skal ikke foreldrene informeres på forhånd. Dette for å unngå bevisforspillelse (og det gjelder både bevis for og imot). Barnevernet legger en plan som inneholder tid og sted for når barnet skal hentes og hvor/til hvilket sted det skal sendes. Dersom det viser seg at eks skolen eller barnehagen som melder har vært overivrige blir det i ettertid rettet kritikk dithen. Jeg vet skolen i mitt nærområde meldte et foreldrepar til BV. Saken ble undersøkt og konklusjonen var at det ikke var grunn til uro i barnets hjem men at det var skolen som var årsaken til problemene. I det tilfellet gikk BV inn og veiledet skolen i hvordan de skulle arbeide for å hjelpe barnet. De satte også inn tiltak for å hjelpe familien på hjemmebane, ikke fordi de gjorde noe galt men fordi det trengte hjelp til å bearbeide og komme seg gjennom problemene skapt av medelever og lærere. (Denne saken gjaldt et barn som ble mobbet.) Det samme har skjedd med barnehager.

Sånn sett kan det godt være at BV ønsker et samarbeid med dere FORDI de har tro på dere som foreldre og fordi de mener dere gjør en god jobb men trenger litt støtte.

Det finnes mange både gode og dårlige eksempler på bv saker, men dersom dere som foreldre bruker all deres energi på å kjempe imot støttetiltak, hva skjer da?? Foreldrene blir utslitte, kranglete osv og skapes det da et godt hjemmemiljø for barna?? Min mening er nei, erfaringen min sier også nei. Derfor vil jeg råde dere til å samabeide, fordi dere da tar barnet deres på alvor.

Blir man frarøvet nok søvn, blir alt helt håpløst, så hjertelig takk for klart og konsist svar! Nå har ting ordnet seg litt i løpet av dagen, og selv om vi har tatt roen på forskudd ganske mange ganger før denne uka, er vi for slitne til ikke å tillit nå.

Barnevernet har nærmest brøytet seg inn og blitt mottatt med kaffe vi egentlig ikke orket å koke til tross for at vår advokat sa vi hadde krav på litt ro, de har på tro og ære lovet å holde seg i skinnet til vi har kommet til hektene. Noen forståelse for at vi har hatt en sjokkerende opplevelse oppviste de ikke på noen måte, men de har sett hvilken tilstand vi er i, og muligens forstått at neste stasjon er ulebil til nærmeste sykehus. Noe spesielt tillitsvekkende møte var det ikke, men om terroren fortsetter finner vi jo nokså raskt ut av det.

Lærer har tatt kontakt og sjokkert oss med å ha veldig lite informasjon, stakkars, men det var utrolig godt å høre at vår oppfatning av skolehverdag, dialog og mulighet for samarbeid tilhørte samme virkelighet som vedkommendes. "Skremmende, når dette skjedde dere kan det like gjerne skje meg også" gjorde at vi på en måte falt litt til ro i forhold til vår lille familie. I større sammenheng ble vi ikke det spor mer rolig. Men det er en annen ting for en annen dag.

Takk igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.... Dommeren virket helt rystet selv.

Hvilken dommer? Det finnes ingen dommer i en barnevernsak, hvis der ikke har vært sak i Fylkesnemnda tidligere (dvs. anket videre i rettsystemet).

Har ikke lest alle kommentarene, men stusset såpass på det du skriver her, at jeg velger å kommentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det store problemet nå er at Barnevernet fremdeles vil ha møter med oss osv, for vi fremdeles har en sak gående med dem...

Er dette korrekt? Noen som har noe erfaring synspunkter på dette?

Dette høres ut som ett hastevedtak sendt til Fylkesnemnda. Nemnda har tydeligvis ment at der ikke er grunnlag for å opprettholde dette. De betyr ikke at der ikke kan være grunnlag for bekymring. Kun at hastevedtaket ikke innholder nok opplysninger/grunnlag til å opprettholde hastevedtaket.

Dvs. der kan fremdeles være grunnlag for bekymring, slik at barneverntjenesten vurderer å sende sak til nemnda etter Lov om barneverntjenester § 4-12.

Hvis slik bekymring foreligger, og der er behov for tiltak, og dere ikke ønsker å samarbeide, kan det føre til at barneverntjenesten sin grunn til bekymring styrkes.

Og hvis det er tydelig at barnet/familien har behov for tiltak, og foreldrene nekter dette, kan dette være en bekreftelse på manglende evne. På samme måten som foreldre som hadde nektet barnet lege e.l. hvis det har behov, så vektlegges behovet til barnet for tiltak i slike saker.

Det jeg vil frem til er, at hvis barnet har behov for hjelp, og dere nekter, og barneverntjenesten og samarbeidspartnere (skolen) er bekymret for barnet, så skjønner de fleste hva som kan være lurest å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan flere råde ts til å samarbeide med barnevernet, når barnevernet tydligvis har gjort en dårlig jobb?

Bildet er mer nyansert enn det du har fått med deg.

Eneste som fremkommer av opplysninger her, er at nemnda ikke har godtatt hastevedtaket. Det sier altså ikke noe som helst om bekymringen er reell, eller om barneverntjenesten har gjort en dårlig jobb. Barneverntjenesten flytter normalt sett ikke barn ut av en familie akutt, da en vet at det ikke er den beste løsningen. Det normale er planmessig flyttinger, der barnet blir utsatt for omsorgssvikt. Barneverntjenesten vet også at nemnda skal godkjenne dette, slik at det skal endel til før en beslutter å sende hastevedtak, men terskelen kan ikke være så høy, at de skal være 120% sikker på å få det godkjent, før de tør å handle i saker som en anser som akutt.

Om barneverntjenesten har gjort en dårlig jobb i denne saken, vet altså kun de som kjenner alle opplysningene og som er helt nøytral.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes jeg stadig vekk leser om folk som beskylder barnevernet for både det ene og det andre av negativ karakter og minst like ofte ( om enn ikke oftere ) om de som bare har gode erfaringer med barnevernet .

De som har gode erfaringer beskylder som regel de som har dårlige erfaringer for å lyve( eller bare fortelle halvsannheter som det kalles i denne tråden ) , ikke forstå sin egen situasjon ol .

Personlig har jeg ingen erfaringer med barnevernet selv , men har hørt så mange like historier om uprofesjonell og dårlig arbeid av barnevernet at det iallefall blir vanskelig for meg å avfeie alle historiene som skrøner fra desperate foreldre og syntes det er ganske ufint av de som kaller de som har andre opplevelser enn seg selv for løgnere .

Man skal huske på at barnevernet er et stort organ med mange kontorer rundt om i landet og selvom man selv har hatt utelukkende gode erfaringer med et av disse kontorene har man strengt tatt ikke grunnlag for å si at det ikke finnes kontorer som fungerer langt dårligere enn det man selv har opplevd .

Heldigvis har man et rettssystem i bakhånd , som kan overprøve om barnevernet har fulgt de regler og prosedyrer som er laget for å hindre at de svak/individet ( både store og små ) lider overlast fra de som har makt (staten) og syntes at TS bør samarbeide med barnevernet , men med egen advokatbistand .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper saken løser seg fort. At sannheten kommer frem, og at alt løser seg til barnets beste.

Så vil jeg legge til noe om slike saker generelt (dette er IKKE rettet mot TS spesifikt). Man ser ofte saker på f.eks. facebook hvor mor forteller om at barna urettmessig ble tatt fra henne (gjerne satt sammen en video med hjerteskjærende musikk). Og folk som ikke en gang kjenner henne, er kjapp på å henge seg på, og skrike ut om hvor fæl barnevernet er, og hvor urettferdig det er at barnet ble tatt. Hvordan kan dere uten noe mer enn noen setninger fra mor, være så skråsikre på at det er slik saken er? Tenk hvis barnevernet tapte saken pga manglende bevis/vitner? Tenk hvis barnet har det vondt nå? Har vi ikke hørt om saker hvor barn har blitt mishandlet/forsømt? Hvis barnevernet hadde tatt barnet da, hadde ikke fortsatt mor/far kjempet og sagt at det hele var en feil, og at de ikke skjønner hvorfor dette har skjedd? Selv om de gjerne har mishandlet barnet, forsømt barnet, gjort høytidene og feriene til et sant helvete for barnet pga at rus kommer høyest på listen?

Det kan godt hende at TS her er verdens beste mor. Gjør alt bra for sitt barn. La oss nå inderlig håpe det, siden barnet er hos henne nå. Men vi som ikke kjenner henne engang, kan ikke uttale oss om saken når vi ikke vet annet enn hva TS har skrevet til oss. Vi vet ikke hvorfor barnevernet ble blandet inn, hva slags mistanker de hadde, og om hvordan barnet har det. Vi vet ikke om TS snakker sant, eller om hun har en egen oppfatning av saken som er "pyntet" på. Vi kan ikke sitte her og forbanne barnevernet, fordi en mor som har blitt fratatt sitt barn føler seg urettferdig behandlet. Jeg sier ikke at barnevernet har rett. Som sagt, så vet jeg ikke noe om saken. Det kan godt hende at der har kommet tips til barnevernet som har vært løgn, det kan hende at barnevernet har opptrådt feil. Hva vet jeg? Men hva vet dere som er så skråsikre på at TS og alle de mødrene i alle de facebook-gruppene er så fantastiske og har blitt fratatt sine barn helt uten grunn?

Og gutten som ble mishandlet til døde. Og alle som skrek; "hvor var barnevernet henne?". Vel, hvis de hadde blitt fratatt gutten, så hadde kanskje disse foreldrene også klagd til omverdenen om at barnevernet hadde tatt gutten helt uten grunn. Og de hadde fått en haug med tilhengere som forbannet barnevernet, bare fordi folk stoler blindt på folk.

Jeg har en bekjent som ble fratatt sin jente. Halvpartene av statusupdatene på facebook omhandlet hvor drittsekker barnevernet var, mens den andre halvparten var statuser som viste at barnevernet dessverre hadde rett (statuser som avslørte livsstilen hennes)... Det er nå engang slik at folk som blir fratatt barna sine, og klager til venner og kjente og forummedlemmer om det etterpå/underveis, ikke alltid er så ærlige og ordentlige som de skal ha det til. Som sagt, så er ikke dette rettet mot TS. Jeg kjenner ikke henne, og vet ingenting om hennes livsstil.

Endret av Jade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dommer? Det finnes ingen dommer i en barnevernsak, hvis der ikke har vært sak i Fylkesnemnda tidligere (dvs. anket videre i rettsystemet).

Har ikke lest alle kommentarene, men stusset såpass på det du skriver her, at jeg velger å kommentere.

Hvis dette var det mest fornuftige du hadde og komme med så la være og svar.

Dommeravhør = Dommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Kan ikke annet enn signere Jade.

Har selv en gammel klassevenninne på facebook, som hele tiden legger ut om hvor feil bv har tatt, hvor grusomme de er som har tatt fra dem sønnen, og hvor mye feil bv gjør hele tiden.

De mener jo selv at de er verdens beste foreldre, og bare gjør gode ting for sønnen sin, for de er jo så glad i han. Veldig mange slenger seg på og kommenterer hvor forferdelig BV er osv...,

Når sannheten faktisk er at de har forsømt sønnen sin på det groveste og at ingen av foreldrene klarer å lese sønnens signaler osv...

De kjemper veldig for sønnen sin, og mange "heier" på dem, for i egne øyne er de de beste for sønnen.

Sånn er det jo i veldig mange saker. Mange mangler totalt selvinnsikt.

Heldigvis tok de sønnen såpass tidlig her, at han kanskje vil kunne overleve uten for store problemer og traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette var det mest fornuftige du hadde og komme med så la være og svar.

Dommeravhør = Dommer

Tydelig at du ikke vet at det faktisk er ett fornuftig spørsmål.

Og jeg har like rett til å stille spørsmål, som du har til å svare. Så legg av deg den ovenpå-og-ned-holdningen. For jeg vet faktisk hva jeg snakker om...

I en akuttplassering som blir skissert her, er der ikke dommeravhør. Heller ingen dommer.

Så hvor kommer "dommer" inn her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som begge har vært i kontakt med BV, i den første saken var det riktig, og de burde ha vært på banen LENGE før de gjorde det. I den andre saken var det ren terrorisering, hun leide hus på samme gård som den første, uten at de hadde noe mere tilknytnng, men BV gikk da ut i fra at dette var samme sak, og møtte opp på fødeavdelingen, for å fortelle henne at de ville ha henne under oppsyn, og at de var skeptiske til å la henne dra hjem med ungen. BV blandet sakene så grundig at i tillegg til at de hadde samme saksbehandler presterte saksbehandler å informere den ene om den andres sak etc.

Det hører med til historien at da hun med babyen flyttet til en ny kommune, kom barnevernet der på EN inspeksjon, og gjorde det helt klart at de så INGEN grunn til å opprettholde kontrollen, og kommenterte tvertimot at hun var en usedvanlig flink mamma med god kontakt med baby...

Så, jeg har litt "både-og" holdning til barnevernet, utifra hvordan jeg har sett dem jobbe her i området mener jeg de er skikkelig klønete...

(og ettersom jeg har erfart at de også er hevngjerrige, velger jeg å være anonym her, for at det ikke skal gå ut over meg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, tapte de saken og advokaten sa vi skulle hente barnet da dommer hadde avvist anklagen fra Barnevernet.

Forstår det slik at barneverntjenesten ikke medhold i akuttvedtaket. De kan likevel ha en sak for Fylkesnemnda, slik at den sendes over til avgjørelse på vanlig måte.

Dommeren virket helt rystet selv.

Barnet har en familie som bryr seg, stiller opp på alt, barnet har mat, rene klær, gjort lekser osv hver eneste dag.

Regner med at du egentlig mener fylkesnemndslederen. Problemet er at h*n normalt sett ikke gir uttrykk for om man er rystet. Enten har man med en uprofesjonell fylkesnemndsleder eller så er det dere som har tolket det slik.

Mange barn som blir utsatt for omsorgssvikt har en familie som sier de bryr seg, og som gjør alt det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er brutalt å si det, men heller en feil fra BV som løses av seg selv, enn 100 saker med barn som lider hver dag uten å få hjelp.

Det er vel ikke så enkelt at det må være enten-eller. Når barnevernet vet at de til tider får falske bekymringsmeldinger, feil inntrykk pga. rykter, osv., og at de selv i tillegg ikke er ufeilbarlige, er det merkelig at de ikke har en mer nennsom måte å behandle andre mennesker på.

Jeg vet om to familier som fikk barnevern / politi på døra og beskjed om at barnet skulle hentes. I det ene tilfellet ble barnet, en liten baby som ble ammet, hentet der og da. I begge tilfellene dreide det seg om beskyldninger fra noen som ønsket å terrorisere familien.

Dette skjer ikke så sjelden, og er et sjokk for dem som opplever det. Det minste man burde kunne forvente, er at de etterpå snakker ordentlig med de stakkars menneskene som opplever denne forferdelige, stigmatiserende behandlingen, og gir dem en slags moralsk oppreisning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnevernet taper saken i nemda betyr ikke nødvendigvis at de har gjort en dårlig jobb. Det skal vanvittig mye til å frata foreldre omsorgen for barna sine. Vi er fosterforeldre til et barn, hvor barnevernet første tapte saken. Barnet ble tilbakeført, for deretter å blir tilbakelevert til barnevernsvakta etter noen få uker fordi foreldrene heldigvis innså sine store begrensninger... Dette var foreldre som hadde sviktet på alle områder, og fortsatt gjør det. Barnet ble fjernet som ettåring, og bærer fortsatt preg av omsorgssvikten nå, mange år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Det er vel ikke så enkelt at det må være enten-eller. Når barnevernet vet at de til tider får falske bekymringsmeldinger, feil inntrykk pga. rykter, osv., og at de selv i tillegg ikke er ufeilbarlige, er det merkelig at de ikke har en mer nennsom måte å behandle andre mennesker på.

Jeg vet om to familier som fikk barnevern / politi på døra og beskjed om at barnet skulle hentes. I det ene tilfellet ble barnet, en liten baby som ble ammet, hentet der og da. I begge tilfellene dreide det seg om beskyldninger fra noen som ønsket å terrorisere familien.

Dette skjer ikke så sjelden, og er et sjokk for dem som opplever det. Det minste man burde kunne forvente, er at de etterpå snakker ordentlig med de stakkars menneskene som opplever denne forferdelige, stigmatiserende behandlingen, og gir dem en slags moralsk oppreisning.

Jeg syns det er veldig vanskelig å tro på slike historier som du kommer med her. At BV kommer og bare tar et ammende barn kun basert på uttalelser fra mennesker som er ute etter å terrorisere. Det er rett og slett ikke slik ting foregår. Etter 25 år i en jobb hvor det er tett samarbeid med barnevernet, vet jeg veldig godt hvordan BV fungerer.

Ellers er jeg veldig enig i alt Jade skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kommer fra et møblert hjem. Bor på Oslos beste vestkant, og søsteren min er under barnevernet.

Det har aldri vært noe problem med meg, siden jeg alltid har vært pliktoppfyllende og ordentelig, og har egentlig oppdratt meg selv.

Foreldrene våre er veldig opptatte, og søsteren min trengte de vel mer enn jeg gjorde.

Hun kommer hjem hver helg, og bor et annet sted i hverdagen, ikke så langt unna.

Jeg mener, det kan skje hvem som helst ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...