Gå til innhold

Verdens beste pastasaus


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snakket ikke om kraft, jeg snakket om buljonger. Det er få mennesker som koker kraft i dag, da er det som du sier, bedre å bruke fond.

Det er ikke så lett for de utenfor det sentrale Østland å få tak i pepperoncino eller italiensk/ungarsk røkt paprika så da tror jeg løsningen blir å finne alternativer. Det samme gjelder bouquet garni hvis alt man finner er plastpakkede grønnsaker hvor alt av stilk og kvast er vekk.

Italienerne er rågode på kraft og skjønner viktigheten av dette for smaken, her på berget har vi ennå et stykke igjen, det finnes jo snart ikke slakterbutikker igjen.

Men jeg venter på hva BillyBoy har å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Ja jeg blir litt irritert på slike selvutnvnte "superkokker" som ikke aner hva de snakker om.

Åh, jeg kjenner jeg blir irritert på selvutnevnte superkokker, jeg også. Men det var igrunn ikke BillyBoy jeg tenkte på i dette tilfellet. ;)

Oppskriften, Antoinette? Oppskriften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blar i The Silver Spoon*

Ingen røkt paprika i sikte. :vetikke:

Flink til å logge ut før hun poster, flink til å google også gitt. Duverden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså. Hvorfor må Billy Boy logge på igjen før du kan gi oss en oppskrift på god pastasaus, Antionette? Han har jo allerede postet sin oppskrift. Må han beskjemmet innrømme at den ikke er verdens beste før du vil bidra?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Flink til å logge ut før hun poster, flink til å google også gitt. Duverden.

Det er mange der ute som er flinke til å lage mat, som er kunnskapsrike og erfarne. Som ikke nødvendigvis trenger google's hjelp. (Det vil si, du er ikke den eneste, Antoinette.)

Og heldigvis er det mange hyggelige også, som deler erfaring og kunnskap uten å bjeffe. Der har du litt å lære. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som aldri bruker sukker i tomatsaus? Min mor lærte meg at salt får frem søthet i tomater, og jeg merker hvertfall stor forskjell på om jeg glemmer å salte tomatsausen... Hehe.

Og ellers synes jeg hesten din er veeeeeeeldig høy, Antoinette. Greit å være skeptisk, greit å være uenig, men det hjelper ikke å være ekkel.

Endret av Ashelia
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså. Hvorfor må Billy Boy logge på igjen før du kan gi oss en oppskrift på god pastasaus, Antionette? Han har jo allerede postet sin oppskrift. Må han beskjemmet innrømme at den ikke er verdens beste før du vil bidra?

Jeg vil bare ha et svar på hva slags saus dette egentlig er jeg. For noen pastasaus er det ikke selv om den forsøker å kamuflere seg som en slags bolognese.

Også veldig slitsomt å diskutere mat med folk som ikke vet at 80 år gamle oppskrifter må bearbeides og som egentlig bare kan en ting, og det er å bake økologiske zucchiniruccolaspelttapenadefettfriemuffins til barselgruppa :ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som aldri bruker sukker i tomatsaus? Min mor lærte meg at salt får frem søthet i tomater, og jeg merker hvertfall stor forskjell på om jeg glemmer å salte tomatsausen... Hehe.

Tomater inneholder mye syre, derav sukker men det er snakk om en fingerklype her, kanskje 1 ts hvis du lager en stor stor posjon. 5 ts som hovedinnlegger skriver er helt vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke en betegnelse på en pastasaus bare være en saus som brukes til pasta? Eller som ts liker å bruke til pasta? :klø:

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rope: BillyBoy! Vær så snill å komme tilbake hit for å fortell Antionette hva slags saus dette egentlig er. Jeg er nemlig sjikkei nysgjerrig på Antoniettes oppskrift og hun nekter å dele før du har dementert at det var en pastasaus du og fruen spiste sammen med pastaen deres.

:fnise:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært BillyBoy så hadde ikke jeg giddet å svare deg..

Sikkert lurt, så kanskje han lærer å ikke poste oppskrifter av den typen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, fantastisk dikt! :ler:

Helt enig! 5000 poeng fra meg. :)

Kan ikke en betegnelse på en pastasaus bare være en saus som brukes til pasta? Eller som ts liker å bruke til pasta? :klø:

My point exactly. :5:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomater inneholder mye syre, derav sukker men det er snakk om en fingerklype her, kanskje 1 ts hvis du lager en stor stor posjon. 5 ts som hovedinnlegger skriver er helt vilt.

Jada, og jeg bruker fløte når jeg lager hvit pastasaus (som jeg til gjengjeld også våger meg på å kalle carbonara, for enkelthets skyld). Så fysj og skam med alle som gjør noen feil på kjøkkenet, som å bruke for mye sukker i sausen.

Hva er egentlig en bouquet garni?

Nå føler jeg at jeg bør løpe ut av matforumet, før Antoinette kommer etter meg med slakterkniven... :filer:

Endret av Ashelia
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffinert er ikke et begrep jeg ville brukt. Og hva er greia med disse bønnene.

Man skal alltid tilsette en klype sukker i tomatsauser for å bryte tomatsyren. Tomater i seg selv er søte nok. 5 ts er galskap.

Kanelen er jeg med på men du er ikke helt der du skal være ennå trådstarter. Du mangler 2 viktige grønnsaker og balansen mellom krydder, pepper, salt og sukker er helt ute å kjøre. Hvitløkspresse er satans oppfinnelse og du vannet ut sausen med den "spe ut" metoden din.

Så nei, du går ikke videre i Masterchef.

I masterchef er det vanlig å smake på retten... Trenger vel egentlig ikke si mer :)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink til å logge ut før hun poster, flink til å google også gitt. Duverden.

Hva mener du? Jeg blar støtt og stadig i min utgave av "Sølvskjeen" jeg. Tror ikke den er nært forbundet med google på noe vis. Ikke med røkt paprika heller.

Endret av Fresi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...