Gå til innhold

Verdens beste pastasaus


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Men nå har han vel aldri hevdet at det var autentisk italiensk mat han lagde, han vil jo bare dele en oppskrift hans og hans fru har lagd og som de er fornøyde med? :klø:

Jeg er forresten fryktelig spent på den pastasausen din :sjenert:

Han skrev i overskriften at dette var verdens beste pastasaus. og at dette var noe som var utviklet gjennom flere år.

Det er jo bare vissvass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Han skrev i overskriften at dette var verdens beste pastasaus. og at dette var noe som var utviklet gjennom flere år.

Det er jo bare vissvass.

:overrasket:

Er det virkelig nødvendig å være så ufin?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal få den, jeg skal bare ha svar fra mesterkokken her først :-)

Kom med oppskriften, frue. :regler: The proof is in the pudding, som engelskmennene sier.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev i overskriften at dette var verdens beste pastasaus. og at dette var noe som var utviklet gjennom flere år.

Det er jo bare vissvass.

Han synes vel det er det, og det må han jo få lov til.

Det er jo du som driver med vissvass sånn som du disser han og oppskriften hans.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, no er eg også veldig spent på Antoinette sin super-pastasaus! Den bør virkelig vera heilt fantastisk god. ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle lager sin egen pastasaus som de sikkert synes er verdens beste. Jeg har f. eks verken bacon, hvitløk eller grønnsakbuljong i min, men er strålende fornøyd med den, og får gode tilbakemeldinger når jeg serverer den til gjester :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har så mye rart i pastasausene sine, men insisterer likevel ofte på å kalle det bolognese. Her forleden fant jeg en på nett som hadde røkt paprikapulver i. :fnise:

Jeg er også grusomt spent på oppskriften din, Antoinette!

Endret av Fresi
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har så mye rart i pastasausene sine, men insisterer likevel ofte på å kalle det bolognese. Her forldene fant jeg en på nett som hadde røkt paprikapulver i. :fnise:

Jeg er også grusomt spent på oppskriften din, Antoinette!

Du tuller?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg fant en oppskrift som anbefalte å bruke Knorrs grønnsaksbuljong. Folk har det underligste for seg, altså! :ler:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forleden fant jeg en på nett som hadde røkt paprikapulver i. :fnise:

Jeg er også grusomt spent på oppskriften din, Antoinette!

Ikke uvanlig med røkt paprika i hvis oppskirften er fra Bologna distriktet. Bruk av melk er også vanlig i noen områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ikke uvanlig med røkt paprika i hvis oppskirften er fra Bologna distriktet. Bruk av melk er også vanlig i noen områder.

Jo, det er det. Røkt paprika er et typisk spansk krydder. Melk derimot, vet jeg at er vanlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antoinettes fantastiske oppskrift må jeg få med meg. Håper du legger den ut snart da siden jeg skal lage dette i morgen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Dessuten: Dette var vel ikke en oppskrift på bolognese? Det sto jo bare "pastasaus".

Og bolognese inneholder jo vanligvis pancetta, oksekraft, grønnsaker (løk, gulrøtter og stangselleri eller sellerirot), og litt tomater, pluss grovmalt oksekjøtt (eventuelt en blanding av oksekjøtt og svinekjøtt). :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovie, du skal nå alltid være så nøye ;) Jaja, godt at du ikke har MSG-holdig buljong fra Knorr eller Toro på lista, vaffal. Her må det innkokt fond fra margbein til, en skje av gangen. Alt annet er juks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:overrasket:

Er det virkelig nødvendig å være så ufin?

Ja jeg blir litt irritert på slike selvutnvnte "superkokker" som ikke aner hva de snakker om. Pastasaus, enten det er marinara, bolognese, primavera, carbonara el. er ikke kompliserte å lage men man må vite hva man driver med.

Ikke rart folk griper etter et glass Dolmio etter å ha forsøkt en oppskrift som er såpass ute på viddene som BillyBoy sin.

Litt grønnsaksbuljong kan du godt bruke i sausen hvis du ikke har anledning til å binde en bouquet garni men pass på saltinnholdet. I Italia finnes det skikkelig gode buljonger som er vanskelig å få tak på i Norge. Samme med røkt paprika som ikke er det samme som paprikapulver. Du finner rørkt paprika i alle middelhavslandene selv om det nok er Spania som er mest kjente for sin produksjon av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Nesjda, jeg er ikke så nøye. Jeg lager diverse varianter av uautentisk "bolognese" også, jeg. Men jeg er enig med deg i at MSG-holdig buljong ikke er noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Røkt paprika er et typisk spansk krydder. Melk derimot, vet jeg at er vanlig.

Bare tullprat, finn deg en autentisk italiensk kokebok. Italienerne elsker sin paprika og kan godt putte det i pastasausen. Bruken av melk er vanlig i enkelte området, helligbrøde i andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja jeg blir litt irritert på slike selvutnvnte "superkokker" som ikke aner hva de snakker om. Pastasaus, enten det er marinara, bolognese, primavera, carbonara el. er ikke kompliserte å lage men man må vite hva man driver med.

Jeg opplever ikke ts som en selvutnevnt superkokk. Jeg opplever ham som en som er fornøyd med oppskriften han har kommet frem til, og som har lyst til å dele den.

Dessuten, som det har vært sagt tallrike ganger før i denne tråden, påstår han ikke at dette er en oppskrift på bolognesesaus.

Litt grønnsaksbuljong kan du godt bruke i sausen hvis du ikke har anledning til å binde en bouquet garni men pass på saltinnholdet. I Italia finnes det skikkelig gode buljonger som er vanskelig å få tak på i Norge. Samme med røkt paprika som ikke er det samme som paprikapulver. Du finner rørkt paprika i alle middelhavslandene selv om det nok er Spania som er mest kjente for sin produksjon av dette.

Hvorfor skulle man ikke ha anledning til å binde en bouquet garni? :klø: Det er det merkeligste jeg har hørt. For øvrig bruker man ikke bouquet garni i bolognese. Og heller ikke røkt paprika. Dette krydderet er ikke kjent i Italia i det hele tatt. Dessuten, i det store og hele bruker man ikke chilipulver i mat fra Nord-Italia. Det er noe som hører Sør-Italia til, og da vanligvis i form av tørkede små chili (pepperoncino). I nord (hvor Bologna jo ligger), bruker man svart pepper i stedet.

Det er for øvrig ordentlig kjøttkraft man bruker i bolognese, og ikke grønnsakskraft laget på buljongterning. ;) Jeg har forresten veldig gode buljonger i fryseren min, som jeg har kokt selv på bein fra hhv okse, kalv og kylling. Så jo, det er å få tak i i Norge. Dessuten finnes det enkelte produsenter (Jacobs f.eks.) som lager veldig god fond/kraft som er å få i norske butikker. Jeg tror deg forresten ikke når du sier at det finnes god kraft å få kjøpt i Italia (ikke i særlig stor grad, i hvertfall). Jeg har i hvertfall aldri sett det, og jeg har inntrykk av at sånt er mye lettere å få tak i her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...