Gå til innhold

hvem regnes som arabere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke enkle svar på dette og andre kan sikkert si mer enn meg, men en libanesisk kristen jeg kjenner blir rasende om noen kaller ham araber. Mens muslimske libanesere regner seg som arabere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

En ting er sikkert og det er at det er ikke ensbetydende med å være muslim at du er Araber. Da det finnes en hel del kristne Arabere også.

En del muslimske land som hvor befolkningen definitivt ikke er arabisk er:

Bosnia, Albania, Tyrkia, Iran, Bangladesh, Pakistan, Indonesia, Malaysia og Brunei ihvertfall. Somaliere og Eritreere er vel heller ikke Arabere men er ikke helt sikker.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Arabere har arabisk som morsmål og islam som religion. Kurdere og bosniere snakker ikke arabisk og er derfor ikke arabere, selv om de er muslimer.Det samme gjelder tyrkere, iranere og pakistanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Det stemmer ikke at alle marokkanere er arabere. Faktisk så er omtrent bare 50% av marokkanerne arabere. Det store flertallet av marokkanere i Norge er ikke arabere. Det stemmer heller ikke at alle arabere er muslimer. Det finnes en god del kristne arabere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke at alle marokkanere er arabere. Faktisk så er omtrent bare 50% av marokkanerne arabere. Det store flertallet av marokkanere i Norge er ikke arabere. Det stemmer heller ikke at alle arabere er muslimer. Det finnes en god del kristne arabere.

Ganske mange Marrokanere er vel Berbere, og de er vel strengt tatt ikke Arabere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Arabere har arabisk som morsmål og islam som religion. Kurdere og bosniere snakker ikke arabisk og er derfor ikke arabere, selv om de er muslimer.Det samme gjelder tyrkere, iranere og pakistanere.

En interessant problemtstilling. Ifølge Wikipedia kan araber tolkes på tre måter, politisk, ligvistisk eller genealogisk: http://no.wikipedia.org/wiki/Arabere

*politisk: Hvorvidt de lever i et land som er medlem av den arabiske liga (eller, mer vagt, den arabiske verden). Denne definisjonen dekker mer enn 300 millioner mennesker. Somalia og Komorene er noen ganger unntatt fra denne definisjonen.

*lingvistisk: Hvorvidt deres morsmål er arabisk. Denne definisjonen dekker mer enn 200 millioner mennesker.

*genealogisk: Hvorvidt de kan spore sitt opphav tilbake til de opprinnelige innbyggerne på den arabiske halvøya.

Siden islamsk imperialisme har utbredt arabisk språk og kultur til mange flere land enn land der befolkningen er arabisk i genealogisk forstand, har islam åpenbart en betydning for begrepet selv om det ikke er synonymt med muslim. I Wikipedia skriver man f.eks at:

Sikre overslag over antallet arabiske kristne, som uansett kommer an på definisjonen av «araber», er sjeldne. Ifølge Fargues 1998, «utgjør dagens kristne bare 9,2 % av befolkningen i det nære østen. I Libanon, hvor de uten tvil har mistet sin posisjon som majoritet, utgjør de litt mer enn 40 %, i Syria er de rundt 6,4 %, i de palestinske territoriene er antallet 3,8 % og i Israel 2,1 %. I Egypt utgjør de 5,9 % av befolkningen og i Irak anslagsvis 2,9 %.» De fleste nord- og latin-amerikanske arabere (rundt to tredjedeler) er kristne arabere, særlig fra Syria, Palestina og Libanon.

Så det snakkes åpenbart av og til om arabere som om det også omfatter ikke-muslimer bosatt i eller med opphav i den islamdominerte del av verden. Samtidig er det ingen tvil om at islams kulturelle og politiske dominans henger over begrepet:

En hadith av tvilsom autentisitet[1], gjenfortalt av Ibn Asakir i Târîkh Dimashq og av sin forteller Salmân bin `Abd Allah tillagt islams profet Muhammed, uttrykker en vanlig følelse når den erklærer at:

«Å være en araber er ikke på grunn av din far eller mor, men å være en araber er på grunnlag av din tunge. Den som lærer arabisk, er en araber.»

Ifølge Habib Hassan Touma (1996, p.xviii), er en araber, i den moderne betydningen av ordet, en som er innfødt i en arabisk stat, har kontroll over det arabiske språket og innehar en fundamental kunnskap om arabiske tradisjoner, d.v.s. manérene, skikkene og de politiske og sosiale kultursystemene.

Da den arabiske liga ble dannet i 1946, definerte den «araber» på følgende måte:

«En araber er en person hvis språk er arabisk, som lever i et arabisktalende land, som er sympatisk med aspirasjonene til de arabisktalende folkene.»

Den genealogiske definisjonen var vidt utbredt i middelalderen (Ibn Khaldun bruker for eksempel ikke ordet araber for å henvise til «arabiserte» folkeslag, men bare til dem som opprinnelig stammet fra Arabia), men er vanligvis ikke lenger regnet for å være betydningsfull.

Til sammenlikning vil vi neppe begrense begrepet europeer til "en som er sympatisk med aspirasjonene til de europeiske folkene," hva man nå måtte legge i det. Som om det å være europeer skulle innebære en forpliktelse om å ta del i eller sympatisere med en kollektiv bevegelse der alle har noenlunde samme mål.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Vet ikke hvordan det er med alle kurdere, men de kurdere jeg kjenner (bor i Sverige) anser seg selv som arabere. Har aldri spurt noe mer rundt dette , det har bare kommer frem i en bisetning her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Alle arabere er ikke muslimer, og de fleste muslimer er ikke arabere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Den 25.9.2010 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

 

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Vet dette er fra 2010, men: ikke alle arabere er muslimer, selv om de fleste er det. Det er også kristne, og noen er til og med ateister. Pakistanere og Bosniere er heller ikke arabere. Kurdere er et eget folkeslag i Midtøsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki

Arabere er en kulturell og språklig folkegruppe, med språklige røtter fra den arabiske halvøy. Utrykke brukes også om befolkningene i land som var omfattet av den store utbredelsen av islam i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom/Loki skrev:

Arabere er en kulturell og språklig folkegruppe, med språklige røtter fra den arabiske halvøy. Utrykke brukes også om befolkningene i land som var omfattet av den store utbredelsen av islam i middelalderen.

Og folk fra Haugesund. 

Anonymkode: f02e0...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.9.2010 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

 

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

De som regnes som arabere er de som snakker arabisk. Dette er folk på den arabiske halvøy, Irak, Syria og Nord Afrika. Tyrkere, kurdere og iranere er derimot ikke arabere. 

Når det gjelder "araber gener" så er dette mye mer snevert. Generelt sett er det bare folkene i Saudia Arabia, Oman, De arabiske Emirater og Yemen som er rene arabere. Folkene i Irak, Syria og Palestina er en blanding av arabere og tidligere befolkninger, men siden folkegrupper som kananittene, babylonerne og fønikerne var veldig nært beslektet med araberre, er det umulig å skille deres gener fra hverandre idag. Folkene i Nord Afrika har derimot lite arabergener. Disse er stort sett berbere og egyptere genetisk sett, som har tatt arabisk språk og kultur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg mener å huske at det enten er en som kan spore sine røtter til Arabia, eller en som snakker arabisk som morsmål. Det er litt rar betegnelse, egentlig. 

Alle arabere er ikke muslimer, men tror de aller fleste er det. Kurdere er nok definitivt ikke arabere, de tror jeg regnes som et eget folk(jmfr Kurdistan). 

Bosniakker er hvel heller øst- europeere, som har konvertert til islam? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/25/2010 at 21.45, AnonymBruker skrev:

Det er ikke enkle svar på dette og andre kan sikkert si mer enn meg, men en libanesisk kristen jeg kjenner blir rasende om noen kaller ham araber. Mens muslimske libanesere regner seg som arabere.

Enig i dette. I Libanon har de flere religioner og folkeslag, så man kan definitivt ikke si at Libanon i seg selv er et arabisk land selvom det bor arabere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 18.6.2016 at 11.15, Mari Y skrev:

Vet dette er fra 2010, men: ikke alle arabere er muslimer, selv om de fleste er det. Det er også kristne, og noen er til og med ateister. Pakistanere og Bosniere er heller ikke arabere. Kurdere er et eget folkeslag i Midtøsten. 

Er vel sannsynligvis flere muslimer som ikke er arabere enn det er muslimer som er arabere. Bare i Indonesia alene bor det jo langt over 200 millioner muslimer. I land som Pakistan, Afghanistan, Malysia og de sentralasiatiske Ex-Sovjetrepublikkene har jo alle mange millioner innbyggere. Og for en stor del er disse muslimger. Og de er definitivt ikke Arabere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kjetil E skrev:

Er vel sannsynligvis flere muslimer som ikke er arabere enn det er muslimer som er arabere. Bare i Indonesia alene bor det jo langt over 200 millioner muslimer. I land som Pakistan, Afghanistan, Malysia og de sentralasiatiske Ex-Sovjetrepublikkene har jo alle mange millioner innbyggere. Og for en stor del er disse muslimger. Og de er definitivt ikke Arabere.

Ja. Du sa det ganske riktig der. F eks Indonesia som huser flest muslimer, eller noe sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er hvel Midtøsten og Nord- Afrika, som regnes som arabiske? Dette er ca 22 land, mens det er 56 eller 57 som er muslimske eller der muslimene er i majoritet. Og så vet jeg ikke helt antallet muslimer i Vesten, bortsett fra de over 70.000 i Norge, kunne også vært interessant å vite antallet i land som India eller Kina. I Kina har man uigurer, i hvert fall. Og det er hvel en del muslimer også i Afrika, sør for Sahara? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2010 at 23.27, -stina skrev:

 

Arabere har arabisk som morsmål og islam som religion. Kurdere og bosniere snakker ikke arabisk og er derfor ikke arabere, selv om de er muslimer.Det samme gjelder tyrkere, iranere og pakistanere.

Men iranere må lære seg arabisk.
Eller alle som er muslimer må lære seg arabisk, for å kunne lese koranen har jeg forstått.
Kjenner en jente som hadde iransk far. Hun måtte lære seg arabisk og arabiske skrifttegn.

Anonymkode: b96ea...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...