Gå til innhold

- Internett vil bli borte i månedsvis i 2013


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke tid til å svare sånn som jeg har lyst nå -men legger igjen et lite spor likevel.

Dere som snakker om at dere ..kun.. bruker strøm til varme. Hvordan får dere lys da tror dere? Hva med kjøleskap, fryser, stekeovn, varmtvann i dusjen?

Om forberedelsene er gode nok så vil det nok gå greit at strømmen blir borte, iallefall i byene og generelt i de landene i vesten som har en ok økonomi, og et ordentlig styre -men da bør man uansett tenke på å begynne nå, og den beredskapsplanen må være mer enn god. Om strømmen hadde forsvunnet over hele verden sånn helt plutselig så ville jo alt rast sammen. Ser for meg at det hadde gått verst utover økonomien/kursene på børsen (som har ringvirkninger utover i alle felt) og helsevesenet.

Ser egentlig for meg filmen "The Road" -selv om den er sterkt "overdrevet" og det hadde ikke blitt på langt nær så drøyt på bare tre små måneder.

http://www.imdb.com/title/tt0898367/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...de var jo svært bekymret for overgangen til 2000, og da skjedde jo ingenting :P

Det at vi brukte milliarder av kroner på overgangen til 2000 var jo nettopp det som gjorde at det ble så få problemer. Jeg jobbet selv med å rette flere systemer som garantert hadde sluttet å fungere korrekt om vi ikke hadde gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle bli så ille at man ikke en gang får fly, hvordan blir det med krig da? Kan det føre lettere til fred eller er det på'n i gjen når alt er tilbake uansett hvor lang tid det skulle ta?

Eller kan strømbrudd føre til krig eller mye bråk og uro? For hørte at dette kunne vare i flere år om det ble ille nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg skrevet noe sted at jeg sitter med fasiten? Jeg skrev "Hvis den solstormen slår til skikkelig", og jeg la også til at jeg kanskje tok litt hardt i.

Hvor refererte jeg til din post?

Så klart jeg svarte TS, som påstår at "Internett vil bli borte i månedsvis i 2013"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder internett. Det er utrolig mange tjenester i dagens samfunn som er avhengig av det. Alt fra store super-tankere med tonnevis av varer, til den lokale joker-sjappa vil ha logistikk-problemer. Det vil skape en serie med forsinkelser, og det blir jo i tillegg tungvindt å gå til banken og hente ut penger manuelt. Etterhvert vil jo de også få problemer, for de har jo selvsagt ikke nok penger hvis alle skulle tatt ut flere tusen på én gang.

Du må nok uansett i banken en tur - for siden elektrisiteten er borte er det lite nettbank i drift. Din bærbare PC vil heller ikke virke mer enn 4-5 timer til batteriet er tomt.

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker om at dere ..kun.. bruker strøm til varme. Hvordan får dere lys da tror dere? Hva med kjøleskap, fryser, stekeovn, varmtvann i dusjen?

Jeg tror de mener at strøm er eneste oppvarmingsmulighet, ikke at oppvarming er det eneste de bruker strøm til. :)

Nå har ikke jeg peiling på dette, men jeg synes det lukter Y2K problem lange veier. Jeg tror ikke verden vil kollapse i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men bankene er vel avhengig av datasystemet sitt og kommunikasjon over internett for å oppdatere kontoopplysninger og for å kunne la deg ta ut penger fra kontoen din, så jeg skjønner ikke at vi vil få tilgang på pengene i et slikt tilfelle, uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvite bølge

En slik hendelse ville i alle fall en gang for alle sette i perspektiv hva som er viktig her i livet, og hvor mye vi egentlig tar for gitt av godene vi deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortslutning i ledninger, som denne solstormen fører til, må da gjøre at det blir veldig stor fare for branner overalt? Jeg kjenner jeg blir litt nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på dette, men jeg synes det lukter Y2K problem lange veier. Jeg tror ikke verden vil kollapse i 2013.

Y2K var et reellt problem som i det store og hele ble løst i tide. "Vi brukte milliarder på Y2K-problemet, og så skjedde det ingenting!" Er det bare jeg som synes at det skurrer noe voldsomt i logikken der?

Vi vil aldri få vite hva konsekvensene ville blitt om det ikke hadde blitt gjort noe. Sannsynligvis ville de ha vært mindre enn de verste dommedagsprofetene spådde, men garantert større enn hva som faktisk skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y2K var et reellt problem som i det store og hele ble løst i tide. "Vi brukte milliarder på Y2K-problemet, og så skjedde det ingenting!" Er det bare jeg som synes at det skurrer noe voldsomt i logikken der?

Poenget er at jeg tviler på at de rette vedkommende bare sitter på rumpa og venter på 2013, hvis dette er et så stort potensielt problem. Ergo vil hysteriet mest sannsynlig vise seg å være unødvendig, fordi de grep som er nødvendige for å avverge katastrofe vil bli tatt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y2K var et reellt problem som i det store og hele ble løst i tide. "Vi brukte milliarder på Y2K-problemet, og så skjedde det ingenting!" Er det bare jeg som synes at det skurrer noe voldsomt i logikken der?

Det er ikke bare deg. :)

Vi vil aldri få vite hva konsekvensene ville blitt om det ikke hadde blitt gjort noe. Sannsynligvis ville de ha vært mindre enn de verste dommedagsprofetene spådde, men garantert større enn hva som faktisk skjedde.

Med andre ord, litt som vaksineskepsis (vi har jo så lite epidemier, er det virkelig nødvendig å forebygge da.. ?).

..jeg lurer på man kan gjøre for å begrense sårbarheten for en kraftig solstorm. Man kan beskytte kommunikasjonsnettet til en viss grad, ved å bruke enda mer fiber (nedgraving av kommunikasjonslinjer hjelper også). Mye er allerede lagt over til fiber allerede (ihvertfall i en del vestlige land inkl. gnore), men det vil alltid være svake punkter der man konverterer lys til elektroniske signaler (man må vel f.eks ha en del repeatere over lange strekk). En annen ting; noen som vet om det er vanlig å bruke en form for metallkappe til å armere/beskytte fiberen? Isåfall vil også fiberstrekket plukke opp induserte spenninger fra en solstorm, som i sin tur vil grille all elektronikk den måtte komme i nærheten av.

Kraftlinjer er det verre med, det hjelper noe med lynavledere, men det er fortsatt sårbart. Det beste man kan gjøre her er vel å rett og slett koble fra alle høyspent-trafoer, før smellen kommer (takket være at de energirike partiklene bruker ett par dager på å nå oss, har vi tid til å forberede oss), men det er ingen liten operasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Jeg for min del er iallefall sjeleglad for at foreldrene mine har en gammel gård, med vedovner i mange rom, egen brønn og mange husdyr.

Nå blir jeg ikke så lett hysterisk når det kommer til "verden kommer til å kollapse"-spådommer, men i alle tilfeller så er det jo greit å ha en backup plan:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor refererte jeg til din post?

Så klart jeg svarte TS, som påstår at "Internett vil bli borte i månedsvis i 2013"

Det er ikke TS som påstår det. Les linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor refererte jeg til din post?

Så klart jeg svarte TS, som påstår at "Internett vil bli borte i månedsvis i 2013"

Tullball.

- Internett vil bli borte i månedsvis

I 2013 forventes det en kraftig solstorm som kan føre til at deler av jorda må klare seg i måneder uten strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såklart! Men det forutsetter at man får tak i drivstoff! En stor del av leverandørkjeden for drivstoff, er avhengig av elektriske pumper. Hvis det går hardt ut over strømnett, og ting tar lang tid å fikse, så går man etterhvert tom for drivstoff som skal drive alle strømgeneratorene.

Man kan hente ut litt drivstoff fra en bil f.eks. og så fylle på aggregatet som kan starte de elektriske pumpene for å få tak i mer.

All transport av varer vil stoppe opp uten strøm.

Har du hørt om hest eller båt?

Men bankene er vel avhengig av datasystemet sitt og kommunikasjon over internett for å oppdatere kontoopplysninger og for å kunne la deg ta ut penger fra kontoen din, så jeg skjønner ikke at vi vil få tilgang på pengene i et slikt tilfelle, uansett?

Banker har funnes i over tusen år, selvsagt har de reserveløsninger klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så bekymret for lagring av mat... Det er da bare til å spe på med litt ekstra salt, så holder det seg så fint, at. Vi trenger ikke nødvendigvis kjølerom, det finnes mange gode, gamle metoder for å lagre både kjøtt og annen mat - som ikke krever noe kulde.

Selv ser jeg frem til en periode hvor vi kan leve litt mer naturlig, selv om jeg tviler på at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle de som sier at internet er det minste problemet ved slike solstormer som slår ut elektronikk utstyr. Men når det er sagt blir det sansynligvis ikke så ille som det dommedagsprofetiene tilsier.

Men problemene kan bli ille nok. Vi kan naturligvis ikke få ut penger fordi datasystemene til bankene kan slutte å virke. Da får vi heller ikke kjøpt mat eller bensin fordi betalingssystemene ikke virker. Bensinpumpene slutter også å virke. Det medfører at vi heller ikke kan reise noen steder å få kjøpt noe om vi har hamstret kontanter for å kunne kjøpe mat.

Dagligvarehandelen har sansynligvis ingen nødløsning for å selge mat uten kontanter, og distribusjon av varer fra de store lagerene til matvarekjedene stopper også opp pga mangel på diesel og bensin.

Så glem internet. Det er ikke en reell problemstilling om du ikke lenger får mat.

Men alier deg gjerne med noen bekjente slik at du kan ta med ungene om du ikke har annen oppvarming enn elektrisk. For det kan være at det kan bli behov for vedfyring, oljefyr, pellets, etc, etc, for å holde varmen 1 ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...