Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder. HJELP !


Gelica

Anbefalte innlegg

Ja, håper alt går bra! At alt er vellykket, gruer meg veldig (!!!!) til hele greien... Smertene også, men det får jeg tenke på etter operasjonen :omg: Skal faste nå fra klokken tolv, så spiser alt jeg klarer nå :sikle:

jeg hadde på alarm klokka 5, fordi jeg skulle faste fra klokka 6:P

husker pappa spurte om jeg ville på mc'ern rett før opprasjon:P

husker jeg sa til han mannen som la meg i narkose at det gjorde vondt(gjorde ikke vondt, men det klødde litt), og da strøk han meg på handa til jeg sovna, og sa det ga seg snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser du i det hele tatt i tråder før du svarer? Spørsmålene du svarer på er fra 2010. Denne tråden er tatt opp igjen av ei som er livredd for operasjon i morgen.

Min erfaring er ikke at man går ned i vekt og ikke kan spise på to uker. Jeg var veldig flink å tvinge i meg mye vann det første døgnet, selv om det var vondt. Dette hjalp nok mye, for jeg spiste veldig greit allerede dagen etter operasjon. Som sagt så sparte jeg heller ikke på smertestillende, og måtte få ekstra uttak på resept fra lege, men da hadde jeg heller ingen smerter. Jeg var i en barndåp til og med på dag 6, og det var den dagen jeg hadde lest at det var på det verste. Gikk fint for meg. Så til dere som er redde, det er ikke alltid så grusomt. :)

jeg leste ikke hele denne beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig! :biggrin: Ligger på Haukeland :biggrin: Det gikk kjempefint!! Var så utrolig nervøs selvsagt, var 2 sekunder fra å løpe ut! Er så glad jeg ikke gjorde det. Har bare hatt smilende blide mennesker, hele kirurgteamet var fantastiske, og det er disse på avdelingen jeg ligger på og. Inkludert romkameraten :hjerte:På vei i narkosen sa ene damen til meg at jeg skulle tenke på noe fint, jeg svarte et dopet: "mc donalds" :icon_lol: Plutselig var jeg våken igjen, damen dro ut slangen fra halsen og løp for å hente morfin. Fikk mer og mer til smerten var omtrent borte! Da var jeg litt susen :smoke::bond:

Ekkel følelse av å svelge på en potet i halsen.. Veldig ubehagelig.. Kvelningsfølelse er ikke gøy..

Jeg har spist en hel del is, fått i meg mye vann, litt risengrynsgrøt og saft.

Får se hvordan dagene går nå fremover, håper på det beste!

PS: Jeg får lov til å snuse igjen i morgen, teller timene! :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde på alarm klokka 5, fordi jeg skulle faste fra klokka 6:P

husker pappa spurte om jeg ville på mc'ern rett før opprasjon:P

husker jeg sa til han mannen som la meg i narkose at det gjorde vondt(gjorde ikke vondt, men det klødde litt), og da strøk han meg på handa til jeg sovna, og sa det ga seg snart

Ene damen på operasjonsteamet, sa jeg måtte tenke på noe fint mens jeg begynte å svimle vekk under den masken.. Jeg svarte et dopet "mmm mc donalds" de lo, og jeg sluknet som et lys, våknet opp igjen "med en gang" :bolledeig: Ene damen satt bak meg og strøk meg i håret, utrolig greie folk! Sånne de skal være! :hjerte::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene damen på operasjonsteamet, sa jeg måtte tenke på noe fint mens jeg begynte å svimle vekk under den masken.. Jeg svarte et dopet "mmm mc donalds" de lo, og jeg sluknet som et lys, våknet opp igjen "med en gang" :bolledeig: Ene damen satt bak meg og strøk meg i håret, utrolig greie folk! Sånne de skal være! :hjerte::hjerte:

så bra dem var snille, så bra du blir på sykehuset det gjorde ikke jeg :O og dette ville jeg ikke si i går, men når jeg kom hjem , så kasta jeg opp masse blod, og det var ikke noe oppfølging , så bra du får det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb? 2 uker

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

man kan svelge spise og drikke allerede samme dag de er opperers, det er litt sårt men ikke direkte "hylende smertefult". jeg fikk paragin forte og voltaren (funker knall!!)

-Når kan man spise normalt igjen? etter 1 uker er man ganske fin, og 2 uker veldig fin.

Yogurt, iskrem og lunket suppe er snadder ^^

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

Spiste yogurt samme dag

-Gikk du ned mange kg?
gikk ned 2 kilo
-Hvilket sykehus ble du operert på? stavanger sykehud

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset? ja veldig, jeg ble bra behandlet, både før og etter opperasjonen å de var ikke sjenerte med smertestillende middler.

Bare pass på å ikke klag å syk å bær deg, da kan de bli sure, jeg var veldig ydmyk og fikk alt eg ville ha av smertestillende =)

-Ble du sendt hjem samme dag? ble sendt hjem etter 8 timer

IKKE bekymre deg, dette går fint, og du vil ikke angre, jeg slet med sykdom 90% av året i 4-5 år, nå er det 1 år siden opperasjon å jeg har ikke vært syk en eneste dag!!!!!

for å si det slik, en ordentlig vond hals betendelse er verre en smerten etter opperajsonen :)



Anonymous poster hash: a7be1...4fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier dere spiste "vanlig" mat som hamburger med chips å sprø ribbesvor 1-3 dager etter mandeloperasjon tror jeg er bare rent oppspinn.

Dere hade garantert revet opp såret med sånn mat rett etterpå å fått stoore blødninger, med mindre dere kjørte burgern gjennom en blender først da :P



Anonymous poster hash: 403ea...35b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere spiste "vanlig" mat som hamburger med chips å sprø ribbesvor 1-3 dager etter mandeloperasjon tror jeg er bare rent oppspinn.

Dere hade garantert revet opp såret med sånn mat rett etterpå å fått stoore blødninger, med mindre dere kjørte burgern gjennom en blender først da :P

Anonymous poster hash: 403ea...35b

For meg er ikke vanlig mat hamburger, chips og sprø ribbesvor. Det tror jeg ikke er vanlig kosthold for de fleste heller. Så for meg er det ikke oppspinn når jeg sier at jeg spiste normalt kort tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det blir verre og verre dette her.. :grine: Nok en dag våknet jeg i smertee! I dag klarte jeg ikke få ned vann engang, før nå i kveld. Nå har jeg kjøpt meg 2 babyglass, har spist halve av det ene :laugh: (Kald) Har også kjøpt meg en pakke med pølsebrød :Nikke: Is, Yoghurt, Gele og sånn er en selvfølge. (Ikke at jeg får i meg så mye av det da..) I natt skal jeg ha ALARMEN PÅ for å ta pillene på klokkeslettet rett tid... Men akkurat nå er jeg "fin". Fin som i "holder-ikke-på-å-dø-av-smerte"-fin selvsagt.. Jeg har forresten begynt å snuse igjen, spurte de på sykehuset før jeg skulle dra hjem etter en natt innleggelse i går. :smoke: GLEDER MEG TIL Å SPISE NORMALT IGJEN!!!! :sikle::sikle: Gu så eg skal spise da! :lol:

PS: Jeg opererte fredag, ganske tidlig, nå er det søndags kveld.. Er jeg på dag 2 eller 3 da? Teller dere dag 1 som i operasjonsdagen, eller dagen etterpå?

Endret av Soyli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drakk bare julebrus og melk, jeg kasta opp masse, så kanskje derfor jeg var så treg med og kunne spise normalt . klarte og snakke sa ca 5ord, også måtte jeg gi meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag endte jeg på legevakten med dehydrering. Fikk veneflon med x antall liter vann, lå der i noen timer, og fikk ENDA sterkere piller, sånn at jeg skal klare å få i meg vann på egenhånd :Nikke: Jeg har også fått infeksjon og skal begynne på antibiotika... (Enorme mengder med mørkegrått belegg) Gleder meg til det begynner å bli bedre altså! :sur::danse: Men går egentlig ganske greit, mange som har vært mer uheldig enn meg, så skal vel ikke klage så voldsomt! Nå skal det sies at jeg er kun på dag 3/4 da :rolleyes: Men har en helt fantastisk lege, det hjelper på! :biggrin:

Endret av Soyli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Mandelløs

Hei! Er 28 år og er på 8. dagen uten mandler ;-) Dette har (så langt) gått rimelig knirkefritt, og jeg hadde ikke kvidd meg for mandeloperasjon igjen, hadde jeg visst hvor allright det kom til å være. Kanskje er det fordi jeg var rimelig hysterisk på forhånd, og forventet det verste. Jeg gjorde følgende, og det funket for meg:

Vær flink og skriv opp et skjema med tidspunkt for medisinering. Pinex Major or Voltaren, gurglevann... Kjør det slavisk den første uken, sett alarmen på midt på natten, og hold deg til klokkeslettene. Ikke prøv å være tøff, hold deg til splanen selv om du ikke har det så vondt. Er nå på dag 8, og jeg har ikke hatt det ille.

Mat som funker for meg er poteter, kolrabi og pølser, alt most i en blender (med melk, salt og smør). Smoothier, raspet eple og vannis (heller Lollipop enn Friskis). Drikker saft og vann uten problemer. Semulegrøt (med masse Bremykt og sukker) er også en sikker vinner, det glir rett ned. 

Dersom du har slim i halsen, skal du IKKE harke eller hoste. Drikk heller. Du skal heller ikke snyte deg. Plagsomt? Yup, men sånn er det. Da unngår du smerte. 

Skulle min opplevelse endre seg drastisk ila de to ukene jeg er sykmeldt, oppdaterer jeg innlegget. Hvis ikke, så kan du ta det med ro - for dette har gått dritbra. 

Hvis du gruer deg for nåler, kan du be sykepleier gi deg bedøvelseskrem på hånden hvor veneflonen skal inn. Da slapper du muligens mer av, og det er et bedre utgangspunkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mandelløs skrev:

Hei! Er 28 år og er på 8. dagen uten mandler ;-) Dette har (så langt) gått rimelig knirkefritt, og jeg hadde ikke kvidd meg for mandeloperasjon igjen, hadde jeg visst hvor allright det kom til å være. Kanskje er det fordi jeg var rimelig hysterisk på forhånd, og forventet det verste. Jeg gjorde følgende, og det funket for meg:

Vær flink og skriv opp et skjema med tidspunkt for medisinering. Pinex Major or Voltaren, gurglevann... Kjør det slavisk den første uken, sett alarmen på midt på natten, og hold deg til klokkeslettene. Ikke prøv å være tøff, hold deg til splanen selv om du ikke har det så vondt. Er nå på dag 8, og jeg har ikke hatt det ille.

Mat som funker for meg er poteter, kolrabi og pølser, alt most i en blender (med melk, salt og smør). Smoothier, raspet eple og vannis (heller Lollipop enn Friskis). Drikker saft og vann uten problemer. Semulegrøt (med masse Bremykt og sukker) er også en sikker vinner, det glir rett ned. 

Dersom du har slim i halsen, skal du IKKE harke eller hoste. Drikk heller. Du skal heller ikke snyte deg. Plagsomt? Yup, men sånn er det. Da unngår du smerte. 

Skulle min opplevelse endre seg drastisk ila de to ukene jeg er sykmeldt, oppdaterer jeg innlegget. Hvis ikke, så kan du ta det med ro - for dette har gått dritbra. 

Hvis du gruer deg for nåler, kan du be sykepleier gi deg bedøvelseskrem på hånden hvor veneflonen skal inn. Da slapper du muligens mer av, og det er et bedre utgangspunkt.

 

 

Hvordan klarer folk å finne så gamle tråder 🙄🙄🙄

Anonymkode: e0112...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei! Jeg er en kattekvinne på 33 år. God helse. Plaget med halsbetennelser og propper i halsen hele livet. Ofte småsyk/infeksjonsfølelse med feber uten at jeg ble forkjølet, så dro endel hjem fra jobb men kom ofte tilbake dagen etter og var ikke blitt syk. Det verste var proppene som aldri forsvant og måtte bruke tid på å ta de ut, annenhver uke! Grusomt å tenke på og ha dårlig ånde!!

Utført på privatklinikk Aleris TRONDHEIM. Ute av klinikken etter 3 timer. 

Dag 1: Ør, men fattet. Gikk greit å ete. Fikk sjokk av det ekle hvite belegget jeg så i speilet. Fikk til å spise suppe og yoghurt. 

Dag 2: Litt smerter, spiste yoghurt og suppe med oppkuttet egg. Vann ok. Fortsatt som en halsbetennelse. Hadde en venn på besøk, prata litt. 

Dag 3: Helt ok til kvelden. Kan prate lavt nå og da. Spiste masse popcorn som jeg tygga godt. Det ble derimot helt stappet fullt med popcornrester i sårene. Måtte ta vekk med qtip. Ikke gjør det.. Men spis og drikk masse de første dagene! Ikke vent for det blir verre. 

Dag 4: Begynner å kald om natta, svetter og slevjer noe voldsomt. Våkner i smerte om natta og blir frustert. Tar smertestillende og står på badet og venter 30 mins tid. Øre /kjeve/hodesmertene er verst, må massere de. Sovner og våkner kl 09. Morgenene er verst! Var ute og spiste en bolle og drakk kaffe. Ble litt sliten på kvelden men det var ok. 

Dag 5, 6 og 7;

Forderdelig å våkne midt på natta og om morgenen. Felte første tåre. Men holder da ut, sovner. Slevjer/produserer spytt så inn i granskauen. Det som hjelper mot kjevesmerten er å tygge tyggis! Det var veldig deilig å mykne opp. Skal prøve å ha alarm på kl 03 på natta og ta smertestillende slik at jeg ikke våkner for sent og må være våken en time til den virker. Blir veldig sliten av prating disse dagene. Vanskelig å spise så mye. Verre smerte i halsen, ser blodfarge litt mer nå og ikke bare tykt gult belegg. 

Dag 8. Ganske vondt, som dag 5-7. Kjenner at ånden er dårligere nå, lukter bajs. Jeg har forresten smakssans hele tiden, så har lyst på mat men klarer ikke. Pepper og Syrer/appelsinjuice er det eneste jeg har svidd meg hardt på. Samt popcornet. Og så er tyggis redning. 

Ellers————

Medisinen jeg har tatt: 4-6 paracet igjennom dagen. Smertestillende og betennelsesdempedne på resept fra Aleris kl 09 og 21. Syns det var litt lite paracet, de anbefalte bare 4 om dagen som var ok i starten men ikke fra dag 4.

Almenntilstand: Har ekkel grøtete lav stemme med potet i halsen. Mye slimfølelse. Mye sikling og spyttproduksjon. Vondt i kjeven og hodet og ørene. 

Hva ville jeg gjort annerledes: Satt på alarm på natta for å ta paracet for å unngå å våkne av smerte, ta tablett og bruke en time på å sove etterpå. Pratet mindre. Tygd tyggis før dag 7, men med en gang kjevesmertene kom, dag 3-4. Droppet syrer som tomatsuppe og appelsinjuice samt pepper og ferdigsupper med litt chili. Spist mangois/ispinner istedet for fløteis, det ga meg for mye slim!  Droppa popcorn!! Hehe.

Oppsummert. Dette var frustrerende vondt til tider, mest kl 04:00 og kl 09:00, men tenker på dag 8 at det allerede er verdt det. Ta mer smertestillende om du må men ikke så mye at det er farlig. Man må være sykemeldt så lenge som 14 dager, tenker på prating med lav ekkel stemme og dårlig ånde som ting som gjør at de skal skånes for deg også, og ikke bare du som skal få lov å komme på jobb..

Oppdaterer om noe blir verre herfra.

Leser at mange opplever at de får rar smakssans lenge etterpå. Har hørt at det kan være pga narkose og ikke inngrepet i seg selv. Selv vet jeg at flere som har tatt mandlene, og de skryter av at de er veldig lite syke, lite infeksjoner, mindre snorking og null illeluktende ånde! Høres digg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2011 den 20.55):

Skjønner ikke at folk gidder å vurdere operasjon i narkose når dette kan gjøre med laser (lokalbedøvelse). Hele greia tar maks 15 min. Så lenge jeg tok nok smertestillende hadde jeg ikke vondt, bortsett fra dag 8 (det er da det er verst for alle uansett). Selv om jeg spiste mindre enn det jeg vanligvis gjør, fungerte jeg greit. Selv om jeg hadde vondt greide jeg fint å delta på seilkurs f.eks.

Hadde laserbehandling før jeg fikk fjernet mandlene..null virk!! Var ikke antydning til bedring, og kort tid etter laserbehandling fikk jeg ny halsbetennelse..

Ts, det er klart du kommer til å kjenne noe etter operasjonen, men om du er veldig plaget med halsbetennelser, er ikke dette en ny form for smerte. Det kjennes ut som en kraftig halsbetennelse. Jeg får fortsatt noen halsbetennelser etter fjerning av mandler, men på langt nær de betennelsene jeg hadde før jeg fikk fjernet dem. Hos meg er det litt rester etter mandlene som noen ganger lager kluss og betennelser. Jeg hadde visstnok veldig store forgreininger på mandlene, så det var nok vanskelig å fjerne alt. Jeg er uansett meget fornøyd med operasjonen - det er godt å sove normalt uten å føle at mandlene tetter igjen halsen når du ligger på rygg, og det er godt å bli «vanlig» forkjølet uten at det følger med en halsbetennelse på kjøpet. Halsbetennelse suger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei du!  Det er forskjell på inngrepene. Laser er kun dersom mandlene er forvokst og stikker ut, å fjerne de med operasjon og narkose er er for de som skal ta vekk hele mandelene /evt inkludert vev nedover i halsen. Jeg trodde også jeg bare kom til å få laser, men kirurgen forklarte at det var ikke det jeg med mine problemer skulle ha! Så måtte ha ordentlig operasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man svelge tabletter etter å ha fjernet mandlene?

Anonymkode: 3bca4...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 15.2.2021 den 21.25):

Hadde laserbehandling før jeg fikk fjernet mandlene..null virk!! Var ikke antydning til bedring, og kort tid etter laserbehandling fikk jeg ny halsbetennelse..

Ts, det er klart du kommer til å kjenne noe etter operasjonen, men om du er veldig plaget med halsbetennelser, er ikke dette en ny form for smerte. Det kjennes ut som en kraftig halsbetennelse. Jeg får fortsatt noen halsbetennelser etter fjerning av mandler, men på langt nær de betennelsene jeg hadde før jeg fikk fjernet dem. Hos meg er det litt rester etter mandlene som noen ganger lager kluss og betennelser. Jeg hadde visstnok veldig store forgreininger på mandlene, så det var nok vanskelig å fjerne alt. Jeg er uansett meget fornøyd med operasjonen - det er godt å sove normalt uten å føle at mandlene tetter igjen halsen når du ligger på rygg, og det er godt å bli «vanlig» forkjølet uten at det følger med en halsbetennelse på kjøpet. Halsbetennelse suger! 

Samme her- funka ikke på mine mandler som var infisert med masse propper og dype krypter!! Fjernet dem helt til slutt.

vet tråden er gml men kan være informativt likevel. Jeg hadde dødsvondt etterpå og lå til sengs i to uker. Gikk ned 11 kg (!) på to uker - fra 59 til 48, så var bare skinn og ben etterpå.. klarte nesten ikke få i meg næring første tiden, men etter to uker gikk d stadig bedre. Har ikke angra på at jeg ble kvitt mandlene og proppene!! 

 

Anonymkode: 86773...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...