Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder. HJELP !


Gelica

Anbefalte innlegg

Mann, 42 år operert bort mandlene for 11 dager siden.

dag 1: Møtte opp på sykehuset kl 07.00, operert fra kl 08:30 i narkose, følte meg helt grei etter oppvåkning, kjørte bil hjem selv kl 12.00 (dette pga sykehusene er helt idioter på ikke dekke taxi).

De neste dagene gikk greit smertemessig, voltaren og paralgin i stikkpiller. Fikk en masse gulhvit belegg, og en fæl ånde som fikk samboer til å sove på sofan, og katter til å miste pelsen. Fikk time på sykehuset for å sjekke om det var infeksjon, men var visst normalt.

Fikk resept på vanlig voltaren og paralgin, da stikkpillene gav blødninger (ikke no morsomt).

Dag 6 var ikke kul, fikk en blødning som jeg prøvde å stoppe med isomslag rundt halsen, og tygge på isbiter. Det stoppet først etter 1.5 time, snakket med sykehuset. Så da måtte jeg inn med ambulanse for å brenne en blodåre. Dette var med lokalbedøvelse, gjorde ikke vondt. Utskrevet et par timer etterpå. Fikk grinet meg til taxi hjem.

Natt til Dag 7, ny blødning, ambulanse inn. brente en ny blodåre, var på sykehuset til ettermiddagen. Fikk 1000ml glukosevann inntravinøst samt et par flasker som hindrer nye blødninger. Selv om jeg var i ørska av smertestillene og lite mat, fikk jeg IKKE taxi hjem. Greit nok å gå 700m til jernbanen, suse med å få riktig billett og finne perrong, rakk toget med to minutter, togtur var ok, men fra stasjonen og hjem er det 4 km. Her foreslo de på sykehuset at jeg kunne gå... - Her var det var bare å gi opp systemet, og betale hele reisen selv. Var heller ikke mulig å få de nødvendige papirer for å få det refundert.

Dag 8 -11

Så lenge jeg tar smertestillene, har smertene sjelden vært noe stort problem, våkner på natta av smerte, tar en paralgin og sovner igjen en stund etterpå.

Har gått ned 7 kg, og jeg er ikke overvektig, så det er et problem. Av en eller annen grunn smaker all mat vondt, spesielt krydret/salt mat (smaker blanding av jord, biller og iberiasniler). Nøytral og søt mat går ann, men greier ikke mye.

Andre her med erfaring om at mat smaker vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Felicia

Uff, får så vondt av å lese det her! Jeg fjernet mandlene mine for 11 dager siden, og jeg har nesten ikke hatt noe vondt. Har vært på tre håndballkamper (sett på selvfølgelig, ikke spilt) og en fest etter at jeg opererte. Og i morgen drar jeg på hyttetur med noen venninner. Har heller ikke trengt smertestillende på to dager. Det eneste er at jeg kan våkne på natten med kjempetørr tunge og hals, og da kan det svi litt når jeg prøver å svelge. I tillegg er det kjempe merkelig å svelge ting, det føles ut som om maten setter seg fast der hvor mandlene lå før, om noen skjønner.. Ellers har ikke cola vært noe problem for meg gjennom hele perioden, da dette var det eneste som IKKE smakte vondt. Til og med vann smakte forferdelig, haha.

Men til dere som tenker på å ta mandlene, det er ikke alltid så ille som flere her har beskrevet! Jeg har jo som sagt nesten ikke hatt noe vondt i det hele tatt, det eneste var på dag 7, da jeg slet litt med å få i meg mat og drikke.

Men ikke tenk at dere ikke tør å gjøre det pga alle skrekkhistoriene. Husk at det er som regel de det har gått galt for man leser om på nettet, ikke de som faktisk kom seg gjennom det her helt greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er en jente på 16 år som fjernet mandlene for 1,5 uke siden nå.

Før operasjonen googlet jeg masse, og leste nesten bare om hvor fælt og vondt det var.

Men det har ikke vært noe som helst problem i det hele tatt. Jeg har tatt stikkpiller (som ikke var så ille som jeg skulle trodd), og for det meste holdt sengen, mens jeg har hatt en fantastisk far som har kommet inn med iskaldt vann med isbiter (isibiter er bare helt fantastisk). Jeg har spist mye is og potetmos. Te osv funker ikke. Jeg har gått litt ned, noe sim egentlig bare er positivt.

Mitt største problem var at jeg ikke klarte å prate på en uke, og fikk ganske store magesmerter av pillene. Men jeg drakk biola og prøvde å få i meg litt fast føde, og trappet ned på pilllene så alt ordnet seg.

Jeg er så glad for at jeg fjernet mandlene!! Det skal bli deilig å slippe streptokokker i halsen annahver måned. Sliter du med mandlene: fjern dem ! :) :)

Har ikke hatt noen blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mandlene for 2 måneder siden og sliter fortsatt med hoven hals og at smakløkene ikke helt er slik som de var. Er det andre som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roger

Jeg er en 45 år gammel frisk og sunn mann, tok mandlene for ca 5 år siden. Var smertefullt et par uker, men ikke verre enn at jeg spiste to svære tacoer 4-5 dager etterpå, visstnok med en god del smertestillende innabords :) Angrer ikke den dag i dag. Kjærringa klager riktig nok over litt klikkelyder fra ganen når jeg sover og puster, men tror jeg snorker mindre. Er i alle fall ikke lengre plaget med halsbetennelse, selv om jeg kan få sår hals helt nede mot stemmebåndet når jeg blir forkjølet innimellom. Men jeg er mest glad for at jeg ble kvitt mandlene pga de så ut som en sveitserost etter div streptokokkinfeksjoner opp gjennom årene. Husker at det ofte satt seg matrester i hullene på mandlene, som luktet skikkelig vondt, kunne presse ut lange gule illeluktende matrester fra mandlenesom luktet bæsj.... Er utrolig glad for at dette problemet er borte, og er ene og alene verdt operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hilde

47 dager siden operasjon. Tørr i munn og svelg, noe vanskelig å spise, sitter fast i halsen. Utrolig vond smak i munnen og mistet smaken!. Trist faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Henrikke

Jeg er på min 13 dag etter operasjon av mandlene nå, smaksløkene mine er totalt på bærtur. Alt smaker dritt og jeg har begynt å hoppe over måltider ettersom det ikke er noe godt lenger. Sliter fortsatt med å svelge og det er fortsatt litt ubehagelig å prate i lengden. Klarte ikke spise noen ting på en uke etter operasjonen, og jeg sliter fortsatt med å spise, går fortsatt i litt myk mat som potetstappe, brødskiver uten skorper osv. Kan ærlig si dette er noe av det værste jeg har gjort og jeg håper en dag at jeg ikke angrer på jeg gjorde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikke, kan trøste at for meg var alt også ganske jævlig for to uker, men i etterkant he det vært verdt det hele. Bare pass på at du får i deg nok næring :)

Men jeg har ikke klart å spise visse matvaner fortsett, men mest fordi jeg nå kun assosierer de med post-op etter mandlene. Likte godt røkelaks før, men er ikke like godt lenger :ler:

(men så spiste jeg omtrent kun skiver med myk loff uten skorper og røkelaks hver dag for to hele uker... Samt en del pinneis. Utenom de verste dagene da - da slet jeg med vann til og med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjenner jeg gleder meg til å operere mandlene i morgen nå :(

Skal operere falske mandler og.. Har aldri gjort noe slikt før, og er VELDIG (!) redd :(:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å operere mandlene i morgen nå :(

Skal operere falske mandler og.. Har aldri gjort noe slikt før, og er VELDIG (!) redd :(:grine:

Lykke til. Dette går bra. :hug:

Anonymous poster hash: 0756b...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å operere mandlene i morgen nå :(

Skal operere falske mandler og.. Har aldri gjort noe slikt før, og er VELDIG (!) redd :(:grine:

Det går så fint skal du se! :) Det verste du kan gjøre er å lese erfaringer på nett, det gjorde jeg også da jeg opererte mandlene for et år siden. Men det gikk overraskende bra, og jeg sparte ikke på smertestillende, så jeg hadde aldri noe særlig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk anonym :hug:

Og ja, jeg har fått med meg at det gjør jævlig vondt.. Men det jeg er mest nervøs for er narkosen og det der... Vet ikke hvordan det foregår.. Skal GLEDE meg til å våkne.. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går så fint skal du se! :) Det verste du kan gjøre er å lese erfaringer på nett, det gjorde jeg også da jeg opererte mandlene for et år siden. Men det gikk overraskende bra, og jeg sparte ikke på smertestillende, så jeg hadde aldri noe særlig vondt.

Ja, jeg tror jeg har lest de fleste diskusjonene på forum på nettet! Angrer noe på det.. Alle skrekkhistoriene, HUFF!

Så har jeg denne artikkelen her i hodet: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/ahus-refses-etter-at-camilla-doede-under-mandeloperasjon-3873948.html

:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 17år

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?
det gjorde jævelig vondt i 2uker
- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?
2uker
- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?
parageforte stikkpiller
-Når kan man spise normalt igjen?
etter 2uker
-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?
jeg drakk bare julebruk uten kullsyre
-Gikk du ned mange kg?

ca 5kg, veide under 45kg
-Hvilket sykehus ble du operert på?
Privat i asker
-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?
ja veldig,
-Ble du sendt hjem samme dag?
ja
-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

jeg slet i mange mnd med slim i halse, men det var så vert det, jeg angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er de verste tilfellene som blir omtalt.

Alle de gangene det går bra (altså de fleste), de hører man lite om - det er jo ingen snakkis.



Anonymous poster hash: f909f...4f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner jeg gleder meg til å operere mandlene i morgen nå :(

Skal operere falske mandler og.. Har aldri gjort noe slikt før, og er VELDIG (!) redd :(:grine:

ikke noe og være redd for, det føles som en halsbetenelse i ca 2uker. så blir du mye bedre etterpå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 17år

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

det gjorde jævelig vondt i 2uker

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

2uker

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

parageforte stikkpiller

-Når kan man spise normalt igjen?

etter 2uker

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

jeg drakk bare julebruk uten kullsyre

-Gikk du ned mange kg?

ca 5kg, veide under 45kg

-Hvilket sykehus ble du operert på?

Privat i asker

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

ja veldig,

-Ble du sendt hjem samme dag?

ja

-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

jeg slet i mange mnd med slim i halse, men det var så vert det, jeg angrer ikke et sekund.

Leser du i det hele tatt i tråder før du svarer? Spørsmålene du svarer på er fra 2010. Denne tråden er tatt opp igjen av ei som er livredd for operasjon i morgen.

Min erfaring er ikke at man går ned i vekt og ikke kan spise på to uker. Jeg var veldig flink å tvinge i meg mye vann det første døgnet, selv om det var vondt. Dette hjalp nok mye, for jeg spiste veldig greit allerede dagen etter operasjon. Som sagt så sparte jeg heller ikke på smertestillende, og måtte få ekstra uttak på resept fra lege, men da hadde jeg heller ingen smerter. Jeg var i en barndåp til og med på dag 6, og det var den dagen jeg hadde lest at det var på det verste. Gikk fint for meg. Så til dere som er redde, det er ikke alltid så grusomt. :)

Endret av Suvana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper alt går bra! At alt er vellykket, gruer meg veldig (!!!!) til hele greien... Smertene også, men det får jeg tenke på etter operasjonen :omg: Skal faste nå fra klokken tolv, så spiser alt jeg klarer nå :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du i det hele tatt i tråder før du svarer? Spørsmålene du svarer på er fra 2010. Denne tråden er tatt opp igjen av ei som er livredd for operasjon i morgen.

Min erfaring er ikke at man går ned i vekt og ikke kan spise på to uker. Jeg var veldig flink å tvinge i meg mye vann det første døgnet, selv om det var vondt. Dette hjalp nok mye, for jeg spiste veldig greit allerede dagen etter operasjon. Som sagt så sparte jeg heller ikke på smertestillende, og måtte få ekstra uttak på resept fra lege, men da hadde jeg heller ingen smerter. Jeg var i en barndåp til og med på dag 6, og det var den dagen jeg hadde lest at det var på det verste. Gikk fint for meg. Så til dere som er redde, det er ikke alltid så grusomt. :)

Takk! Håper jeg også får en mer positiv opplevelse enn de andre skrekkhistoriene... Har aldri operert før, så jeg vet ikke hva jeg går til... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...