Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder. HJELP !


Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 32 år som er mye plaget med halsbetennelse og forkjølelse.

Ved halsbetennelse blir mandlene så store at de synes veldig godt på halsen.

Legen min råder meg til å fjerne mandlene, men jeg er så skeptisk da jeg har hørt at det ikke er bare, bare i voksen alder.

Jeg lurer på om det er noen her i 30-årene eller eldre som har fjernet mandlene og kan fortelle meg sine erfaringer med dette.

En kollega av meg har gjort det og han sier at det var så vondt etterpå at han trodde han skulle dø….. selvfølgelig litt å ta i, men det var visst forferdelig vondt.

Han gikk også ned 5-7 kg på den tiden for at han nesten ikke fikk i seg annet enn drikke.

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

-Når kan man spise normalt igjen?

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

-Gikk du ned mange kg?

-Hvilket sykehus ble du operert på?

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

-Ble du sendt hjem samme dag?

-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

Beklager mange spørsmål, men dere trenger selvfølgelig ikke svare på alle.

Jeg kommer til å bli operert enten på Ahus eller Louisenberg sykehus.

Takker så mye for tilbakemeldinger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg tok mandlene da jeg var 19, så jeg vet ikke helt hva sammenligningsgrunnlaget her. Uansett her opplevelsene i etterkant av operasjonen veldig individuelle. Noen opplever å reagerer veldig på narkosen, andre opplever å begynne å blø, mens andre igjen nesten ikke merker noen ting.

Jeg opererte meg på Lovisenberg i Oslo. Kom på morgenen i 9-tiden, da var det rett inn for å skifte, ta noen kvalmestillende og div. smertestillende før operasjonen, svisj inn på operasjonssalen, narkose, operere og så ligge til observasjon. Jeg reagerte ikke på narkosen, syns bare det var den mest fantastiske søvnen jeg har hatt på lenge.

På sykehuset fikk jeg intravenøs smertestillende en stund. De spurte om jeg ville prøve å spise en is, fikk en lollipop og spiste ca 2 mm av tuppen før jeg innså at dette var noe av det vondeste jeg hadde opplevd. Fikk smertestillende når jeg ba om mer, etter en stund gikk de over til Paralgin Major i stikkpilleform. Så lenge jeg var rusa på smertestillende merket jeg ikke at jeg hadde operert samme dag, snakket og var i godt humør. Reiste hjem på ettermiddagen, i 17-18-tiden.

Alt i alt var jeg rimelig fornøyd med behandlingen på Lovisenberg.

De smertestillende jeg fikk med meg hjem var Paralgin Forte i stikkpilleform, samt noe smertestillende gurglevann som jeg ikke klarte å bruke.

I tiden etter operasjonen tok jeg smertestillende tre ganger om dagen, en gang om morgenen for å kunne få i meg noe, en gang midt på dagen for å ha mindre vondt og en gang på kvelden for å få sove.

Fordi jeg ble operert rett før jul (mener det var 22. desember jeg opererte) prøvde jeg å spise julemat og kose meg. Melne poteter ville jeg ikke anbefalt, det satte seg i sårene, men medister med saus og godt tygget ribbesvor gikk ned med litt besvær. Riskrem gikk rimelig greit ned, den var kald og søt.

Jeg fikk ikke sykemelding fordi jeg gikk på skole og ble operert slik at jeg hadde ferie, men som regel blir man fortalt at det vil ta ca to uker før man er relativt smertefri og kan begynne å spise normalt igjen. For meg tok det ca en uke før de verste smertene var over.

Jeg aner ikke hvor mye jeg gikk ned, men for å si det sånn: Jeg bekymret meg ikke noe særlig for julekiloene. :fnise:

Jeg ville absolutt tatt mandlene om jeg var sterkt plaget med halsbetennelser flere ganger årlig. Det er selvfølgelig en risiko med i bildet når du legges i narkose og opereres, men selv opplevde jeg denne operasjonen som noe som gav meg mye frihet. Jeg har hatt feber én gang siden inngrepet (2-3 år siden=, før operasjone var jeg syk 3-4 ganger i året med halsbetennelser og påfølgende antibiotikakurer. Jada, det er vondt, og du får i deg lite mat i løpet av den toukersperioden, men personlig syns jeg det var så vanvittig verdt det, og jeg vil på det varmeste anbefale Lovisenberg sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er en dame på 32 år som er mye plaget med halsbetennelse og forkjølelse.

Ved halsbetennelse blir mandlene så store at de synes veldig godt på halsen.

Legen min råder meg til å fjerne mandlene, men jeg er så skeptisk da jeg har hørt at det ikke er bare, bare i voksen alder.

Jeg lurer på om det er noen her i 30-årene eller eldre som har fjernet mandlene og kan fortelle meg sine erfaringer med dette.

En kollega av meg har gjort det og han sier at det var så vondt etterpå at han trodde han skulle dø….. selvfølgelig litt å ta i, men det var visst forferdelig vondt.

Han gikk også ned 5-7 kg på den tiden for at han nesten ikke fikk i seg annet enn drikke.

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

-Når kan man spise normalt igjen?

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

-Gikk du ned mange kg?

-Hvilket sykehus ble du operert på?

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

-Ble du sendt hjem samme dag?

-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

Beklager mange spørsmål, men dere trenger selvfølgelig ikke svare på alle.

Jeg kommer til å bli operert enten på Ahus eller Louisenberg sykehus.

Takker så mye for tilbakemeldinger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inviduelt hvordan man føler seg, ikke noe fiks opplegg.

FIkk 2 uker sykmelding, kunne ikke spise ordentlig føde på ca 10 dager. Dag 8 var værst.

Det sies også at jo eldre man er, jo "værr" blir slike inngrep, men hallo, fjerne mandler er jo ikke akkurat noe stort, man gjør det jo hver dag over hele verden, og de fleste er glad for at de har gjort det :)

Så lenge du har voltaren og smertestillende så går dette fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flowerbomb

Jeg opererte da jeg også var 18 år gammel, selvom du spurte etter 30+ så velger jeg å svare. Jeg fikk beskjed om at det ville være litt værre for meg enn en 5 åring fordi jeg hadde så mye arr fra alle halsbetennelsene.

Det er selvfølgelig veldig indviduelt på hvordan mennesker reagerer, uansett alder.

- Vondt? ja! Herrlighet.. Den værste tiden var for meg på kvelden, og etter 5-6 dager. Da var det veldig vondt.

- Fikk sykemelding selvom jeg gikk på skole, på 2 uker.

- Paraglin forte stikkpiller (husker ikke helt hva de heter) hjalp meg ihvertfall gjennom de værste toppene.

- Mat var ikke et tema en gang, jeg drakk biola og levde på solo-is. Fast føde spiste jeg etter halvannen uke.

- Gikk ned 4-5 kg, ble glad der og da men man går jo opp bare man drikker et glass vann.

-Ble operert i Asker og ble sendt hjem noen få timer etter operasjonen. Husker ingenting av bilturen hjem, var så bortreist, hadde sikkert en del smertestillende i kroppen.

MEN jeg har aldri vært ordentlig syk etter dette, kan ikke huske sist jeg hadde skikkelig feber og vondt i hele kroppen. Det hadde jeg annenhver mnd før med 40 i feber og skikkelig værking i kroppen på grunn av halsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

opererte da jeg var 18.. det dummeste jeg har gjort!!!

Etter mandeloperasjonen har symptomene satt seg lenger ned i brystet når jeg blir forkjøla.

Lungebetennelse og/eller bronkitt 2-3 ganger i året er ikke kult! Hadde heller ville levd med 6-8 halsbetennelser.. Tenk deg godt om, mandlene har en hensikt de også:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

opererte da jeg var 18.. det dummeste jeg har gjort!!!

Etter mandeloperasjonen har symptomene satt seg lenger ned i brystet når jeg blir forkjøla.

Lungebetennelse og/eller bronkitt 2-3 ganger i året er ikke kult! Hadde heller ville levd med 6-8 halsbetennelser.. Tenk deg godt om, mandlene har en hensikt de også:)

Dette skjer da ikke de fleste, du må tenke i omfang ikke i engangstilfelle. De fleste er glade for at de har gjort det :)

Mandlene har en hensikt: å stoppe de første inntrengerne som kommer inn gjennom munnen. Men problemet med oss som har problematiske mandler er at de gjør oss sykere enn vi hadde blitt uten de, fordi de vokser, gjør at vi har halsbeetennelser, antibiotika, mer hoste, mer borte fra jobb pga infeksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok mandlene da jeg var 18! :) Har fått et nytt og bedre liv etter det og er aldri mer forkjøla/har halsbetennelse.

Du må regne med:

- smerter og mye hvile i ca. en uke etterpå. Denne smerten glemmer du fort!

- ha iskrem tilgjengelig ;)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjernet i 07, 27 år gammel. har ikke angret et sekund og har fått vesentlig bedre helse etterpå.

godt var det ikke etterpå men hadde to ukers sykemelding + en uke fri fra turnus etterpå. merket jeg trengte den siste uka, hadde ikke smerter men etter to uker uten særlig næringsinntak er man rimelig slapp (jeg har en fysisk jobb, mulig det er enklere hvis man sitter på kontor etc).

fikk med en solid ladning med både stikkpiller og tabletter av paralgin forte, vanlige tabletter var bare å glemme i starten men stikkpiller er ubehagelig men effektivt.

ble operert på drammen sykehus, måtte ligge over natta som standard prosedyre og kjedet vettet av meg :gjeiper:

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i Bogstadveien på en klinikk der. Var inn på morgenen, og ut på formiddagen. Jeg hadde ikke trengt å ligge over og var glad jeg kunne komme meg hjem så fort som mulig. Første dagen var ikke så ille for meg uansett, det er dag 7 ca som er værst for de FLESTE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og ble operert for en uke siden.

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

Dag 1-5 var vonde, men helt greie. Dag 6-7 var jævlige. I dag er det noe bedre.

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

Har fått 16 dagers sykemelding.

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

Voltaren 50mg x 3, Paralgin Forte 1-2 inntil x 4. Fikk også Petidin 100mg med meg når jeg reiste fra klinikken. Alt dette var stikkpiller. Fikk også en pakning med Paralgin Forte tabletter, men dit har jeg ikke kommet ennå.

-Når kan man spise normalt igjen?

Det har jeg ikke begynt med ennå. Men har fått i meg litt mat alle dagene.

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

Har fått i meg litt hver dag. Har spist eggerøre, potetstappe, forskjellige pastaretter, kjøttboller i brun saus (men det var litt vondt), fiskeboller og fiskepudding, pannekaker. Alt lunka/kaldt. Ellers saftis og drukker iste, mild juice og vann.

-Gikk du ned mange kg?

Har til nå gått ned 3-4 kg.

-Hvilket sykehus ble du operert på?

En privat klinikk på østlandet.

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

Ja. Hadde ikke vondt når jeg var der. Våknet og ble spurt om jeg hadde vondt. Sa ja, og fikk smertestillende intravenøst som fungerte med en gang.

-Ble du sendt hjem samme dag?

Ja. Var på klinikken ca 2 timer til sammen.

-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

Selv med to jævlige døgn bak meg er jeg sikker på at det var verdt det. Har gått med kronisk tonsilitt i et år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei... Noen kan hjelpe meg? på en måned siden hadde jeg fjerne mandlene. men nå har jeg mistet Smaker følelse ? har noe ovlever soen etter fjerne mandlene.?

helppppppppppppppppp me!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest annebella

Vel, jeg tok mandlene da jeg var 19, så jeg vet ikke helt hva sammenligningsgrunnlaget her. Uansett her opplevelsene i etterkant av operasjonen veldig individuelle. Noen opplever å reagerer veldig på narkosen, andre opplever å begynne å blø, mens andre igjen nesten ikke merker noen ting.

Jeg opererte meg på Lovisenberg i Oslo. Kom på morgenen i 9-tiden, da var det rett inn for å skifte, ta noen kvalmestillende og div. smertestillende før operasjonen, svisj inn på operasjonssalen, narkose, operere og så ligge til observasjon. Jeg reagerte ikke på narkosen, syns bare det var den mest fantastiske søvnen jeg har hatt på lenge.

På sykehuset fikk jeg intravenøs smertestillende en stund. De spurte om jeg ville prøve å spise en is, fikk en lollipop og spiste ca 2 mm av tuppen før jeg innså at dette var noe av det vondeste jeg hadde opplevd. Fikk smertestillende når jeg ba om mer, etter en stund gikk de over til Paralgin Major i stikkpilleform. Så lenge jeg var rusa på smertestillende merket jeg ikke at jeg hadde operert samme dag, snakket og var i godt humør. Reiste hjem på ettermiddagen, i 17-18-tiden.

Alt i alt var jeg rimelig fornøyd med behandlingen på Lovisenberg.

De smertestillende jeg fikk med meg hjem var Paralgin Forte i stikkpilleform, samt noe smertestillende gurglevann som jeg ikke klarte å bruke.

I tiden etter operasjonen tok jeg smertestillende tre ganger om dagen, en gang om morgenen for å kunne få i meg noe, en gang midt på dagen for å ha mindre vondt og en gang på kvelden for å få sove.

Fordi jeg ble operert rett før jul (mener det var 22. desember jeg opererte) prøvde jeg å spise julemat og kose meg. Melne poteter ville jeg ikke anbefalt, det satte seg i sårene, men medister med saus og godt tygget ribbesvor gikk ned med litt besvær. Riskrem gikk rimelig greit ned, den var kald og søt.

Jeg fikk ikke sykemelding fordi jeg gikk på skole og ble operert slik at jeg hadde ferie, men som regel blir man fortalt at det vil ta ca to uker før man er relativt smertefri og kan begynne å spise normalt igjen. For meg tok det ca en uke før de verste smertene var over.

Jeg aner ikke hvor mye jeg gikk ned, men for å si det sånn: Jeg bekymret meg ikke noe særlig for julekiloene. :fnise:

Jeg ville absolutt tatt mandlene om jeg var sterkt plaget med halsbetennelser flere ganger årlig. Det er selvfølgelig en risiko med i bildet når du legges i narkose og opereres, men selv opplevde jeg denne operasjonen som noe som gav meg mye frihet. Jeg har hatt feber én gang siden inngrepet (2-3 år siden=, før operasjone var jeg syk 3-4 ganger i året med halsbetennelser og påfølgende antibiotikakurer. Jada, det er vondt, og du får i deg lite mat i løpet av den toukersperioden, men personlig syns jeg det var så vanvittig verdt det, og jeg vil på det varmeste anbefale Lovisenberg sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annebella

Vel, jeg tok mandlene da jeg var 19, så jeg vet ikke helt hva sammenligningsgrunnlaget her. Uansett her opplevelsene i etterkant av operasjonen veldig individuelle. Noen opplever å reagerer veldig på narkosen, andre opplever å begynne å blø, mens andre igjen nesten ikke merker noen ting.

Jeg opererte meg på Lovisenberg i Oslo. Kom på morgenen i 9-tiden, da var det rett inn for å skifte, ta noen kvalmestillende og div. smertestillende før operasjonen, svisj inn på operasjonssalen, narkose, operere og så ligge til observasjon. Jeg reagerte ikke på narkosen, syns bare det var den mest fantastiske søvnen jeg har hatt på lenge.

På sykehuset fikk jeg intravenøs smertestillende en stund. De spurte om jeg ville prøve å spise en is, fikk en lollipop og spiste ca 2 mm av tuppen før jeg innså at dette var noe av det vondeste jeg hadde opplevd. Fikk smertestillende når jeg ba om mer, etter en stund gikk de over til Paralgin Major i stikkpilleform. Så lenge jeg var rusa på smertestillende merket jeg ikke at jeg hadde operert samme dag, snakket og var i godt humør. Reiste hjem på ettermiddagen, i 17-18-tiden.

Alt i alt var jeg rimelig fornøyd med behandlingen på Lovisenberg.

De smertestillende jeg fikk med meg hjem var Paralgin Forte i stikkpilleform, samt noe smertestillende gurglevann som jeg ikke klarte å bruke.

I tiden etter operasjonen tok jeg smertestillende tre ganger om dagen, en gang om morgenen for å kunne få i meg noe, en gang midt på dagen for å ha mindre vondt og en gang på kvelden for å få sove.

Fordi jeg ble operert rett før jul (mener det var 22. desember jeg opererte) prøvde jeg å spise julemat og kose meg. Melne poteter ville jeg ikke anbefalt, det satte seg i sårene, men medister med saus og godt tygget ribbesvor gikk ned med litt besvær. Riskrem gikk rimelig greit ned, den var kald og søt.

Jeg fikk ikke sykemelding fordi jeg gikk på skole og ble operert slik at jeg hadde ferie, men som regel blir man fortalt at det vil ta ca to uker før man er relativt smertefri og kan begynne å spise normalt igjen. For meg tok det ca en uke før de verste smertene var over.

Jeg aner ikke hvor mye jeg gikk ned, men for å si det sånn: Jeg bekymret meg ikke noe særlig for julekiloene. :fnise:

Jeg ville absolutt tatt mandlene om jeg var sterkt plaget med halsbetennelser flere ganger årlig. Det er selvfølgelig en risiko med i bildet når du legges i narkose og opereres, men selv opplevde jeg denne operasjonen som noe som gav meg mye frihet. Jeg har hatt feber én gang siden inngrepet (2-3 år siden=, før operasjone var jeg syk 3-4 ganger i året med halsbetennelser og påfølgende antibiotikakurer. Jada, det er vondt, og du får i deg lite mat i løpet av den toukersperioden, men personlig syns jeg det var så vanvittig verdt det, og jeg vil på det varmeste anbefale Lovisenberg sykehus.

du var heldig! jeg med andre ord er ikke det..

Jeg fjernet mandlene 28 april 2010, dette er et innlegg jeg skrev 26.juni.2010:

Heldig.... har sånn.. "life sucks moment".. alt er bare gidd... ting går ikke slik jeg vil det skal gå og det nytter ikke planlegge noe.. Ingenting går som det skal...alt er så håpløst..!

Enda bedre er det at opprasjonen min ikke ble bra.. en så enkel ting som å fjernemandler er IKKE enkelt!

først er det ingen bedringer dag 14 etter opprasjonen er som dagen etter opprasjonen.. ingen bedring! hvorfor!? det var ei som fjernet mandlene samtidig som meg og hun var grei i halsen.. helt frisk... Mens jeg sitter her 2 mnd etter og sliter mer nå enn før opprasjonen! Det er så frustrende og går utover dere som gidder å lese dette... etter 3 uker hadde den ene "veggen" bak i halsen på venstre side forsvunnet :O det var kunn en streng som gikk fra svelget og til drøvvelen.. japp.. festet i drøvelen.. jeg hadde 2 hull... og drøvvelen som midt deler... Jeg var til legen 3 ganger og fikk en "kur" og mere smertestillende.. Smartene ga seg heller ikke med tiden.. OG fikkk bestilt time til sykehuset, fikk beskjed av legen min at slik skulle det ikke være! HELDIGVIS s å ble hullet mindre og veggen begynte å komme tilbake 4 uker etter opprasjonen. trodde det ble i orden.. Jeg har ikke hørt noe fra sykehuset og venter fremdeles på at du skal ta meg inn å fikse problemet.. Jeg kan ikke gjespe, eller gape for høyt, det låser seg i halsen og svelget blir blokkert... I halsen nå 2 mnd etter opprasjonen så er veggen festet i drøvelen, jeg har voldsomt til kløe i halsen og inne i ørene, slim og blodsmak stadig vekk.. hullet er er som sagt borte men der er to vegger som overlapper hverandre, den øverste som gjør det til en vegg har noe som ser ut til å værre blemmer over hele.. det er ikke røst å frisk farge men en grågul farge som er flekkete sammen med en litt rosa normalfarge.. Så hva kan jeg si.. jeg har LIFE SUCKS MOMENT! jeg tålere ikke at mye går i mot meg.. jeg er DRITT LEI og vil være frisk.. tok ikke opprasjonen for å bli værre...

Det som er BRA med dette er at jeg går ned i vekt ;O noe bra må d jo være :P jeg har ikke like stort mat inntak etter å ha bare levd med vann og piller i 3-4 uker før jeg kunne spise litt... det er vondt å spise nå også mn langt nært som det har vært tidligere.. jeg må være forsiktig med tygging og drikke mye veske/ vann.. det er ikke normalstørrelse i svelget så viktig å tygge veldig godt :P

mye som plager meg men hei.. jeg har gått ned en og en hall str. ;) snart 2 ;O

Takk for meg og sutringen min.. sikkert masse skrive feil og en god blanding av bokmål og trønder, ville bare få det ut.. ;O

Jeg er enda ikke helt bra, mn slipper unna smertestillende. noen ganger kan det hende at jeg må ha det får å klare å få i meg mat/drikke... har fremdeles et x-tra hull ved svelget å venter på ny opprasjon får å få fikset det i hvertfall.. mn vente tiden er enorm!

mhv/ den uheldige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei jeg er 18 år og fjernet mandlene 27.11.2010.

Jeg kom på øre-nese-hals avdelingen tidlig på morgenen og fikk i meg div kvalmestillende og smertestillende. Ned på operasjonsalen. Var veldig nervøs i forkant i og med at jeg aldri har vært på sykehus før. Jeg var plaget med veldig store mandler som gjorde det vanskelig å puste og hyppige betennelser og ubehag. Hadde arr på mandlene etter betennelser og da kunne det oppstå komplikasjoner.

Fikk veldig stor blødning under operasjonen, men alt gikk bra og jeg har en veldig positiv opplevelse fra alle på UNN. Anestesi-sykepleierne var kjempe flink og veldig hyggelig.

Må si at narkosen var herlig. Sov og husker ingenting før litt utpå oppvåkningen hvor en veldig kjekk svenske vekket meg.

Det første jeg spurte om var om å få sminke meg:p

Man skal være helt nydusjet og det er ikke lov med div hudkremer, sminke, parfyme, deo ol før operasjonen.

Spyttet litt blod og var litt omtåket. Kirurgen fortalte meg at jeg kom til å være ganske sliten etterpå og sove masse. Jeg ble i 140 og sov ikke et eneste sekund på sykehuset. Låg der i 2 netter.

Smertene var ikke noe å snakke om. Såppas tåler et voksent menneske.

Det eneste jeg spiste på sykehuset var et lass med isbiter. opptil 2 mugger med isbiter hver dag.

Hullene etter mandlene mine var så store at det kunne legge seg en stor isbit i hvert hull. Fikk saltvann intravenøst.

Etter noen dager ble smertene større og jeg tok voltaren og parlagin forte iform av stikkpiller.

Klarte ikke å snakke. Verken paracet eller paralgin forte hjalp noe serlig på meg. Så det ble voltaren for det meste. Etter ca.4 timer etter voltarenen var tatt, kom de sterke smertene tilbake.

Nå er det ganske nøyaktig 1 mnd siden jeg tok de. og jeg angrer ikke ett sekund. Hadde en kjempe positiv opplevelse med operasjonen og sykehusopplevelsen. Jeg har ikke tegn til kvelingsfølelse lenger og det er akkurat som jeg har fått et nytt liv siden jeg var så plaget. Mye lettere å puste!:)

Hadde virkelig ikke gjort meg noe å gjøre det igjen mtp den forandringen jeg har fått.

Er du plaget burde du gjøre det på flekken.

Mange sier at det gjør så vondt at de vil dø. Men da har de ikke opplevd hva ordentlige smerter er. Jeg hadde kjempe vondt selfølgelig å spiste en youghurt på 5 dager og gikk ned ca. 10 kg.

Alt høres mye verre ut enn det er og du kommer deg greit igjennom det.

Det eneste som plager meg litt nå er kløe hvor mandlene har vært. Men dette grunnes nok at det gror. Er bare en mnd siden operasjonen.

Var sykemeldt fra skole i 2 uker etterpå;)

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke at folk gidder å vurdere operasjon i narkose når dette kan gjøre med laser (lokalbedøvelse). Hele greia tar maks 15 min. Så lenge jeg tok nok smertestillende hadde jeg ikke vondt, bortsett fra dag 8 (det er da det er verst for alle uansett). Selv om jeg spiste mindre enn det jeg vanligvis gjør, fungerte jeg greit. Selv om jeg hadde vondt greide jeg fint å delta på seilkurs f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming

Jeg tok mandlene kirurgisk for ca 2 år siden. Var i full narkose, og fikk rikelig med smertestillende etterpå. Både Pinex forte i brusetabletter, Voltaren stikkpiller osv. Heiv i meg smertestillende litt sånn etter egen forordning slik at jeg aldri egentlig hadde vondt. Spiste hamburger og pommes frittes samme kveld som operasjonen hvis det gir et lite innblikk i hvor greit ting gikk.

Fikk to ukers sykemelding og var smertelindret i den tiden det gjorde vondt og spiste normalt osv hele tiden.

Så det er veldig individuelt hvordan folk opplever det der. Opererte ved sykehuset i Kirkenes av alle plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Charlotte

Hei!

Tok mandlene mine for litt over 1 mnd siden nå, jeg er kvinne i en alder av 36. Vært mye plaget med halsbetennelse, hatt 5 runder allerede i 2011, så nå var det ingen vei tilbake.

Første dag, helt ok. Ingen blødninger etter operasjonen, drakk saft når jeg våknet fra narkosen og var ute av privatklinikk bare 1 time etter at jeg våknet. Inngrepet tok mindre enn en halvtime. Mitt tips til andre: Drikk masse kaldt vann, spis lollipop/ saftis, drikk kalde supper, lag smoothie med frosne bær og frukt, kjøp ev barnemat på glass og spis med skje(!) samt eggerøre( kald) iskaffe o.l. Mosa kjøttboller med saus og potetmos o.l er også et tips.

Ikke akkruat dager du bør belage deg på å gjøre så mye. Og ja. Det er vondt. Heldigvis får du trolig Voltaren og Pinex forte, eller tilsvarnede, de var for min del nødvendig for å komme meg gjennom dagene.

Det tøffeste er vel at det ofte bare blir gradvis vondere ettersom dagene går, og jeg opplevde som mange en smertetopp, tyngste dag, på dag 7 el 8. Så blir det bedre. Da 12 kuttet jeg alt av smertestillende og kunne sove godt om natta med hodet flatt på puta igjen.

Gikk ned 2 kg kanskje, og hadde alt i alt en grei tid etterpå. Og det beste, belønningen med at jeg kanskje slipper unna halsbetennelser i all framtid. Det ville jo være en hinsides bonus. Lykke til til dere som skal gjennom dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er på dag 9.. Og ... Det er ufattelig jævligt!

Operasjonen gikk helt fint. Hadde time klokken 12:00, og klokken 13:00 lå jeg på operasjonsbordet og ventet på at narkosen skulle virke. Ca 14:00 var jeg våken, operasjonen hadde kun vart i 5 minutter fordi det var så enkelt å fjerne de. Ingen komplikasjoner eller blødninger. Rundt 15:00 tiden var jeg ute. Måtte bo på et pasient hotell i et døgn som lå rett over gaten da jeg måtte til en annen by enn hjembyen for å ta mandlene.

Dag 1 (operasjonsdagen): Var utrolig mye bedre enn forventet. Rett etter jeg kom ut fra sykehuset dro jeg og mamma på en fiskerestaurant like ved siden av. Der spiste jeg fiskesuppe, og is med jordbær til dessær. Såklart var det ubehagelig, og litt sårt, men ikke verre enn en forkjølelse. Før vi dro til hotellrommet stakk vi innom butikken. Kjøpte litt sjokolade, og en pose med boller. I løpet av kvelden spiste jeg minst 5 boller, og 3 små sjokolader. 2 saftis, og drakk en halvliter cola med isbiter. Ble aldri mett! Drakk også utallige flasker med vann. Tissa nok på do i allefall 30 ganger den dagen.... Slukte 2 Voltaren og 2 Pinex Forte den kvelden.

Dag 2: Natta var ille, men ikke jævlig. Smertene tok seg opp. Var fortsatt mulig å få i seg vann og is. Helt overkommelige smerter. Tok 3 Voltaren, 2 Pinex og 2 Pinex Forte den dagen.

Dag 3: Finner fort ut at nettene er jævlige. Våkner av smerte, og må hive nedpå Voltaren og Pinex Forte. Det gjør ufattelig vondt. Det er som om noen skraper med kniv inni halsen opp mot ørene. Heldigvis går det over etter 1-2 min, og man slapper av. På dagtid går det generelt bra, tar noe mer smertestillende nå. Flere vanlige pinex. Vann blir derimot vanskeligere å få ned, og is gjør bare vondt. Generelt, ubehagelig. Og det er gørrkjedelig å kjenne seg bra i kroppen, og være SÅ sulten, men ikke kunne gjøre noe med det.

Dag 4: Smertene er ikke til å holde ut. Hver eneste lille bevegelse gjør vondt. Natta er et mareritt uten like. Gråter og gråter i fortvilelse. Må opp i høyrere dose smertestillende, for mye tror jeg. Er helt omtåka, og klarer ikke prate. Ingenting glir ned. Vannet er som piggtråd, har ingen energi, ligger bare rett ut hele dagen.

Dag 5,6,7: Helt forferdelige. Like ille som dag 4. Aldri før har noe gjort så vondt. Nettene, morgen og kvelden er verst alle dagene. Gråter, og har så vondt at jeg vurderer å dra på legevakta. Her vurderer jeg seriøst også å ta bilen å kjøre meg ihjæl. Var så uutholdelig vondt.....

Dag 8: Litt bedre natt heldigvis. Er utsultet når jeg står opp. Føler at denne dagen skal bli bedre, og at jeg har hatt min smertetopp (som er vanlig rundt dag 7). Mimres tilbake 1 uke i tid, da jeg lå på operasjonsbordet og fikk narkose. Dette har vært den verste tiden i mitt liv... Nå er klokka blitt 18:00. Har klart meg uten smertestillende siden 12:00 ca, men nå kom smertene bankende i ørene og i sårene. Knaller innpå med 1 Pinex Forte og 1 Voltaren. Har spist litt grøt, et wienerbrød og innmaten til en hvetebolle. Alt tar ufattelig lang tid.. Stemmen min er fucka, gjør vondt å prate.. Mistenker at det kommer til å ta en stund før dette blir bra... Enda masse ekkelt hvitt belegg baki der, noe har falt av.

Det var min erfaring, hittil. Per i dag angrer jeg enormt på at jeg tok mandlene. Det er så utrolig vondt. Helt ufattelig. Ingenting kan sammenlignes, og jeg har i en arbeidsulykke klart å kutte meg ned til nervene i håndleddet. Det var ondt det, men ingenting i forhold til dette. Langvarige smerter er .. horibelt.

Med mindre du plages ENORMT med mandlene (noe jeg egentlig ikke gjorde. De var bare enorme, og plagsomme men var ikke ofte syk) så bør du ikke ta de. Det er the worst time of your life..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...