Gå til innhold

Hobbyboken


Kara W

Anbefalte innlegg

Her kommer boken hvor jeg kan skryte av alt jeg lager. Den kommer nok til å handle mest om sying, men får helt sikkert innlegg om strikking, veving, matlaging og alt mulig annet jeg tror kan være gøy også. Følg med og bli inspirert!

:velkommen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid mange prosjekter gående samtidig, og tusen til som jeg planlegger. Akkurat nå jobber jeg aktivt med to stykker.

Den første er en 50talls-inspirert kjole til meg selv:

50stoff.jpg

Tanken er å lage den vendbar. Den ene siden er sort med hvite prikker, mens andre siden er rød. Så får jeg to kjoler i ett :sexy:

Det andre prosjekter er et par fløyelsebukser til Plutteline:

buksestoff.jpg

Dette blir et eksperiment. Jeg har aldri laget babytøy før, og tanken er å lage den kun på overlocker. Mønsteret er ihvertfall enkelt nok, så blir dette vellykket lager jeg nok flere bukser av diverse restestoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får til å lage bukser så kanskje jeg spør veldig pent om du kan lage til vesla vår også. :)

Gleder meg til å følge med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må følge med her også! Jeg har kjempelyst til å begynne å sy klær. Sydde mye Barbietøy da jeg var yngre, og det var jo kjempegøy. Men da må jeg ønske meg symaskin først... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får til å lage bukser så kanskje jeg spør veldig pent om du kan lage til vesla vår også. :)

Det er klart jeg kan :Nikke: Sett at dette eksperimentet ikke blir helt mislykket altså!

Gleder meg til å følge med her.

Må følge med her også! Jeg har kjempelyst til å begynne å sy klær. Sydde mye Barbietøy da jeg var yngre, og det var jo kjempegøy. Men da må jeg ønske meg symaskin først... ;)

:hoppe:

Gleder meg til og følge med her!

Hurra, jeg har fått fans allerede :fnise:

ER bare å spørre om du vil ha hjelp med noe, Purple. Symaskin er ganske greit å ha først, ja :Nikke:

Men da må jeg jo passe på å oppdatere litt. Jeg har kranglet litt med overlockeren min, så jeg har ikke fått sydd noe videre enda. Men alt stoffet er klippet ut og ligger klart. Håper på å få tatt en tur innom symaskinbutikken idag og spørre om råd.

Siden jeg ikke har fått sydd, så har jeg heller heklet, og er nå ferdig med en veske:

veske_bla.jpg

veske_bla2.jpg

Den ble dessverre mye større enn jeg hadde sett for meg, så er litt usikker på om jeg kommer til å bruke den selv. Hvis ikke så har jeg nå en julegave jeg kan gi bort.

Neste strikke/hekle-prosjekt er ikke planlagt enda, men det blir nok noe til barna.

Ellers lurer jeg på om jeg skal melde meg på kurs og lære å tove tøfler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

I dag har jeg endelig fått tatt med overlockmaskinen til reperasjon. Jeg hadde satt i nålen feil :murvegg: Så nå skal det syes!

I mellomtiden har har jeg heklet smekker til veslejenten min:

smekker.jpg

De er alle sammen basert på samme mønster, men jeg har endret litt underveis. Er fortsatt ikke helt fornøyd med resultatet, men ett eller to forsøk til, så har jeg et universalt mønster som jeg kan bruke på alle typer garn, og variere med enkle grep.

Ellers har jeg begynt å jobbe med designet på en brudekjole, men det kommer det ingen bilder av før etter bryllupet om et års tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Estrella og Bokalven :goodbye:

Vesken blir nok fin til bokveske :Nikke: Men jeg har allerede en ganske fin bokveske. Har ikke helt bestemt meg for om jeg beholder den blå eller ikke enda.

Nå har jeg sydd mitt første barneplagg, og mitt første plagg utelukkende på overlockmaskinen. Buksen er lilla fløyel, med sort jersey i linningen og nederst.

post-9981-1284729448,6688_thumb.jpg

At jeg ikke har funnet på å gjøre dette tidligere! Buksen ble sydd på få minutter, og nå som jeg først har et mønster, så kan jeg masseprodusere barnebukser. Dessuten er dette en genial måte å bruke opp restestoff på. De ble dessverre alt for store, så de passer ikke før tidligst til våren. Størrelsene på H&M er noe helt annet enn det opprinnelige centilong-systemet, ja.

Pågående prosjekter er for tiden:

* strikke barnevanter

* kjole til meg selv

* babyteppe

Innlegget er endret

Bond, mod

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det har blitt kaldere i været er det greit å ha litt ekstra å ta på barna. Så da ble det strikket fingervanter i helgen.

post-9981-1285095217,7386_thumb.jpg

Jeg fikk et par av en venninne i fjor, og de viste seg å være veldig praktiske. Jeg strikket lett et par på en kveld, så da ble det to par iløpet av helgen.

2-åringen ble veldig fascinert av strikking. Han fikk et eget garnnøste og to spisepinner å leke med, og satt sammen med meg i sofaen. Han ble kjempeglad for vottene, og ville straks ha sokker i samme farge. Han hadde dessverre ingen forståelse for at det tok mer enn 2 minutter å lage :ler: Gleder meg til å drive mer håndarbeid med ham i fremtiden :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Plutteline har fått lue med matchende fingervanter.

post-9981-1286283614,5009_thumb.jpg

Settet er strikket i hvit alpakka og silke. Veldig mykt og deilig! Jeg strikket vantene litt løst, så de ble for store rundt fingrene, men luen sitter veldig godt. Det tok under en time å strikke en vante, så det er fort gjort å lage et nytt par.

Nå skal jeg sette meg ned og nyte denne:

post-9981-1286283731,0934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske jeg kunne sy og strikke litt bedre enn hva jeg kan i dag... :sjenert: Problemet er vel egentlig ikke det at jeg ikke kan strikke, men jeg kan bare det helt basic og forstår absolutt ingenting av strikkeoppskrifter.

Og hvordan lager du hvit brownies(eneste grunnen til at jeg så at det var det var pga navnet på fila når jeg trykka på bildet)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIT BROWNIES

75 g smør

2,5 dl sukker

1 egg

1/2 dl fløte

2,5 dl hvetemel

1/2 tsk bakpulver

1 kryddermål natron

1 tsk vaniljesukker

1/2 tsk salt

150 g hvit sjokolade

Smelt smøret. Pisk sammen med sukkeret. Rør inn egget og fløten (jeg bruker matfløte, men man kan bruke kremfløte for en mektigere kake). Bland sammen alt det tørre og hell det i røren. Man kan også blande inn 1,5 dl mandler eller valnøtter, men jeg lager uten.

Hell røren i en browniesform (ca 23x23 cm). Har man ikke en browniesform kan man lage "skillevegger" i en langpanne med aluminiumsfolie. Eller gange opp oppskriften så den fyller hele langpannen :fnise:

Hakk den hvite sjokoladen i biter og strø over kaken. Kaken stekes på 175 grader i 40 minutter. Den blir veldig mektig, og veldig god :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne sy og strikke litt bedre enn hva jeg kan i dag... :sjenert: Problemet er vel egentlig ikke det at jeg ikke kan strikke, men jeg kan bare det helt basic og forstår absolutt ingenting av strikkeoppskrifter.

Man blir ikke bedre av å ikke øve, vet du ;) Det finnes mange fine nybegynner-mønster der ute, og i de fleste garnbutikker hjelper de deg gjerne dersom du står fast. Plukk opp et garnnøste og et par pinner, og lag et par grytekluter f.eks.

Også må du gjerne spørre her. Er jo ikke like lett å forklare med bare tekst, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HVIT BROWNIES

75 g smør

2,5 dl sukker

1 egg

1/2 dl fløte

2,5 dl hvetemel

1/2 tsk bakpulver

1 kryddermål natron

1 tsk vaniljesukker

1/2 tsk salt

150 g hvit sjokolade

Smelt smøret. Pisk sammen med sukkeret. Rør inn egget og fløten (jeg bruker matfløte, men man kan bruke kremfløte for en mektigere kake). Bland sammen alt det tørre og hell det i røren. Man kan også blande inn 1,5 dl mandler eller valnøtter, men jeg lager uten.

Hell røren i en browniesform (ca 23x23 cm). Har man ikke en browniesform kan man lage "skillevegger" i en langpanne med aluminiumsfolie. Eller gange opp oppskriften så den fyller hele langpannen :fnise:

Hakk den hvite sjokoladen i biter og strø over kaken. Kaken stekes på 175 grader i 40 minutter. Den blir veldig mektig, og veldig god :sikle:

Den egner seg definitivt ikke i mitt kosthold :sjenert:

Får prøve å lage en vri av den :gjeiper:

Man blir ikke bedre av å ikke øve, vet du ;) Det finnes mange fine nybegynner-mønster der ute, og i de fleste garnbutikker hjelper de deg gjerne dersom du står fast. Plukk opp et garnnøste og et par pinner, og lag et par grytekluter f.eks.

Også må du gjerne spørre her. Er jo ikke like lett å forklare med bare tekst, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Jeg skal øve :ler:

Det er bare det at jeg synes det er så kjedelig å strikke grytekluter o.l, men så blir noe annet litt for krevendes (også med tanke på tålmodigheten...) :sjenert:

Har du noen forslag til hva jeg kan prøve meg på, både innenfor strikking og å sy med symaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen forslag til hva jeg kan prøve meg på, både innenfor strikking og å sy med symaskin?

Det viktigste er at det ikke er for ambisiøst, slik at du faktisk blir ferdig med prosjektet, og at det blir noe man faktisk kunne tenke seg å bruke.

Når det gjelder strikking er skjerf og sjal fine nybegynner prosjekter. Det går relativt fort, og det er ikke så viktig om størrelsen ikke blir helt riktig. Luer er fine til å øve på litt forskjellige teknikker på. Jeg anbefaler ikke votter og sokker som nybegynner-prosjekter, da det veldig ofte blir til at man bare strikker en. Babyklær går fort, men kan være litt pirkete ettersom det er så smått. Garnstudio har mange fine nybegynnermønstre på sine sider. Dette skjerfet ser f.eks ut som en ganske fin ting å starte med. Bare rettstrikk og med store pinner, men med en liten detalj som gjør den litt mer spennende enn et standard skjerf.

Med sying gjelder de samme reglene om lite ambisiøst, men nyttig. På mønstrene man får kjøpt står som regel vanskelighetsgraden. Skjørt er ofte blant det enkleste. Velg et stødig bomullsstoff eller lignende. Unngår stretch, glatte stoffer eller veldig tynne stoffer.

Her er oppskrift på en superenkel veske:

Vesken blir firkantet, så først må du finne ut hvor stor du vil ha den. Klipp så et stoffstykke som er 2 cm bredere enn du vil ha den, og 2,5 ganger så lang. Vil du ha fór i den klipper du et like stort forstykke. Du kan f.eks bruke et jeansstoff til hoveddelen og et mønstrete bomullsstoff til fór.

Legg fór og hovedstoffene med utsidene mot hverandre. Sy rundt kanten, men la det være igjen et hull på ene langsiden til å vrenge. Vreng nå stykket slik at stoffet kommer riktig vei. Det kan være lurt å stryke stykket slik at sømmene blir flate.

Legg stoffet flatt med hovedstoffet/utsiden opp. Brett den ene kortenden opp til ønsket størrelse på vesken. Du ser nå på fòret/innsiden. Prøv å brett slik at "vrengehullet" havner på den brettede delen. Sy langs kanten.

Når du nå vrenger vesken riktig vei har du en lomme med en flapp over. Nå trenger du en skulderstropp. Du kan bli kreativ og bruke tau eller lignende, eller du kan sy et samme stoff som vesken. Mål hvor stor stropp du vil ha. Klipp så en stoffremse som er ca 10 cm lengre, og dobbelt så bred + 2 cm (Dersom den ferdige stroppen skal være 4 cm bred og 80 cm lang klipper du et stykke som er 10 cm bredt og 90 cm langt.) Bredt stroppen i to på langs, med utsiden inn, og sy langs kanten. Nå må du vrenge den. Jo smalere den er, jo mer knotete er det. Jeg pleier å bruke en pinne til hjelp, f.eks håndtaklet på en tresleiv.

Legg stroppen 5 cm inn i vesken på hver side (pass på at den ikke blir vridd!) og sy fast med flere sømmer. Dersom du ikke har brukt fór må du også kante flappen. Brett inn kanten en eller to ganger, og sy en sømm oppå.

Vesken er nå klar til bruk, eller du kan pynte den først. Bruk bånd, knapper, patches, eller annet du trenger for å gjøre den enda mer unik og "deg".

Håper det var forståelig. Litt vanskelig å forklare med bare tekst. Si ifra dersom det er noe som er uklart, så kan jeg prøve å lage bilder/tegninger for å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lagrer på mine innlegg*

Vi fikk en enkel symaskin til jul ifjor, men hittil er den kun brukt til å legge opp bukser. Elsker å strikke, og hekler også litt - men symaskinen er mest skummel. Håper på å få litt inpirasjon her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lagrer på mine innlegg*

Vi fikk en enkel symaskin til jul ifjor, men hittil er den kun brukt til å legge opp bukser. Elsker å strikke, og hekler også litt - men symaskinen er mest skummel. Håper på å få litt inpirasjon her :)

Velkommen Chica :goodbye: Håper jeg klarer å inspirere deg!

Jeg har vært aktiv her hjemme, selv om jeg ikke har vært så flink til å oppdatere. Her kommer litt om siste ukes prosjekter.

Først så har Plutten bakt Krumelurer (med litt hjelp av mammaen sin :fnise: )

post-9981-1287257044,669_thumb.jpg

Du trenger:

Frosne butterdeigplater

Pisket egg

Smakfull ost (jeg brukte parmasan denne gangen)

Krydder (bruker som oftest paprika)

Riv osten og bland den med krydderet. Pensle ene siden av butterdeigen med egg og strø osten over. Press osten litt ned i butterdeigen og snu platen. Gjør det samme på andre siden.

Skjær nå butterdeigen i ca 1 cm tykke strimler. Ideelt bør platen nå være halvtint. Tvinn strimlene 1-2 ganger og legg på en bakeplate. Stek krumelurene på 200 grader i 8-12 min (beroende på hvor tykke strimler du skar).

Nå er det bare å eksperimenter med forskjellige typer oster og krydder. Jeg har brukt alt fra basilikum til chilli. Det største problemet med disse er at de er så gode og lettspiste at de forsvinner nesten før de har rukket å avkjøle seg :fnise:

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...