Gå til innhold

Når tar man blodprøver i svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok noen på første svangerskapskontroll, skal det taes flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke med mindre det er mistanke om infeksjon eller andre komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kun første gangen. Men jeg tok MANGE ganger sist pga diverse problemer. Men det var da via sykehuset etter at jeg først hadde vært innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta hver måned. Dette for å passe på at det ikke er noe galt underveis. Dette er bare i fingeren.

Tok også en i armen i starten for å sjekke om jeg hadde hiv, om jeg hadde antistoffer/var smittet av toxoplasmose, et eller annet med rhesus ol. Tok også en i armen her om dagen, men det var fordi jeg var redd jeg var smittet av toxoplasmose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta på første kontroll og i uke 32 ellernoe. Hvis det taes hyppigere så er det pga spesielle omstendigheter eller utrolig grundige leger (som min :fnise: )

I uke 32 så skal du sjekke blodsukkeret ditt og jernlageret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Jeg går kun hos jordmor, så må visst passe på selv at jeg får tatt de blodprøvene som må taes. Skal ta glukosebelastning, når er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok blodprøver første kontroll i uke 14, blodprosent, blodtype, hiv ++. Så tok en en på neste kontroll, toxoplasmose, og litt andre ting, tror jeg.

Så har jeg tatt en på forrige kontroll, uke 26, for å sjekke jernlager (og andre ting?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt_Fersk2015

jeg tok blødprøve da jeg fant ut at jeg var gravid, i uke 6. og skulle ha ny under kontroll i uke 14 (mista i uke 10), men dagen etter jeg var på første legetimen fant de litt uren urin, og tok derfor glukosetest (for deg som lurte på det) i uke 6.. driiit kjeeedelig å sitte på lege kontoret i 2 timer!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tar blodprøver i ca uke 10-12. Dette er for å sjekke blodtype, antistoff mot hiv, osv. Man kan også bli sjekket for f eks toxoplasmose dersom legen/jordmor rekvirerer dette. Blodprosenten og evt jernlager blir også målt.

De som er rhesus negative må ta nye blodprøver i ca uke 32, og i uke 36 for å sjekke for antistoffer. Rhesus positive slipper dette.

Skal man testes for toxoplasmose eller lignende underveis så må man naturligvis ta blodprøver da. Har man lav blodprosent blir denne også målt underveis for å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg tok blodprøve omtrent på hver kontroll... for å sjekke blodprosenten (i tillegg til mange prøver på første kontroll).

Jeg kan ikke se noen grunn for å ta blodprøve av førstegangsfødende som er Rh minus...?

Endret av helenaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsgravide som er rhesus minus kan fortsatt danne antistoffer. De kan f eks ha hatt en spontanabort de ikke vet om (det hender jo) og dermed ha dannet antistoffer mot fosterets blod. Disse antistoffene blir så aktivert ved neste graviditet (dersom rhesus positivt foster) og begynne å bryte ned blodlegemene til fosteret. Bedre å være føre var enn å ta sjanser mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsgravide som er rhesus minus kan fortsatt danne antistoffer. De kan f eks ha hatt en spontanabort de ikke vet om (det hender jo) og dermed ha dannet antistoffer mot fosterets blod. Disse antistoffene blir så aktivert ved neste graviditet (dersom rhesus positivt foster) og begynne å bryte ned blodlegemene til fosteret. Bedre å være føre var enn å ta sjanser mener nå jeg :)

Enig i det! Visste ikke at spontanabort kunne påvirke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta på første kontroll og i uke 32 ellernoe. Hvis det taes hyppigere så er det pga spesielle omstendigheter eller utrolig grundige leger (som min :fnise: )

I uke 32 så skal du sjekke blodsukkeret ditt og jernlageret ditt.

Samme med min lege! Hver gang jeg var på kontroll kom hun på et eller annet hun ville sjekke! Litt plagsomt der og da, men skjønner at hun som helt ny lege ønsker å være på den sikre siden mot alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 år senere...
4 minutter siden, earlgrey skrev:

MÅ man ta blodprøve ila svangerskapet? Kan de tvinge deg liksom? Har ekstrem sprøyteskrekk.... EKSTREM

Veldig viktig at blodprøver tas. Det har med ditt barns helse å gjøre. Heldigvis tar man bare dem 1 gang etter uke 12 :)

Anonymkode: 6ea0a...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...