Gå til innhold

- Hvordan er synet ditt? -


Edie

På grunn av synet mitt bruker jeg;  

  1. 1. På grunn av synet mitt bruker jeg;

    • briller
      19
    • linser
      34
    • lesebriller
      11
    • ingenting
      19


Anbefalte innlegg

Tror jeg leder dårlig-syn-konkurransen så langt: - 10,5...

Bruker kun linser, ikke briller, men har ingen plager i så måte. Har brukt linser i over femten år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nærsynt jeg og, bruker -2.75 hittil, men er såpass ung at det helt sikkert blir verre :-?

Moren min hadde -8.5, altså - hun så ingenting. Heldigvis har hun fått operert, men måtte gjøre det to ganger for at det funket.

Moren min begynte med briller i 4.klasse, da hadde hun -4. Da gikk hun rundt og så på alt rundt seg, plutselig fant hun ut hvordan ting egentlig ser ut, hvor vakker naturen er, hvordan andre mennesker, og ikke minst henne selv, så ut. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg har lesebriller, men er ikke noe flink til å bruke de. Stod bakerst i klasserommet en dag for å observere hvordan øvingslæreren underviser, brillene lå igjen hjemme så jeg fikk erfare hvor flink jeg må bli til å bruke de. Så ikke noe av det som stod på tavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -0,50 på høyre øyet og -0,75 og litt skjev hornhinne på venstre øyet. Med andre ord ikke mye styrker, men jeg bruker fortrinnsvis briller, da jeg ser så mye bedre med dem enn uten. Har også linser som jeg bruker innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg har brukt briller siden den sommeren jeg ble 9 år.

Jeg er nærsynt. Jeg var langsynt som barn, men skiftet til nærsynt rundt 8. klasse. Ikke sånn ekstremt nærsynt da. Og så har jeg samsynsfeil. "Skjult skjeling". Det gir seg utslag i at når jeg sikter med det ene øyet, og deretter med det andre, så er det vesentlig forskjell (jepp, jeg er svært dårlig til å kaste piler eller spille biljard og sånn der m,an skal sikte, det som med ene øyet viser "midt i blinken" viser med det andre øyet "nesten utenfor hele skiva". Fasiten ligger en plass midt i mellom...)

Dette korrigeres til en viss grad med innslipte prismer i glassene, slik at jeg ikke trenger å anstrenge øynene så ekstermt masse for å fokusere i hverdagen. Det har min optiker for mange år siden informert meg om at slike prismer kan ikke slipes inn i linser (kunne ikke det da i alle fall) så linser har jeg aldri prøvd. Føler meg totalt naken uten briller, har tross alt brukt det hver dag i over 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overlangsynt (+5) på begge gluggene og bruker linser til daglig. På kvelden tar jeg fram briller for å hvile øynene litt. Er veldig fornøyd med linsene og kunne aldri tenkt meg å bruke briller på f.eks jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg har - 0,75 på begge øynene.

Det vil si at jeg bruker linser.

Rettelse: bør bruke...

Glemmer det hele tida, men ser så utrolig mye bedre med, at det bare er idioti å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte linser i åtte år, men for ca. ett år siden tok jeg laseroperasjon og bruker derfor ikke noe nå lenger. Kjempedeilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Briller :briller:

- hele tiden.. Ser alt for dårlig til å fungere uten.. dessuten er jeg så nyskjerrig at jeg er redd for å gå glipp av noe hvis jeg ikke har dem på

:ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt -10. Bruker linser, og briller når jeg ikke har på linsene, men det har jeg jo mesteparten av tiden. Har vurdert operasjon, men har jo ingen penger :cry: Skummelt virker det også ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt -10. Bruker linser' date=' og briller når jeg ikke har på linsene, men det har jeg jo mesteparten av tiden. Har vurdert operasjon, men har jo ingen penger :cry: Skummelt virker det også ..[/quote']

Jeg har operert og kan trygt si at det ikke er noe skummelt. Jeg er en pyse når det kommer til leger og tannleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har -2,25 på begge øynene. Er enda ikke stabilt så ikke godt å si om det fortsetter å bli dårligere eller ikke. Det går uansett såpass tregt at jeg ikke bekymrer meg over det.

Fikk briller som 16 åring og gikk over til linser et par år senere.

Hadde for vane å sove med vanlig linser uten at det ga noen problemer, men da det kom døgnlinser fant jeg ut at det kunne være greit og heller spandere litt mer penger, å få noen det er meningen man skal ha på om natten.

For meg fungerer linser kjempebra. Har aldri hatt problemer med dem. Briller derimot sliter jeg litt med. Føler av en eller annen merkelig grunn at folk ikke ser meg skikkelig når jeg bruker dem, at det blir mindre øyekontakt med folk. Er nok bare innbilning, men synes likevel det er greit å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt linser/briller siden jeg var 5 år (+4,5/+4,0).

Tok laseroperasjon for snart 2 år siden, har ikke tatt i en linse eller brille siden det. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærsynt. -2.5 og -2.75. Fikk meg briller og linser for 2-3 år siden. Var nok nærsynt før det også men fortrengte det tror jeg. Bruker alltid linser på jobb og ellers når jeg er utenfor døren. Bruker de stort sett hjemme også, men de dagene jeg ikke er på jobb bruker jeg brillene istedenfor linsene for å avlaste - ihvertfall frem til mannen kommer hjem. ;)

Har ikke endret styrke siden jeg begynte med linser og briller.

Det var en her som skrev at hun var glad hun var nærsynt for det gikk tilbake med årene? Det har ikke jeg hørt noe om før - hva vil det si - gjelder det alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...