Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å ta lappen en gang for alle!

Jeg har begynt et par ganger før, men av ulike årsaker fikk jeg aldri fullført det. Så nå i en alder av 23 år, har jeg bestemt meg for å fullføre det og prøve å kjøre så intensivt som mulig for å endelig bli ferdig med dette. Føler hele førerkortstyret har hengt over meg i mange nok år nå ;) Kan ikke vente til jeg står med førerkortet i hånden og kan kjøre en bil helt alene :smilorange:

Sitter her nå å leser til teorien som jeg håper jeg får tatt i løpet av denne uken, men kjente jeg trengte en pause så jeg tok turen inn her...

Tenkte at denne tråden kunne være en inspirasjon til alle oss som tar lappen for tiden. Så kan vi få ut litt aggresjon om vi stryker på ting, om vi gruer oss til noe eller rett og slett bare trenger en pause fra lesing til teori eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven?

ATL.no er de samme spørsmålene som i boka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på å ta lappen nå! Er en smule treigere enn deg da, er 34 år. :)

Har hatt noen kjøretimer og skal straks ta teoriprøven.

Blir spennende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt teoriprøven 2 ganger nå, fikk 3 for mye, begge gangene, men på forskjellige ting.. Third time is a charm, sant? =)

Som et alternativ til online prøver, så kan du jo kjøpe sprøsmålsboka med alle de 400 ++ spørsmålene du kan få, så kan du velge litt selv etter hva du trenger å øve på. Med fasit så klart ;D

Også er der mer gøy, for da kan man være to som spørr hverandre ut.

Lage konkuranse ut av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 år jente/kvinne. Endelig "mannet" meg opp til å begynne med førerkortet. Er ikke kommet så langt. Har to dager igjen med trafikalt grunnkurs, da kan jeg begynne for alvor å lære kjøre med min ektemann.

Gruer meg til å sitte meg bak rattet å kjøre, hvordan skal jeg huske hva alle duppedittene i bilen er, alt som har med giring, +++ mm. Gruer meg til glattkjøring. Misunner alle som ikke er så pysete på den fronten. :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er også litt treig av meg, jeg er 29 og begynte med veien til mitt førerkort i februar i år. Etter over 10 år med mas fra familien..... og etter at jeg ble sammen med han som nå er min samboer.. som selvfølgelig også synes at jeg skulle ta lappen... Så ble det til at jeg etterhvert begynte, selv om

jeg var LIVREDD for å sitte bak rattet de første gangene. Det som fikk meg i gang med kjøretimene var et gavekort på en dobbeltime fra samboeren til jul ;) Teoriprøva tok jeg i november i fjor!! jeg grudde meg noe veldig før jeg skulle ta den. KJøpte meg 24timers tilgang til to slike nettsteder der man kan øve seg, der satt jeg i to døgn og pugga før jeg tok teorien.. PLuss at jeg også leste gjennom teoriboka og gikk gjennom spørsmålshefte som var med. Lettelsen var utrolig stor da jeg kunne fortelle alle at jeg klarte teorien på første forsøk. KJørte gjennom spørsmålene på 10 minutter og brukte nesten like lang tid på å se gjennom svarene mine før jeg sa meg fornøyd og bestemte meg for å trykke på "ferdig knappen" og da hadde jeg bestått :):)

Det som står igjen for meg nå er glattkjøring, en veiledningstime og sikkerhetskurs på vei del 1 og 2 ... eneste som stopper meg er pengene, Utrolig surt at det skal være så dyrt :kjefte: Og jeg kjenner at jeg begynner å bli litt lei, og ser veldig frem til den dagen jeg kan sette meg inn i bilen alene og bromme avsted ;)

Neste år fyller jeg 30, tenk hvor morsomt det hadde vært å spare opp slik at man kanskje fikk kjøpt drømmebilen sin på 30årsdagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven?

Jeg tok teorien for ca 2 uker siden. Hadde lest gjennom boka én gang, og tatt prøver på teoritentamen.no. Syns spørsmålene på teoriprøva var overraskende lite like de som er på nettet, så det er lurt å lese godt i boka også! Jeg ble veldig overraska over spørsmålene da jeg så de, og var redd jeg skulle stryke fordi noen av de var så rare.. Men jeg klarte det heldigvis da, fikk bare 2 feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på :) Driver også og prøver å ta lappen. Er og en del år eldre enn deg, er 28.

Så nå er det slik at jeg har prøvd meg på teioriprøven 2 ganger, begge gangene 2 feil for mye. Vil egentlig ta den de nærmeste ukene, men er litt opptatt med jobbintervjuer og har tatt "pause" fra lesinga. Jeg har hatt en del kjøretimer, kommet så langt som trinn tre. Mangler glattkjøring og landeveikjøring og en veiledningstime. Jeg vil klare teorien før jeg tar disse timene. Målet er å ha lappen innen vår 2011.

Brooke Penelope: Som AB nevner, er teoritentamen.no mer lik spørsmål som prøva. Men de er heller ikke helt like da.

Så flinke dere er, da, dere som klarte ved første forsøk etter å ha øvd så kort tid. Hva er himmeligheten deres :sjenert:

Lykke til, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på med førerkortet nå. Er 25 år og syns det var påtide ;)

Jeg har vistnok kommet med ganske langt, syns kjørelæreren...gleder meg til jeg også får den følelsen ;)

Skal snart ha risikoteori. Noen her som har hatt det og kan fortelle hva det går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sittet i hele dag å lest til teorien. Jeg fulgte rådene til noen av dere og har sittet inne på teoritentamen.no i hele dag. Må si mange av de spm er vanskelige, så er veldig glad jeg gikk inn på den siden der å pugget litt. Så takk for godt råd!

Jeg hadde min første kjøretime på fredag, så har ikke kommet like langt som dere, men jeg merket godt at det var leenge siden jeg hadde sittet bak et ratt. Man kan trygt si at jeg også var livredd!! Men det går seg nok til når jeg får tatt litt flere kjøretimer etterhvert.

orchid1988: Jeg skjønner godt hva du mener med at det er utrolig vanskelig å huske hva alt heter i bilen, og hvordan bilen i det hele tatt fungerer er for meg et mysterium jeg ikke helt har oppklart enda ;)

peanut_juice: Det var et utrolig godt råd å lage konkurranse ut av spm i boken. Om jeg ikke står på teorien første gang, skal jeg gå til anskaffelse av den spørreboken og få sambo til å spørre meg :)

Tenker nå å ta teoriprøven i morgen, så får jeg håpe på det beste.

Lykke til alle sammen! Vi skal klare å få denne lappen vi også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enchanted

Slenger meg på her jeg også :) Er noe yngre en dere da, er 19 år og har holdt på litt fra og til. I fjor begynte jeg egentlig for alvor. Tok teoriprøva i fjor sommer og var kjempehappy da jeg stod! Brukte 18 min. men det jeg ble overrasket over var at noen av spm på prøven var ting jeg ikke hadde vært borti hverken i spørsmålsboka eller teoriboka (!) jeg hadde virkelig ingen anelse om et par av spm der, men tok det jeg syntes hørtes mest logisk ut :ler:

Jeg slutta med kjøretimene etter en stund av forskjellige årsaker, jeg følte at jeg ble for mye presset på å skulle kjøre hjemme, noe jeg ikke får gjort så mye som jeg gjerne skulle! Og kjørelærern og meg var ingen match for å si det sånn, hun overkjørte meg totalt og hørte ikke på meg når jeg sa at jeg helst ville ha bykjøring. Det endte med en kjøretur tvers gjennom byen og ikke særlig utfordrende.

Har nå bestemt meg for å ta opp kjøringa igjen (på en annen kjøreskole) for nå er den eneste muligheten.

Ønsker alle her lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

bestilte min første kjøretime i dag :D

er 23 år og må nok få lappen i boks snart...

Har laga en dagboktråd om min vei mot førerkortet, kanskje noen som kjenner seg igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bazibaz

Jeg har også endelig begynt på lappen. Etter fire år med mas fra både familie og venner. Ikke begynt med noe teori eller noe sånt ennå, kun privat øvelseskjøring. Men det går overraskende bra! Jeg var på forhånd livredd for å sitte bak rattet, så alt tatt i betraktning er jeg ganske fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei til som melder seg på, har rukket å bli 23 år og har blitt mast på siden jeg var 16. I sommer har jeg endelig tatt tak på problemet mitt (med litt hjelp), og nå føler jeg meg fortrolig med bilen. Har bare øvelseskjørt med mamma enn så lenge, men jeg regner med at det blir kjøretimer så fort jeg kommer meg til studiestedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et råd til dere som skal ta teorien :)

jeg leste gjennom boka et par ganger, gjentok de temaene som jeg kanskje synes var litt vanskelig. Jeg gikk gjennom spørsmålsboka et par ganger også.. Svarte på spørsmålene og rettet meg selv etterpå. De to siste døgnene før jeg skulle ta teoriprøva, så satt jeg på nettet.. teoritentamen og en annen side som jeg ikke helt husker navnet på. KJøpte meg uansett fri tilgang i 24 timer på hver av de. Og satt og tok alle spørsmålene om og om igjen.

For min del så synes jeg at veldig mange av de spørsmålene som jeg fikk på selve teoriprøva var ganske like de som jeg øvde meg på når jeg leste på nettet. :)

Men det som er... og jeg vet at mange sier det, men det er så utrolig viktig... LES GODT gjennom både spørsmål og svar som du får på teoriprøva, klart det er nok noen lurespørsmål, men prøv å tenk, og bruk sunn fornuft.. SÅ kommer det til å gå kjempefint :)

Jeg husker jeg var så utrolig nervøs da jeg skulle inn å ta prøva, for jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om hvor vanskelig den var. Og kanskje jeg bare var heldig med de spørsmålene som jeg fikk... Men jeg besto, og jeg ble kjempehappy :) Ikke stress gjennom testen, du har tross alt 90 minutter på deg :)

I morra skal jeg ha enda en kjøretime, og jeg håper at jeg snart får blitt med på glattkjøring, får tatt den siste veiledningstimen og at jeg snart får tatt langkjøringene. Jeg gruer meg veldig til langkjøringene. Tanken på at flere skal sitte på en kjørelæreren er litt skummel.... Og jeg tror nesten at jeg heller vil være den som kjører først enn sist, bare for å få det overstått... Men selv om jeg gruer meg veldig så håper jeg at jeg får det overstått snart. OG jeg håper at jeg klarer å ta lappen før snøen kommer *krysser fingrene* Pengene har jeg på konto, har en veldig snill samboer som har lånt meg penger til det jeg har igjen av obligatorisk kjøring. Han er veldig utålmodig på at jeg skal få lappen ;) ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg tatt og bestått teoriprøven. En utrolig herlig følelse!!!! Så nå er det bare å komme igang med kjøringen for fullt :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atanih2

Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven?

Kjæresten min, som nettopp bestod teorien veldig greit, brukte teoritentamen.no. Den var visst mye mer lik på den faktiske prøven enn prove.no. Den koster bittegranne, men han sier det er en grunn til det og at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt og bestått teoriprøven. En utrolig herlig følelse!!!! Så nå er det bare å komme igang med kjøringen for fullt :biggrin:

GRATULERER!!!!!!!!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...