Gå til innhold

Generelle spørsmål om barnebidrag


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Om du ser på hva personen skriver, så spiller det absolutt en stor rolle. Her mener personen at bostedsforelder skal bli straffet økonomisk om samværsforelder saboterer. Dvs. at stønader som bostedsforelder evt. kan få for å dekke daglige utgifter til barn og husholdning skal stanses om samværsforelder er vanskelig.

Og hvordan er det til barnets beste??

Ja men for meg spiller det ingen rolle, og det burde det ikke for det norske samfunnet heller. Dessverre så er det verken straffbart å ta sin del av samværet eller sabotere samvær pr dagens dato. De få sanksjonsmulighetene man har blir sjelden brukt fordi man ikke orker kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

:klø:

Kva har eg skrivi som er feil?

Barn har rett på samver med begge foreldre. Det er foreldre som har forsørgarplikt ovenfor barn, ikkje foreldres evnt nye ektefeller. Kva er feil med desse påstandane?

Dette:

Blir ein forelder nekta samver med barna sine av den andre forelderen, kan han/ho med retten på si side kreve å få samver, så lenge han/ho er rekna som ein normalt god omsorgsperson.

La oss si at Forelder A blir nektet samvær med sitt barn C av Forelder B. Så går saken til retten etter mange forsøk på familievernkontoret. I retten får Forelder A fastsatt samvær til 35 %. Retten greier ikke ta hensyn til at barnet blir manipulert.

Etter rettsaken fortsetter samværssabotasjen akkurat som før: barnets dager med Forelder A blir stjålet, ødelagt og Forelder A er akkurat nøyaktig like langt som før rettsaken.

Fortell hvilke muligheter som finnes nå? Ingen. For det er ikke straffbart å manipulere sine egne barn og det er heller ikke straffbart å ødelegge og sabotere samværet.

Det er altså ikke "bare" å gå til retten hvis en av foreldrene er "Forelder from hell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja men for meg spiller det ingen rolle, og det burde det ikke for det norske samfunnet heller. Dessverre så er det verken straffbart å ta sin del av samværet eller sabotere samvær pr dagens dato. De få sanksjonsmulighetene man har blir sjelden brukt fordi man ikke orker kampen.

For deg nei, men for de barna som eventuelt blir sittende i en familie uten skikkelig inntekt har det veldig mye å si.

Og sanksjonsmuligheter finnes, dog kun der hvor bostedsforelder ikke gjør det de skal. Mot samværsforeldre finnes det ingen. Og de er det faktisk også veldig mange av. Og å gi dem større makt ved å kunne trenere utbetalinger, ja det er hvertfall ikke samfunnsnyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For deg nei, men for de barna som eventuelt blir sittende i en familie uten skikkelig inntekt har det veldig mye å si.

Og sanksjonsmuligheter finnes, dog kun der hvor bostedsforelder ikke gjør det de skal. Mot samværsforeldre finnes det ingen. Og de er det faktisk også veldig mange av. Og å gi dem større makt ved å kunne trenere utbetalinger, ja det er hvertfall ikke samfunnsnyttig.

Si meg en ting - gjør du deg vrang? Jeg er opptatt av at barna skal ha samvær med begge sine foreldre og at ingen skal sabotere dette. Jeg bryr meg katten om forelder A er ute etter hevn over forelder B fordi denne var så frekk å gå fra Forelder A. Jeg er ute etter å ta og straffe de bosteds foreldrene - uansett kjønn - som saboterer samvær. Og jeg er også ute etter å straffe de samværsforeldrene - uansett kjønn - som ikke oppfyller sitt samvær. Pr idag finnes ingen reelle sanksjonsmuligheter mot noen av partene.

Når det gjelder inntekt: hvis man ikke har råd til å forsørge et barn bør man treffe tiltak for å unngå at man blir foreldre. Det gjelder BEGGE kjønn. Forsørgerrollen opphører ikke fordi om man ikke er sammen med den andre forelderen lenger. Hvis den eneste måten som finnes for å få foreldre til å oppføre seg overfor sine barn er å ødelegge økonomien dersom de saboterer ønsker jeg dette virkemiddelet velkommen. Jeg synes også at dersom en samværsforelder velger å redusere samværet så er det synd for barnet, men da bør man være ærlig om det og betale bidrag og skrive avtaler deretter. Det bør være mulig å ha både forutsigbarhet og plan i samvær og har man sagt at man skal ha samvær med sitt barn en bestemt dag så bør det være straffbart å endre dette med mindre noe uforutsett kommer i veien. Har man råd til å ha ferie med sin nye familie har man også råd til å ha med seg sitt barn fra tidligere forhold og hvis det kan bevises at man nedprioriterer sitt barn fra tidligere forhold bør man faktisk fratas foreldreretten for da har man med all tydelighet vist at man ikke egner seg som forelder til sitt barn fra tidligere forhold. Da bør faktisk andre få slippe til og tre inn i ens sted.

Forøvrig er det ikke bosteds forelder som skal straffes for samværssabotasje fra samværsforelder eller omvendt. Den som saboterer skal straffes. Den beste løsningen er at barnet får en bistandsadvokat som kan tale dets sak på nøytralt grunnlag.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Si meg en ting - gjør du deg vrang? Jeg er opptatt av at barna skal ha samvær med begge sine foreldre og at ingen skal sabotere dette. Jeg bryr meg katten om forelder A er ute etter hevn over forelder B fordi denne var så frekk å gå fra Forelder A. Jeg er ute etter å ta og straffe de bosteds foreldrene - uansett kjønn - som saboterer samvær. Og jeg er også ute etter å straffe de samværsforeldrene - uansett kjønn - som ikke oppfyller sitt samvær. Pr idag finnes ingen reelle sanksjonsmuligheter mot noen av partene.

Når det gjelder inntekt: hvis man ikke har råd til å forsørge et barn bør man treffe tiltak for å unngå at man blir foreldre. Det gjelder BEGGE kjønn. Forsørgerrollen opphører ikke fordi om man ikke er sammen med den andre forelderen lenger. Hvis den eneste måten som finnes for å få foreldre til å oppføre seg overfor sine barn er å ødelegge økonomien dersom de saboterer ønsker jeg dette virkemiddelet velkommen. Jeg synes også at dersom en samværsforelder velger å redusere samværet så er det synd for barnet, men da bør man være ærlig om det og betale bidrag og skrive avtaler deretter. Det bør være mulig å ha både forutsigbarhet og plan i samvær og har man sagt at man skal ha samvær med sitt barn en bestemt dag så bør det være straffbart å endre dette med mindre noe uforutsett kommer i veien. Har man råd til å ha ferie med sin nye familie har man også råd til å ha med seg sitt barn fra tidligere forhold og hvis det kan bevises at man nedprioriterer sitt barn fra tidligere forhold bør man faktisk fratas foreldreretten for da har man med all tydelighet vist at man ikke egner seg som forelder til sitt barn fra tidligere forhold. Da bør faktisk andre få slippe til og tre inn i ens sted.

Forøvrig er det ikke bosteds forelder som skal straffes for samværssabotasje fra samværsforelder eller omvendt. Den som saboterer skal straffes. Den beste løsningen er at barnet får en bistandsadvokat som kan tale dets sak på nøytralt grunnlag.

Nei jeg er ikke vrang.

Men du skjønner tydeligvis ikke hva du har startet diskusjonen på. Det jeg opprinnelig svarte på var nemlig at bostedsforelder ikke skal få noe stønad om samvær treneres, selv om dette ikke var bostedforelders skyld.

Og du, det med inntekt for å forsørge sine barn? Det er stor forskjell å få barn når man har to inntekter i et forhold og plutselig bli sittende igjen alene med all forsørgerbyrde. Da er det mange som trenger både bidraget og den ekstra barnetrygden. Og det du da mener er tydeligvis at om samværsforelder saboterer, så skal bostedsforelder og barn lide.

Hilsen ei som forsørger barna alene uten hjelp fra far, men som ser at alle ikke har det like enkelt som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei jeg er ikke vrang.

Men du skjønner tydeligvis ikke hva du har startet diskusjonen på. Det jeg opprinnelig svarte på var nemlig at bostedsforelder ikke skal få noe stønad om samvær treneres, selv om dette ikke var bostedforelders skyld.

Og du, det med inntekt for å forsørge sine barn? Det er stor forskjell å få barn når man har to inntekter i et forhold og plutselig bli sittende igjen alene med all forsørgerbyrde. Da er det mange som trenger både bidraget og den ekstra barnetrygden. Og det du da mener er tydeligvis at om samværsforelder saboterer, så skal bostedsforelder og barn lide.

Hilsen ei som forsørger barna alene uten hjelp fra far, men som ser at alle ikke har det like enkelt som oss.

Jeg har ikke sagt at bostedsforelder skal lide dersom samværsforelder svikter. Dvs. det er det som er dagens situasjon, men jeg mener at det ikke er slik det skal være. Vi må få på plass sanksjonsmuligheter som går direkte på den som ødelegger og som ikke blir til skade for barnet.

Problemet er at ordningene i dag er basert på at alle vil det beste for barnet og ingen sanksjonsmuligheter når det beste for barnet blir skjøvet bak eget hevnbehov etc.

Og jada jeg vet at svært mange sliter hardt med å forsørge barn - og samværsforeldre som kun har en hybel uten soverom å tilby seg og sitt barn i samværshelger. Det er ikke riktig det heller. Er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har ikke sagt at bostedsforelder skal lide dersom samværsforelder svikter. Dvs. det er det som er dagens situasjon, men jeg mener at det ikke er slik det skal være. Vi må få på plass sanksjonsmuligheter som går direkte på den som ødelegger og som ikke blir til skade for barnet.

Problemet er at ordningene i dag er basert på at alle vil det beste for barnet og ingen sanksjonsmuligheter når det beste for barnet blir skjøvet bak eget hevnbehov etc.

Og jada jeg vet at svært mange sliter hardt med å forsørge barn - og samværsforeldre som kun har en hybel uten soverom å tilby seg og sitt barn i samværshelger. Det er ikke riktig det heller. Er det?

Men hva er det da du blandet i forhold til det første du svarte meg på? Kanskje greit å lese det du svarer på før du svarer?

Og jeg kjenner ingen samværsforeldre som kun sitter med en hybel. Og jeg kjenner mange. Men jeg kjenner mange som sluntrer unna bidrag, og jeg kjenner mange bostedsforeldre som virkelig sliter med å få endene til å møtes.

Per i dag finnes det sanksjonsmuligheter overfor bostedsforelder, men ikke samværsforelder. Det er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg kjenner ingen samværsforeldre som kun sitter med en hybel. Og jeg kjenner mange. Men jeg kjenner mange som sluntrer unna bidrag, og jeg kjenner mange bostedsforeldre som virkelig sliter med å få endene til å møtes.

Per i dag finnes det sanksjonsmuligheter overfor bostedsforelder, men ikke samværsforelder. Det er ikke riktig.

Alle fedrene jeg kjenner startet sin ny-singel samværsforeldre karriere med hybeltilværelse. SAMTLIGE. Du skjønner, boligpriser i storbyen er noe helt inn i helvete dyrt og når man i tillegg velger at mor skal få beholde huset slik at barna har et hjem så blir man ofte sittende igjen med ingenting.

Hva slags sanksjonsmulighet finnes overfor bostedsforelder? For begge finnes bidragssatser - men uheldigvis har dette slått ut i at bostedsforelder ofte nekter økt samvær for å ikke miste bidrag.

Er forøvrig helt enig i at sanksjonsmulighet for samværsforeldre som ikke har samvær er på høy tid.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Alle fedrene jeg kjenner startet sin ny-singel samværsforeldre karriere med hybeltilværelse. SAMTLIGE. Du skjønner, boligpriser i storbyen er noe helt inn i helvete dyrt og når man i tillegg velger at mor skal få beholde huset slik at barna har et hjem så blir man ofte sittende igjen med ingenting.

Hva slags sanksjonsmulighet finnes overfor bostedsforelder? For begge finnes bidragssatser - men uheldigvis har dette slått ut i at bostedsforelder ofte nekter økt samvær for å ikke miste bidrag.

Er forøvrig helt enig i at sanksjonsmulighet for samværsforeldre som ikke har samvær er på høy tid.

Jo takk, jeg vet alt om boligpriser i storbyer all den tid jeg har bodd i Oslo hele mitt liv. Og jeg måtte selge leiligheten jeg hadde når jeg ble skilt, og den var min i utgangspunktet. Men den utbetaling min eks skulle ha ruinerte meg. Nå leier jeg en toroms med to store barn, så kom ikke å fortell meg at det kun er så synd på samværsfedre.

Og om de fedrene du kjenner er så idiotiske at de ikke skifter, så får det stå for deres egen regning. Slike mennesker synes jeg faktisk ikke synd på. En skilsmisse får konsekvenser, også økonomisk. Og ja det blir det nok slik at man ikke kan sitte igjen med et hus alene, uansett om ungene har bodd der eller ei.

Du glemmer forresten den delen av samværsforeldre som plutselig så sitt snitt til å ha mer samvær, for å slippe bidrag. Og det finnes sanksjonsmuligheter på to måter:

En bostedsforelder som nekter samvær har stor sjanse for å tape en rettsak. Der bostedsforelder har nektet samvær blir hovedomsorgen ofte flyttet.

Har man en rettkraftig samværsavtale får bostedsforelder dagbøter ved samværssabotering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jo takk, jeg vet alt om boligpriser i storbyer all den tid jeg har bodd i Oslo hele mitt liv. Og jeg måtte selge leiligheten jeg hadde når jeg ble skilt, og den var min i utgangspunktet. Men den utbetaling min eks skulle ha ruinerte meg. Nå leier jeg en toroms med to store barn, så kom ikke å fortell meg at det kun er så synd på samværsfedre.

Har jeg sagt det - at det kun er synd på samværsfedre? Jeg prøver så godt jeg kan å holde diskusjonen kjønnsnøytral. Men de samværsforeldrene som bor på hybel som jeg kjenner er fedre. Det ville være akkurat like synd på en samværsmor i samme situasjon. Jeg synes også at det er leit at du som bostedsforelder ikke har råd til mer enn toroms.

Jeg synes selvsagt også det er leit at du ble ruinert i oppgjøret etter skilsmissen. Vi kunne alle trengt gratis juridisk rådgivning både ved inngåelse av og avslutning av forhold slik at vi ikke gjorde gigant tabber (been there, done that).

Og om de fedrene du kjenner er så idiotiske at de ikke skifter, så får det stå for deres egen regning. Slike mennesker synes jeg faktisk ikke synd på. En skilsmisse får konsekvenser, også økonomisk. Og ja det blir det nok slik at man ikke kan sitte igjen med et hus alene, uansett om ungene har bodd der eller ei.

Ja jeg er jo tilbøyelig til å være enig i at uskiftet bo er tull etter skilsmisse. Men det er vel en måte å bøte på egen elendige samvittighet når de bryter ut av forholdet for noen, mens for andre er det minimering av katastrofen. Jeg skjønner ikke mødrene som vil dette for hvis eks'en er ferdig med meg skal ikke jeg ha noen almisser og være avhengig av hans fortsatte vilje for å bo der jeg bor.

Du glemmer forresten den delen av samværsforeldre som plutselig så sitt snitt til å ha mer samvær, for å slippe bidrag. Og det finnes sanksjonsmuligheter på to måter:

En bostedsforelder som nekter samvær har stor sjanse for å tape en rettsak. Der bostedsforelder har nektet samvær blir hovedomsorgen ofte flyttet.

Min erfaring er at hvis den ene forelderen (helt uavhengig om det er bosted eller samværs - mor eller far) er villig til å manipulere og gå over lik for å få sin vilje gjennom som ren hevnaksjon så er rettsapparatet og NAV helt hjelpeløs og barna blir vergeløse ofre for manipuleringen. Jeg kjenner dessverre et par slike tilfeller.

Har man en rettkraftig samværsavtale får bostedsforelder dagbøter ved samværssabotering.

Stemmer dette? Hva hvis barnet blir manipulert til å si at det vil være mer hos bostedsforelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bostedsforelder setter seg på bakbena er det i realiteten lite samværsforelder kan gjøre.

Ja, du har jo de kjente virkemidlene som advokat og rettsvesen, men i virkeligheten er det et svært konfliktdrivende og seigt system. Det kan treneres over flere år. Om en av foreldrene i tillegg har fri rettshjelp blir i praksis den andre parten tvunget i senk av uhyrlige advokatsalær. Èn dag i retten beløper seg raskt til 10 000 kroner. I tillegg kommer det alle de tusen før dette som har gått med til brevskrivning, konferanser og møter. Tusenvis av kroner som kunne vært spart og som kunne kommet barna til gode.

Midt oppi dette sitter ungene og ser mor og far gå i strupen på hverandre, og tvert imot det de fleste synes å tro så trengs det faktisk ikke mer enn ÈN person for å skape en konflikt. Om en av partene stille krav som er klart urimelige så triller ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Midt oppi dette sitter ungene og ser mor og far gå i strupen på hverandre, og tvert imot det de fleste synes å tro så trengs det faktisk ikke mer enn ÈN person for å skape en konflikt. Om en av partene stille krav som er klart urimelige så triller ballen.

Det er dessverre dette som er min erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og videre; alt snakket om dagsbøter...

Hvordan skal man få motpraten til å betale disse bøtene? Det er bare for bostedsforelder å la være, for ingenting skjer. Tvert imot kan han eller hun kanskje kutte litt mer i samværet og får høyere bidrag sånn at samværsforelder selv betaler bøtene? Det er sånt som skjer i virkeligheten.

Jeg hadde virkelig ingen peiling på hvor korrupt og gjennområttent dette systemet er, og spesielt må jeg si at NAV er en av de værste aktørene. En så diger og tungrodd båt som selv sier at "Vi gjør svært sjelden feil". Her kan du være heldig/uheldig (alt ettersom) og møte en saksbehandler som er på ditt parti eller tvert imot.

Bostedsforelder sitter under hele konflikten med barna hjemme hos seg og har full kontroll og 100% påvirkningskraft på barna. En hevngjrrig eks lar ikke muligheten gå fra seg til å innprente og påvirke de små i den grad at de kanskje til slutt vegrer seg for å møte mor eller far som de har blitt holdt borte fra. For alt samværsfeorlder vet så har de kanskje fått høre at han eller hun ikke vil ha ungene? At han eller hun er slem og har slått, at han eller hun ikke er noe verdt?

Jeg blir så sint og frustrert når så mange uttaler seg uten å ha det minste peiling på hvordan en konflikt med en hevngjerrig eks kan utvikle seg og hvor tøft det er for barna og ekspartneren.

Familievernkontoret er i beste fall en vits og laget for de som allerede er enige. Det fins egentlig ikke et system som fanger opp de som virkelig trenger hjelp, og absolutt ikke noe for barna som faller mellom stolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og videre; alt snakket om dagsbøter...

Hvordan skal man få motpraten til å betale disse bøtene? Det er bare for bostedsforelder å la være, for ingenting skjer. Tvert imot kan han eller hun kanskje kutte litt mer i samværet og får høyere bidrag sånn at samværsforelder selv betaler bøtene? Det er sånt som skjer i virkeligheten.

Jeg hadde virkelig ingen peiling på hvor korrupt og gjennområttent dette systemet er, og spesielt må jeg si at NAV er en av de værste aktørene. En så diger og tungrodd båt som selv sier at "Vi gjør svært sjelden feil". Her kan du være heldig/uheldig (alt ettersom) og møte en saksbehandler som er på ditt parti eller tvert imot.

Bostedsforelder sitter under hele konflikten med barna hjemme hos seg og har full kontroll og 100% påvirkningskraft på barna. En hevngjrrig eks lar ikke muligheten gå fra seg til å innprente og påvirke de små i den grad at de kanskje til slutt vegrer seg for å møte mor eller far som de har blitt holdt borte fra. For alt samværsfeorlder vet så har de kanskje fått høre at han eller hun ikke vil ha ungene? At han eller hun er slem og har slått, at han eller hun ikke er noe verdt?

Jeg blir så sint og frustrert når så mange uttaler seg uten å ha det minste peiling på hvordan en konflikt med en hevngjerrig eks kan utvikle seg og hvor tøft det er for barna og ekspartneren.

Familievernkontoret er i beste fall en vits og laget for de som allerede er enige. Det fins egentlig ikke et system som fanger opp de som virkelig trenger hjelp, og absolutt ikke noe for barna som faller mellom stolene.

Jeg er - dessverre - helt enig med deg i absolutt alt du skriver.

Det som må til er at noen - der det blir bare den minste uenighet om samvær - trer inn i barnas rolle slik at barna selv kan holdes helt utenfor. En bistandsadvokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og videre; alt snakket om dagsbøter...

Hvordan skal man få motpraten til å betale disse bøtene? Det er bare for bostedsforelder å la være, for ingenting skjer. Tvert imot kan han eller hun kanskje kutte litt mer i samværet og får høyere bidrag sånn at samværsforelder selv betaler bøtene? Det er sånt som skjer i virkeligheten.

Jeg hadde virkelig ingen peiling på hvor korrupt og gjennområttent dette systemet er, og spesielt må jeg si at NAV er en av de værste aktørene. En så diger og tungrodd båt som selv sier at "Vi gjør svært sjelden feil". Her kan du være heldig/uheldig (alt ettersom) og møte en saksbehandler som er på ditt parti eller tvert imot.

Bostedsforelder sitter under hele konflikten med barna hjemme hos seg og har full kontroll og 100% påvirkningskraft på barna. En hevngjrrig eks lar ikke muligheten gå fra seg til å innprente og påvirke de små i den grad at de kanskje til slutt vegrer seg for å møte mor eller far som de har blitt holdt borte fra. For alt samværsfeorlder vet så har de kanskje fått høre at han eller hun ikke vil ha ungene? At han eller hun er slem og har slått, at han eller hun ikke er noe verdt?

Jeg blir så sint og frustrert når så mange uttaler seg uten å ha det minste peiling på hvordan en konflikt med en hevngjerrig eks kan utvikle seg og hvor tøft det er for barna og ekspartneren.

Familievernkontoret er i beste fall en vits og laget for de som allerede er enige. Det fins egentlig ikke et system som fanger opp de som virkelig trenger hjelp, og absolutt ikke noe for barna som faller mellom stolene.

Og jeg blir lei meg og fortvilet når slike innlegg kommer, og rett og slett ikke ser at det finnes like mange samværsforeldre som ikke følger opp som de bør.

Hvem tror du sitter med barna da? Jo det er bostedsforelder som er nødt til å trøste fordi far eller mor nok en gang har sviktet. Det er bostedsforelder som må bortforklare. Det er bostedsforelder som får all frustrasjonen til ungene. Tror du dette er en enkel rolle?

I motsetning til når samværsforelder svikter så finnes det i hvertfall en sanksjonsmulighet, nemlig dagbøtene.

Og du, en bostedsforelder kan ikke etter eget forgodtbefinnende kutte samvær for å få mer bidrag. Det er skriftlig avtale som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, en bostedsforelder kan ikke etter eget forgodtbefinnende kutte samvær for å få mer bidrag. Det er skriftlig avtale som gjelder.

Jo, det kan han/hun, og vet du hvordan?

Personen kontakter NAV og sier at tidligere samværsavtale er brutt og at samværsforelder ikke lengre har samvær. Det blir da opp til samværsforelder å bevise alt samvær siden det alltid er minste oppgitte samvær som skal tas til følge om det foreligger uenighet.

Så enkelt er det altså. Opplevd og erfart!

Så kan du sitte der og tro at NAV vil snu på flisa og gi deg rett om du kan dokumentere samvær, men det gjør de ikke. Ikke så lenge bostedsforelder hevder noe annet.

Og vet du hva bostedsforelder også kan gjøre? Han/hun kan beholde barnetrygd og bidrag og stønader selv om barent har flyttet. Og vet du hvordan? Han/hun nekter å skrive under flyttemelding og/eller truer med å ta med seg barnet og flytte såpass langt at det blir problemer å gjennomføre samvær.

Opplevd og erfart! Og til dette siar NAV at selv om du har all verdens bevis for at ungene bor hos deg så får du ikke slippe bidrag før mor/far har skrevet under på flyttemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Her var det mykje tull. Barn har rett på samver med begge foreldre, så lenge samveret er til barnets beste. Blir ein forelder nekta samver med barna sine av den andre forelderen, kan han/ho med retten på si side kreve å få samver, så lenge han/ho er rekna som ein normalt god omsorgsperson.

Eg, som er separert frå min mann, kan dermed ikkje berre plutseleg nekte han samver med ungane våre, viss eg skulle få lyst til det. Då kunne han gått til familievernkontoret e.l og krevi samver. Hadde eg framleis nekta han, kunne han tatt saka for retten.

Vet du om det har vært praktisert reaksjoner mot de mødre som har trenert samvær emd far ? Jeg kjenner ikke til noen reaksjon, men jeg kjenner til at samværet harb vært trenert.

For meg synes det som om en slik regel ikke har vært praktisert i en grad den burde, men har isteden vært en "død" lov.

Ang barnebidrag, så syns eg det er sjølvsagt at samversforelder framleis betalar bidrag sjølv om bustadsforelder har gifta seg rikt. Det er framleis samversforelders ungar, om den nye ektefella er aldri så rik. Dette har då heller ikkje noko å gjere med om bidragspliktig er mann. Er det mor som er samversforelder og bidragspliktig, og far som giftar seg med ei rik dame, må mor framleis betale bidrag, så slutt å gjer dette til ei "stakkars oss fedre"-sak.

Det er en realitet at 95% av samværsforeldrene er fedre. Det er derfor ikke til å unngå at det blir en sak mellom mødre og fedre.

>En annen ting er at mødre automatisk får foreldreansvar. Dette gjelder ikke fedre som ikke er samboende med mor. I praksis betr dette at fedre ikke får foreldreansvar, men får naturligvis underholdningsansvar. Far får med andre ord bidragsplikt for et barn han ikke har foreldreansvar for. Dette er den praktiske følgen av dagens lovverk. Jeg tror mange mødre hadde reagert om de hadde blitt utsatt for samme skjevdeling av rettigheter og plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...

...

Da regner jeg med at du mener samværsforeldre som flytter såpass langt unna at de ikke kan ha særlig samvær eller delta i barnas liv også skal straffes økonomisk med ekstra bidrag??

Ja det mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...

...

Og du, en bostedsforelder kan ikke etter eget forgodtbefinnende kutte samvær for å få mer bidrag. Det er skriftlig avtale som gjelder.

Dette er faktisk feil. Det er derfor myndighetene nå vurderer å endre lovverket.

Slik det er idag kan en av foreldrene kidnappe barna til utlandet, og den som sitter igjen må faktisk betale barnebidrag selv om den som sitter igjen i Norge er den som er tilkjent rollen som bostedsforelder. Men ettersom samværet er '0' blir også bidraget som "bostedsforelder" betaler til kidnapper kjempehøyt.

Jeg mener at den samme lovendringen må praktiseres i større grad innen Norges grenser om det medfører at barna ikke kan praktisere "vanlig samvær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg blir lei meg og fortvilet når slike innlegg kommer, og rett og slett ikke ser at det finnes like mange samværsforeldre som ikke følger opp som de bør.

Hvem tror du sitter med barna da? Jo det er bostedsforelder som er nødt til å trøste fordi far eller mor nok en gang har sviktet. Det er bostedsforelder som må bortforklare. Det er bostedsforelder som får all frustrasjonen til ungene. Tror du dette er en enkel rolle?

Jeg skal gjenta meg selv NOK EN GANG: Det er LIKE ILLE når samværsforelder svikter. Du må ikke ta det personlig at det finnes svin av bostedsforeldre også - det er ikke dermed sagt at du er et eksempel på dette.

I motsetning til når samværsforelder svikter så finnes det i hvertfall en sanksjonsmulighet, nemlig dagbøtene.

Det er litt synd at du bare velger å gjenta - uten å svare på tidligere spørsmål: hvordan virker disse bøtene når bostedsforelder har manipulert ungene? Jeg spør ikke for sportens del, jeg spør fordi jeg kjenner noen barn med bostedsforelder fra helvete som ikke får se ungen i nærheten av hva retten har kommet frem til. Bostedsforelder regelrett driter i retten. Vedkommende har også krevd bidrag for såkalt faktisk samvær med grunnlag i sin egen manipulering. Så hvordan virker dagbøter?

Og du, en bostedsforelder kan ikke etter eget forgodtbefinnende kutte samvær for å få mer bidrag. Det er skriftlig avtale som gjelder.

Som nevnt over - det kan man hvis man er sleip nok.

Altså: fordi om noen bostedsforeldre er ikke riktig kloke så betyr ikke det at alle - inkludert deg - er dårlige bostedsforeldre. Fordi om noen samværsforeldre dessverre gir bæng i eget barn eller forutsigbarhet betyr ikke det at alle samværsforeldre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...