Gå til innhold

Smerter i underlivet - hva kan det være?


Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen rare og litt "vage" smerter i underlivet, særlig på venstre side. Det liksom stikker og "iler" litt nedover, og er ubehagelig. Særlig ettersom jeg er litt hypokonder og alltid tror det er kreft som har rammet meg, uansett hvor jeg har vondt. Nå er jeg rett og slett litt panisk, og føler meg ikke helt trygg. Trøster meg med at det sikkert er noe uskyldig, mens jeg venter på mot til å komme meg til legen. Har hatt det sånn de siste 2 ukene.

Lurer på om det kan være en betent eggleder eller en uskyldig cyste. Har lest og lest alt jeg kan komme over på nettet, og blir helt uvel. Fortsår det slik at cyster er ganske vanlig og som regel går over av seg selv. Hvis det er kreft, ville jeg vel ikke hatt vondt, etter hva jeg har hørt... Hvis det er en cyste; er det noen som vet hva som evt. blir gjort med denne - hvis den må fjernes? Og hvor lang tid tar det vanligvis før cyster forsvinner av seg selv?

Uff. Noen som har noen trøstens ord å komme med...snarest? Dette går utover det meste for tiden, men jeg venter på å bli overført til ny (kvinnelig) fastlege, og må holde ut i 2 uker til før jeg kan få time... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt det gamle eller det nye legekontoret mitt om morgenen og sagt at du ikke holder ut mer, men må få Ø-hjelp time nå! Alle legekontor skal ha Ø-hjelp timer som de gir til de som trenger det - innrømmer gjerne at jeg har overdrevet litt for å få komme inn - har forresten ikke behøvd å legge på så mye, siden det ikke er snakk om livstruende hjelp de timene er for -

Jeg synes, her fra hvor jeg sitter, det høres ut some en eggstokkbetennelse - uansett - kom deg til legen og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert noe ufarlig (ta det fra ei som har gått med kroniske magsmerter i nærmere 10 år uten å finne noe galt...). Kroppen spiller oss mange puss og reagerer på den minste ting innimellom. Kreft er det sikkert ikke - som du sier, da ville du mest sannsynlig ikke hatt smerter.

Kom deg til legen så fort du kan, og hvis du har store smerter - ta en tur på legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Væren!

Det du beskriver høres ut som noe jeg var plaget med for noen år siden, "stikk" av smerte omtrent der eggstokkene sitter.

Jeg var til både lege og gynekolog, men det var ikke noe galt. Etter det gynekologen sa kunne det forekomme smerter i "indre muskler" (eller noe sånt; husker ikke ordrett og kan ikke faguttrykket). Det var altså helt ufarlig.

Det merkelige var at smertene forsvant rett etter at jeg hadde vært hos gynekologen; min legmannsteori er at dess lengre jeg ventet med å gå til lege, og gikk rundt og var bekymret, dess verre ble det.

Så kom deg til legen så fort som mulig du! Er det en bagatell er det jo veldig godt å bli kvitt bekymringene sine, og skulle det være noe, er det jo best å få gjort noe med det så fort som mulig. (Er det f.eks. en cyste er det vel best å få den fjernet så fort som mulig. En venninne av meg hadde en det gikk hull på, og det var IKKE godt.)

Sannsynligvis er det helt ufarlig, men kom deg til legen og få det bekreftet!

Lykke til, og god bedring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen rare og litt "vage" smerter i underlivet, særlig på venstre side. Det liksom stikker og "iler" litt nedover, og er ubehagelig.

Iling og stikking har jeg også opplevd. Håper ikke det er falllii :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ikke lyst til å gå til den fastlegen jeg har nå; ikke noe galt med ham, men jeg vil helst gå til en dame-lege... :roll: Har ikke brukt fastlege tidligere til GU, men har gått til gynekolog - og han har selvfølgelig sluttet! Synes det er pyton nok i seg selv med sånne undersøkelser om jeg ikke skal gå til en mann. Derfor har jeg byttet til kvinnelig fastlege, men jeg er nødt til å vente til jeg er registrert der før jeg kan bestille time. Det er et par uker fra nå. Kanskje jeg er nødt til å gå før, likevel.

Vet du - eller noen andre - om eggstokkbetennelse (hvis det er det det er) er lett å behandle? Tror jeg leste at det behandles med penicilin. Jeg fant en side på nettet der det var kommet mange spørsmål vedr. nettopp eggstokkbetennelse, og smertene var beskrevet veldig likt mine. Det er ikke så veldig plagsomt akkurat, men jeg kjenner det stort sett hele tiden. Det bare "er der" liksom...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, så godt det er å ha dere KG jenter!!!

Takk for mange trøstens ord!

Det merkelige var at smertene forsvant rett etter at jeg hadde vært hos gynekologen; min legmannsteori er at dess lengre jeg ventet med å gå til lege' date=' og gikk rundt og var bekymret, dess verre ble det.[/quote']

Dette du skriver Nilma, skjedde med meg for 6 år siden: Jeg hadde møtt veggen og blitt utslitt, var sykmeldt i 6 uker og var helt "pudding". I tillegg fikk jeg for meg at jeg hadde fått livmorkreft (hadde en venninne som hadde fjernet livmoren like før) og hadde det i det hele tatt helt pyton! Jeg fikk rett og slett skikkelige muskelspenninger i underlivet, og måtte få en hastetime hos gynekolog (han som er sluttet nå). Han kunne forsikre meg om at alt var normalt, og smertene forsvant som dugg for solen - samme dag! Helt sprøtt! Jeg tror at vi kvinner har mer nerver og muskler "der nede" enn vi aner selv!

Mannen min er fantastisk og forståelsesfull, men uten å bagatellisere, så tror han bestemt at dette er psykisk betinget. Det hele begynte jo etter at jeg kom på det var 3 år siden forrige gynekologbesøk for flere uker siden. Tanken på dette gjorde at jeg ble svært fokusert på det, og nå har jeg gått i ukesvis og lovet meg selv dyrt og hellig at "i morgen skal jeg ringe og bestille time...." Men har jeg ringt? Nope! Dermed har jeg nok psyket meg selv litt ut på sidelinjen, er jeg redd. Smertene har jo oppstått etter at jeg begynte å tenke på å bestille time! Er utelukkende fokusert på underlivet mitt, og våkner jeg om natten, f.eks., er det første jeg tenker: "Har jeg vondt nå?" Og så må jeg liksom ligge og kjenne etter. Første jeg tenker på om morgenen. Og før jeg sovner. Og på jobb.....

Det var rett og slett veldig godt å høre at andre har hatt det nøyaktig på samme måte, for det var helt vilt, egentlig, å oppleve hvordan angst for sykdom faktisk kan sette seg i kroppen!

Jeg tror jeg roer meg med at det sikkert ikke er noe galt, og så venter jeg til jeg kommer til min nye fastlege!

Tusen millioner takk for svar, selv om jeg vet jeg bør komme meg til lege, så var det godt å bli litt beroliget. Dere er gode som gull! *klemmer alle sammen* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste betennelsene behandles med betennelsesdempendemidler og/eller penicilin.

Du kan kreve å få en damelege når du skal til GU. :)

Lykke til! Krysser fingrene for at alt er ok :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet fastlege var det ikke noe problem å få time der før registreringen fra fastlegekontoret var i orden - jeg forklarte bare til sentralborddamen at jeg var på vei inn hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prøvde jeg meg på, men legesekretæren hadde fått streng beskjed fra legene at nye pasienter måtte vente til registreringsdatoen... Det er nok varierende praksis her, ser det ut for!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe farlig! :wink:

Jeg har samme smertene som du beskriver, har vært hos gynekolog og hun fant ingenting galt. Hun mente at noen ganger ligger det press på eggstokkene pga av tarmen. Dette kan oppleves som stikk i eggstokken. Ganske vanlig det er....

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også opplevd denne type smerter, og hverken lege eller gynekolog (med ultralyd) kunne finne noe. Fant selv etterhvert ut at smertene ofte kom i sammenheng med luft i magen eller liknende, og kan nok derfor komme av press mot eggstokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd denne type smerter' date=' og hverken lege eller gynekolog (med ultralyd) kunne finne noe. Fant selv etterhvert ut at smertene ofte kom i sammenheng med luft i magen eller liknende, og kan nok derfor komme av press mot eggstokkene.[/quote']

Men jeg har jo kjent sånne smerter i et par uker! Kan det være gass så lenge? :ler: *må le om det er gale...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, Væren, det kan være gass så lenge.

Presset mot eggstokkene kommer og går, men du kan kjenne det lenge etterpå. Hvordan er det med fordøyelsen? Treg mage kan gi samme følelesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror fordøyelsen er sånn som vanlig, egentlig! Har ikke merket noen forandring som jeg har lagt merke til. Jeg tror det er mest engstelse som har forårsaket disse smertene; bare etter at jeg har fått alle disse gode svarene her, føler jeg at kroppen slapper mer av! Føler meg som en skikkelig hypokonder av og til... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjente jeg ikke så mye, men i dag er det litt smerter på venstre side av magen. Kjenner også noen ilinger nedover inni foten/låret av og til.

Mannen min nekter meg å lese i "huslegen", for jeg får selvfølgelig alle symptomene som jeg leser om... Jeg er livredd for eggstokkreft, og ble helt svimmel av å lese om det! Det finnes ingen tilfeller av det i familien, og jeg har jo født barn, så jeg er ikke i noen spesiell risikogruppe.

I forhold til betennelse i eggstokkene, så leste jeg et sted på nettet at man muligens ble lagt inn på sykehus for lapraskopi (riktig skrevet, mon tro?). Uff, jeg må visst komme meg til lege snarest... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på legevakten i dag, og har også time hos fastlege på mandag for celleprøve. Legevakt-legen henviste meg til gyn.pol. for undersøkelse. Har skrevet litt om dette i dagboken min!

Takk for omtanken, Lisemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...