Gå til innhold

Nå er dritten begynt !


Stor&Sterk

Anbefalte innlegg

Loven om helligdagsfred:

§ 1. Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).

§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

b) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

"Utilbørlig" betyr upassende/uriktig/urimelig.

Så da er det ifølge loven helt ok å klippe plenen på helligdager.

Veldig mange har ikke tid til hagearbeid i hverdagene og må legge det til helgen. Selv synes jeg det er kjempeflott at hagesentrene har søndagsåpent. Søndager er en fin dag å gjøre hagearbeid på.

Det er klart man bør ta hensyn og ikke begynne kl 07.00 om morningen, men fra kl 10.00 lørdager og 11.00 søndager bør man tåle å høre at gressklippelyder, byggelyder, unger som leker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, om hvem skal tolke hva urimelig innebærer?

Jeg synes gressklipping fra klokken 10 og kanskje et par timer utover (tømme, kantklippe, stusse hekken) er urimelig.

Kanskje du synes System of a down utover nabolaget er urimelig, og at jeg synes det er en fin måte å starte søndagen på verandaen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spille støyende musikk utover hele nabolaget og å slå plenen er helt klart samme sak. Jeg ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der vi er uenige. Jeg mener det ikke er hensynsløst å slå plenen en søndags formiddag. Derimot mener jeg der er hensynsløst (og litt rart) å forvente at man ikke skal bedrive med noe som lager lyd søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Haha, det skal ikke mye til for å provosere...

Kunne godt ha tenkt meg å se statistikken din på at 99% sover lengre enn til 9 på fridager, forresten.

*Opp med hånden* :goodbye:

I Norge er det vanlig at det er "søndagsro" og det betyr vanligvis at man skal slippe å høre verktøy og annet spetakkel hele dagen, men spesielt i kirketiden.

At du synes det er stas å være oppe kl 9 og jeg foretrekker å sove noe lenger behøver ikke bety at vi ikke kan være naboer for hvis du hadde begynt med støyende aktivitet på en søndag utendørs kl 9 hadde du fått hyggelig besøk av meg og et spørsmål om dette virkelig ikke kunne vente til ettermiddagen.

Det er vel ikke så uvanlig at man har familiebesøk, venner eller lever et singelliv med tilhørende voldsomme eller mildere familiere utskeielser lørdag og derfor ikke synes at motordur eller borelyder er drømme oppvåkningsmetode.

Hvis man bor litt lenger på landet, og spesielt i bibelbeltet så vil det være direkte uhøflig å dure i vei med arbeid på søndag. Jeg har slektninger på landet som gjerne tar i et tak både sent og tidlig men jeg husker hvor irritert de ble over en nabo som drev med motorsag kl 12 på en søndag. Skjønt nabo ... De som saget kunne vi ikke se, men vi visste de holdt til på andre siden av bukten - flere kilometer unna. Vi kunne fremdeles høre spetakkelet og jeg forstår godt at i en landlig idyll uten annen motorstøy enn en og annen båt med påhengs er vedvarende motorsagbruk i timesvis plagsomt.

Det er heller ikke helt uten grunn at i et hvert borettslag og sameie er det regler for nettopp denne typen aktivitet.

Så man er ikke en øy og kan gjøre som man vil selv om man bor i enebolig. Jeg vil tro at i de aller fleste tilfeller kommer man svært mye lenger med nabofreden dersom man utviser bare litt hensyn til sine naboer.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

"Utilbørlig" betyr upassende/uriktig/urimelig.

Så da er det ifølge loven helt ok å klippe plenen på helligdager.

Veldig mange har ikke tid til hagearbeid i hverdagene og må legge det til helgen. Selv synes jeg det er kjempeflott at hagesentrene har søndagsåpent. Søndager er en fin dag å gjøre hagearbeid på.

Det er klart man bør ta hensyn og ikke begynne kl 07.00 om morningen, men fra kl 10.00 lørdager og 11.00 søndager bør man tåle å høre at gressklippelyder, byggelyder, unger som leker etc.

Du Kitten. Om du klipper plenen etter 12 er det ingen som reagerer. Klipper du derimot i 5 samfulle timer fra 9 til 14 tipper jeg de fleste ville reagert. Det samme gjelder kløyving av ved med motorsag eller vedkløyver.

Hvis du legger plenklippen til lørdag og plantingen til søndag - unntatt de gangene det er fare for regn og det er et bittelite opphold så du endelig kan få slått - så blir vel alle fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Haha, det skal ikke mye til for å provosere...

Kunne godt ha tenkt meg å se statistikken din på at 99% sover lengre enn til 9 på fridager, forresten.

Jeg sover mye lenger enn kl 9 på fridager. Har ikke noe problem med å sove til kl 13-13.30.

De eneste gangene jeg står opp kl 9 på fridager er når jeg har planer som tilsier at jeg må opp så tidlig. Dette skjer ca 1 gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Kitten. Om du klipper plenen etter 12 er det ingen som reagerer. Klipper du derimot i 5 samfulle timer fra 9 til 14 tipper jeg de fleste ville reagert. Det samme gjelder kløyving av ved med motorsag eller vedkløyver.

Hvis du legger plenklippen til lørdag og plantingen til søndag - unntatt de gangene det er fare for regn og det er et bittelite opphold så du endelig kan få slått - så blir vel alle fornøyde.

Det er ikke alle som har tid til å slå plenen andre dager enn søndager. Bør ikke de få slå plenen sin uten dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke alle som har tid til å slå plenen andre dager enn søndager. Bør ikke de få slå plenen sin uten dårlig samvittighet?

Det der er ikke noe argument. I sameier og borettslag er det veldig ofte ikke lov å vaske klær etter kl X om kvelden og kl Y på lørdag og søndag. Så hvis jeg ikke har tid på de lovlige tidspunktene - skal beboerne bare ta meg til rette da? Det blir det fint naboskap av. Eller: det er ikke lov å sette møbler og annet skrot annet sted enn i egen bod - likevel så gjør folk det og resultat: hele gården ser forsøplet ut og folk snur i døren på visning. Men de som bodde der hadde ikke råd til container eller tid til å ta turen til gjenvinningsstasjonen. Alle må da skjønne det.

Med mindre man bor langt fra folk uten en eneste nabo i mils omkrets så må man innfinne seg med at man må ta hensyn til naboer. Det betyr f.eks. å vente med plenklippen til etter kirketiden (søndag etter 12-13). Det er ikke verre.

Eller man kan ta en runde hos naboene og spørre hva de synes om dette - det kan jo være at alle i borettslaget/sameiet/boligfeltet synes plenklipp kl 9 søndags formiddag er gode greier. Problem løst (selv om jeg tviler - ref. tråd om håndverkere som arbeider hele helgen uavbrutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg et fenomen - gressklipperstafetten. Når naboen er ferdig med sine tre-fire timers totaktsbrøl, som låter som ei syttitalls folkevognsboble før stemmeskiftet, først da synes neste nabo det kunne være en god ide å klippe plenen. Ikke noe plenum, men en uavbrutt kjede av totaktere uten lydpotte.

Hva med elklippere? Hvorfor ikke bare salte, og bli ferdig med uvesenet, en gang for alle?

Og du som blander måker inn i dette: Måker er sympatiske! En patron, så ligger de på bakken og holder nebb. Prøv noe sånt mot en totakter i brunst, så er helvete løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte er det nå de nærmeste naboene klipper plenen, da? Mange ganger i uka? Og er all plenen deres (som er så stor at de tydeligvis bruker flere timer på jobben) så tett inntil naboene at de ikke får sove?

Jeg synes dette virkelig høres unødvendig ut å irritere seg over, skal jeg være ærlig. Men så irriterer jeg meg heller ikke over naboens høye musikk en gang i ny og ne heller. Sånn er det når man bor i nærheten av andre og ikke på en husmannsplass midt i skogen.

Og når det gjelder tidspunkt: Ni synes jeg høres fullstendig greit ut. Ok, så er ikke alle oppe da, men mange er det. Hadde gressklippingen startet klokken seks hadde det vært en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke alle som har tid til å slå plenen andre dager enn søndager. Bør ikke de få slå plenen sin uten dårlig samvittighet?

Det er ikke alle som gidderå slå plenen sin andre dager, heter det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som gidderå slå plenen sin andre dager, heter det....

hørt om turnus ? tror kanskje ikke det hadde vært så populært å startet klipperen etter ti - elleve på kvelden de andre dagene så da må søndagen "ofres".

heldigvis så bor vi i et felt hvor folk faktisk skjønner dette så lenge man tar hensyn og ikke starter grytidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

hørt om turnus ? tror kanskje ikke det hadde vært så populært å startet klipperen etter ti - elleve på kvelden de andre dagene så da må søndagen "ofres".

heldigvis så bor vi i et felt hvor folk faktisk skjønner dette så lenge man tar hensyn og ikke starter grytidlig.

Hva gjør du på dagtid da i uken? Da har du jo masser av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du på dagtid da i uken? Da har du jo masser av tid.

stort sett så sover jeg. inkludert reisetid til og fra jobb så har jeg opp mot 15 timers dager på det verste, jeg har også et stort søvnbehov.

misforstå meg rett, jeg klipper ikke hver bidige søndag men hvis det er den eneste dagen med oppholdsvær hvor jeg har tid så blir det søndagsklipp. ingen i mitt boligfelt bryr seg om det og jeg er ikke den eneste som klipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, det skal ikke mye til for å provosere...

Kunne godt ha tenkt meg å se statistikken din på at 99% sover lengre enn til 9 på fridager, forresten.

Klokka ni er absolutt ikke "langt på dag". Jeg ( og alle andre jeg kjenner på 20-30-årsalderen )sover lenger enn til ni på en fridag. Hvis du er middelaldrende/gammel er nok kl. 09.00 tidlig ettermiddag, ja....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka ni er absolutt ikke "langt på dag". Jeg ( og alle andre jeg kjenner på 20-30-årsalderen )sover lenger enn til ni på en fridag. Hvis du er middelaldrende/gammel er nok kl. 09.00 tidlig ettermiddag, ja....;)

Jeg er 21 og sover ikke så lenge, men alle andre jeg kjenner gjør det. Før noen spør: Nei, jeg ville ikke slått plenen klokken 9 søndagsmorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sånn generelt har i hvert fall jeg vokst opp med at man tar hensyn i helgene, og spesielt søndag/helligdager (selv om ingen i min familie er religiøse), og gressklipping med motorklipper er en av de tingene man ikke gjør tidlig om morgenen, seint på kvelden (har imidlertid en slektning som klager om noen klipper etter ni på hverdager, da synes jeg HAN er den vanskelige parten) og på formiddagen på søndag. Men på lørdag f eks etter 10-11 eller søndag etter 13 (?) bør vel være greit, særlig om det er en av få dager på lengre tid hvor gresset er tørt.

Vi har hatt veldig greie arbeidstider og kort reisevei (en kan si hva man vil, men 15 timers arbeidsdag gjelder vel de færreste...), i tillegg til at vi bor langt fra folk bortsett fra huseier, og vi klipper stort sett på hverdager. Men hvis været har vært ustabilt med mye regn osv, så kan jeg godt klippe den søndagen det er tørt. Hvis alternativet er å måtte vente enda en uke på å få klipt blir det plutselig en helvetes stor jobb (har ca 4 mål plen vi hjelper til å klippe..).

Men det er tidlig og forholdsvis uhøflig å klippe gresset sånn 7-9 om morgenen i helgene, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på feltet er det stor aktivitet i alle sin hage/uteområdet på alle dager. Vi har en del nedbør her og er solen fremme på en søndag, så blir det til at ting blir fikset ute på en søndag. Jeg er oppvokst på gård, og har alltid lært at det ikke noen dag som heter en fridag. Det er alltid ting som må gjøres! MEN, en SKAL vise respekt i kirketiden. Så hvis en må klippet gresset på en søndag venter en til etter kl 11 med det! Selv om vi ikke er kristne selv så skal en vise respekt for de som er det. Jeg liker selv lyden av gressklipper men forstå jo godt at det er flere som hater den. Jeg vet ikke, men det er en del av det å bo på felt i hverfall, at det skjer ting rundt en hele tiden. Hadde jeg ikke orket alt som skjedde rundt meg hadde jeg flyttet bort fra bykjernen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...