Gå til innhold

Alkohol etter maten


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

DEre som skal ha bryllup i lokale uten bar/servering, hvor mye alkohol skal dere ha etter at middagen og kakene er ferdig?

Vi skal ha koldbord og tror vi skal beregne ca 3glass alkohol pr gjest. Til kaffe og kakene tenker vi et glass vin + en konjakk til hver. Høres dette fornuftig ut?

Men hva med etterpå? Festen kommer jo til å vare en stund, skal man da ha et lager med alkohol som folk kan forsyne seg av etter lyst? Vi må kjøpe inn all alkohol selv så det er ikke mulighet for folk å få kjøpt seg noe etterpå. (Lage egen bar er ikke aktuelt)

Vi har ikke allverdens penger å bruke på drikkevarer heller, så er det smålig å la gjestene drikke brus/vann etter at kaffe og kaker er over?

Trenger noen gode råd her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort det slik at gjestene får øl/brus til maten (passer ikke med vin til sodd, hehe) og til kaffen får alle ett glass cognac/likør.

Utover dette har vi bar til selvkost, da vi fant ut at fri bar til 170stykker blir veldig dyrt.

Men det er jo dere som bestemmer hvor mye alkohol som skal serveres, hvis dere velger kun å ha vin/kaffe avec, så er jo det opp til dere. Hvis dere lar drikken stå fremme til selvforsyning, blir det vel som fri bar hvis jeg forstår deg riktig på hva du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har treretters middag, så her blir det medfølgende vin eller brus for de som ønsker det. Vi regner 1,5 glass til forret, 2-3 glass hovedrett og 1 glass til dessert. til kakene vil vi ha cognac og likør for de som vi ha det til kaffen, ellers blir det fri bar.

Vi har kjøpt inn all drikke selv, så her kan det drikkes til det blir tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper inn drikke selv er det som regel ikke lov å selge drikke - da må man søke om skjenkebevilling. Å gi den bort er derimot lov.

Vi skal ha fri bar etter middagen - cognac / baileys / likør o.l. til kaffen, og så ordner noen av servitørene baren (som rett og slett er et bord der de ordner med drinkene). Vi har ikke bestemt noen barmeny ennå, men kjøper inn vodka, gin og rom på taxfree, som tilsammen er greit for de fleste drinker. Og så skal vi fortsatt ha vin og øl og alkoholfritt.

Vi kommer sikkert til å ha mer drikke enn det som er nødvendig, men håper på å kunne avtale med polet og butikker om å kunne levere tilbake hvis det er mye som ikke drikkes. Ellers blir det fint og fullt i barskapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt OT, men har vært i flere bryllup hvor det har vært bar til selvkost, er da dette ett brudd på loven?

Der hvor min kommende mann er fra er det også vanlig å ha lukkete fester; derav medlemsmøter og diverse fester dem kaller alt mulig rart, hvor det selges alkohol. Mange av de aktørene som da står bak, vet jeg ikke har skjenkebevilning, er dette ett brudd på loven også?

For slik jeg har forstått det, så er reglene litt annerledes når det er lukkete fester?

*i fare for at jeg selvsagt tar helt feil*

Dere som skal ha fri bar, hvor mye beregner dere at denne koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi kommer sikkert til å ha mer drikke enn det som er nødvendig, men håper på å kunne avtale med polet og butikker om å kunne levere tilbake hvis det er mye som ikke drikkes. Ellers blir det fint og fullt i barskapet..

Nå skal ikke jeg ødelegge visjonen din, men til opplysning har ikke butikker og pol lengre lov til å ta inn igjen varere som ert il overs etter f.eks bryllup. Dette pga faren for at det er tilsatt noe annet enn det som opprinnelig var i flaskene, og at de dermed ikke kan gå god for innholdet. Sasts heller på et velfylt barskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Beklager litt OT, men har vært i flere bryllup hvor det har vært bar til selvkost, er da dette ett brudd på loven?

Der hvor min kommende mann er fra er det også vanlig å ha lukkete fester; derav medlemsmøter og diverse fester dem kaller alt mulig rart, hvor det selges alkohol. Mange av de aktørene som da står bak, vet jeg ikke har skjenkebevilning, er dette ett brudd på loven også?

For slik jeg har forstått det, så er reglene litt annerledes når det er lukkete fester?

*i fare for at jeg selvsagt tar helt feil*

Dere som skal ha fri bar, hvor mye beregner dere at denne koster?

For å selge alkohol trenger du skjenkebevilgning, såkalt ambulerende for lukket selskap.

Sitatene under er hentet fra Lov om alkoholholdig drikk.

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.

Ergo er du ansvarlig dersom du selger alkohol, men ikke om du gir den vekk.

[/b]§ 1-4a. Bevillingsplikt

Salg, skjenking og tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling etter denne lov.

§ 4-5. Ambulerende skjenkebevilling.

Kommunestyret kan gi en eller flere bevillinger som ikke blir knyttet til bestemt person eller skjenkested, og kan tillate at en eller flere av disse bevillinger blir utøvd på et sted eller steder som godkjennes for en enkelt anledning og for skjenking til deltakere i sluttet selskap. En ambulerende bevilling kan ikke utvides til å omfatte tilvirkning eller innførsel av alkoholholdig drikk for skjenking i egen virksomhet.

§ 1-8a. Politiets stengningsadgang

Politiet kan stenge et sted som driver salg eller skjenking av alkoholholdig drikk uten å ha bevilling.

Sjansen for å bli tatt er jo selvfølgelig lite, men du lurte på om det var lov med selvkost, og det er det helt klart ikke uten bevilling. Kjipt om du blir tatt og festen må stenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste lovteksten selv isted, så fant vel ut det samme ja. Men hvordan kan så mange ha bar til selvkost da?

Nå ble jeg litt nervøs her, for jeg trodde at det var noen regler som sa at når det var lukket fest så kunne man gjøre det slik.

Hva i alle dager skal vi finne på da mon tro? Må vi ha fri bar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du har tre valg:

- gi blaffen, håpe på at du ikke blir tatt og selg til selvkost

- søk om ambulerende skjenkebevilgning (jeg vet om flere som har gjort dette i forbindelse med bryllup. Har ikke hørt noe om at det skal være noe stort problem å få til)

- fri bar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...