Gå til innhold

Hvordan å kjenne igjen psykopat


Steinar40

Anbefalte innlegg

Dette skulle jeg også gjerne ha likt å vite!

Også å på forhånd kunne skille psykopatene fra normale menn.

Men, det er vel bare tegnene å gå etter, og magefølelse?

En psykopat vil ha 2 helt ulike personligheter, offentlig og privat. Som regel også et voldsomt temperament.

Når han er ute blant andre mennesker, så er han overhyggelig og spiller en rolle. Når noen er overhyggelige så er det alltid mistenkelig. Da er han som regel ute etter å oppnå noe. Tenk f.eks på en bilselger og hvordan han oppfører seg.

Når han derimot er privat bak husets-fire-vegger, så er det intet poeng å spille rollen lenger, og da kommer den virkelig personligheten frem.

En mann som er unaturlig hyggelig ville jeg vært mistenksom overfor hvis jeg var kvinne.

Spesielt hvis han oppviser et brått skiftende og voldsomt temperament.

Poenget er å finne ut dette før man flytter i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En psykopat vil ha 2 helt ulike personligheter, offentlig og privat. Som regel også et voldsomt temperament.

Når han er ute blant andre mennesker, så er han overhyggelig og spiller en rolle. Når noen er overhyggelige så er det alltid mistenkelig. Da er han som regel ute etter å oppnå noe. Tenk f.eks på en bilselger og hvordan han oppfører seg.

Når han derimot er privat bak husets-fire-vegger, så er det intet poeng å spille rollen lenger, og da kommer den virkelig personligheten frem.

En mann som er unaturlig hyggelig ville jeg vært mistenksom overfor hvis jeg var kvinne.

Spesielt hvis han oppviser et brått skiftende og voldsomt temperament.

Poenget er å finne ut dette før man flytter i sammen.

Du har sjikkeli peil på psykopater skjønner jeg :ironi:

Det jeg har uthevet er jo hele poenget - du finner det ikke ut før du flytter sammen med eller blir sammen med vedkommende.

En psykopat er kanskje sosialt syk, men langt de fleste er ikke dumme. Manipulasjonen og endringene skjer ikke fra den ene dagen til den andre, men så gradvis og sakte at de nesten er umerkelige - det er det som er problemet.

Dette går så gradvis utover den andres grenser og det handler om så mange subtile grep at det er vanskelig å se det før man er helt til knes - og da er man ofte så nedkjørt at det er vanskelig å komme ut igjen.

Vær obs på overhyggelige menn... ? Hallo.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sjikkeli peil på psykopater skjønner jeg :ironi:

Det jeg har uthevet er jo hele poenget - du finner det ikke ut før du flytter sammen med eller blir sammen med vedkommende.

En psykopat er kanskje sosialt syk, men langt de fleste er ikke dumme. Manipulasjonen og endringene skjer ikke fra den ene dagen til den andre, men så gradvis og sakte at de nesten er umerkelige - det er det som er problemet.

Dette går så gradvis utover den andres grenser og det handler om så mange subtile grep at det er vanskelig å se det før man er helt til knes - og da er man ofte så nedkjørt at det er vanskelig å komme ut igjen.

Vær obs på overhyggelige menn... ? Hallo.. :roll:

Ja, det er faktisk en vesentlig forskjell på det å være normalt hyggelig, og det å være overhyggelig. En mann (person) som er unaturlig/kunstig hyggelig, er alltid ute etter å oppnå noe med det. Derfor er en slik oppførsel alltid mistenkelig.

Jeg vil tro dette er den sikreste måten å avsløre en psykopat på i en tidlig fase.

Men jeg forstår at dette er vanskelig for dere kvinner som blir imponert av en slik oppførsel.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er faktisk en vesentlig forskjell på det å være normalt hyggelig, og det å være overhyggelig. En mann (person) som er unaturlig/kunstig hyggelig, er alltid ute etter å oppnå noe med det. Derfor er en slik oppførsel alltid mistenkelig.

Jeg vil tro dette er den sikreste måten å avsløre en psykopat på i en tidlig fase.

Men jeg forstår at dette er vanskelig for dere kvinner som blir imponert av en slik oppførsel.

Vet du hva - jeg har levd med en psykopat. Dette vet jeg faktisk veldig godt hva er og han var ikke overhyggelig eller temperamentsfull.

Slutt å uttale deg om ting du ikke vet en dritt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva - jeg har levd med en psykopat. Dette vet jeg faktisk veldig godt hva er og han var ikke overhyggelig eller temperamentsfull.

Slutt å uttale deg om ting du ikke vet en dritt om.

Nå finnes det sikkert alle grader av å være psykopat. Og man kan heller ikke kategorisere alle dårlige egenskaper i en mann ved å påstå at han er psykopat.

Jeg kan selvfølgelig ikke vite om han du levde i sammen med var psykopat eller ikke.

Men du må altså være klar over at alle mennesker har sin egen vilje, og det naturlige for egoet er at en får sin vilje - foran andres viljer.

Derfor kan man ikke bare si at en person er psykopat fordi denne prøver å påvirke andre til å oppnå sin vilje. Problemet kan være at 2 mennesker rett og slett er altfor ulike som personligheter. Ingen av dem behøver å være psykopat av den grunn.

En psykopat utøver fysisk og/eller psykisk vold overfor et annet menneske, som jeg ser det. Altså ikke bare ved påvirkning, men ved direkte tvang. Altså når du ikke har noe annet valg selv enn å gjøre som han sier/kommanderer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt oppgitt av deg Steinar. Og rett og slett sint fordi du er så utrolig frekk og lite fintfølende at du forsøker å nedgradere min personlige opplevelse med vendinger som antyder at du vet bedre enn meg.

Psykopati er en spalting mellom "HJERNE og HJERTE", som gir seg utslag i egoisme, selvsentrering, følelseskulde, manglende skyldfølelse, maktsyke, manglende evne til å forstå andre, hensynsløshet for å nå sine mål, og i noen tilfelle voldelig atferd. Psykopati er arvelig. Medisinsk er det en defekt i hjernebarken, som hindrer utvikling av et normalt følelsesliv. Defekten kan påvises ved test, og diagnostiseres av psykiatere og kliniske psykologer. Men ikke alle av dem vil anerkjenne at psykopatien eksisterer, kanskje fordi en del psykopater har latt seg friste av makt i disse yrker? De som best forstår hva psykopati er, er mennesker som har vært utsatt for den.

Kilde: http://www.nkmr.org/artikel_om_psykopati_av_bent_jensen.htm

Les litt der Steinar.

Og jeg sier det igjen - ikke uttal deg i dine sedvanlig bastante besservisser-ordelag om ting du aldri har følt på kroppen og dermed har fint lite greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir helt oppgitt av deg Steinar. Og rett og slett sint fordi du er så utrolig frekk og lite fintfølende at du forsøker å nedgradere min personlige opplevelse med vendinger som antyder at du vet bedre enn meg.

Jeg skrev: "Jeg kan selvfølgelig ikke vite om han du levde i sammen med var psykopat eller ikke."

Kilde: http://www.nkmr.org/artikel_om_psykopati_av_bent_jensen.htm

Les litt der Steinar.

Og jeg sier det igjen - ikke uttal deg i dine sedvanlig bastante besservisser-ordelag om ting du aldri har følt på kroppen og dermed har fint lite greie på.

Poenget mitt var bare at det finnes alle grader av egoisme. To individer som egentlig ikke passer i sammen pga ulike normer og regler, vil alltid oppleve store problemer i samlivet, uansett om ingen av dem er en psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den typiske kvinnelige varianten som mer eller mindre tilsvarer psykopat/narsissist hos menn:

Personer med histrionisk personlighetsforstyrrelse preges av overdreven emosjonalitet, teatralsk væremåte, dramatisering, overdreven oppmerksomhetssøking, selvopptatthet og overdrivelser. De kommer ofte lett i kontakt med andre og kan gjøre et sterkt og godt førsteinntrykk, men har vanskeligheter med å opprettholde varige stabile relasjoner til andre. Noen er kroppslig ekshibisjonistiske, utfordrende og kan være upassende forførende for omgivelsene. Ofte er disse personene lett påvirkbare fra omgivelsene i forhold til meninger og handlinger.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den typiske kvinnelige varianten som mer eller mindre tilsvarer psykopat/narsissist hos menn:

Personer med histrionisk personlighetsforstyrrelse preges av overdreven emosjonalitet, teatralsk væremåte, dramatisering, overdreven oppmerksomhetssøking, selvopptatthet og overdrivelser. De kommer ofte lett i kontakt med andre og kan gjøre et sterkt og godt førsteinntrykk, men har vanskeligheter med å opprettholde varige stabile relasjoner til andre. Noen er kroppslig ekshibisjonistiske, utfordrende og kan være upassende forførende for omgivelsene. Ofte er disse personene lett påvirkbare fra omgivelsene i forhold til meninger og handlinger.

Hehe.. har vært gift med en sosiopat :-) og du har tydeligvis vært i forhold til den kvinnlige varianten?

Men da burde du også vite at de ikke spottes så lett, samt at man ikke kan dra erfaringene man har med dem over i en genralisering over hele det kjønnet de representerte. For mange av trekkene som er typsiske for alle disse lidelsene er også personlighetstrekk som man finner i alle mennesker, bare ikke så mange samtidig og ikke på en slik måte at de styrer hele dette menneskets væremåte.

Dessuten er det ikke en så veldig stor del av befolkningen som er psykopater / sosiopater, narsisisser eller histrionisk personlighetsforstyrrelse. Og godt er nå det..

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. har vært gift med en sosiopat :-) og du har tydeligvis vært i forhold til den kvinnlige varianten?

Men da burde du også vite at de ikke spottes så lett, samt at man ikke kan dra erfaringene man har med dem over i en genralisering over hele det kjønnet de representerte. For mange av trekkene som er typsiske for alle disse lidelsene er også personlighetstrekk som man finner i alle mennesker, bare ikke så mange samtidig og ikke på en slik måte at de styrer hele dette menneskets væremåte.

Dessuten er det ikke en så veldig stor del av befolkningen som er psykopater / sosiopater, narsisisser eller histrionisk personlighetsforstyrrelse. Og godt er nå det..

Ja, slike individer er umulige å forstå uten å være innsatt i psykologi.

Men som du sier er det bare en liten andel av befolkningen med slike problemer, og ikke alle har det like alvorlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Folk har veldig lett for å kalle folk psykopater idag. Men min siste ex er det, både lege pg psykiatere kunne konstantere det. Dessverre er det lite å gjøre med de, de forandrer seg aldri. Veldig synd. Det skulle ha stått i panna på de, hva de er for noe. Holdt dem unna markedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg skrev: "Jeg kan selvfølgelig ikke vite om han du levde i sammen med var psykopat eller ikke."

Underforstått, men ikke faen om jeg tror deg!

Du kan tydeligvis ikke en pøkk om psykopater. Så slutt å uttale deg. Noen av oss, Suze eksempelvis vet hva det er snakk om, og da kan du tørke av deg den belærende tonen som gjør at jeg kaster opp litt bakerst i munnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underforstått, men ikke faen om jeg tror deg!

Du kan tydeligvis ikke en pøkk om psykopater. Så slutt å uttale deg. Noen av oss, Suze eksempelvis vet hva det er snakk om, og da kan du tørke av deg den belærende tonen som gjør at jeg kaster opp litt bakerst i munnen min.

Du tror sikkert hva du vil, vil jeg tro.

Og heldigvis har jeg aldri hatt nærkontakt med en mannlig psykopat. Bank-i-bordet!

Men jeg er fullstendig klar over at de finnes. I ulik grad.

Stalin er noe av det verre verden har sett i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Hva? Hvem tror du har hatt mest effekt på en kvinne som har levd med en psykopat, Stalin eller psykopaten hun levde med. Og hvor har du fra at Stalin var psykopat?

Og "Ikke faen om jeg tror deg" var direkte referert til det du sa til Suzy, du kunne like godt sagt til henne, "jeg tror ikke du har levd med en psykopat jeg, lille venn, men du tror det nok selv, siden du er kvinne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Hvem tror du har hatt mest effekt på en kvinne som har levd med en psykopat, Stalin eller psykopaten hun levde med. Og hvor har du fra at Stalin var psykopat?

Herlighet, jeg forstår i hvert fall at du ikke kan mye om verdenshistorien!

Og "Ikke faen om jeg tror deg" var direkte referert til det du sa til Suzy, du kunne like godt sagt til henne, "jeg tror ikke du har levd med en psykopat jeg, lille venn, men du tror det nok selv, siden du er kvinne"

Jeg tror nok mange overdriver psykopat-pratet for å forklare oppførselen til en relativt "normalt" egoistisk mann.

Derimot har jeg ingen forutsetning for å kunne vite dette i tilfellet Suzy. Jeg vet ikke noe om det forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "Ikke faen om jeg tror deg" var direkte referert til det du sa til Suzy, du kunne like godt sagt til henne, "jeg tror ikke du har levd med en psykopat jeg, lille venn, men du tror det nok selv, siden du er kvinne"

Som var grunnen til at jeg ble forbannet og svarte som jeg gjorde i starten av tråden :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror nok mange overdriver psykopat-pratet for å forklare oppførselen til en relativt "normalt" egoistisk mann.

Og bare den uttalelsen er nok til at jeg blir veldig oppgitt og lei meg.

Det tilsier at du vet veldig lite om hva det innebærer å være i en slik realasjon og at du nedgraderer den opplevelsen og erfaringen blant annet jeg kan vise til - uansett om du liksom sikrer deg med å si du ikek vet noe om akkurat mitt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Herlighet, jeg forstår i hvert fall at du ikke kan mye om verdenshistorien!

Jeg tror nok mange overdriver psykopat-pratet for å forklare oppførselen til en relativt "normalt" egoistisk mann.

Derimot har jeg ingen forutsetning for å kunne vite dette i tilfellet Suzy. Jeg vet ikke noe om det forholdet.

Så dersom jeg får livet mitt ødelagt av en psykopat, og tenker at det er verre for meg personlig enn Stalin, så kan jeg ikke noe om verdens historien.

Og bare det at du ANTAR at kvinner later som de bor sammen med psykopater, fordi de ikke vet bedre, sier mye om hvor synd det faktisk er på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange overdriver psykopat-pratet for å forklare oppførselen til en relativt "normalt" egoistisk mann.

Lite tips bare:

Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare den uttalelsen er nok til at jeg blir veldig oppgitt og lei meg.

Det tilsier at du vet veldig lite om hva det innebærer å være i en slik realasjon og at du nedgraderer den opplevelsen og erfaringen blant annet jeg kan vise til - uansett om du liksom sikrer deg med å si du ikek vet noe om akkurat mitt forhold.

Jeg tviler ikke et sekund på at livet med en del mannfolk kan være et rent helvete.

Men det er ulike grader av alt. Der fysisk vold er aller verst.

Imidlertid må man ikke glemme at alle såkalte "normale" mennesker også er egoistiske, og dermed vil forsøke å få sin vilje igjennom foran andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...