Gå til innhold

Treningsskravling


Klips

Anbefalte innlegg

Dro med mann & unger ut i solen og fikk testet 600 m, fy FADER så slitsomt!

Ikke en distanse for en som er vant til å kosejogge tikilometre.

Mannen kom med kommentarer om at jeg "ikke hadde helt samme spenstige sprintstil som de andre der" - hallo, vi var på NIH, de andre er toppidrettsutøvere! og at jeg kanskje "manglet et gir"

:tunge1:

Anyway, på etappen min står det: Normal løpstid: ca 1 min.30 sek. - 2 min. 20 sek. :sjokk:

Men på resultatlisten fra i fjor for klasse A2 ligger tidene på alt fra 1:37 (beste) via 2:30 til 3:30 og mer.

Min beste runde (av 4) var 2:35, men når det først er ordentlig konkurransedag drar man jo på det siste ekstra så jeg skal vel gjennomføre uten veldig mye skam.

Uansett digg å komme ut i solen litt, og jeg savnet den lette treningsverken i kroppen, den er så deilig, så nå har jeg gjort mitt til at den kan komme tilbake :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Klips.. gratulerer med treningsdagbok! Guddommelig kropp høres jo bra ut.. Men har på følelsen av at du ser ganske flott ut allerede. Men deilig å holde seg i form ja, og kjenne seg sterk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aurelia :)

Logger ikke treninger her, for det bruker jeg www.yourtrainings.com til (der er kollegene mine også, så vi kan sammenlikne fortløpende hvem som er flinkest ;) ). Og der kan man få ut statistikker på alt mulig og det er litt morsomt.

For meg, ikke for dere :fnise:

FX: Total training time per month 2010 (året har begynt ganske slapt er jeg redd, så dette er ingen skryteliste. Alltid en del forkjølelser og omgangssyker og skit):

Januar: 568 min / 31 dager = 18 min per dag

(9 treninger, 2 per uke, 5 fitness, 3 spinning, 1 ski)

Februar: 445 min / 28 dager = 16 min per dag

(8 treninger, 0-4 per uke, 6 fitness, 1 spinning, 1 yoga)

Mars: 660 min / 31 dager = 21 min per dag

(12 treninger, 0-4 per uke, 7 fitness, 3 spinning, 1 running, 1 yoga)

April: 699 min / 30 dager = 22 min per dag

(12 treninger, 3 per uke, 5 running, 4 fitness, 1 yoga, 1 ski, 1 spinning)

På tide å komme seg opp på høst 2009-nivå i det minste, med 4 per uke og 30 min per dag i gjennomsnitt. Mer enn det blir teknisk vanskelig med alt det andre jeg også skal gjøre alltid.

Det blir da: 930 min i mai. Da har jeg et mål. Så langt i mai: 30 min :ler: 900 to go!

I tillegg har Elixia sånn 25 på 90 greie, og jeg tenkte "det er jo nesten for lett til å være morsomt".

- Etter en måned har jeg 6 klistremerker :ler:

Jeg har jo løpt ute og sånn i stedet, og fremover må jeg trene litt på andre sentre for å passe inn i hverdagen.

Har planlagt i detalj hva jeg kan få til fremover. Alt rakner i uke 20, da er jeg alene med barn og kun ett av dem har lyst på Elixias barnepass. Skal derfor gå hardt inn for å få trent fem ganger per uke de to ukene før det.

Når jeg skal få tatt de PT-greiene jeg fabler om er særdeles uvisst.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal begynne å logge frukt, grønnsaker, fisk, evt. alkohol og fysisk aktivitet utenom trening? For å bli mer bevisst på akkurat disse områdene der jeg trenger det? Eller blir det bare kjedelig? + at jeg aldri hadde fulgt opp?

I hvert fall skal jeg skrive opp treningsplanen for de neste to ukene. Siden jeg går uvanlig hardt ut for å veie opp for påtvunget treningsfri uke 20 kan det jo hende jeg føler for å feige, nemlig, men det tør jeg vel ikke nå det står her? ;)

Uke 18:

Mandag 3:

Tirsdag 4: power, 55' (lenge siden sist, passe på å få på nok vekt)

Onsdag 5: morgenspinning med påfølgende styrke & core 40' + 30'

Dersom datter har lyst på Elixias barneoppbevaring tar jeg muligens også StepStyrke etter jobb 55'

Det hadde hun ikke, det var alt for fint vær, hoppetau og diablo vær.

Torsdag 6: helst: snike meg ut til corebar midt i arbeidsdagen.

Fredag 7: jogging el.l. + energy yoga på morgenen, min. 15' + 55'

Lørdag 8: Holmenkollstafetten - da blir det vel litt jogging som oppvarming

Søndag 9: fri dersom alle de andre øktene er gjennomført ;)

Uke 19:

Mandag 10: (i København)

Tirsdag 11: Step&Styrke, 55'

Onsdag 12: morgenspinning med påfølgende styrke & core 40' + 30'

Torsdag 13: Step&Styrke / jogging + bosu, 55'

Fredag 14: avhengig av hvem som blir hjemme (planleggingsdag i barnehagen) energy yoga / jogging + core

Lørdag 15: fri dersom alle de andre øktene er gjennomført ;)

Søndag 16: Step&Styrke 55'

Har mange hensyn å ta med hensyn til tidspunkter jeg kan få til å trene, men dette burde bli ok variert. Litt mye styrke sammenlagt i dag og i morgen, kanskje, men dette er de beste timene. Hmm, får kjenne etter.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg leser rundt her og skjønner jo at det er skikkelig vekttrening jeg må i gang med. Hadde jeg vært litt mindre pysete hadde jeg droppet power i dag og heller testet RYP-greia som Inx linket til. Men jeg tør bare ikke bevege meg ut i boleområdet foran speilet for å prøve meg frem, i hvert fall ikke med vektstang, uten noen som holder meg i hånden :(

La oss si det er en modningsprosess...

:fnise:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg leser rundt her og skjønner jo at det er skikkelig vekttrening jeg må i gang med. Hadde jeg vært litt mindre pysete hadde jeg droppet power i dag og heller testet RYP-greia som Inx linket til. Men jeg tør bare ikke bevege meg ut i boleområdet foran speilet for å prøve meg frem, i hvert fall ikke med vektstang, uten noen som holder meg i hånden :(

La oss si det er en modningsprosess...

:fnise:

Anbefaler helt klart å få hjelp av en veileder, bare for å komme i gang, få litt tips og en liten sjekk på at teknikken virkelig sitter. Det er ikke så skummelt som det virker, man må bare hoppe i det, også blir det enda mindre skummelt etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja HOPP og bli hekta!

Ikkje farlig i frivektsrommet. Det verste vi gjør er å rapa litt når vi har drukke for mykje proteinshake. :ler:

Bare få litt veiledning så blir det bra. Alle har starta ein plass og du er jo langt frå nokon nybegynnar skjønner eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja HOPP og bli hekta!

Ikkje farlig i frivektsrommet. Det verste vi gjør er å rapa litt når vi har drukke for mykje proteinshake. :ler:

:ler: Det kan jeg tåle.

Var - etter alle denne praten her - veldig skeptisk og talte reps & lurte mye i powertimen i dag.

For hvis man ikke får noe muskler av det, hva får man egentlig da? Ingenting? Styrke som ikke syns? Noe må da disse timene være godt for også, jeg er jo halvdød i hele kroppen?

Dere som vet ting - hva, hvis noe, er utbytte av vekttrening i sal med 1000 repetisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir selvfølgelig sterkare av denna treninga, i alle fall hvis alternativet er å ikkje trena noe. Men det BESTE alternativet hvis målet er å bli stor og sterk, er å gå ned på repetisjonar og opp i vekt. Du må pressa musklane på grensa av det dei klarer for å flytta den grenso. Eller, du "ødelegg" jo musklane kvar gong du trenar dei,og så gror dei saman att og blir endå sterkare mens du kviler. Det er kun når du har så tung motstand at du berre klarar nokre få repetisjonar at denne avrivningen skjer i stor nok grad til at musklane vil veksa. Sånn har eg og oppfatta det, og erfart det.

Du presser deg og i utholdenhetstrening, men det blir litt på ein annan måte som eg no innser at eg ikkje kan forklara så godt. Kanskje noen andre kan?

Hilsen litt forvirra madam

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg stakk innom jeg -- ganske underholdende dagbok egentlig, mye morsomme samtaler :mrgreen:

Jeg fantaserer stadig om å begynne å trene frivekter fast, men foreløbig trener jeg utholdende styrketimer - slike som Power. For meg har det funka veldig fint da jeg har fått veldig fin teknikk av å ta så mange løft. Overraskelsen kom da jeg skulle teste hvor tungt jeg sånn ca klarte å løfte i knebøy, og etter å bare ha trent utholdende med maks 15 kilo stang totalt, klarte å løfte 70 ganger tre... så man skal ikke kimse av utholdende styrke, det er mer i det enn mange kan tro! (Mener nå jeg!) Det er hvertfall en veldig fin plass å starte. Jeg ser mange i styrkerommet som kunne hatt godt av litt teknikktrening -- alt fra de mer moderate eksemplene, til de som står med ryggen krummet OPPOVER og løfter mark/ knebøy... jeg må bare snu meg eller lukke øya. Kjenner det gjør vondt i hele ryggraden av å se på dem... så jeg tenkte bare å si, utholdende styrke blir man også sterk av! (Så får de som vil krangle gjøre det ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du primært driver med i sal er utholdende styrketrening. Da øker du utholdenheten til muskulaturen, framfor styrke. For å bygge må du ned i antallet reps og opp i vekt.

Utholdende styrketrening er fint i forhold til å trene seg opp til kondisjonsidretter, det passer egentlig fint for å bygge opp et treningsgrunnlag, og litt økt styrke vil du jo også kunne bygge deg opp, det merker du ved at du etterhvert må løfte tyngre vekter i timene, men det er snakk om liten til moderat økning.

Dersom du skal trene mest mulig effektiv styrketrening for å øke styrken uten å bli "stor og tung" bør du løfte slik at du ikke klarer særlig mange fler enn 4 reps pr. serie. Dette er fint dersom du driver mye med kondisjonsidretter. Jeg løfter mye 4-6 reps for å unngå å bli for "tung og treg" siden jeg løper mye.

Faktisk har en del forskning også vist at det å også trene maksimalstyrke er bedre for utholdende styrke enn å bare trene utholdende styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg vet jo at det er teorietisk feil å si at man blir sterk av utholdende styrke, men jeg tror nok man trygt kan si at man blir sterkere om man ikke har kjørt noe særlig styrke i det hele tatt. Det blir litt som når de sterke gutta sier at armhevninger er "kondistrening" -- ja, det er det om man er så sterk at å bære sin egen kroppsverk på armene er lett som en plett, men for oss andre dødelig tar det faktisk ganske godt. Det blir en vurderingssak på hvor sterk man er i kroppen fra før.

Angående teknikk tror jeg nok det kan være en ulempe å trene mange reps også, fordi man ikke rekker tenke på hurtige reps, og da har større sjans for å gjøre feil. Men mange reps betyr jo mange reps til å terpe teknikk om man gjør det riktig.

Jeg tror man må gjøre det som føles riktig for seg. Jeg liker "allroundeffekten" av utholdende styrke, fordi jeg får trent hele kroppen på én gang, og som "eks-danser" er det veldig tilfredsstillende for meg. Vi er jo vanedyr alle mann. Det kommer nok til et punkt, nå som jeg trener styrke 3 ganger i uka, at jeg føler at jeg må over på noe "tyngre", men har man "bare" tid til å trene styrke 2 ganger i uka, holder man seg "sterk" av å trene utholdende styrke også. Alt etter disponibel tid og ønske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, takk for mange svar, toppers. Men altså, nå skal vi jo ikke helt glemme at målet her i denne boken er en Guddommelig Kropp, så har utholdende styrketrening noen synlig effekt?

:sjenert:

Og (for å late som om jeg ikke bare trener for å bli fin) hva med skjellettet: hvor mange l'er er det, og hva blir det sterkest av? For man har jo hørt om sammenhenger mellom styrketrening og knokkelstyrke mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskel"bygging" er jo genetisk også, men spør du meg, så er svaret ja. Du får ikke markerte muskler av det, men uth. styrke former kroppen. Mengden fett som ligger over har jo også mye å si, man ser jo muskler bedre når man har lite fett på kroppen.

Så: For markerte muskler, løft tungt og reduser fettprosenten. For å se endringer i formen på kroppen (større lår, løft og sprett i rumpe, mer bredde på bryst) vil det hjelpe å trene utholdende styrke. Jeg har hvertfall hatt framgang i muskler på hele kroppen, men nå vet jo ikke jeg åssen jeg ligger an genetisk -- ingen i familien min har trent særlig styrke, verken menn eller damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha synlig effekt har utholdende styrketrening lite for seg. Da må du løfte tyngre. Så vidt jeg vet ut fra hva folk har sagt har du ikke akkurat mye overflødig fett på kroppen som må vekk for å bli mer markert, så kjør på med tyngre styrketrening, så vil du mest sannsynlig få gode resultater.

Når det gjelder å styrke skjelettet ;) så er det også tyngre styrketrening og et riktig og godt kosthold med nok kalsium og vitamin D. Proteiner, Vitamin C, vitamin K, magnesium, fosfat, sink og kobber er også viktige bestanddeler i bindevev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Detta skreiv eg vitterlig i stad,men det forsvant visst bare:

Skal du bygga noe må du ha mat. Nok mat, i kaloriunderskudd er det ganske umulig åfå bygd musklar. Og gjerne proteinrik mat.Hos meg (og mange andre etter det eg har forstått) funker proteinrik mat som at den forer musklane heller enn fettet. Så å auka litt på proteinet kan vera lurt. 2 gram per kroppsvekt er eit greit utganspunkt. Det betyr ikkje at du treng å kjøpa pulver og sånn, bare eta god og nok mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet ut fra hva folk har sagt

:ler:

Jasså.

Anyway - mat tror jeg regulerer seg selv, merker at jeg er mer sulten når jeg trener mer, så da spiser jeg jo også mer. Er dessuten mest glad i proteiner her i verden :ler:

Så til å starte med vil jeg "leave well enough alone".

Utenom å passe på det der med fisk.

Og grønnsaker.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 6: morgenspinning eller helst: snike meg ut til corebar midt i arbeidsdagen. tør jeg det?

Ulempen med å snike seg ut til en Lene H time midt i arbeidsdagen er jo at man kommer tilbake fiolilla i ansiktet. Litt vanskelig å underslå realitetene og late som om det dreide seg om et viktig møte :sjenert:

Utfordrer alle som tror vi bare klapper i hendene og tar piruetter på saltimer til en Corebar med Lene Hansen!

Om ikke annet er det kjempemorsomt og ryggraden kjennes smidig som en kattepus etterpå.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...