Klips

Treningsskravling

1 265 innlegg i emnet

Hei :goodbye:

Har den siste tiden lest her og rundt om og lurer på om det hadde vært lurt med noe mer målrettet trening og mye mer kunnskap?

På et tidspunkt skal jeg få ut fingeren og ta ut de to PT-timene jeg fikk ved innmelding i Elixia og spørre om nettopp det. Skal bare bli ferdig med det hersens Sentrumsløpet og den dobbelthersens Holmenkollstafetten først. Hvorfor melder jeg meg på alle disse tingene :ler:

Så i mellomtiden spør jeg dere ;)

Anyway:

Status: 37 år, to barn, kropp: petit :sjenert:

Kondis: bra.

Styrke: ganske bra utenom biceps som bare velger å bli lamme etter et antall repetisjoner, og de musklene på oversiden av underarmen

Yndlingstrening: tøffe saltimer uten for mye koordinasjon.

Akkurat nå:

Mandager: Step&styrke med Lene H eller Styrke & core m/Sissel (hovedvekt ben)

Tirsdager: Corebar m/Torunn (evt. power)

Onsdager:

Torsdager: Corebar m/Lene H eller Styrke & core m/Sissel (hovedvekt armer)

Fredager: Energy yoga på morgenen eller Step&Styrke med LeneH

If all else fails (dvs. ikke passer) blir det morgenspinning vinterhalvåret (selv om spinning er døllt) og kveldsjoggeturer sommerhalvåret.

Prøver å variere litt fra dag til dag så det blir passe mye kondis og styrke hver uke, men leste nettopp at man stagnerer hvis man trener for hardt hver økt, og det gjør jeg jo gjerne?

Tviler på at jeg ville synes apparater/vekttrening på egen hånd er like morsomt som saltimer, men hvis det er det som skal til kan det jo prøves.

Motivasjon: Jeg trener først og fremst fordi jeg syns det er gøy og fordi jeg syns det er deilig å føle meg sterk & fit i hverdagen. Og ikke minst for helsa. Var det som fikk meg til å begynne, at folk sa det var så bra for en at jeg skjønte jeg måtte. Siden jeg allerede er i ganske god form og alltid har vært tynn må vel En Guddommelig Kropp være målet nå :fnise:

Utfordringene ligger i hvor mye tid jeg føler jeg kan ta vekk fra familielivet, at ukene er uforutsigbare i forhold til når jeg får trent, at barn/jeg blir syk, at jeg reiser en del i jobb.

Jeg legger inn alle treningene jeg tror jeg kan få til praktisk i kalenderen hver uke, og ender med å få gjennomført 4 hvis det er en bra uke. Mer enn det er teknisk umulig for tiden.

Der har jeg liksom hostet opp alt jeg kunne si om meg selv ser jeg :ler:

Spørsmålet: dette sammensuriet av timer - er det egentlig bra nok planlagt i forhold til å nå noen som helst mål? Hva er lurest å gjøre for å komme seg enda videre?

Endret av Klips
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, så skulle jeg gjerne ha lært meg å løpe fortere, men jeg er liksom ikke bygget for fart :fnise: og rekker vel dessuten ikke stort før 10K lørdag og 600m om to uker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:hello: og velkommen hit!

Kan nok ikke lære deg så mye tror jeg, men jeg er en racer på å skravle. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, supert! Det er jeg óg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! :nigo:

Hva går timen corebar ut på?

Dersom det er en hel time med magetrening, ville jeg byttet denne ut med andre, tøffere timer. Med fire treninger i uka kan du fint trene hardt, spesielt om treningen er variert med ulike typer timer (men jeg ville altså unngått "dilletimer", for best mulig resultat).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, der var en av de som jeg håpet å lokke inn... ;)

"Corebar: Kondisjon, styrke og balansetrening med vektstang."

Vektstang på en eller to kilo, mye vridning og bøying i midjen, føles veldig deilig og er visstnok veldig bra for alt av støttemuskelatur inni der.(overhørte en med-deltaker som var sendt dit av kiropraktoren sin og syntes det var veldig bra for ryggen).

Hva er dilletime?

De jeg foretrekker har oftest en ganske hard kondisjonsdel og en styrkedel, eller bare styrke.

Men det spørs om det blir så målrettet som den vekttreningen du driver med? Det er det jeg tenker på. Det blir jo litt tilfeldig hvilke øvelser jeg får gjort hver uke, selv om alle deler av kroppen får kjørt seg på ett eller annet eller flere tidspunkt?

Min kollega spurte fx. instruktøren (Lene H i videoen forresten) etter en time en gang om magetrening, og fikk tips om å bruke apparater der man kan legge på mye mer vekt og få mer effekt. Hmmm.

Endret av Klips
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hei der!

Jeg har ikke så altfor mye erfaring og råd og komme med, men jeg vil gjerne følge med fordet! :) Ellers har jeg lyst til å si at styrketrening med frivekter er løsningen på hele verdens problemer, men jeg vet godt at det ikke passer for alle.. :fnise:

Uansett, :velkommen:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser du også trener corebar.:) Det er noe jeg nettopp har begitt meg utpå, og synes det er kjempemoro! Lider egentlig av en tåpelig saltrenings angst, så klapper meg selv på skulderen fordi jeg har begynt å overkomme den. :lol: Tror det også kan være effektiv trening. Pulsen flyr opp, og en kjenner en jobber med musklene. Jeg har begynt å trene det samt pilates som alternativ trening, eller et supplement, til ren styrketrening.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers har jeg lyst til å si at styrketrening med frivekter er løsningen på hele verdens problemer, (...).. :fnise:

Jepp, det og rødvin. :fnise:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for den varme velkomsten, her er det jo superhyggelig!

Endret av Klips
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ble jeg visst med på vita hjertegod programmet og skal få mail hver dag i noen uker for å bli sunnere :ler:

Morsomt å ta testen, jeg kom ekstremt godt ut på lykke (overlykkelig faktisk), ganske bra ut på kosthold (men jeg vet jeg burde spise mer fisk), og faktisk bare middels ut på trening. Fordi jeg bare trente tre ganger denne uken, og egentlig burde hatt 30 min fysisk aktivitet hver dag, minst 10 min sammenhengende av gangen. Akkurat som jeg skrev om.... (lete frem)

(GOdt de ikke spurte om drikking og snusing :sjenert: )

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag tar vi en kjapp sveip innom kropp, jeg vet at mange ikke synes Sarah Jessica Parker er noe fin i det hele tatt (og at det er viktig å dele det synspunktet på nett), men JEG syns hun er fin, og hun i de fabelaktige kreasjonene er blant alle tingene som inspirerer meg til å trene.

Andre ting er fantastiske Lene Hansen på Elixia Sjølyst, den superenergiske, pene ivrige nordlendingen.

Etter påske skal jeg ta ut de personlig trener timene jeg fikk ved innmelding og la Lene H gjøre meg fx. slik: http://www.facebook.com/photo.php?pid=4888343&id=663707462

(Og forøvrig kunne jeg godt tenke meg "bay area" på kjøpet, det ser så lett ut å leve sunt sånne steder, men jeg ville sikkert ha tatt med meg alle de usunne uvanene mine dit ;-). Jeg får heller prøve å ta med bildet av den spreke dama (på tur i terrenget i samme bildeserie) HIT og la meg inspirere til å leve litt mer slik som jeg drømmer om at hun gjør der. På med joggesko, ut i skogen!)

Til (trenings)inspirasjon eller bare til glede (og lett fnising): http://www.bodyrock.tv/ (sjekk Hot Quickie workout)

(Og nei, det er ikke porno selv om det høres slik ut. Bare nesten.)

Eller denne som jeg klarte å lete frem. Det er kanskje ikke parkour, mer... turning? Men den er j*** kul!

Enjoy:

Lysbildeshow i lunsjen i dag fra kollega som besteg Elbrus i påsken.

Ikke at jeg skal gjøre akkurat det, men Elbrus, Parkour, Suzanna Light, mindre jobbstress - nå er treningsiveren på vei tilbake merker jeg. Jeg vil være SUPERFIT og SUPERFORM. Maks aktivitet hver eneste dag er neste skritt å ta. Jeg har vært litt lat, tatt heisen i stedet for trappen siden jeg trener såpass mye likevel. Men nå er vi tilbake til hoppe over gjerder og klatre i lekeapparatene modus. (& Hot Quickie workouts de dagene jeg ikke rekker å trene vanlig.)

Ahh, det er våren, sikkert :)

... stjålet fra en av de andre av de mange dagbøkene.

Ooops, så plutselig på siden her at jeg er blitt mann? :fnise:

Kanskje endre det, gitt. Sorry babes hvis dere trodde det var noe å hente ;)

Endret av Klips
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ooops, så plutselig på siden her at jeg er blitt mann?

Kanskje endre det, gitt. Sorry babes hvis dere trodde det var noe å hente

Føler meg lurt! :snurt:

Vektstang på en eller to kilo, mye vridning og bøying i midjen, føles veldig deilig og er visstnok veldig bra for alt av støttemuskelatur inni der.(overhørte en med-deltaker som var sendt dit av kiropraktoren sin og syntes det var veldig bra for ryggen).

Det høres veldigveldig bra ut for ryggen (jeg burde gått på det der), men for superfit kropp er det ikke nok, trur eg. "Dilletime" er mitt kanskje litt dumme uttrykk for timer/trening som er lite effektiv i forhold til de målene man har. Sånn sett har du rett i at jeg helst vil anbefale vekttrening som en ganske stor del av effektiv trening (bombe :ler: ), men det er ikke noe poeng om du synes saltimer er morsommere. Det høres jo ut som om du liker å trene harde timer, og å ta seg ut er nå uansett hovedpoenget for å komme noen vei! Problemet med saltimer når det gjelder styrke og muskler er jo at det er begrenset hvor tunge vekter man kan bruke, at det ikke er individuelt tilpasset, og at det vel (jeg har jo nesten aldri vært i en saltime, så arrester meg gjerne) ofte er veldig mangte repetisjoner. Det er tungt, og kjennes i muskulaturen - det tviler jeg ikke på. Men for å forme muskulaturen litt (forme = større muskulatur på de riktige stedene) vil det være mer gunstig å kjøre tyngre vekter med færre repetisjoner. Mange saltimer blir mer utholdende styrke, og når man har kommet opp på de tyngste vektene blir det lite fremgang.

Men, viktig: overhodet ingenting galt med å trene styrke og kondisjon i sal, men jeg ville passet godt på å få tre-fire tunge/harde/skikkelige timer for å få godt synlig resultat. Yoga, coregreier og slikt er kjempebra (!), men det bør komme i tillegg om man er litt ambisiøs når det gjelder resultatene for å endre litt på sammensetningen i kroppen. :) Mener jeg, ihvertfall.

Min kollega spurte fx. instruktøren (Lene H i videoen forresten) etter en time en gang om magetrening, og fikk tips om å bruke apparater der man kan legge på mye mer vekt og få mer effekt. Hmmm.

Ja, det er sikkert et bra tips - to hundre sit up's er ihvertfall sterkt overvurdert! Jeg har begynt å bruke "planken" nå - statisk magetrening, visstnok veldig bra for ryggen også (i motsetning til sit ups). Kjører den både på gulvet og mot ball, og det kjennes godt når man får strukket kroppen veldig godt ut (jeg gjorde det feil i starten, og skjønte ikke helt hva alle pustet og peste så for... :ler: ). Når jeg har blitt sterkere i denne, har jeg tenkt å gå over på en øvelse som jeg nu skal prøve å forklare. Eller, etter å ha prøvd å forklare den nå et par ganger, og slettet det like mange ganger, får jeg tenke litt på det før jeg prøver. Det innebærer ihvertfall en syk mageøvelse som tar vanvittig vondt på hele "magebrettet"!

Kan jeg få link til vita hjertego-testen? :lur: Jeg driter meg også ut på den manglende fiskespisinga mi i slike tester.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hjertegodtesten er det reklame for over alt her, men du har kanskje skrudd av reklame? http://www.hjertegolivsstil.no/

Så kult at du tar deg tid til treningsskravlings :hoppe:

Planken er en gjenganger på saltimer, med diverse variasjoner.

Men du har nok rett i at det skal færre repetisjoner og tyngre vekter til for å få noe mer effekt. Hvor mange tar du da? Jeg vet du varierer, men eksempel? Da jeg fikk sånn program for styrkerom for 1000 år siden var det 12 repetisjoner og tre sett tror jeg, og det er vel ganske mange? Ca. samme som det er i sal.

Jeg kan jo lese om ditt opplegg inne hos deg, men en del av språket der er fortsatt relativt gresk :fnise:

Må uansett få med meg en instruktør rundt for å vise meg, i og med at det er 10 000 apparater. Men inntil den fingeren er ute blir det bare skravlings.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai, det er vekselvis vakker sol og snøstorm utenfor. Vakker sol akkurat nå, men uansett TO grader. Jeg kjenner at jeg gir en lang F i tiden på lørdag og lar kveldens 10K utgå med STIL!

:kaffekopp:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertegodtesten er det reklame for over alt her, men du har kanskje skrudd av reklame? http://www.hjertegolivsstil.no/

Takk. Har tydeligvis skrudd av reklamen mentalt, siden jeg ikke har peiling på hva som annonseres. :praktisk:

Men du har nok rett i at det skal færre repetisjoner og tyngre vekter til for å få noe mer effekt. Hvor mange tar du da? Jeg vet du varierer, men eksempel? Da jeg fikk sånn program for styrkerom for 1000 år siden var det 12 repetisjoner og tre sett tror jeg, og det er vel ganske mange? Ca. samme som det er i sal.

12 reps er jo ikke så ille. Jeg varierer, nå ligger jeg på 10, men ser ikke noen hensikt i å gå over det. Vanligvis ligger jeg på 4-8. Nå for tiden tar jeg det i perioder; noen uker med 10 reps nå, så kommer det til å bli noen uker med 6 eller 8, så et par uker med 4. Men sånn grovt sett sies det at man bygger best mellom 6-10 reps (og "bygger" gjør man jo som kjent ikke over natta - men det er jo slik man må trene for å få formet seg slik man vil, gjerne). :)

Må uansett få med meg en instruktør rundt for å vise meg, i og med at det er 10 000 apparater. Men inntil den fingeren er ute blir det bare skravlings.

Anbefaler å be ettertrykkelig om å få innføring i øvelser med frivekter, veldig gjerne lagt opp rundt øvelser som knebøy og markløft!

Jeg kjenner at jeg gir en lang F i tiden på lørdag og lar kveldens 10K utgå med STIL! :kaffekopp:

Tilsluttes! :vifter med tærne:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knebøy & markløft yes!

Men jeg har enda mer behov for å skulpturere armer/skuldre, de føles/ser mer pinglete ut enn lår/legger/rygg som er mer naturlig muskuløse. Eller - det er kanskje å overdrive å påstå at alt fra hofter til knær skyldes muskler :fnise: men jeg har alltid vært sterk der (forholdsvis) mens armene mine som sagt er helt lamme.

En annen ting er å øve spenst, min parkour-kollega anbefaler det, og det høres morsomt ut å bli enda mer spretten.

Og bli flinkere til å tøye etter trening, fordi jeg egentlig liker å være veldig myk (og har en livslang drøm om å komme i spagaten, jeg bare øver aldri på det :fnise: )

Damdidamdidam - lurer på om det finnes noen grense for mye jeg kan slarve om dette her? I think not.

Herlig støl i mageregionen etter corebar = en liten trøst etter at jeg feiga ut fra trenings i går.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knebøy & markløft yes!

Men jeg har enda mer behov for å skulpturere armer/skuldre, de føles/ser mer pinglete ut enn lår/legger/rygg som er mer naturlig muskuløse. Eller - det er kanskje å overdrive å påstå at alt fra hofter til knær skyldes muskler :fnise: men jeg har alltid vært sterk der (forholdsvis) mens armene mine som sagt er helt lamme.

Knebøy og markløft er øvelsene sine, ja! (selv om jeg ikke kjører markløft pga. en til tider kranglete korsrygg).

Når det gjelder armer så er det triceps m/ triceps-nedpress eller franskpress m.m. og biceps og skuldre med passende øvelser. Jeg trener disse musklene og det begynner å synes. :nigo:

Men som skrevet over; få en treningsveileder til å sette opp et program for deg som er basert på frivekter.

:blomst:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og vær klar for å kanskje måtte krangle deg til frivekter.. :) Det måtte jeg. Til slutt kom hun bare med en litt spydig kommentar om at det ikke var hennes skyld om jeg skada meg, før hun satt opp et (helt feil for meg) program med frivekter. Håper du er heldigere enn meg! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knebøy og markløft er øvelsene sine, ja! (selv om jeg ikke kjører markløft pga. en til tider kranglete korsrygg).

Når det gjelder armer så er det triceps m/ triceps-nedpress eller franskpress m.m. og biceps og skuldre med passende øvelser. Jeg trener disse musklene og det begynner å synes. :nigo:

Men som skrevet over; få en treningsveileder til å sette opp et program for deg som er basert på frivekter.

:blomst:

Du kan jo bruke et velprøvd program med det øvelsene som er foreslått, RYP feks :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå