Gå til innhold

På friland


Klematis

Anbefalte innlegg

Knirk har spydd i natt også... Men jeg TROR det kun var fordi hun hostet til hun brakk seg. Er hvertfall i relativt godt slag i dag, selv om hun nå sover i vogna etter kun 2 timer våken.

Har hvertfall spist nesten en hel skål med grøt! Og bare det er jo superforbedring siden i går :jepp:

Ilja: Glemte å svare deg når vi drar til syden; det er heldigvis ikke før på mandag. Dersom hun friskner til nå slik som det ser ut til, tror jeg det skal gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, og så kastet hun jammen meg opp et helt (soya)yoghurtbeger i bilen :spy:

Tror jeg hadde proppa litt mye i henne på tom mage... :sjenert: Hun er hvertfall i god form ellers. Men har nok litt vondt i magen, begynte å grine akkurat når hun bæsja her i sted. Det er jo ikke så rart heller når mat plutselig skal fordøyes igjen.

Mannen blir hjemme med henne i morgen, så hun får mest mulig ro og pleie før vi reiser. Satser altså fremdeles på å dra, men revurderer selvfølgelig om hun ikke virker 100% frisk i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Innom med en klem, er jo slitsomt for mammahjertet når ungen er syk, og ikke vil ha mat. Leit med vekta - poden var har ikke lagt på seg noe særlig siden i høst, men det har de ikke sagt noe på. Er det snakk om stor nedgang?

Håper Knirk kommer seg kjapt og får appetitten igjen, bra at du ennå har melk - når hun i alle fall har lyst på det disse dagene. Vi har litt det samme nå, med feber og jeg tror det er tenner på gang, kjedelig når han ikke vil spise noe særlig, men det er heldigvis snart over for begge - satser jeg på!

Får håpe hun kommer seg raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: tilbake til deg, Aud Long!

Hun har bare gått ned 100 gram siden sist måling rett over nyttår, men har ikke noe særlig å gå på. Har samtidig vokst 3 cm. Totalt gjør det at hun er nede igjen på 2,5 percentilen på vekt i forhold til høyde (det er altså bare 2,5 prosent av jentene med samme høyde som veier mindre enn henne). Var på samme linja i diagrammet før jul, karret oss opp til 10 percentilen med en skikkelig fetekur i jula og nå er vi nede igjen :tristbla:

Helsesøster har aldri vært bekymret for dette, mens ernærinsfysiologen var veldig bekymret. Har ikke vært så bekymret før jeg heller, men nå SER jeg jo at hun har blitt veldig tynn, har de spinkleste lårene... Og kjenner godt ribbena både fremme og bak. :(

Sover litt urolig nå i kveld, og det virker som hun enten fremdeles er kvalm eller har vondt i halsen. Svelger mye og tungt, hvertfall. Men har ikke feber og fikk i går målt CRP til 18 (noe jeg forstår er litt forhøyet, men ikke veldig høyt).

God bedring til poden deres også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, så leit med sykdom.

Angående vekten så er det kanskje ikke så rart at den er lav nå midt oppi spysjuka? Ikke noe i magen, og kanskje litt dehydrert og vips viser vekten noen hundre gram "for lite". Tror jeg ville ventet til hun var i normal gjenge med mat igjen, og så veie på nytt. Og 3 cm på to måneder er jo helt fint! :jepp:

Sprell ligger på 10-percentilen, så jeg vet at de ikke har så mye å gå på når de er såpass tynne, da blir litt oppkast plutselig rene slankekuren.

Håper det går seg til veldig snart, og at du finner ut av det med mannen. Knirk vil jo bli syk igjen senere også mener jeg, og da er det kanskje greit hvis dere ikke behøver å krangle fordi du bekymrer deg og mannen misforstår.

Uansett koselig å se liv i boka di og høre litt om hva som foregår hos dere. :klemmer:

Og god bedring til lille Knirk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som må gjøres før vi reiser:

- Vaske bilstolen for spy :spy:

- Pakke...

- Skrive jobbsøknad?

- Kjøpe litt sommerklær til Knirk, hvertfall sko.

Pakkeliste:

Knirk:

- Bodyer (kort og lang arm)

- Bukser

- Kjoler

- Pysjer

- Vindtett dress

- Noe litt varmt

- Sko (og sandaler?)

- Tøfler og antisklisokker

- Solhatt

- Badedress

- Badebleie

- Badering

- Bleier

- Kluter + våtservietter

- Toalettsaker: Sinksalve, Paracet, tannbørste, tannkrem, fluor, hydrokortison, fuktighetskrem, nesespray, allergimedisin

- Mei Tai - finner ikke :kjefte:

- Vogn m/vognpose og myggnett

- Teppe

- Sovepose

- Kaniner og smokker

- Litt leker

- Et par middagsglass

- Sinlac, Nutramigen og havregryn

- Vannkoker

- Minst to flasker

- Skål og skjeer

- Reiseseng?? (må dobbeltsjekke med hotellet om de har)

- Babycall

Begge:

- Pass

- Reiseforsikringsbevis

- Helsekort eller hva det heter

- Solkrem

- Solbriller

- Håndkler?

Meg:

- Bikini

- Et par skjørt

- Et par kjoler

- 2-3 singleter

- Gode (jogge?)sko

- Sandaler + flipfloper

- Et par bukser

- 2 cardigans

- 1 jakke

- Tykke sokker

- Undertøy (BH'er, truser og sokker)

- Toalettsaker

- Strikketøy

- Noe å lese

- Mobil og lader

- Kodebrikke jobb

- Mammaklær til søstersen

:sjokkert: Hvordan skal jeg få med meg alt dette? Og hva har jeg glemt? Innspill mottas med stor takk :)

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Kirin! Der var jo du også! Hyggelig å se deg :klemmer:

Jeg har vel ikke fått gratulert deg med lille Oops, enda? Står respekt av å kjøre i gang så fort igjen! :jepp:

Knirk går nok fort opp i vekt igjen når hun bare blir i form igjen, men SÅ mye kan hun jo ikke ha mistet på 1,5 døgn. Hadde håpet hun skulle snike seg litt oppover i percentilene, og da måtte hun vært rundt 9,7 kg. Det er ett helt kg mer enn hva hun veide i går, det :sukk:

Nei, til verket! Jeg må vaske bilstolen for spy før jeg legger meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotellet har helt sikkert barneseng, og høyst sannsynlig vannkoker også. :)

Jeg vet at de ikke har vannkoker (fra tilbakemeldinger fra gjester på nettet). Har kjøpt en pitteliten til 69 kr på Clas Ohlson ;)

De har barneseng, men kun på bekreftelse står det på sidene deres. Fikk bare beskjed om at vi skulle ha en person på ekstraseng når vi bestilte, så har sendt en mail for å be om at vi får babyseng og ikke vanlig flatseng. Ringer om jeg ikke får svar innen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :klemmer: Det var ikke akkurat planlagt da, så skal ikke ha noe skryt i hvert fall. :fnise: Men gleder meg veldig, blir stas med to tette som får masse glede av hverandre. :)

Regner med at det ordner seg med sengen, utrolig drass å måtte ha med seg det selv da. Kan jeg spørre hvor dere skal?

Ja, en hel kilo har hun nok ikke mistet, men det er ikke sikkert det er så galt som du frykter. Håper ikke det i hvert fall. Hvor lang er hun med sine 8,7 kg da? Sprell er 81 cm og 9,9 kg, ikke feit han heller akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :klemmer: Det var ikke akkurat planlagt da, så skal ikke ha noe skryt i hvert fall. :fnise: Men gleder meg veldig, blir stas med to tette som får masse glede av hverandre. :)

Regner med at det ordner seg med sengen, utrolig drass å måtte ha med seg det selv da. Kan jeg spørre hvor dere skal?

Ja, en hel kilo har hun nok ikke mistet, men det er ikke sikkert det er så galt som du frykter. Håper ikke det i hvert fall. Hvor lang er hun med sine 8,7 kg da? Sprell er 81 cm og 9,9 kg, ikke feit han heller akkurat.

Vi skal til Kanariøyene. Skal jo være sivilisert, så bør jo gå greit å unngå de store mageinfeksjonene. Det er til og med lege på hotellet, så det er jo betryggende. :jepp:

Hun er 77,5 cm. Ikke veldig lang for alderen, men klarer 25 percentilen på lengde. Men så er hverken jeg eller mannen spesielt lange heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering :)

Knirk er ikke så mye bedre, men heller ikke dårligere. Har (ifølge far som fremdeles er sur fordi jeg spør) spist litt grøt og en yoghurt i dag. Og pupp til frokost.

Den gode nyheten er imidlertid at ernæringsfysiologen IKKE var bekymret, hverken for vektnedgang eller for at vi skulle til syden. Jeg stoler på henne, hun virker veldig fornuftig, så nå føler jeg meg en del roligere også. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra! :)

Vi var på Gran Canaria med Sprell på denne tiden i fjor, da var han 4 mnd, og det var null problem altså. Litt varmt er det jo gjerne, så rikelig drikke er viktig, men ellers er jo alt veldig lettvint der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da er vi tilbake :)

Alt har gått stålende! Knirk har lagt på seg 800 gram på to uker, har spist masse, lært å drikke med sugerør og fått smaken på det søte liv (= juice, kjeks, is, brus...). Fikk beskjed om å gi henne alt hun ville ha for å få i henne næring. Så selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til "søtsaker" til de små, så ser jeg jo at det har virket.

De to jentene lekte fint sammen og Knirk har lært seg mange nye ord. Var blid og fornøyd hele tiden, sov veldig bra både i vogna på dagen og i senga om natta. Alt i alt en strålende tur!

Og så har jeg vært på jobbintervju! Nå et par dager etter føler jeg at jeg ikke kommer til å få jobben... :forvirret: Fremsto nok som litt svak på et par av de personlige egenskapene som de la mye vekt på (egenskaper som ikke nødvendigvis ses på som positive i alle andre sammenhenger...). Men vi får se. Er mye annet å søke på, så kanskje det blir noe annet isteden. Får følge litt med fremover.

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så flott at turen gikk fint og at snuppa har lagt fint på seg :) Spennede med jobbintervju da, krysser fingrene for deg jeg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Flickan.

Vet ikke noe mer etter intervjuet, de har bare tatt kontakt for å si at de ikke rakk å ta noen avgjørelse før sjefen reiste på vinterferie. Så neste uke får jeg nok beskjed. Tror egentlig jeg begynner å helle mot at jeg ikke vil ha jobben, så ikke så farlig om det ikke går min vei. Men mulig jeg ombestemmer meg om jeg skulle få tilbudet ;)

Knirk fikk MMR-vaksine forrige torsdag, og nå har feberen slått til for fullt. Regner med det bare er bivirkninger av vaksinen, for hun har ingen andre symptomer. Men rundt 40 i feber tre kvelder på rad er ikke akkurat stas... Har vært i ganske god form på dagtid, men så røyner det på igjen på kvelden. Verste av alt er jo at hun selvfølgelig har mistet hele matlysten, igjen... Så her lokker og lirker vi for å få pittelitt i henne. Chips, kjeks og bananer er det eneste som går ned, og kun om hun får lov til å gå rundt med maten. Plager meg litt at det skal være så vanskelig å få i henne mat at vi må ty til slike triks, for det fører oss bare inn i en ond sirkel... :tristbla:

Har besøk av en venninne som jeg ikke har sett på kjempelenge nå i helga, veldig koselig :) Men nå kjeder jeg meg litt, jeg sto opp med Knirk klokka syv. Hun er trøtt og slapp og la seg igjen klokka ni, men mannen og venninna sover fremdeles. Nesten så jeg må trampe litt rundt her så noen våkner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knirk våkna med utslett over hele kroppen i går... Legevakten stilte diagnosen vannkopper over telefon og mente det kom til å gå over til blemmer i løpet av dagen. Jeg syntes utslettet var alt for tett til å være vannkopper og tippet heller på den 4. barnesykdom. Og jammen fikk jeg ikke rett, det ble (heldigvis!) aldri noe blemmer av det.

Feberen er borte, men sutringa har nådd nye høyder. Mat er uaktuelt, eneste som gjelder er pupp, soving og å sitte i fanget å se barne-TV og spise kjeks.

På toppen av det hele har jeg blitt syk også. Kjennes ut som den årlige bihulebetennelsen er på vei.

For å få litt avbrekk tok vi oss en snartur på senteret og var innom apoteket for å kjøpe nesespray til meg. Kom på at jeg skulle høre om det var noen jeg ikke kunne bruke siden jeg fremdeles ammer. Og fikk overraskende nok svaret at det KUN var Rhinox og saltvannspray jeg kunne bruke... Har nok syndet litt der før, tror jeg... :sjenert:

Og så har jeg kjøpt folat! Så nå begynner ny prøving å nærme seg! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, moro med ny prøving snart :)

Ikke så moro med sykdom. Den 4. barnesykdommen går heldigvis raskt over. God bedring til begge :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, moro med ny prøving snart :)

Ikke så moro med sykdom. Den 4. barnesykdommen går heldigvis raskt over. God bedring til begge :klemmer:

Takk, flickan! :klemmer:

Hun er jo egentlig frisk nok til å gå i barnehagen, men så utrolig slapp og sutrete siden hun ikke spiser. Så siden jeg uansett er syk selv fikk hun bli hjemme med meg. I morgen skal egentlig mannen ha permisjonsdag, så med mindre han velger å si at mandagen var permisjonsdagen denne uka får hun enda en dag hjemme. Har jo knapt vært i barnehagen siste måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en slåsskamp av en middag her i dag. Knirk spiste pittelitt av vår mat først, før hun var "bædhi" (=ferdig) med det. Bare grining og sutring, ville ikke sitte i stolen, ville ikke ned på gulvet, ville ikke sitte i fanget...

Til slutt holdt jeg henne fast og tvang i henne en skje med babymat fra glass mens hun hylte. Da tidde hun med en gang og spiste 3-4 skjeer frivillig. Og så på an igjen...

Klarte til slutt å roe henne litt, fikk sitte på fanget og spise kokte gulrøtter og ris med fingrene fra min tallerken. Klarte til slutt å lure i henne litt mer babymat, så fikk vel i henne totalt et halvt glass. Ikke mye, men hvertfall bedring fra de siste dagene.

Mens vi satt der og kjempa og hun hylte og hev hodet bakover så jeg plutselig at hun har fått to jeksler oppe! Ikke så lett å se dem til vanlig. Den ene var helt fremme, mens på den andre hadde bare den ene spissen kommet gjennom. Krysser fingrene for at dette har hvertfall delvis skylden for matnekt og dårlig humør siste tiden! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...