Gå til innhold

På friland


Klematis

Anbefalte innlegg

Ja, det er ikke helt umulig at det kan være tenner som plager knirka. Om hun sikler og gnager mye, og det virker som at det er vondt, kan dere etter hvert prøve dentinox fra apoteket. Det hjelper her i gården. Tennene har ikke kommet opp ennå, men har virket til å plage han ei god stund. Særlig de øvre hjørnetennene (av alle!)...

Kjedelig at grillinga fikk en brå slutt!

Ha en fin uke i knirk-heimen! :)

Virker ikke som det plager henne så voldsomt. Men liker å tygge på ting, ja. Sikler heller ikke noe særlig. Så de er kanskje et stykke unna allikevel.

Det ble pannestekt flintsteik, godt det også men ikke helt det samme som grilla. Hadde tenkt meg avgårde å fylle gass i dag, men Lille Knirk har sovet og sovet. Orker ikke vekke henne for å reise ut heller. Men nå må hun vel snart våkne? Har vel vært våken totalt 2-3 timer i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nebula

Tenner høres spennende ut... Hvis du ser klumper der nede så kan det jo hende det er noe på gang. Har hørt at det bare er positivt at de får de tidlig med tanke på hvor mye de plages, tannkjøttet skal være mykere da og det er mindre smertefullt at de trenger gjennom.

Grilling høres herlig ut, men at det blir tomt for gass er jo ikke noe særlig. Selv sverger mannen til kullgrill... Har vurdert grilling noen dager nå, men ennå ikke grillet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner høres spennende ut... Hvis du ser klumper der nede så kan det jo hende det er noe på gang. Har hørt at det bare er positivt at de får de tidlig med tanke på hvor mye de plages, tannkjøttet skal være mykere da og det er mindre smertefullt at de trenger gjennom.

Grilling høres herlig ut, men at det blir tomt for gass er jo ikke noe særlig. Selv sverger mannen til kullgrill... Har vurdert grilling noen dager nå, men ennå ikke grillet noe.

Ikke noen store gjennombrudd på tannfronten enda, men kan vel gå lenge før det skjer noe.

Nå er gass innkjøpt og vi rakk akkurat å grille pølser før det var slutt på godværet.

Der var du også ja. Må jo følge med på "mine" jenter. Må løpe nå, men kommer plutselig innom. :)

Hei ja! :klemmer: Leste her et sted om KISS og hørselsproblemer... Kjedelige greier, men håper det går bedre!

I dag har vi vært på småbarnstreff. Lille Knirk er så fasinert av andre folk at hun virker helt apatisk og bare ligger på gulvet og kikker og smiler... Men er veldig blid og aktiv hjemme, så det er vel ikke noe problem.

Har prøvd med grøt for første gang i dag. Gikk ned på høykant det også, som alt annet vi har prøvd. Men hun var nok allergisk mot et eller annet, ble helt rød og nuppete rundt munnen der jeg hadde grisa grøt. Var jo bare mais og antiklumpemiddel (?) i grøten, har ikke hørt at det er noe stort allergen? Men den ble laget på morsmelkerstatning. Kan jo være allergisk mot melk? Hun har jo fått erstatning før (ikke siden jul da) uten at hun reagerte som vi så. Får teste litt i morgen med en dråpe erstatning for å sjekke om det er den, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så flink til å oppdatere så ofte, men...

Har hatt søsteren m/familie på besøk i helga, veldig hyggelig! Tantebarnet på 4,5 lekte kjempefint med Lille Knirk. Sang for henne så latteren trilla her :) Var en tur i akvariet også, og alle - både små og store - kosa seg masse med det.

På lørdagen hadde vi et vennepar på besøk også, og jeg prøvde meg på en treretters middag. Det ble reke og mangosalat til forrett, brosme i parmaskinke med hjemmelaget potetmos til hovedrett og bær med "crumble" og vaniljesaus til dessert. Nam!

Veldig fornøyd og fikk litt blod på tann. Så jammen blir det ikke en toretters i dag også, på en helt vanlig torsdag ;) I dag er det vel egentlig bare forretten som er spesielt spennende; lun andebrystsalat. Til hovedrett blir det en gammel klassiker: Laks og pasta med pesto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk helt vann i munnen av å lese den menyen. :jepp: Oppskrift på den forretten eller? :sjenert:

Kos å lese hvordan det går, kjenner meg igjen i mye vettu. ;) Hvoredan gikk det med utslettet rundt munnen? Min erfaring er at Sprell ofte får røde flekker og "utslett" hvis han ikke blir vasket ganske ofte i ansiktet/rundt munnen (ikke at jeg insinuerer at du ikke vasker Knirk hehe). Nesten som om huden blir litt irritert av at det er noe der, selv om det bare er litt spytt/snørr/gulp/mat(/fill in the blanks alle som har eller har hatt baby ;)).

Prøvde med grøt for to uker siden vi, men da ble det full stopp. Har latt det være siden, men i dag begynte vi på et nytt forsøk. Ga maltekstrakt først for å hindre stopp, men den fikk ham til å brekke seg hehe. Artig tid vi går i møte, med nye smaker og masse nytt i utviklingen. Hurra for fine småttisene våre! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk helt vann i munnen av å lese den menyen. :jepp: Oppskrift på den forretten eller? :sjenert:

Kos å lese hvordan det går, kjenner meg igjen i mye vettu. ;) Hvoredan gikk det med utslettet rundt munnen? Min erfaring er at Sprell ofte får røde flekker og "utslett" hvis han ikke blir vasket ganske ofte i ansiktet/rundt munnen (ikke at jeg insinuerer at du ikke vasker Knirk hehe). Nesten som om huden blir litt irritert av at det er noe der, selv om det bare er litt spytt/snørr/gulp/mat(/fill in the blanks alle som har eller har hatt baby ;)).

Prøvde med grøt for to uker siden vi, men da ble det full stopp. Har latt det være siden, men i dag begynte vi på et nytt forsøk. Ga maltekstrakt først for å hindre stopp, men den fikk ham til å brekke seg hehe. Artig tid vi går i møte, med nye smaker og masse nytt i utviklingen. Hurra for fine småttisene våre! :strix:

Hvilken av de to forrettene? Jeg kan jo gjenfortelle begge fritt etter hukommelsen:

Reke og mangosalat (forrett til 4 pers):

200 g ferske reker

1 mango

1-2 røde chili

1 ss finhakket ingefær

1-2 finhakkede sjalottløk

1-2 vårløk

saft og revet skall av 1 lime

ca 3 ss god olivenolje

Lun andesalat (oppskrift fra pakken med andebryst, ett bryst nok til forrett til 2-3 personer):

Andebryst. Skinnet rutes og fileten stekes kun med skinnsiden ned til det blir brunt og sprøtt. Stek videre i ovn på lav varme (rundt 100 C) til kjernetemperatur rundt 60 grader.

Andebrystet skjæres opp og danderes på blandet grønn salat, ruccola, alfaspirer og vårløk. Brun pinjekjerner i litt olje, balsamico og soyasaus og ha over. Pynt med tørka tranebær.

Den allergiske reaksjonen ble borte ganske fort, men hun har noen flekker med gjenstridig eksem rundt munnen nå etterpå. Nå vasker vi med vilje så sjelden som vi kan, bader maks en gang i uken pga eksemen. Mulig vi kunne vært flinkere å vaske rundt munnen, men hun hverken sikler eller søler noe særlig (bortsett fra når hun får grøt eller mat fra glass da).

Her går fremdeles alt vi serverer ned på høykant. Strekker seg etter alt vi stapper i munnen også og ville veldig gjerne drikke av mannens øl her tidligere i kveld :fnise: Har store planer om å forsøke meg på å lage egen mat til henne i helgen. Da tror jeg det blir potet, gulrot og brokkoli med litt hvitløk :)

Ja, jammen er de skjønne i denne alderen! Kan ikke tenke meg noe bedre start på dagen enn det strålende smilet og godlydene hun lager når jeg kommer inn på rommet hennes om morgenen. Det kunne gjerne vært en time eller to senere, da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebula

Ja, jammen er de skjønne i denne alderen! Kan ikke tenke meg noe bedre start på dagen enn det strålende smilet og godlydene hun lager når jeg kommer inn på rommet hennes om morgenen. Det kunne gjerne vært en time eller to senere, da... :sjenert:

Må bare si meg så enig i dette, lille frøkna møter oss med det herligste smilet når jeg titter ned i senga hennes om morgenen. Smelter jo fullsetndig. Og i uka som var har hun faktisk sovet litt lengre, ser ut som vi har klart å snu trenden med å stå opp klokka seks. Klokka ble vel faktisk halv ni en dag, men jeg er fornøyd da det er morgen mellom sju og åtte engang jeg.

De oppskriftene dine så herlige ut, må testes ut da vi får tid, men i dag blir det grilling på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi prøvd oss på hjemmelaget babymat for første gang. Ikke noe braksuksess, men fikk i henne noen skjeer. På menyen sto det potet og brokkolipurè med hvitløk. Smakte helt greit, men konsistensen ble litt "limete", kanskje ikke den beste potetsorten til formålet?

Laget nok til å fryse ca 4 små smaksporsjoner + at det står litt i kjøleskapet hun skal få i morgen. Får spe den med litt vann og/eller olivenolje når vi varmer opp, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var litt vel flink å stenge ute sutringa til Lille Knirk i dag morges... :sjenert: Så jeg våknet ikke skikkelig før litt etter 9! Hun har nok vært mer eller mindre våken siden 7, så har litt dårlig samvittighet for det. Men så lenge det ikke var noe hyling så har hun vel ikke hatt det så ille heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være overveldende med all dårlig samvittighet man har fra tid til annen med disse småtassene. Jeg tror nok du hadde hørt knirk om hun hadde trengt å si fra om noe!

God helg til dere! :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være overveldende med all dårlig samvittighet man har fra tid til annen med disse småtassene. Jeg tror nok du hadde hørt knirk om hun hadde trengt å si fra om noe!

God helg til dere! :)

:klemmer:

Hun hadde nok ikke gitt seg med litt syting og smågrining om det virkelig var noe. Ikke var bleia for ille når vi endelig sto opp heller. Og hun var bare blid og snill hele morgenen. Så ingen skade skjedd ;)

God helg til deg, også Aud Long! :klemmer:

Nå har vi ordna og styra voldsomt. Mye stress med både terrasse- og steinleggingsprosjekt på en gang. Og for oss som begge er ingeniører med null praktisk sans så blir det veldig mye tenking på hvordan dette skal gjøres perfekt og lite handling :tunge1: Men i dag har jeg bestilt masse plank, leid og lånt litt ymse powertools og vært skikkelig byggleder :) Så da gjenstår bare å faktisk bygge denne terrassen og legge alle tonnene med stein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har visst helt glemt å oppdatere her inne...

Vi har det bare bra :) Vesla vokser seg sakte men sikkert større. Sliter litt med å få i henne spesielt mye fast føde, så hun er ikke akkurat stor men ikke veldig liten heller.

Utviklingen går hvertfall slik den skal, og nå krabber hun rundt og trekker ut ledninger, åpner skuffer og leker med søppelbøtta på badet. Så det blir lite tid til internett for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsom alder det der. Verden blir jo så mye større for småttinger når de begynner å krabbe rundt. Og det blir mer for mor å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Morsom alder det der. Verden blir jo så mye større for småttinger når de begynner å krabbe rundt. Og det blir mer for mor å passe på.

Ja, det skal være sikkert og visst! I dag fant jeg henne spisende på en av staudene ute :sjokkert: Måtte inn på nettet og lete frem hva det kunne være jeg hadde plantet på plantasjens sider og sjekke med giftsentralen om det var giftig. Så vidt jeg kunne skjønne var den noe i slekt med blåklokker og de skulle heldigvis være helt ufarlige. PUH. Må visst passe litt bedre på, gitt!

Fant ut når jeg lette rundt etter giftige planter at buksbomen som sto i potta like ved siden visst var ganske giftig, så godt hun ikke hev seg over den...

Sånn ellers går alt bare helt fint :) Lille Knirk har begynt å krabbe ordentlig og reiser seg inntil bord og puffer. Men sitte gjør hun ikke enda, merkelige ungen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ligner andre på den alderen, så lever hun nok etter mottoet:

Kan det spises? Klart det kan!

Det er myyyye som kan puttes i en liten munn - men heldigvis er det meste av det de får tak i ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Åi! Ny bok jo!

Alt vel med deg og lille knirk?

Før het jeg Svipa forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...