Gå til innhold

Havnet på psykiatrisk sykehus etter spiritisme


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har lest om mange som sier at man må holde seg unna spiritisme fordi det er farlig og at mange har blitt gal og sperret inne på grunn av det. Ofte så er det "jeg hadde en venn som hadde en venn som ble gal" og bla bla bla man hører om.

Bare lurte på hva dere som er ateister mener om dette. Hva er deres teori?

Er hele greie bare løgner for å skremme andre, eller kan noen ha blitt gal, men at det er andre ting som er årsaken?

Og hvorfor er noen så i mot at andre skal drive på med det? De er vel ikke bare i mot for å være i mot? Er det stort sett bare folk som har lest om det som sier slikt, eller er det faktisk folk som har (eller tror de har) opplevd noe negativt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg har lest om mange som sier at man må holde seg unna spiritisme fordi det er farlig og at mange har blitt gal og sperret inne på grunn av det. Ofte så er det "jeg hadde en venn som hadde en venn som ble gal" og bla bla bla man hører om.

Bare lurte på hva dere som er ateister mener om dette. Hva er deres teori?

Er hele greie bare løgner for å skremme andre, eller kan noen ha blitt gal, men at det er andre ting som er årsaken?

Og hvorfor er noen så i mot at andre skal drive på med det? De er vel ikke bare i mot for å være i mot? Er det stort sett bare folk som har lest om det som sier slikt, eller er det faktisk folk som har (eller tror de har) opplevd noe negativt ?

Jeg vet ikke hvorfor denne ligger på ris og ros, den burde kanskje vært lagt på religion?

Men ja, vi er noen som har negative opplevelser med spiritisme, og som advarer andre mot det.

Jeg er en av dem som gjerne skulle vært opplevelser foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke ateist, men ikke så veldig mye annet heller. Det kan godt være at jeg bare har hørt vandrehistorier om spiritisme, eller aller helst om ouijabrett, og at begge deler er helt harmløse, men siden jeg nå har hørt disse historiene så pleier jeg å formidle videre at "det kan være skummelt" når spørsmålet dukker opp. Av samme grunn har jeg heller ikke prøvd det selv. Muligens er det noe der, eller muligens er "effekter" lette å fake (tenk f.eks. buktaling eller "automatskrift"). Tviler ikke på at en som er litt fingerferdig kan få markøren på et ouijabrett til å bevege seg osv.

Så enten det faktisk er "noe" som får disse tingene til å virke, eller det bare er juks og fanteri, så ser jeg ikke bort fra at effektene kombinert med stemningen som jeg forestiller meg oppstår under en slik seanse, kan virke skremmende på en del. (Tross alt sitter alle deltakerne med et håp om at "noe" skal skje.)

Så hvorfor prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg vet ikke hvorfor denne ligger på ris og ros, den burde kanskje vært lagt på religion?

Men ja, vi er noen som har negative opplevelser med spiritisme, og som advarer andre mot det.

Jeg er en av dem som gjerne skulle vært opplevelser foruten.

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg er for frempå nå, men vil du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har dette med ateisme å gjøre? Kan ikke alle dere som spør hva vi ateister mener om noe sjekke opp hva ateisme er?

Folk må gjerne gjøre som de vil, og den eneste grunnen til at noen bikker litt over er at de har en ganske så skjør psyke fra før av. For hele konseptet er bare bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg er for frempå nå, men vil du utdype?

Jeg skal prøve. :)

Opplevelser med spiritisme kan være veldig skremmende.

Om det er et resultat av massesuggesjon, eller om det er virkelig er noe som skjer har ingen betydning, det oppleves som virkelig uansett.

Jeg har "sett" mitt eget ansikt forandre seg i speilet. Jeg gikk fra å være en 13 år gammel jente, til å bli en 70 år gammel mann.

Suggesjon? Helt sikkert! Skremmende? Så absolutt!

Jeg har opplevd at en jente fikk en dødsdato under en seanse, og hun klikket nesten mens hun ventet på at datoen for sin død skulle komme.

Det var like før hun tok sitt eget liv, bare for å slippe å leve i uvisshet.

Disse to episodene er jeg sikker på skyldes suggesjon/ubevisst påvirkning av resultat, men som likevel var skremmende både der og da, og i etterkant.

Men så har jeg opplevd episoder der jeg ennå ikke har funnet en logisk forklaring på, ... permanente avtrykk på faste materialer, skygger, lys, lyder... og disse episodene gjør at jeg er veldig skeptisk til spiritisme.

Det kan sikkert forklares på ett vis, men jeg har ikke funnet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg vet ikke hvorfor denne ligger på ris og ros, den burde kanskje vært lagt på religion?

Dene skulle være på relioonsforumet, var bare jeg som bommet og postet feil.

Og hva har dette med ateisme å gjøre? Kan ikke alle dere som spør hva vi ateister mener om noe sjekke opp hva ateisme er?

Mulig jeg valgte feil ord, men mener de ikke-troende, eller de som ikke tror på noe overnaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve. :)

Opplevelser med spiritisme kan være veldig skremmende.

Om det er et resultat av massesuggesjon, eller om det er virkelig er noe som skjer har ingen betydning, det oppleves som virkelig uansett.

My point exactly. Hvorvidt det som evt. skjer er virkelig eller ei er av mindre betydning så lenge det oppleves som virkelig av deltakerne. Og med mindre man virkelig har lyst til å bli skremt, så er det like greit å ikke prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Jeg har lest om mange som sier at man må holde seg unna spiritisme fordi det er farlig og at mange har blitt gal og sperret inne på grunn av det.

Det er en myte uten noe snev av sannhet i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er rent bullshit! Massesugesjon, forventninger, ønsket om at noe skal skje, lett påvirkelighet osv osv. Men at noen svake sjeler har hatt behov for psykolog/psykiatisk behandling, vel, etter en slik seanse og to, kan godt være mulig.

Jeg synetes det var latterlig dengang jeg gikk på folkehøyskole, og det var enkelte innen det spiritistiske miljøet der som var redd meg grunnet jeg har 666 i mitt personnummer!Synes fremdeles det er latterlig! Grow up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme over meg snakker sant.

Vi som ikke tror på eventyr, overtro og vandrehistorier mener selvfølgelig at hele saken er så tullete at det er et under at voksne mennesker i det hele tatt føler et behov for å stille spørsmålet.

For ikke å nevne at ouijibrett er en hersens leke på lik linje med Scrabble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake sjeler, tja.

Nazistene var kjent for nettopp "forakt for svakhet".

Det er ok å ha en svak sjel, hva det nå enn skulle bety.

Det er ok å være det mennesket du er, uansett hvem eller hva du er, svak eller sterk.

Vi opplever nemlig alle å være svak av og til, en eller flere ganger i livet. Det er jo det som er livet!! Opp og ned. Helt normalt.

Svake sjeler er som regel ikke født slik, men påvirket av foreldre, venner og kultur.

Å fordømme noen som svak, med hint om ens egen forakt for svakhet, er noe av det som ødelegger forholdet mellom oss mennesker. Det er åpenhet som gjør at vi går framover.

Endret av Gentle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Det er ikke farlig, har spilt det flere ganger daglig med en vennegjeng for flere år siden..... Det værste var at vi ble hektet og glemte å spise til slutt. Det er ikke for sarte sjeler, men noen kan bli påvirket av det. Snakket med flere døde familie medlemmer av oss inkludert sjelen til en kompis som fortsatt var i live, men sov. Folk som tror de kan om svart magi har ingen peiling. Dette var smart magi og veiledning om hvilken valg vi skulle ta i fremtiden. Til og med psykologen min sa at det ikke var farlig!! Hun bruker det titt og ofte sa hun.

Men hvis du er følsom så burde du ikke prøve det. Vi spurte om jobb og karriere. En må aldri spørre om når en dør!! Det er et fy fy. Folk som blir redde og tenker at det er noe ondt og djevelsk bør aldri prøve det!! 

Det BØR spilles med en som kan det. For hvis du gjør det feil så kan du slippe en ond ånd inn i rommet dere oppholder dere. Jeg fikk et kall om at bestefaren min låg for døden, så ringte jeg min far dagen etter. Og det stemte. Han låg for døden for jeg hadde ikke hatt tid til han og han var ensom og glemte å spise 😰😰😰

Teit som det høres ut så er dette noe de fleste lurer på å prøve. Unngå det hvis du kan og hvis du er redd!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...