Gå til innhold

Er du billig?


Steinar40

Anbefalte innlegg

I så fall, forstår du at dette i vesentlig grad øker faren for utroskap, og at du dermed ødelegger for deg selv og andre i parforhold?

Nei, jeg er ikke billig. Ja, jeg forstår det, eller ikke med det at det ødelegger for andre i parforhold.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Men kan jeg være utro uten at det samtidig finnes ei billig og villig dame der?

Ja, det kan du! Prostutisjon kalles det, og er desverre hyppig brukt som en måte for menn å være utro med sin partner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Steinar, du sier at det er alle de "billige" damene sin skyld at du ender opp med å være utro? Det er nå virkelig ikke deres jobb å passe på DITT forhold...

Er det alle de billige mennene sin skyld at damer er utro også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så Steinar, du sier at det er alle de "billige" damene sin skyld at du ender opp med å være utro? Det er nå virkelig ikke deres jobb å passe på DITT forhold...

Er det alle de billige mennene sin skyld at damer er utro også kanskje?

Fri vilje - en illusjon. En "ny" teori lanser av den allvitende Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skriver du ikke du spørsmålet på denne måten da? Slik det fremstår nå er målet ditt å overbevise andre om ditt syn, mens det egentlig burde vært å få til en fruktbar diskusjon. Ser du forskjellen?

Kanskje jeg vil oppnå begge deler? ;)

Men skal prøve å svare på "spørsmålene dine".

For det første synes jeg billig er et nedverdigene ord og at en skal være svært forsiktig med å bruke den slags ord om andre menneskers seksualliv og seksualmoral.

Men dersom en forutsetter at det med billig menes at en hyppig og ukritisk bytter partner - er jeg ikke billig. Dersom en forutsetter at billig er en person som liker sex og har sex utenfor ekteskapetsrammer - da er jeg nok billig.

Umoral avler umoral - det kan jeg være enig i! Men frivillig sex mellom to myndige personer er IKKE og kan aldri være umoral i mine øyne.

Ja, umoral avler umoral - helt sant! Og nei, det er ikke umoralsk hvis begge er frie-og-franke. Men det er aldri helt lett å vite sikkert med ukjente mennesker.

Det finnes ingen forskning som tyder på at personer som har hatt flere partnere eller generelt mer sex er hverken mer eller mindre utro enn andre. Det finnes ingen fasit på hvorfor en person er utro, men det kan sies å være universalt ved utroskap er mangel for respekt og hensyn overfor partner sin.

Varseltegn for utroskap er heller personer som mangler denne grunnleggende respekten for mennesker - ikke hvorvidt han eller hun har hatt sex med 2 eller 12 partnere i sitt liv.

Ja, det kan jeg tro på. Mangel på respekt og hensyn overfor partner, er sannsynligvis en forutsetning for utroskap.

I eksempelet ditt blander du kortene. Vi andre i tråden diskuterer billighet under forutsettning at det menes hyppige sexpartnere - og nå trekker du inne kvinner og menn som synes det er greit å være utro/ha sex med en partner som er utro. Slik leser jeg hvertfall eksempelet ditt.

Noen oppklaringsspørsmål:

1. Mener du at denne mannen (som er utro) er utro fordi han tidligere har hatt mange sexpartnere?

2. Mener du at grunnen til utroskap er at det finnes kvinner og menn som vil ha ons?

3. Eller mener du at grunnen til utroskap er at det finnes kvinner og menn som vil ons med gifte menn?

At det er umoralskt å ha sex med en du vet er gift/har partner er helt klart!. Men det er den utro parten (her mannen) som har ansvaret! Det er for enkelt å si at utroskap skjer fordi det finnes kvinner og menn som vil ha sex utenfor ett forhold uavhening at at han eller hun vet at den andre parten er utro.

1. Ikke nødvendigvis, men jeg tror nok at det kan være en bidragende årsak. Gammel vane er vond å vende.

2. Ikke grunnen til utroskap, men det gir mye større og flere muligheter til utroskap.

3. Uten mulighetene til det, så kan altså ikke utroskap forekomme. Ikke sant?

Og jeg er enig i at det er den utro parten som bærer ansvaret - overfor seg selv og sin partner. Men ikke overfor den billige og villige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

1. Ikke nødvendigvis, men jeg tror nok at det kan være en bidragende årsak. Gammel vane er vond å vende.

3. Uten mulighetene til det, så kan altså ikke utroskap forekomme. Ikke sant?

1. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon!

3. Jo, det kan det - prostitusjon og voldtekt.

Lommemannen var som kjent gift, det var også nylig en annen sak i media om en gift mann som brukte overgrep mot barn som "krydder i sexlivet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon!

3. Jo, det kan det - prostitusjon og voldtekt.

Lommemannen var som kjent gift, det var også nylig en annen sak i media om en gift mann som brukte overgrep mot barn som "krydder i sexlivet".

1. Det er umulig å dokumentere dette, og det vet du også. Men sunn fornuft vil jo tilsi at det ofte vil være en sammenheng mellom sex-driften og hvor mange partnere et individ har hatt. Uten behovet så blir også motivasjonen mindre. Ikke sant?

3. Ja, selvfølgelig, men i voldtektsaker etc., da snakker vi om alvorlig mentalt syke individer.

Jeg vil ikke gå så langt som å påstå at en mann, eller kvinne, som er utro og/eller bruker prostituerte, må være alvorlig mentalt syk. Selv om det sikkert forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Steinar, du sier at det er alle de "billige" damene sin skyld at du ender opp med å være utro? Det er nå virkelig ikke deres jobb å passe på DITT forhold...

Nei, men de gir "meg" mulighetene.

Er det alle de billige mennene sin skyld at damer er utro også kanskje?

Helt tilsvarende som over - de gir damene mulighetene til å være utro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elijah

Jeg er nok ikke billig, men i går hadde jeg nesten sympatisex med en overvektig kvinne som definitivt ikke var min type :tristbla:

Nesten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

La meg illustrere min konklusjon med et typisk eksempel som ender i et nytt spørsmål:

La oss da tenke oss at jeg er gift og skal på et jobbseminar med overnatting. Jeg har sykt lyst på ei dame der (hvem som helst) fordi kona ikke forstår stakkars meg, og ikke har hun like mye lyst på sex som meg heller :( Å være utro betyr ingenting for meg bare jeg får meg litt.

Men kan jeg være utro uten at det samtidig finnes ei billig og villig dame der?

Så problemet i dette eksempelet er hverken din lyst til å være utro eller manglene i forholdet, det er det at det finnes kvinner som kunne ligget med deg?

Jeg har forøvrig ikke hørt ordet "billig" bli brukt til å beskrive mennesker siden jeg var 14, og det er selvsagt ikke en merkelapp jeg vil sette på meg selv - selv om jeg garantert havner i den kategorien etter din definisjon (som du ikke har kommet med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke billig, men i går hadde jeg nesten sympatisex med en overvektig kvinne som definitivt ikke var min type :tristbla:

Nesten altså.

:skratte: Gode gjerninger belønnes, så hadde du gjort det, hadde du sikkert fått en 10-er dame neste helg. (The tables turn, eller hva det nå heter :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men sunn fornuft vil jo tilsi at det ofte vil være en sammenheng mellom sex-driften og hvor mange partnere et individ har hatt.

Så det finnes 2 typer mennesker:

1) De MED sex-drift - ellers kjent som de billige og de utro.

2) De uten sex-drift.

Enkelt i steinar-verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har forøvrig ikke hørt ordet "billig" bli brukt til å beskrive mennesker siden jeg var 14, og det er selvsagt ikke en merkelapp jeg vil sette på meg selv - selv om jeg garantert havner i den kategorien etter din definisjon (som du ikke har kommet med).

Ikke jeg heller!

Trodde vi hadde kommet lengre jeg. Blir litt trist av denne tråden - at det finnes så mange trangsynte mennesker har jeg vanskelig for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så problemet i dette eksempelet er hverken din lyst til å være utro eller manglene i forholdet, det er det at det finnes kvinner som kunne ligget med deg?

Jeg har forøvrig ikke hørt ordet "billig" bli brukt til å beskrive mennesker siden jeg var 14, og det er selvsagt ikke en merkelapp jeg vil sette på meg selv - selv om jeg garantert havner i den kategorien etter din definisjon (som du ikke har kommet med).

Vel, problemene i dette eksemplet er jo alle faktorene til sammen - altså "min" lyst til å være utro, manglene i parforholdet OG at det faktisk finnes muligheter til å være utro.

Tja, jeg kan ikke kategorisere deg ettersom jeg ikke kjenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes seksualiseringen i samfunnet vårt går for fort.

Kulturellt sett har Norge vært et kristent land lenge.. det er derfor kun i de siste 20 årene at tilfeldig sex har vært mer "stuerent". Utviklingen går tilsynelatende bare raskere og raskere, det er sex på tv, det er sex overalt. Dette i forhold til en kultur som ikke er fullstendig vant til sex som en naturlig del av å være et levende vesen. Det blir en kræsj mellom vår kristne kultur og utviklingen av sexualkulturen.. en mix jeg ikke tror går hånd i hånd. Sex er både kult, trendy, skittent, billig, sjokkerende og mange flere forvirrende konnotasjoner media forer oss med til daglig.

Jeg tror derfor at mange har et innviklet og konfliktfyllt forhold til sex. Kanskje det er nettop denne kulturkræsjen som fører til såpass mye utroskap og mistrohet.

I mer eksotiske kulturer er dette annerledes og mer konstruktivt, ettersom de da har lenge vært naturmennesker og har et mer naturlig og utviklet forhold til sex.

Mens i vår kultur hengis vi til å gjøre opp vår egen mening rundt sex individuellt som ikke alltid kan tekkes alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vel, problemene i dette eksemplet er jo alle faktorene til sammen - altså "min" lyst til å være utro, manglene i parforholdet OG at det faktisk finnes muligheter til å være utro.

På samme måte som det alltid vil finnes voldtektsforbrytere, fordi det faktisk finnes noen å voldta.

En lettvint måte å argumentere på - men en legitim måte å argumentere? Tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så det finnes 2 typer mennesker:

1) De MED sex-drift - ellers kjent som de billige og de utro.

2) De uten sex-drift.

Enkelt i steinar-verden.

Ingenting er enkelt i denne verden vettu ;)

Det finnes alle grader av sex-drift. Det finnes også mange ulike varianter av sex-drifter.

Men det sier seg vel egentlig selv at desto sterkere et individs sex-drift er, desto større sannsynlighet for mange sex-partnere og en større risiko for utroskap? Uten at det må bety at man er utro for det.

Og når det gjelder utroskap, så er vel også andre faktorer som manglende respekt og hensyn overfor partneren, minst like viktige - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller!

Trodde vi hadde kommet lengre jeg. Blir litt trist av denne tråden - at det finnes så mange trangsynte mennesker har jeg vanskelig for å forstå.

Du må nesten forklare hva du mener med trangsynt her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall, forstår du at dette i vesentlig grad øker faren for utroskap, og at du dermed ødelegger for deg selv og andre i parforhold?

Er vel et fett om man er dyr eller billig. Selger du kroppen din er du prostituert uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Ingenting er enkelt i denne verden vettu ;)

Det finnes alle grader av sex-drift. Det finnes også mange ulike varianter av sex-drifter.

Men det sier seg vel egentlig selv at desto sterkere et individs sex-drift er, desto større sannsynlighet for mange sex-partnere og en større risiko for utroskap? Uten at det må bety at man er utro for det.

Og når det gjelder utroskap, så er vel også andre faktorer som manglende respekt og hensyn overfor partneren, minst like viktige - tror jeg.

Hvor har du fått dette pølsevevet fra? Man kan vel være glad i å ha sex uten at man vifter med musa i hytt og pine? Virker som det er kvinner du sikter til her, at mange kvinner er billige. Takes 2 to tango vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...