Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer hun å få bort i mot 20 000 i måneden? Helt umulig, om ikke far betaler et sinnsykt høyt bidrag, noe jeg tviler på at han gjør siden ahn tydligvis ikke tjener noe særlig.

Av og til tror jeg man missforstår hvor mye aleneforsørgere får.

Overgangsstønad: 11965,-

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1240,- eller mer om far betaler mer

--------------------------

= Brutto 15145, så må hun betale skatt av overgansstønaden, og sitter igjen med litt under 14000

Ikke vet jeg hvorrdan hun klarer det, men det er det hun sier. Hun får mellom 15000 og 17000 om hun ikke går på skolen, mer om hun velger å gå påbygning. Men dette er andrehåndsinformasjon, så hvordan dette går aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg har mange og bitre erfaringer som alenemor, men det har jeg ikke tenkt å si noe om her. Det jeg derimot vil arrestere mange her for, er at man ikke får dobbel barnetrygd. Man får trygd for ett barn mer enn man har. Hvis man har tre barn, får man barnetrygd for fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Jeg er ikke enig i at alenemødre som gruppe klager for mye, men jeg er enig i at noen alenemødre klager for mye, og de gjør det på grunn av at de er opplært til at de har lov til å klage, fordi de er alenemødre... ikke fordi de har så mye å klage for.

Et eksempel:

Vi skal ha konfirmasjon i år, det samme skal en nabo ha.

Vi er to voksne, men på grunn av en del uheldige omstendigheter (sykdom og permittering, der begge mistet ca 35% av lønnen sin omtrent samtidig) har vi ikke særlig god råd for tiden. Hun er aleneforsørger for sine barn, med en greit betalt jobb, barnebidrag, barnetrygd, hjelpestønad osv. Barnet har ingen kontakt med sin far.

Det er også relevant at vi har samme boareal.

Vi har tilpasset konfirmasjonen til vår økonomi ved å lage all mat selv, bake selv, ikke bunad nå, lage blomsterdekorasjoner selv, ha konfirmasjonen hjemme osv. Vi skal ha bare nærmeste familie i selskapet, ca 20 gjester. Pris ca 8-10 000 kroner.

Hun har bestillt bunad ferdigsydd, leid lokaler, bestillt mat, bestillt blomster har invitert 25 gjester, hvorav 10 er nærmeste familie. Pris 25-30 000.

Og så klager hun! Fordi hun er alenemor, har ingen støtte fra barnefar, og må betale alt selv.

Jeg er lei av klagingen hennes, fordi dette er valg hun har tatt selv!

Hun har plass til å ha konfirmasjonen hjemme, men valgte å leie lokaler.

Hun har mulighet til å lage maten selv, men valgte å bestille fra catering.

Hun kunne spurt venner om å bake mot at hun betalte ingrediensene, men har valgt å bestille alle kakene fra baker.

Hun kunne sydd bunaden selv, men valgte å få den ferdigsydd.

Alt dette er greit, det er valg hun har tatt, men hvorfor klage på at alt er så dyrt, når årsaken til at det er dyrt er henens valg?

åååå, jeg blir så irritert! Tenk om denne naboen ikke har noen å spørre om bakehjelp eller matlagingshjelp! Ikke sikkert hun er like god som deg til å bake og lage mat! vi er forskjellige! Du har på en måte valgt deres konf.selv, respekter naboen for hennes valg! Du kunne jobbet ekstra feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi

Noen av dem jobber nå, fordi nå er ungene blitt store og "drar ikke inn så mye penger", i tillegg er mødrene blitt for gamle til å yngle videre, slik de tidligere har gjort, med ørten forskjellige fedre til ungene sine. Men de som jobber nå, har selvsagt fått utdannelse kostet av staten. Vi andre var så dumme at vi betalte den selv, bare for å måtte jobbe ræva av oss. Og det er jo klart at vi må dra inn skattepenger, med de gode ordningene som er for alenemødre i dette landet.

Når er det ungene blir store og "drar ikke inn så mye penger" som du så fint sier?

Jeg er alenemor til en gutt på 17 år. Gutten har ikke samvær med far og har aldri hatt det! Far vil ikke betale bidrag for han har så høyt boliglån!

Jo eldre gutten blir jo mer penger forventer han. Han går på vidergående og har skaffet seg en liten jobb ved siden av! Kan noen fortelle meg hvordan jeg motiverer han til å gå med klær fra Cubus, H&M kontra merkeklær? Jeg ser han blir lei seg når jeg sier vi ikke har råd til de Adidas skoene han så fryktelig ønsker seg! Slike som kameraten hans har fått!

(Det skal sies at han fikk skoene av besteforeldrene sine.)

Jeg har en venninde som ikke gjør annet enn å klage på økonomien sin! Hun har i tillegg en samboer og sammen har disse to en årsinntekt på rundt ca. kr 800 000.

Jeg orker ikke være sammen med henne lenger pga av klaginga hennes! Jeg har ca 300 000 og får ting til å gå rundt uten å klage.

Så at enslige mødre er mer klagete enn andre tror jeg like lite på som at enslige mødre har flere fregner enn andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takk for den

Det er ingen menneskerett å få barn!!!

Hvorfor skal du ha barn når du ikke har råd?? Snylter på staten med å sette Ditt avkom til verden. Og dessuten hvorfor i det hele tatt få barn når du ikke skal leve med barnefaren

Nei har du sett. Det er visst slik at alle alenemødre velger dette slik at de skal får god råd. Jeg er ikke av den som klager, og er alene med 2 barn. Det har jeg vært se 4 siste årene, da min X fikk barn med elskerinnen sin.

Men det finnes faktisk noen som klarer seg. Etter at jeg ble aleine har jeg bygget meg hus, anlagt hage, og vi klarer oss bra. Vi har ikke god råd, og jeg må tenke mye for å få kabalen til å gå opp. Men som alle adre som bygger hus, er det tøft i starten.

Jeg synes faktisk du er urettferdig mot de mange som ikke selv har valgt denne situasjonen, for ikke å snakke om barna du ikke ønsker til verden.

Det er ikke slik at en alltid kan velge. Noen ganger blir livet valgt for deg, og jeg håper du slipper å gå gjennon det samme som mange av oss alene foreldre har vært gjennom.

Men rett skal være rett. Jeg har fast jobb (helt normal), en ekstra barnetrygd (ikke dobbel) litt skattefordel med å være i klasse 2. Men til syvende og sist lengter de fleste etter å finne seg en å dele livet med. Det er INGEN som ønsker å gå alene gjennom hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig med siste talar. Eg som akkurat har blitt åleine, syns det er veldig trist viss det er slik omverdenen ser på oss som er åleinemødre - som nokon klagekjerringar som berre fekk ungar for å tjene pengar! :sjokk: Har kanskje ikkje slått folk at dei fleste av oss er åleine fordi me har vore i gjennom samlivsbrudd? Ingen ynskjer å gå i gjennom brudd/skilsmisse, men enkelte gonger er det faktisk til det beste for både foreldre og ungar. I mitt tilfelle måtte eg i alle fall gå for unganes skuld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Når er det ungene blir store og "drar ikke inn så mye penger" som du så fint sier?

Jeg er alenemor til en gutt på 17 år. Gutten har ikke samvær med far og har aldri hatt det! Far vil ikke betale bidrag for han har så høyt boliglån!

Jo eldre gutten blir jo mer penger forventer han. Han går på vidergående og har skaffet seg en liten jobb ved siden av! Kan noen fortelle meg hvordan jeg motiverer han til å gå med klær fra Cubus, H&M kontra merkeklær? Jeg ser han blir lei seg når jeg sier vi ikke har råd til de Adidas skoene han så fryktelig ønsker seg! Slike som kameraten hans har fått!

Det var jo akkurat poenget mitt. Når ungene blir store, kreves det faktisk mer penger, og man får mindre fra staten enn med småbarn. Derfor begynner en del å jobbe først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo ein god del jobb å vere åleine med ungar då...

Eg er åleine med mine no, klagar absolutt ikkje på økonomien, for eg får betre økonomi no enn då eg var gift. Men eg syns det er rett og rimeleg at ein skal få bidrag frå den som ikkje har dagleg omsorg! Og det er MYE jobb, åleine med to ungar som er så små som mine...

Her tjener far meir enn eg (eg har ikkje inntekt sida eg har vore heime med ungane og vil få overgangsstønad), veit ikkje kor mykje han må betale enno. Trur ikkje det er så ille for han å ikkje sjå ungane så ofte, han skal ha dei kvar onsdag og annakvar helg, og det er mykje meir enn han nokon gong har tatt seg av dei medan me var gift for å seie det slik...

Ser ut som om det ikkje er så mykje meir arbeid for deg no enn når du var gift, så då falt liksom argumentet ditt litt bort.

Og det tror jeg er situasjonen for ganske mange, meg selv inkludert, at det ofte kan være like mye arbeid med unger enten man er alene eller gift. I mitt tilfelle jobbet far så mye at jeg tok meg like mye av dem da, som jeg gjør nå når jeg er alene. Og så har jo de fleste fedre litt samvær med ungene sine også da.. Måtte bare nevne dette, siden det var en milevis lang diskusjon om dette i en tråd her tidligere.

Og som du også sier (som jeg er helt enig i) de fleste alenemødre har det greit økonomisk, eller har ihvertfall fått muligheten til å ha det greit. Så er det alt etter hva man gjør det til, og hvilke prioriteringer man tar. Det er svært mange som har det trangt økonomisk når man er to også (og kanskje også helt nyetablerte). Det var tilfellet for meg da jeg var gift, og situasjonen var ikke verre da jeg ble alene. Heller litt bedre. Og da var det nok ordninger jeg kunne søkt om, som jeg ikke søkte om, fordi jeg jobbet full tid og klarte meg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikkje noko særleg meir jobb for meg no enn då eg var gift. Og eg trur eg kjem til å få det greit økonomisk. Eg klagar ikkje. Berre påpeker at det er synd så mange syns at åleinemødre er kvinner som berre klagar, lever på staten og får ungar berre for å få enno meir pengar! Dei kvinnene trur eg det er veldig få av, og resten av oss bør ikkje dømmast etter dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....ingen erfarning som aleneforsørger. Men har venner som er det, samt venner som betaler bidrag.

En venninne ( alenemor) som er på vei inn i samboerskap. Klager over dårlig råd....HALLO....

Det første året her nå får hun bidrag, utgifter til barnetilsyn samt dobbel barnetrygd. Samtidig har hun fått en samboer som tjener fett. hun vil knapt nok ha bokostnader.

og så klager hun...

kjenner jeg blir litt irritert nå.

hva vet vel dere om alle andres økonomi??

de første årene jeg var alene så var det beintøft økonomisk.

det koster like mye å ha en leilighet enten det bor to eller tre i den.

det hele er ganske enkelt: uten stønad til barnetilsyn dvs barnehage og sfo så hadde jeg ikke hatt råd til å betale den utgiften. ikke bor jeg fancy, har en leilighet på 60 m2, men ikke har jeg fancy jobb heller. jeg som mange andre jobber i butikk og der er lønna sørgelig.

jeg ser at de som er to har muligheter til hytter, store hus og ferier. skulle gjerne hatt det sånn.... jeg skal hvertfall aldri bli alenemor til et barn til.

jeg ser dere er missunnelige på at alenemor som har fått ny sambo får støtte enda 12mnd etter de har flyttet sammen. håper dere tar med i tankene at disse kvinnene ikke vil at deres særkullsbarn skal belaste ny sambo økonomisk med en gang. vet om flere alenemødre med ny sambo der han heller ikke vil dele på utgiftene til særkullsbarn.

kjenner dere mange alenemødre som drar på ferie til bahamas, har store hus og hytter ved sjøen eller på fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvorrdan hun klarer det, men det er det hun sier. Hun får mellom 15000 og 17000 om hun ikke går på skolen, mer om hun velger å gå påbygning. Men dette er andrehåndsinformasjon, så hvordan dette går aner jeg ikke.

haha. hadde det vært så gunstig å gå på skolen å være alenemor skulle jeg jammen gått skole til datteren min ble voksen og levd studentlivets glade dager. 20000 hadde ikke vært meg i mot.

den fordelen jeg vil savne er at når jeg engang får et barn til og flytter sammen med kjæresten så kommer vi til å stå bakerst i barnehagekøen. da datteren min var liten og jeg bodde med hennes far så var vi nr 120 i køen. da jeg forlot ham fikk jeg plass i løpet av to mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

haha. hadde det vært så gunstig å gå på skolen å være alenemor skulle jeg jammen gått skole til datteren min ble voksen og levd studentlivets glade dager. 20000 hadde ikke vært meg i mot.

den fordelen jeg vil savne er at når jeg engang får et barn til og flytter sammen med kjæresten så kommer vi til å stå bakerst i barnehagekøen. da datteren min var liten og jeg bodde med hennes far så var vi nr 120 i køen. da jeg forlot ham fikk jeg plass i løpet av to mnd.

Dette vet ikke jeg noe om, men jeg vet at ved en viss alder på barnet går man (enslige mødre) ned i eller mister helt økonomisk støtte, med mindre man starter med utdannelse/studier. Kan det være dette det handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

kjenner jeg blir litt irritert nå.

hva vet vel dere om alle andres økonomi??

de første årene jeg var alene så var det beintøft økonomisk.

det koster like mye å ha en leilighet enten det bor to eller tre i den.

det hele er ganske enkelt: uten stønad til barnetilsyn dvs barnehage og sfo så hadde jeg ikke hatt råd til å betale den utgiften. ikke bor jeg fancy, har en leilighet på 60 m2, men ikke har jeg fancy jobb heller. jeg som mange andre jobber i butikk og der er lønna sørgelig.

jeg ser at de som er to har muligheter til hytter, store hus og ferier. skulle gjerne hatt det sånn.... jeg skal hvertfall aldri bli alenemor til et barn til.

jeg ser dere er missunnelige på at alenemor som har fått ny sambo får støtte enda 12mnd etter de har flyttet sammen. håper dere tar med i tankene at disse kvinnene ikke vil at deres særkullsbarn skal belaste ny sambo økonomisk med en gang. vet om flere alenemødre med ny sambo der han heller ikke vil dele på utgiftene til særkullsbarn.

kjenner dere mange alenemødre som drar på ferie til bahamas, har store hus og hytter ved sjøen eller på fjellet?

Men at alle andre (skattebetalere) som dere ikke kjenner og som dere ikke skal elske og bo med, skal belastes for deres særkullsbarn, DET er helt logisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nokon måtte jo dra opp dei stakkars skattebetalarane. Åleinemødre betalar faktisk skatt dei og. Og kvifor er ikkje det å bli åleine med små ungar god nok grunn til å få pengar frå kassa me alle er med på å betale inn i? Veddar på at personen over merkar veldig masse til andres særkullsbarn, huff, stakkar :troest:

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skjønner ikke de så sier at alenemødre har det fett. Jeg får minstebidrag for mine 3 og har mangen utgifter og sitter ikke igjen med en krone når alt er betalt og kan sjelden kjøpe noe til meg selv. Sånn er det og den støtten man får går til ungene. Etter 3 år forsvinner OS også og da blir det enda tøffere økonimisk. Når man har 3 unger i skole/barnehagealder sier det seg selv at det koster mye og det blir helt sikkert ikke billigere når de vokser opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, nokon måtte jo dra opp dei stakkars skattebetalarane. Åleinemødre betalar faktisk skatt dei og. Og kvifor er ikkje det å bli åleine med små ungar god nok grunn til å få pengar frå kassa me alle er med på å betale inn i? Veddar på at personen over merkar veldig masse til andres særkullsbarn, huff, stakkar :troest:

:roll:

Ja, de betaler skatt HVIS de jobber. Men mange av de jeg kjenner jobber ikke. Og skatten de betaler av "støtten" sin gjør dem vel neppe til skattebetalere, når denne skatten også kommer fra de som faktisk er skattebetalere.

Og nei, jeg merker vel ikke helt hva pengene går til siden jeg dessverre ikke mottar noe detaljert oversikt over hva mine skattepenger brukes til. Men hvis folk hadde jobbet og forsørget de ungene de satte til verden, og levd etter det de hadde råd til, så hadde kanskje de gamle slippet å ligge på gangen på sukehjemmet etc.

Btw; jeg har også særkullsbarn i det forholdet jeg er i nå, to stykker faktisk, men har likevel aldri mottatt (eller ønsket å motta) en krone i støtte. Ganske enkelt fordi jeg jobber. Og det er helt naturlig for meg, tanken på noe annet har aldri streifet meg, selv om jeg mange ganger er sliten og lei. Vi lever ikke i luksus, men vi har det vi trenger og mere til. Det gjorde vi både da jeg var alene og nå når jeg har en ny mann. Så lenge jeg jobber vil det aldri være problem å klare seg. Og da har jeg heller ikke spesielt høy utdannelse eller godt betalt jobb. Men vi bruker det vi har, og ting vi ikke har råd til må vi la være.

Du lurer på om det å bli alene med barn ikke er god nok grunn til å få penger fra kassa?

Mitt svar er da; hvis du kan jobbe og tjene penger selv, er det vel ingen grunn til at man absolutt skal FÅ noe fra kassa? Som sagt hadde jeg en vanlig jobb med vanlig lønn, jeg hadde en helt grei leilighet, men ingen drømmevilla, et normalt kosthold med billlige og kjipe middager innimellom, ikke mye moteklær, men heller ikke dårlig eller stygt kledd, normalt vedlikehold av kropp, hud og hår. Jeg måtte selvsagt unnvære noe, skru ned ovner for å spare på strøm, hoppe over ett eller annet jeg hadde lyst til/på innimellom selvsagt, men er det ikke sånn det bør være for de fleste.

Det eneste som kan gjøre litt forskjeller er boligpriser rundt om i landet. Men bor man alt for dyrt, må man kanskje vurdere å flytte litt på seg (ut av sentrum av byen f.eks.) eller gå ned i standard til man evt. får bedre råd.

Utenom det så kan jeg ikke se hvordan noen klarer seg fint og andre ikke i det hele tatt, så lenge man jobber og man har en normal lønn (og stillingsprosent). Da må det være noe med forbruket..

Skjønner ikke de så sier at alenemødre har det fett. Jeg får minstebidrag for mine 3 og har mangen utgifter og sitter ikke igjen med en krone når alt er betalt og kan sjelden kjøpe noe til meg selv. Sånn er det og den støtten man får går til ungene. Etter 3 år forsvinner OS også og da blir det enda tøffere økonimisk. Når man har 3 unger i skole/barnehagealder sier det seg selv at det koster mye og det blir helt sikkert ikke billigere når de vokser opp heller.

Nei, dette er helt sant. Men vet du hva? De koster like mye de ungene som ikke har alenemødre også. De fleste unger har fedre som betaler bidrag, og/eller fedre som har dem f.eks. 50% av tiden, og da dekker utgifter som ungene medfører. Man er da fortsatt 2 foreldre selv om de ikke bor ilag.

Jeg har bodd med barnefaren noen år, noen år alene, noen år med ny kjæreste. Det har alltid vært mye utgifter hos oss også, og når de er betalt er det sannelig ikke mye igjen her heller. Når neste lønn kommer er det vakum på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg synes det er rart at...

...noen alenemødre i det ene øyeblikket kan sutre over at far burde betalt mer bidrag enn han gjør fordi han har ny kjæreste og de har tross alt to inntekter og unner seg både nye flotte møbler og dyre sydenturer..

...og i det neste øyeblikket så mener de at det er selvsagt at de må få beholde støtten selv om de får seg en ny mann, for han vil jo ikke være med å forsørge særkullsbarna deres...

HALLO!

Og i mange av desse tilfellene så har de 50-50 deling av barna. Men det hjelper ikke om barna er hos far halvparten av tiden, for man må likevel ha en "hel" leilighet og de samme utgiftene om man er en eller to. Og når man blir to så hjelper det ikke likevel, for den nye partneren vil ikke være med å forsørge særkullsbarna. Men det er helt logisk at fars nye dame vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein 50-50 deling av ungane, går ein vel ikkje akkurat innen den tradisjonelle "åleinemor" kategorien. Det er heller ingen forskjell på om ein er mor eller far, når det gjelder kven som får stønad. Det er det som har hovudomsorg for ungane som får stønadane. har far hovudomsorg, blir det jo tvert om. Og har ein 50-50, får begge to dobbel barnetrygd, og ingen betalar bidrag med mindre den eine tjener mykje meir enn den andre. Så eg ser ikkje logikken deres heller...

Overgangsstønad er noko den som har hovudomsorg får i 3 år. Det er i underkant av 12 000 kr i mnd, og må skattas av. Dette kan ein få unasett om ein har jobb eller ikkje. Eg er einig i at ein egentlig ikkje trenger det om ein har jobb. Men kva om ein er i min situasjon feks, med ein to-åring og ein baby? Sende babyen i barnehage og få seg jobb, og la vær og benytte seg av stønad for å kunne meske seg i eiga fortreffeligheit?

Nei, kom ned fra dei høge hestane deira og prøv å sett dykk litt inn i andres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Altså man får ikke full overgangstønad alle sammen. Det kommer jo helt an på hva man tjener i jobben.

Dere som sier dere ikke har støtte og klarer dere helt uten kan neppe bo i en by der det koster min 12-130000 å leige en liten lelighet med 2 soverom. Hva gjør man da om man har 3 barn og de alle går i barnehage/sfo og i tilegg jobber. Det sier seg at man ikke har det fett da selv med støtte. Jeg klager ikke, men blir litt provosert å høre at folk snakker om snulting på staten osv og at vi har det så fett.

Ang 50/50: Så skal man dele alle utgifter som går på ungene. Hvordan få det til med en eks mann som har null kontroll på økonomien og som nekter å dele på utgifter?

Tror bare de som selv har 3 barn og mer kan vite faktisk hvor dyrt det er å ha 3 barn og ikke kom å si at man har valgt det selv og at man bør få så mangen barn man har råd til. Det var ikke slik det var meningen at livet vårt skulle bli og man kan ikke tvinge en mann til å ville kjempe for familien/ekteskapet. Jeg er veldig takknemlig for at det er litt hjelp å få når man havner i en slik situasjon og jeg ville for alt i verden heller vært gift en å være aleine om alle utgiftene og ungene. Etter 3 år mister jeg OS og må da jobbe mer en 100% for å få ting til å gå rundt om jeg ikke er heldig å finner kjærligheten på nytt. Tenk dere litt om før dere hakker ned på/dømmer andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste talar :Nikke:

Men blant KG-arar er det jo såvidt lov å ta i mot barnetrygd slik at ein kan skryte av at ein ikkje "snyltar på staten" :roll:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...