Gå til innhold

Stoffet drømmer lages av


Klips

Anbefalte innlegg

I november var jeg nok også på Københavnkontoret, fordi midt blant alle to-do's har jeg skrevet opp denne listen med fine ting:

gulerøtter og makrell i tomat
solhilsen, rockering, intervall
duftlys, strikketøy, Anais Nin
arbeidsbordet til Hanna og hun franske

...og gulerøtter og makrell i tomat er jeg ganske sikker på at jeg kom på da jeg så den nye danske resepsjonisten med korketrekkerkrøller og naturlig røde lepper som så så veldig SUNN ut :P

Anais Nin fordi dagboken hennes var noe jeg snublet over i mine foreldres kjellerstuebibliotek, vidunderlig eksotisk for meg som ung, og da vi var på (fantastisk bra) sommerferie i England (2014) og bodde i den kule leiligheten til Alison (verdt et kapittel i seg selv) i Embassy Court i Brighton fant jeg "A spy in the house of love" i bokhyllen og snikleste den (på hyrdeteppet hennes iført bare den nye oxfort-t-skjorten min og truse og vinglass og saltvannshår og følte meg så sexy og tilfreds med alt). Men jeg leste den ikke ut, så hjemme måtte jeg kjøpe den.

+ Henry & June som jeg likte enda bedre. <3

Og dette blir jeg så glad av å tenke på. Hvilket er grunnen til at jeg må GJØRE masse ting på ferie. Hodet trenger bensin og nydelige minner til kjedelige møter i danske møterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det året spilte jeg også softball! Det hadde jeg nesten glemt. Jeg hadde klaget så lenge over at menn møtes for å spille fotball og gjøre gøye ting mens kvinner går tur, at da jeg ble spurt tvers over skolegården av en annen mamma om jeg ikke ville være med å spille softball, var det ingen annen ting å gjøre enn å svare "Klabert!" (Selv om jeg på det tidspunkt ikke visste hva softball var)

Så i ett år gjorde jeg det, vinterstid var vi inne i en skolegymsal og varmet opp med innebandy og den slags (SÅ gøy, SÅ mye blåmerker) før vi øvde på teknikk, kasting, fanging, balltre...

Sommerhalvåret var vi utendørs, i nydelig kveldssol (eller pissregn).

Jeg sluttet fordi en softball er jo ikke soft, den er laget av stein, og jeg har ikke så god ballfølelse. Jeg var over snittet god med balltre og til å sprinte mellom basene, men livredd for å fange (og slå meg) eller misse (og drite meg ut) den helvetes ballen, så jeg gjorde meg best på innelaget. Full av mestringsfølelse hver gang på vei hjem, grudde meg som en hund på vei ut. Og slik trenger man jo ikke legge opp sin egen fritid. Så jeg sluttet med det og meldte meg til andre ting jeg kan grue meg til i stedet, haha.

(En mer kjedelig grunn til at jeg ga meg er at jeg må ha tid til å løpe, yoga og styrketrening, fordi det er viktig for meg, og jeg kan ikke ta tid vekk fra familien til alt. Men som sagt, det er den kjedelige grunnen. Den mest ekte er at jeg sugde :p)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene inneholder også lister over antrekk jeg føler meg spesielt bra i, eller har sett på andre og vil kopiere. Det året er det mange bilder av kule damer med hatt. Jeg kjøpte fem hatter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I april i fjor fikk datter tur til Paris med mammaen sin i 13 års gave, vi gikk så inn for å se innfødte ut at vi ble spurt om veien på metroen flere ganger, vi så Den fabelaktige Amelie fra Montmartre både i Oslo og i Paris og jeg gjenleste mine to søte bøker om å være fransk:

All you need to be Impossibly French
Two lipsticks and a lover

og

How to be Parisian wherever you are
Love, style and bad habits

og ble inspirert til Fransk April. Jeg leste min første roman av Colette: "Chéri" og gjenleste "Bonjour Tristesse". Satt på trappen i morgensolen med kaffe og en appelsin og kalte det Sagans frokost.

Nå tester jeg ut Duolingo-appen, på fransk (i første omgang) siden det er fransklekser jeg må hjelpe til med hjemme for tiden. Å kjøre gjennom et par runder franske ord om dagen er et like avslappende avbrekk som å sjekke instagram eller løse en sudoku. Jeg tror jammen resten av januar blir en revival av fransk måned. Litt glamour hjelper i mørket.

1. Kjøpe nytt nydelig undertøy og kaste alt som ikke er nydelig. Bruke den søte, myke, hvite Amelie-neglisjeen min som hjemmeklær. Rydde på klesrommet.

2. Huske å bruke parfyme. Jeg liker få parfymer virkelig godt, men falt for Narciso Rodriguez, "for her".  Og huske å bruke den knallrøde leppestiften. Det lyser også opp i mørket. Jeg kjøpte øyenskygge fra Chanel på tirsdag. Sommerfjeset klarer seg uten noe, men januarfjeset trenger litt hjelp.

3. Være flink til å rense hud og bruke kremer som lukter godt. Sånt er jeg ellers dårlig på, men jeg gjorde det i Paris, så det minner meg om det.

4. Rydde badene mine og gjøre dem søte og romantiske.

5. Hverdagsbevegelse. Jeg går allerede til og fra jobb, men det blir gøyere om jeg tenker over hvor fransk det er. Husarbeid og diverse er fransk trim. Bøy og tøy.

6. Drikke bare litt vin og spise mer fisk. Strø ølgjær over maten.

7. Gå på museer og kunstutstillinger!

8. Bruke silketørkle i halsen

Viser FullSizeRender.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror jeg har kommet på den mest geniale treningsmetoden. Leste i avisen at ettersom man ble eldre var benpress (eller knebøy, men fordelen av knebøy var ikke alt den er skrytt opp til å være) 4x4 repetisjoner den aller viktigste styrkeøvelsen man kunne gjøre. Jeg har treningsrom på jobben, så nå stakk jeg bort for å teste, fordi jeg, som håpet, fikk rommet helt for meg selv på denne tiden av døgnet. Fordelen med så få repetisjoner per sett er 1: at det gjør ikke vondt (i motsetning til mange repetisjoner som svir og er slitsomt), og 2: jeg blir ikke svett. Så jeg tørket over meg med en våt serviett (ikke en våtserviett, jeg kan særskrivingsreglene!) og var tilbake ved pulten kun 35 minutter senere! Her er det jeg rakk:

4x4:
Benpress, 120 kg vekslet med
Benkpress, 40 kg (litt for tungt, kom ikke helt ned til brystet på alle)

Nedtrekk, 30 kg (virkelig, pingle!) vekslet med
Magemaskin, 40 kg

Skal teste dette noen uker og så teste pushupsstyrken og se om jeg faktisk blir sterkere. Nå for tiden klarer jeg knapt 15 strake, men da jeg trente tung styrke forrige gang klarte jeg 30.

Om dette funker er det intet mindre enn genialt. 14.45 og ferdig trent, skikkelig opplagt til siste del av arbeidsøkten, og ingen pain in the ass styrketime på elixia eller surring rundt sammen med de skumle bole-folka å grue seg til etter jobb.

Ved siden av er det jogging og yoga jeg driver med for tiden, fordi det er det som er viktig for meg. Å kunne løpe (som er gøy) og å holde meg smidig.

 

Edit: Mener å ha lest at en trening per uke er nok for å opprettholde styrken. Og jeg har jo virkelig ikke noe mål om å bli sterkere. 15 strake pushups og over to ganger egen kroppsvekt i knebøy er plenty styrke for livskvalitet, ikke en sjel bryr seg om hva jeg tar i benkpress. Mitt eneste mål er å holde på musklene nå som jeg blir eldre. Så vi får se, kanskje en gang i uken er nok :)

Jeg har også dobbeltsjekket at under seks repetisjoner i hovedsak bygger styrke, ikke volum, for muskelvekst skal unngås. En hær av treningsfolk gjentar og gjentar at kvinner ikke får store muskler av vanlig styrketrening, men jeg har løftet vekter før og jeg fikk større muskler enn det jeg syns var pent på min kropp, så stfu. Jeg foretrekker å forandre minst mulig på utseendet til kroppen min. Sunn og sterk er mitt eneste mål.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeeei! Så deg (dvs. leste) her før helgen, og det var så morsomt at du har begynt å skrive igjen. Men har ikke tatt meg tid til å skrive en hilsen før nå.

Inspirerende med det du skriver om treningen, vi har også treningsrom på jobben. Kanskje du klarer å inspirere meg til å gjøre samme stuntet! Veldig lurt! Mht hverdagskriminalitet går du sikkert også tur med hunden?

Jeg har en time minst med jobb igjen, må hive meg rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se gamle venner! :)

Tur med hunden, ja, stemmer! Barna går hver sin tur, og jeg en, som oftest kveldsturen. Det var en av grunnene til at jeg ville ha hund, å gå turer, ikke alltid noe jeg umiddelbart tenker på når det er godt og varmt og bedagelig inne og han hopper håpefullt opp hver gang jeg beveger meg, men når vi først er ute er jeg stort sett ganske fornøyd med å ha den lille pådrivern :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg fortelle dere om Tone.

Hun var en av de første jeg møtte i den nye jobben, og den mest livlige, utadvente, høylytte, blide, morsomme. Tone trener crossfit ca all den tiden hun ikke er på jobb, og er alltid uhyre velstelt. Alle klærne hennes, selv hvite t-skjorter bærer subtilt preg av å koste en månedslønn, og når hun av og til tasser rundt barbent i stedet for i ett av de mange par med designerstiletter hun har på kontoret, er det på utsøkte myke små velpedikyrerte føtter. En gang på en stor jobbsamling la jeg merke til delikate små fiskesnører i ørene hennes. Det viste seg at Tone hører dårlig i sånne store forsamlinger, og Tone er så delikat at hun får høreapparater til å se sexy ut!

Da jeg meldte meg på "lær å stå på henda"-workshop på Joy Yoga, fikk jeg med meg Tone, og vi ramlet over hverandre i tre timer, det var en fin dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fransk april hadde jeg sporty mai og uredd/Hippie juni :ler:

Det er litt gøy å ha et hovedfokus av gangen i stedet for å skulle nå alle mål på en gang. Lettere å huske på og fordype seg i, være kreativ og kanskje legge til seg noen nye fine vaner.

I sporty mai dro jeg på yogaworkshop igjen, hjerteåpner denne gang, og jeg løp i-form løpet sammen med datter for å vise henne hva slike løp går ut på, og fordi de har verdens beste goodiebags til deltakerne! Dessuten ble ektemann og jeg med en klin gæren kamerat som arrangerte ultraløptrening langs lysakerelven, vi ble bare med på en runde, 13 kilometer i til tider ekstremt kupert terreng, på halvannen time, vi var svært fornøyd med oss selv. Jeg syklet alle steder jeg skulle, lekte på trampolinen til naboen gikk mye tur og trente totalt 18 ganger i mai.

Litt mer svevende fokus i juni, planen var å spise grønt, vaske håret sjeldnere og ha kokosolje i det, gå barbent og prøve nye ting, litt sånn hipp og happ. Å faktisk dra på HoopCamp i parken, der rockeringdamene leker seg med ringer og musikk, og kanskje videre på større arrangement på kvelden der de sjonglerer med flammer og slikt, men så modig ble jeg ikke i 2016. Derimot inviterte jeg hjem noen av disse damene jeg nesten ikke kjente, fordi jeg likte dem så godt, og fikk en vidunderlig inspirerende sommerkveld på terassen :) . Det i seg selv er egentlig suksess nok for juni 2016. 

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endret litt på treningsinnlegget, det blir bare bedre :ler:

I dag er jeg støl, men har jogget mine fem onsdagsmorgenkilometre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige jul var barna helt hekta på storage hunters, og vi måtte til stadighet leke det hjemme. Man byr på en oppbevaringsbod, og kan tjene gode penger når den viser seg å inneholde:

et syskrin. som ble brukt av Mor Theresa for å sy dyner til de fattige

gammel maling. som ble brukt til å male Mona Lisa

en hammer. Tor sin. De fant fingeravtrykkene

en pung. Gitt av Elvis til kona. Laget av sølvdrageskinn.

og en stol, som jammen var laget av skinnet, skjelettet og øyeeplene til Smaug.

:ler:

(leser litt i notatboken igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I går ble yogafebruar sparket i gang og jeg malte tåneglene i frisk orange, for jeg kommer til å se mye til dem fremover.

Likte det nye senteret, liker tanken på å trene på og høre hjemme på et koselig yogasenter i stedet for store, golde elixia :) 

Gleder meg til ny time i kveld. De har så mye forskjellig! Og er det en ting som dreper innsatsviljen min så er det å måtte gjøre det samme hver gang :fnise:

Og jeg har ny yogatights, det hjelper også på humøret.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den søteste nye jenta jeg har møtt er en av ungdomsbaristaene på røde kors frivillighetsgreia mi. En tynn liten polsk en med fantastisk langt hår i ny farge hver uke og darth wader t-skjorter, som serverer meg cappucinoer med hjerter på. Helt skjønn :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...