Gå til innhold

Hvordan gikk DU ned i vekt


Gjest Gjest_Kristin_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kristin_*

Lets face it! Jeg har lagt på meg 30 kg på 4 år. Det er helt utrolig fælt og nå skal denne slappe livsstilen endres. Jeg har vært uføre og ikke gjort en ting om dagene. Sofa, tv, junkfood. Jeg har ødelagt meg selv! Men dette skal nå endres.

Så jeg vil gjerne høre deres tips og råd om hvordan DERE gjør det for å gå ned i vekt. Trening, kosthold, motivasjon osv. Fortell meg! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sånn noenlunde oversikt over hva jeg inntar i løpet av dagen, i form av kalorier. Dersom jeg spiser mer, prøver jeg å presse inn en treningsøkt for å kompensere. Èn dag i uka koser jeg meg med litt flere kalorier.

Å gå ned i vekt handler om å innta mindre enn hva man forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lets face it! Jeg har lagt på meg 30 kg på 4 år. Det er helt utrolig fælt og nå skal denne slappe livsstilen endres. Jeg har vært uføre og ikke gjort en ting om dagene. Sofa, tv, junkfood. Jeg har ødelagt meg selv! Men dette skal nå endres.

Så jeg vil gjerne høre deres tips og råd om hvordan DERE gjør det for å gå ned i vekt. Trening, kosthold, motivasjon osv. Fortell meg! :jepp:

Så flott at du har bestemmt deg !

Nå er du et steg nærmere målet ditt. :tommelsmil:

Det første man må gjøre er å sette seg et mål, og siden delmål.

Eksempelvis å gå ned totalt 30 kilo, første delmål 5 kilo for eksempel..

Jeg mener at trening er det viktigeste, sett et mål om å trene 3-4 ganger i uken, prøv å gå i stedet for å ta buss og bil.

Prøv å spis regelbundet.

Frokost - mellom måltid - lunsj - mellom måltid - middag.

slik at blodsukkret hoder sig jevnt.

Forbered mat i forvei slik at det alltid finnes noe sundt for deg å spise.. fyll opp kjøleskap med frukt og grønt...

Husk at du må spise, hvis du sulter deg selv kommer du mest sannsynlig å sprekke og siden legge på deg mer når du begynner å spise.

Og sist men ikke minst tenk lifsstilsendring og ikke slankekur.

I min mening da..

Lykke til :duskedame::duskedame::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med prinzess =) Alt med måte, litt av alt, og små men mange måltider. Slik blir du sjelden sulten. Fyll opp med mat, avocado, gulrot, frukt, lettyoghurt, nøtter, og masse sunt pålegg.

Ta på deg joggeskoa ! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lets face it! Jeg har lagt på meg 30 kg på 4 år. Det er helt utrolig fælt og nå skal denne slappe livsstilen endres. Jeg har vært uføre og ikke gjort en ting om dagene. Sofa, tv, junkfood. Jeg har ødelagt meg selv! Men dette skal nå endres.

Så jeg vil gjerne høre deres tips og råd om hvordan DERE gjør det for å gå ned i vekt. Trening, kosthold, motivasjon osv. Fortell meg! :jepp:

Min motivasjon er at jeg ønsket en "måteholdskur"

Først: glem tanken om skippertaks-kur. Legg opp til et løp du kan LEVE med.

Jeg orket ikke tanken på å slutte med alt som inneholdt karbohydrater, eller spise en shake til frokost. Slike løsninger har jeg INGEN tro på hvis man skal tenke langsiktig.

Dessuten vil jeg ha et godt og normalt liv hvor jeg spiser vanlig, god mat. Elsker god mat!

Jeg droppa smør og majones på maten.

Reduserte pålegg. Styrer unna for mye syltetøy, fete oster osv.

Spiser vanlig middag, men ikke til jeg nesten må spy...

Spiser ingenting - NULL - snop, potetgull, mineralvann på ukedagene (MEN KOSER MEG I WEEKENDEN). Er jeg på en fest, syforening eller et møte midt i uka, tar jeg et LITE kakestykke - ikke to store.

Gikk fra Cola til Cola Zero

Et ekstra frukt/knekkbrødmåltid om kvelden (ca kl 20:30)

Tar en gåtur (litt rask gange) 2-3 ganger pr uke hvis det passer slik

Spiser alt jeg har lyst på i helgene. Man skal jo ha et liv

Nå vil mange kanskje "slakte" denne metoden, men jeg har gått ned det som var målet, og nå har det holdt seg stabilt i to år - så for meg har det fungert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første, og viktigste, jeg gjorde var å lære mer om mat og næring, slik at jeg kunne ta gode valg. Derfor var kurer av ulike former uaktuelt for meg, for jeg skulle leve med dette resten av livet.

Endret kostholdsvanene mine, og nå spiser jeg svært sjelden snop. Når jeg har lyst på en sjokolade, sjekker jeg hvor mye kcal det er i den og spør meg selv om det virkelig er verdt det? Som regel ikke.

Kunnskap er nøkkelordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supermimz

Jeg gikk ned ti kilo over 4 måneder ved hjelp av å kutte ut sukker og usunnt fett fra min diett. Jeg kuttet også ut gjær (alkohol, brødprodukter) fordi jeg ble uvel i magen av gjær og sukker spesielt. Jeg kuttet også ut melkeprodukter,ferdigmat,posemat,ferdigsasauser og lagde alt fra scratch selv. Jeg gikk til innkjøp av en leirgryte og lagde mye mat i den. Det ble jo lavkalori fordi jeg ikke behøvde å bruke olje og smør til matlagningen selv om det ble ovnsbakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gjøre så mye, bare små forandringer her og der :)

Jeg startet min "diett" i begynnelsen av januar og skal bare ned rundt 5-7kg, så det er ikke så mye, men regnes som det vanskeligste å bli kvitt.

Det som fungerer her i gården er å spise en god frokost av havregryn med solsikkefrø og linfrø med kanel på, samt ta olje (udo's choice) og vitaminer.

Til lunsj er det knekkebrød med lett majones under mager salami, og vita leverpostei.

Før trening er det Ja-vaniljeyoghurt med valnøtter eller cottage cheese med valnøtter og kanel.

Etter trening er det en liten sjokomelk, og så middag som kan være:

-Fiskekaker med masse grønnsaker, byggris og ketchup

-En grov wrap med hakket kyllingfilet/karbonadedeig med tacokrydder, salat, paprika og mager kesam/cottage cheese og tacosaus for de som liker det.

-Panert kveite med naturris og sandefjordsmørsaus og grønnsaker

-Fiskegrateng med masse grønnsaker

-Panert kyllingfilet med grønnsaker og naturris eller byggris/hveteris og lett bearnaisesaus

Her er det bare å bruke fantasien og ikke spise altfor mye, men disse middagene holder meg mette langt utpå kvelden.

På lørdagen er det full kos med pizza, taco eller hva jeg ønsker, samt potetgull, sjokolade og det hele. Spiser en veldig god frokost som holder meg mett frem til middag, og etter middag er det godterier, så det blir ikke så mange måltider totalt på lørdagen.

Med dette kostholdet og styrketrening tre ganger i uken har jeg gått ned cirka 3kg, og da føler jeg selv at jeg lever veldig godt.

Ellers så drikkes det mye te, gjerne grønn med en dæsj honning og vanlig te med suketter, og jeg tar selolje før middag.

For en som skal mye mer ned i vekt enn meg, så er det fullt mulig å spise mer, men man får en pekepinn på hva man burde spise.

Få i deg nok sunt fett, ro ned på de verste karbohydratene, men du trenger ikke kutte dem helt med mindre du ikke går ned i vekt.

Begynn å tren rolig og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til en lavkarbo-livsstil. Det vil si jeg begynte å spise mer fett og proteiner, og mye mindre karbohydrater. Føler meg bedre, sterkere, sunnere og mer stabil, og gikk endelig ned de kiloene jeg i årevis har forsøkt å få vekk med lavkaloridietter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så satt jeg meg inn i alt som har med kosthold og ernæring å gjøre, dette gjorde det mye enklere å ta riktige valg.

Porsjonskontroll er også viktig. I tillegg til å ha riktige ting på tallerkenen (for de fleste vil det bety litt mer proteiner og mye mer grønnsaker enn de er vant med), så trenger du bare fylle en liten tallerken og ikke spise til det tyter ut ørene. Jeg ble vant med å spise små måltider, ofte. Små mellommåltider som en gulerot eller en youghurt holder blodsukkeret oppe og minsker søtsuget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min måte: har "slanket" meg i en måneds tid nå, skal totalt ned 13 - 15 kilo (vekta svinger ganske mye med syklusen, så jeg har en "slakk" på +/- 2 kg).

Jeg har byttet ut brødskiver med grove knekkebrød med magert pålegg til frokost. Prøver å få i meg proteiner til hvert måltid (fett og karbohydrater blir det nok av uansett). Spiser ofte, små måltider. På den måten blir jeg fortere mett. Mellommåltider kan være en liten skål cottage cheese med div oppkuttet frukt og nøtter, eller et grovt knekkebrød med skinke og løk, eller en lettyoghurt, evt en skyr yoghurt, eller et egg. Middagen har vært vanskelig å gjøre noe med, lager det barna liker, men prøver å skjære ned på karbohydratene til middag og fylle opp fatet med grønnsaker, lite saus, fortrinnsvis dampet eller kokt mat i stedet for stekt.

Spiser også på kvelden, da går det gjerne i noen tinte bær med en klæsj vanilje kesam, eller en kopp options sjokoladedrikk, eller en liten bit mørk bocca og kanskje litt biolamelk med bærsmak.

Generelt prøver jeg å unngå kaloriholdig drikke.

Jeg spiser godterier fredag og lørdags kveld. I starten uhemmet, men etterhvert prøver jeg å begrense meg til max 100 gram. Jeg veier alt jeg spiser, bare for å lære meg det faktiske kaloriinnholdet.

Dette fungerer utmerket for meg. Flesket smelter, klærne blir mer og mer romslige, overskuddet (og humøret) stiger og stiger.

Jeg trener kondis en gang i uka, trener styrke hjemme på stuegulvet, går ofte turer, og bruker bena i stedet for å ta bilen så sant jeg kan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lets face it! Jeg har lagt på meg 30 kg på 4 år. Det er helt utrolig fælt og nå skal denne slappe livsstilen endres. Jeg har vært uføre og ikke gjort en ting om dagene. Sofa, tv, junkfood. Jeg har ødelagt meg selv! Men dette skal nå endres.

Så jeg vil gjerne høre deres tips og råd om hvordan DERE gjør det for å gå ned i vekt. Trening, kosthold, motivasjon osv. Fortell meg! :jepp:

Grete Roede Anbefales virkelig! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så gikk jeg opp igjen!

Og godt er det!! Du jobbet hardt for å komme deg opp og få ett normalt liv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg meldte meg inn i vektklubben på vg. Fungerte veldig fint som hjelp i starten. Ble obs på hva ting inneholder, hvor mye/lite jeg faktisk beveget meg om dagene osv.

Gikk litt opp igjen når jeg sluttet på vektklubben, men nå er vofsen kommet i hus, og da er det lange turer hver eneste dag, så jeg er på vei ned igjen ;)

Lykke til med den nye livsstilen TS (for det er DET som fungerer, og ikke kurer og piller :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med den nye livsstilen TS (for det er DET som fungerer, og ikke kurer og piller :) )

:enig: Kan ikke bli sagt for ofte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*Maja*_*

Jeg endret egentlig ikke kostholdet helt frivellig...Fikk intoleranse for gjær, laktose, herdet fett,poteter, en del fruktsyrer og grønnsaker...

Så jeg spiser ektremt rent...Kostholdet mitt består hovedsaklig av kylling/laks og ris, grov pasta og kyllingkjøttdeig, masse knekkebrød med egg og skinke, druer, honnigmelon, gulerøtter og rene nøtter....(ikke ristet eller saltet)

I tillegg trener jeg 4 ganger i uka...

Gikk fra 59 kilo til 52 kilo...

Det var tøft i starten, spesielt å kutte ut sjokolade og ost...Det var vel de produktene som i utgangspunktet holdt vekta oppe, så da de forsvant forsvant alt fettet på kroppen min i samme slengen...

I dag er det ikke noe jeg tenker over...de psykiske cravingene etter ting er borte, og jeg har en kjernesunn kropp, så sånn sett er det jo noe godt i det onde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyken, med påfølgende spiseforstyrrelse. Anbefales ikke.

Pass på, hva du enn gjør - lev livet ditt og ikke la slanking ta overhånd. Vær reelt fornøyd hvis du ikke klarer "mer" enn 25 kg. Idealvekt i dag settes gjerne for lavt, og en kropp vil jo fortsatt ha en normalvekt som er dens egen, og som ikke krever ekstreme mengder trening eller lite karbohydrater, men følger av et fornuftig kosthold og tilstrekkelig aktivitet i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...