Gå til innhold

Når er man edru egentlig?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd å regne på når man er edru på kalkulator på nettet, men tror ikke den stemmer. Ville hatt over 4 i promille og ikke vært edru før det hadde gått 27 timer! Var andre som hadde kommentert at den kunne ikke være riktig.

Men var på fest på fredagskvelden. Begynte å drikke kl 22.00 til 03.00:

1 boks øl

4 drammer (20% blandet ut med brus), ca 0,3 liter rent 20 % da)

1 shot på 50 %

2 shot på 20 %

2 bokser cider

Kan det da stemme at det må gå 27 timer før man er edru? Er ei dame på 45 kg. Lurer på om jeg kan kjøre bil i kveld (lørdag). Kjenner meg edru da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vet. Men damer forbrenner vel litt saktere enn menn og jeg er jo ikke så stor heller, så det går kanskje litt sakte. Men drikker nesten hver helg, så er ikke helt "uttørket" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke så gærlig ut det, med tanke på vekta de.

Jeg er mann, på 105kg. Kjøpte meg en promilletester for 1mnd sia. Drakk 1L ren 22% sprit, drakk alt på 1time, da var klokka ca 2100. Etter 45min var promillen på 2,3. Når jeg stod opp kl 1100 var promillen 0,50%, selvom jeg følte meg edru..

Denne testeren var rimelig dyr, og skal ifølge diverse tester være veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Kanskje best å vente med å kjøre til i morgen da. Har prøvd flere promillekalkulatorer på nettet nå, og på noen står det at man har 0 i promille. Andre plasser må man vente enda noen timer til. Men man kan jo ikke stole helt på kalkulatorene, så er nok best å vente til i morgen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si 10-12 t, viss jeg ikke har vært veldig full da, så jeg mener at det skal gå greit nå, viss du sluttet å drikke kl. 3. , men det kan jo ikke jeg vite sikkert, men synes at 27 t var lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommelfingerregelen min er:

Brisen = vente 12 timer.

Alt over brisen = vente minst 24 timer.

Jeg skulle til og kommentere hvor hårreisende det er at folk har 12-timers regel dersom de er fulle. Men ditt er det bare å :klappe: for. Det er dette som anbefales.

Drikker du deg sørpe dritings på en lørdag kveld/natt kan det hende at du kjører med promille til jobben på mandag. Kilde: Folkehelseinstituttet

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til og kommentere hvor hårreisende det er at folk har 12-timers regel dersom de er fulle. Men ditt er det bare å :klappe: for. Det er dette som anbefales.

Drikker du deg sørpe dritings på en lørdag kveld/natt kan det hende at du kjører med promille til jobben på mandag. Kilde: Folkehelseinstituttet

:tommelopp:

Har jeg sittet oppe og løst verdensproblemer med venner på en fredag, er jeg ikke kjørbar før søndag. Skjønner ikke at enkelte tør ta sjansen på å kjøre 12 timer etter ei fyllekule.

Har jeg hatt to rødvinsglass en kveld, venter jeg minst 12 timer før jeg kjører. Uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Jeg skulle til og kommentere hvor hårreisende det er at folk har 12-timers regel dersom de er fulle. Men ditt er det bare å :klappe: for. Det er dette som anbefales.

Drikker du deg sørpe dritings på en lørdag kveld/natt kan det hende at du kjører med promille til jobben på mandag. Kilde: Folkehelseinstituttet

Du kan takke kjørelæreren min som prentet inn dette på alle elevene sine. :)

Akkurat de to tommelfinger-reglene mine, og som i tillegg ga streng beskjed om at dersom man var på grisefylla på lørdag så var det ikke sikkert at man er i stand til å kjøre bil må mandag.

Eksempelet hans var to karer i 40-åra som skulle ta MC-lappen, og som hadde vært ute på byen på lørdag. Han ene var faktisk ikke i stand til å holde balansen på sykkelen på mandagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*

24-27 timer?! :hakeslepp:

Når jeg var russ delte politiet ut promilletester til de som skulle kjøre og jeg blåste klart 7 timer etter jeg tok siste cider. Jeg drakk mye og var full. Har god forbrenning og skjønner at dette varierer fra person til person, men 24-27 timer var vel sinnsykt lenge?

Politimannen som gav meg testen sa: er det mer enn 12 timer siden du sluttet å drikke får du ikke test fordi da er alkoholen ute av kroppen uansett. Regelen om 12 timer er en tommelfingerregel der du har endel "å gå på" som kan brukes av de aller fleste med normal forbrenning og normal vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24-27 timer?! :hakeslepp:

Når jeg var russ delte politiet ut promilletester til de som skulle kjøre og jeg blåste klart 7 timer etter jeg tok siste cider. Jeg drakk mye og var full. Har god forbrenning og skjønner at dette varierer fra person til person, men 24-27 timer var vel sinnsykt lenge?

Politimannen som gav meg testen sa: er det mer enn 12 timer siden du sluttet å drikke får du ikke test fordi da er alkoholen ute av kroppen uansett. Regelen om 12 timer er en tommelfingerregel der du har endel "å gå på" som kan brukes av de aller fleste med normal forbrenning og normal vekt.

Det er individuelt, men jeg stoler mer på folkehelseinstituttet enn en politimann på et russetreff... Det er godt det ikke finnes så mange politifolk som tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det varierer veldig fra person til person hvor lang tid det tar før man er edru etter en fest..

Jeg er ei jente på 20 år, 158 høy, 50 kg. Drakk på lørdag, hadde promille på 2,3 rundt kl 01.00. Drakk til kl halv 3 på natta, så hadde sikkert litt mer i promille da. Våknet like før kl 11 på søndagen, blåste og hadde da 0,4. Blåste flere ganger og alle viste 0,4. Jeg har en alkoholmåler til nesten 1500 kroner, så stoler ganske mye på den! Dessuten følte jeg meg ikke full på morgenen ;)

Så det variere. Jeg ville anbefale deg å kjøpe an alkomåler=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra person til person hvor lang tid det tar før man er edru etter en fest..

Jeg er ei jente på 20 år, 158 høy, 50 kg. Drakk på lørdag, hadde promille på 2,3 rundt kl 01.00. Drakk til kl halv 3 på natta, så hadde sikkert litt mer i promille da. Våknet like før kl 11 på søndagen, blåste og hadde da 0,4. Blåste flere ganger og alle viste 0,4. Jeg har en alkoholmåler til nesten 1500 kroner, så stoler ganske mye på den! Dessuten følte jeg meg ikke full på morgenen ;)

Så det variere. Jeg ville anbefale deg å kjøpe an alkomåler=)

Politiet fraråder private alkometere. De må renses og kalibreres ofte og til og med da viser de ikke det samme som politiets alkometer (deres koster rundt 8.000 pr stykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Venter ALLTID 12 timer etter at jeg har drukken til jeg setter meg i førersetet på en bil. MEN, om jeg føler meg svimmel eller på noen som helst slags måte et hint av "beruselse", venter jeg noen timer ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...