Gå til innhold

Skal muligens flytte til Oslo, hjelp!


Snop

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut til at jeg må flytte til Oslo for å studere, men Oslo føles så stort og fremmed at jeg trenger litt tips fra noen som kan byen :)

Skolen er på Ekeberg. Jeg vil helst bo billigst mulig (maks 6500kr inkl strøm), men likevel slik at jeg ikke må ta kjempemasse overganger på buss/trikk for å komme meg til skolen og til sentrum. Helst ingen, maks én :)

Det gjør ingenting om det tar lang tid (maks 25 minutter, da) å reise til og fra, det er bare disse overgangene jeg helst vil slippe.

Hvilke områder bør jeg se etter når jeg ser på leiligheter på finn.no?

Jeg har en pusekatt. Det er gjerne ingen fasitsvar på dette, men hvordan kan jeg enklest mulig få leilighet til tross for det? Hun har så langt vært innekatt men det er bare flott om jeg kan finne en plass hun kan gå fritt ute.

Jeg vil jo helst bo alene, men det helt urealistisk å se etter bofellesskap når man har katt?

Bør jeg legge ut annonse på finn.no, og i tillegg skrive at jeg har katt?

Og sist men ikke minst, går det greit å leve på 3000 i måneden som student i oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å bruke trafikanten.no til å legge inn adresser til leiligheter du vurderer og adressen til skolen. Da får du opp ulike reiseruter (om du må bytte og hvor mannge ganger varierer etter klokkeslett på dagen du velger ofte). Karttjenesten til trafikantener også fin og viser hvor langt det er mellom to steder hvis du skal gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Prøv utkanten, så lenge det går T-bane dit så går det greit :)

Stoooortrives i Oslo, så velkommen som innflytter du også!

Sett inn annonse på hybel.no, skriv du har en katt så ordner det seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo villastrøk, så det burde være mulig å få en liten sokkelleilighet til den prisen.

Jeg vil anbefale degå annonsere etter bolig selv på finn.no. Mange utleiere lar være å gjøre det, da de får så mange henvendelser. Da nevner du naturligvis pusekatten i annonsen. :) Kollektiv med katt tror jeg rett og slett du kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv rundt Ljabru/Nordstrand, villastrøk og sikkert endel sokkelleiligheter. 2 trikker du kan ta også, som går forbi både Sjømannsskolen og ned til sentrum (er forøvrig en utrolig fin tur med utsikt over byen og fjorden!).

Går fint ann å leve på 3000 kr, hvis du er vant til det :)

PS: Sleng ut en annonse på hybel.no. Et bedre sted å legge ut enn på finn.no når det gjelder å finne bokollektiv :)

Endret av Serenity88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo villastrøk, så det burde være mulig å få en liten sokkelleilighet til den prisen.

Jeg vil anbefale degå annonsere etter bolig selv på finn.no. Mange utleiere lar være å gjøre det, da de får så mange henvendelser. Da nevner du naturligvis pusekatten i annonsen. :) Kollektiv med katt tror jeg rett og slett du kan glemme.

Av egen erfaring vil jeg bare si at det faktisk ikke er tilfelle. Ble faktisk mer populær med katt enn uten katt :) Mange som ønsker seg et kjæledyr! Så trenger absolutt ikke ødelegge sjansene, men kan hende jeg var heldig på den tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, dette var spennende! :danser:

Spesielt når jeg får litt tips fra dere, og jeg ikke føler meg helt lost.

Jeg kommer jo til å få 8700 i måneden av Lånekassen, tror jeg det var. Aller helst bør jeg ikke jobbe ved siden av studiene, så det er litt av en knute jeg må klare å løse opp når jeg skal bo alene og leve på nesten bare studielån! :lete:

Foreldrene mine kommer til å støtte meg med ca 1500-2000kr i måneden i tillegg da, så gjerne det går opp i opp.

Er det mange som ikke jobber ved siden av studiene? Har fått inntrykk av at dette er noe de fleste gjør, og at de som ikke jobber bor på ekstremt billige studenthybler.

Med tanke på katten, jeg bør vel enten ha en leilighet på minst 40kvm eller at hun har mulighet for å gå ute? Kan jeg ha en minileilighet på feks 25kvm hvis hun kan gå ut?

Endret av Tutta Løvensvans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fine muligheter til å være ute tror jeg nok det går helt fint med en liten leilighet :)

Du får ikke 8700 kr i mnd, du får litt over 6000, men ekstra mye i august og i januar slik at du får utbetalt 87000kr over 10mnd. Så da må du være flink til å legge av penger. Siste utbetaling er også 15.mai, så når du skal betale husleie for juli burde du ha jobbet noe. Det finnes mange muligheter (jobbe hver onsdag og annehver lørdag), og det burde kunne gå greit uten at det går utover skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fine muligheter til å være ute tror jeg nok det går helt fint med en liten leilighet :)

Du får ikke 8700 kr i mnd, du får litt over 6000, men ekstra mye i august og i januar slik at du får utbetalt 87000kr over 10mnd. Så da må du være flink til å legge av penger. Siste utbetaling er også 15.mai, så når du skal betale husleie for juli burde du ha jobbet noe. Det finnes mange muligheter (jobbe hver onsdag og annehver lørdag), og det burde kunne gå greit uten at det går utover skolen :)

Ja, jeg har tenkt allerede nå å begynne å spare. Jeg har 10 000kr på sparekonto som jeg tenker å bruke til den måneden jeg ikke får studielån. Så håper jeg at jeg er frisk nok til å jobbe utenom studiene de neste årene :)

Jeg skulle egentlig fått økonomisk hjelp av NAV til studier. Er i en liten feide med de om dagene, kan fortsatt hende jeg får det, men sannsynligvis ikke, så jeg prøver å se på andre mulige alternativer nå.

Egentlig er jeg akkurat så vidt frisk nok til å studere, så å jobbe ved siden av er litt science fiction foreløpig :( En kveld i uken og/eller annenhver helg kunne muligens kanskje fungert, problemet vil da bare bli dersom de spør meg om å jobbe ekstra ved sykdom/ferie/osv, noe som er normalt ved de fleste arbeidsplasser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt allerede nå å begynne å spare. Jeg har 10 000kr på sparekonto som jeg tenker å bruke til den måneden jeg ikke får studielån. Så håper jeg at jeg er frisk nok til å jobbe utenom studiene de neste årene :)

Jeg skulle egentlig fått økonomisk hjelp av NAV til studier. Er i en liten feide med de om dagene, kan fortsatt hende jeg får det, men sannsynligvis ikke, så jeg prøver å se på andre mulige alternativer nå.

Egentlig er jeg akkurat så vidt frisk nok til å studere, så å jobbe ved siden av er litt science fiction foreløpig :( En kveld i uken og/eller annenhver helg kunne muligens kanskje fungert, problemet vil da bare bli dersom de spør meg om å jobbe ekstra ved sykdom/ferie/osv, noe som er normalt ved de fleste arbeidsplasser :(

Skjønner :) Håper det ordner seg med NAV!

Du har forskjellige boliger rundt om i Oslo (altså private leiligheter der bor folk med ulike sykdommer/problemer, autister osv), de trenger ofte folk til å jobbe natt (våken stilling, men uten egentlig å gjøre noe fysisk). Kan selvfølgelig bli tungt, men det er snakk om små stillinger og en høy timelønn! Ikea er også et sted som trenger mange folk til å arbeide, og du trenger absolutt ikke jobbe mer i ferier (kusinen min jobber hver onsdag og annehver lørdag, fungerer helt fint og hun jobber heller ikke mer i ferier siden hun da reiser hjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollektiv med katt tror jeg rett og slett du kan glemme.

Hvorfor det? Jeg kjenner flere som har bodd i kollektiv i Oslo hvor noen har dyr. Mange som synes det er koselig med dyr, men ikke vil påta seg ansvaret selv, som synes det er ok at andre i husstanden har ett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ikke i løpet av min ti år lange kollektiv/bofellesskap-karriere vært borti bofellesskap med dyrehold. Vært borti at ei ville skaffe seg hund en gang, men da fikk hun beskjed om å flytte ut av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har bodd i Nordstrands/Ekebergområdet, det er ganske mye utleie der (mange store hus med praktikantdel, sokkel osv...), så let der. Du kan være heldig å få god standard til helt ok pris (i Oslo-sammenheng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis skolen er på Ekeberg, hvorfor ikke bo i bydel Ekeberg-Bekkelaget, evnt Nordstrand? Jeg bodde en periode like ved Holtet, nærmere bestemt Jomfrubråten holdeplass. Trikk til byen maks 10 minutter, går hvert 7ende minutt i kjernetiden. Stortrivdes, denne bydelen er helt klart blant mine favoritter i Oslo.

Dette er et veldig rolig og etablert område, og ikke minst veldig hyggelig. Fine turmuligheter i ekeberg-skogen, og ikke minst nydelig utsikt over Oslofjorden. Kort vei til sjøen litt avhengig av hvor i området man bor. Prisene er ikke avskrekkende heller, her kan du helt klart finne deg noe med god standard i den prisklassen du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at jeg må flytte til Oslo for å studere, men Oslo føles så stort og fremmed at jeg trenger litt tips fra noen som kan byen :)

Skolen er på Ekeberg. Jeg vil helst bo billigst mulig (maks 6500kr inkl strøm), men likevel slik at jeg ikke må ta kjempemasse overganger på buss/trikk for å komme meg til skolen og til sentrum. Helst ingen, maks én :)

Det gjør ingenting om det tar lang tid (maks 25 minutter, da) å reise til og fra, det er bare disse overgangene jeg helst vil slippe.

Hvilke områder bør jeg se etter når jeg ser på leiligheter på finn.no?

Jeg har en pusekatt. Det er gjerne ingen fasitsvar på dette, men hvordan kan jeg enklest mulig få leilighet til tross for det? Hun har så langt vært innekatt men det er bare flott om jeg kan finne en plass hun kan gå fritt ute.

Jeg vil jo helst bo alene, men det helt urealistisk å se etter bofellesskap når man har katt?

Bør jeg legge ut annonse på finn.no, og i tillegg skrive at jeg har katt?

Og sist men ikke minst, går det greit å leve på 3000 i måneden som student i oslo?

På Bekkelaget og Holtet og Ekeberg-området er det mange eneboliger, så der er det kanskje endel hybel-leiligheter til leie? Men Gamlebyen er også fint og ca 1-2 holdeplasser med trikk fra skolen. Å leie privat kan være så ymse, men du kan også kontakte Studentsamskibnaden i Oslo, som har mange fine hybler og leiligheter i hele Oslo til studentvennlige leiepriser. Men vær tidlig ute med å søke til SiO. Student-bolig-rushet kommer alltid ved skolestart, så det lønner seg å starte leie en måned eller to tidligere. Da er det mest å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvilken skole som ligger på Ekeberg, men jeg tviler sterkt på at de er en del av SiO. Sjekk ut om skolen er en del av OAS, de har også en del studentleiligheter rundt omkring. Hør også med skolen om de har leiligheter rundt omkring.

Jeg vil nesten tro det er enklest å bo slik at du kan ta trikken. Sjømannsskolen ligger ganske "utilgjengelig" til med annen kollektivtrafikk, mulig det er greit å ta bussen til Ekeberg og gå derfra.

Om du får 8700 kr fra lånekassen (17 000 kr aug/jan og 6400 resterende mnd) og 1500-2000 kr fra foreldre skal du nok klare deg godt, selv i Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

studenthybler går uansett ikke pga katten :)

har muligens 2 venninner som skal flytte til oslo samtidig, er det sånn passe enkelt for 3 venninner å finne leilighet eller prioriterer utleiere barnefamilier til store leiligheter tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...