Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På Vero Moda så jeg i dag store plakater med teksten:

T-SHORTE

99,-

T-Shorte? Uff, får vondt i magen av sånne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå indikerer ... en lang pause eller noe som mangler i teksten (da skal det helst plasseres i klammer, i hvert fall i sitater), og ufullførte setninger ("Men jeg ville jo ..."), så det er absolutt ikke galt å bruke det.

Derimot når man bruker det som eneste tegnsetting...og ikke en gang har mellomrom... og skriver konsekvent som om det fungerer som komma... punktum... semikolon... og alt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot når man bruker det som eneste tegnsetting...og ikke en gang har mellomrom... og skriver konsekvent som om det fungerer som komma... punktum... semikolon... og alt annet...

Jepp, det var slik jeg mente det :fnise: / :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*

Det mest irriterende jeg leser er når folk ikke fortår forskjell mellom størrelsesordet "mye" og mengdeordet "mange".

Dette skjer ofte i aviser og på nyhetssendinger på TV. Nå har det til og med spredd seg til vårt eget kjære Kvinneguiden! :tristbla:

Det har nettopp kommet en tråd som heter "Har pene mennesker mindre venner?" Jeg antar trådstarter mente FÅ venner, og ikke småvokste venner.

Akk, dette var så fælt å oppdage at jeg har gått fra å være irritert til å bli bare trist til sinns. Dette er ikke bra. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må bli: desverre og funker. Når ble funker ett ord? FUNGERER heter det.

Funke er synonymt med fungere, iflg ordnett.no - så funker er et ord. Og har vært det en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest-gjest

Da/når-feil irriterer meg mye. Ikke så ofte i innlegg her på KG, men i TV-programbeskrivelsene i avisene!

Jeg synes det ser så feil ut å kombinere "da" med presens slik som vedkommende som skriver programbeskrivelsene ofte gjør. F. eks. "Da ingeniøren Ted oppdager at hans vakre kone Jennifer er utro, planlegger han det perfekte mord".

Det føles riktigere med "Når Ted oppdager...".

Jeg synes at "Den gang da"-regelen faller utenom her fordi denne "oppdagelsen" er en del av den kronologiske handlingen i filmen og kan betraktes som "fremtid" og krever bruk av "når"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden irriterer jeg meg over ordene leppomade og ommen. Det heter leppepomade og ovnen, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da/når-feil irriterer meg mye. Ikke så ofte i innlegg her på KG, men i TV-programbeskrivelsene i avisene!

Jeg synes det ser så feil ut å kombinere "da" med presens slik som vedkommende som skriver programbeskrivelsene ofte gjør. F. eks. "Da ingeniøren Ted oppdager at hans vakre kone Jennifer er utro, planlegger han det perfekte mord".

Det føles riktigere med "Når Ted oppdager...".

Jeg synes at "Den gang da"-regelen faller utenom her fordi denne "oppdagelsen" er en del av den kronologiske handlingen i filmen og kan betraktes som "fremtid" og krever bruk av "når"?

Uff, jeg blir bare forvirret av dette, jeg. Jeg er helt enig med deg, men er usikkerp å hva som er riktig ... :sjenert:

=================================================

"Dursje" er en veldig irriterende feil.

Jeg vet om ei på facebook som konsekvent bruker "å" og "og" feil, utrolig irriterende å lese det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle språklige irritasjonsmomenter man møter i hverdagen, så tror jeg at jeg må sette en knapp på mange politikeres favorittparadoks: "bredt fokus".

Fokus er noe snevert, et brennpunkt der alt samles. Det kan per definisjon ikke være bredt, da er det ikke fokus.

Jeg mistenker at jeg oppfatter bruken av "bredt fokus" som ekstra graverende, ganske enkelt fordi det så ofte ytres av folk som man forventer at vet bedre.

Noen skrekkeksempler:

NITO: Forventer bredt fokus på innovasjon

HiO: Bredt fokus på HiO-miljøet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil bruk av ordet "rettsvern" av politikere irriterer meg grenseløst, spesielt justisministeren som er utdannet jurist og burde vite bedre. Det de mener er "rettssikkerhet", "rettsvern" er et begrep som kun brukes om det vern en eiendomsrett eller begrenset rettighet har mot konkurrerende rettigheter og konkurs. Det blir altså helt feil å snakke om "offerets rettsvern".

"Forje" i betydningen "forrige" er grusomt å se. For ikke å snakke om barnehagespråk som dette: "mange av dem vet ikke hva dem driver med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. De verste er da/når, hun/henne og han/ham. Selvom det visstnok er lov til å skrive han i stedet for ham nå? Synes å huske at jeg har hørt noe om det.

Også er det litt plagsomt med folk som blander syntes, synes og syns.

Og til slutt, det blir jo ikke akkurat skrivefeil, men jeg vet ikke helt om jeg liker all fornorskningen som skjer nå. (Selvom jeg er glad for at jeg har lov til å skrive sjåfør og ikke chauffeur.)

"Stikker på pøbben og kjøper meg en burger med beiken, namnam!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...