Gå til innhold

Får man dagpenger når man sier opp jobben sin?


Gjest kari

Anbefalte innlegg

Det er blitt uutholdbart for meg på jobben og jeg har veldig lyst å si opp jobben min og finne meg en ny. Har jeg rett på dagpenger hvis jeg sier opp? Eller er det bare om man mister jobben? Jeg er ikke interessert i å utnytte systemet eller noe i den dur, jeg liker å jobbe og tjene mine egne penger, men nå mistrives jeg sånn i jobben at jeg blir syk av det og vil bare bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det blir et opphold på åtte uker hvor du ikke vil få dagpenger når du selv sier opp. Sikkert noen andre her som kan bekrefte eller avkrefte det. :)

Råder deg til å begynne å søke ny jobb med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte ukers karantene, ja, dersom man sier opp selv.

Derfor bør hun ikke si opp selv, men sørge for å komme for sent og å gjøre en elendig jobb. F.eks. kan hun dukke opp bakfull og prate tull med sjefen. Jeg har hørt om menn som har gjort det overfor NAV, dukket opp med skjeggstubber og ikke edru til jobbintervju. Men har ts vært ansatt lenge og vil ha attest, kan hun be arbeidsgiver om å si henne opp? Hun kan begrunne det med at hun ikke trives, da ingen arbeidsgiver er særlig interessert i å ha ansatte som ikke trives. I lengda vil de gjøre en dårlig jobb, og kanskje bli langtidsykemeldte pga stress når de en dag møter veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør hun ikke si opp selv, men sørge for å komme for sent og å gjøre en elendig jobb. F.eks. kan hun dukke opp bakfull og prate tull med sjefen. Jeg har hørt om menn som har gjort det overfor NAV, dukket opp med skjeggstubber og ikke edru til jobbintervju. Men har ts vært ansatt lenge og vil ha attest, kan hun be arbeidsgiver om å si henne opp? Hun kan begrunne det med at hun ikke trives, da ingen arbeidsgiver er særlig interessert i å ha ansatte som ikke trives. I lengda vil de gjøre en dårlig jobb, og kanskje bli langtidsykemeldte pga stress når de en dag møter veggen.

Man får ingen arbeidsgiver til å si seg opp uten saklig grunn, da alle arbeidsgivere (med rette) er redd for arbeidsrettssak.

Det kan også ta veldig lang tid å bli sagt opp pga tjenesteforsømmelse, da bevisbyrden for arbeidsgiver er meget stor.

TS må heller søke nye jobber mens hun jobber der hun er nå. Slik arbeidsmarkedet er for tiden er det idioti å si opp og regne med å få seg ny jobb i løpet av oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ingen arbeidsgiver til å si seg opp uten saklig grunn, da alle arbeidsgivere (med rette) er redd for arbeidsrettssak.

Det kan også ta veldig lang tid å bli sagt opp pga tjenesteforsømmelse, da bevisbyrden for arbeidsgiver er meget stor.

TS må heller søke nye jobber mens hun jobber der hun er nå. Slik arbeidsmarkedet er for tiden er det idioti å si opp og regne med å få seg ny jobb i løpet av oppsigelsestiden.

Ok :). At et par stykker har møtt til jobbintervju på den måten jeg skrev er ikke noe å anbefale. Men ts er avhengig av å bo på et sted der det er jobber, eller vurdere å søke jobber andre steder og flytte. Å flytte er ikke lett, men hvis ts er singel er det noe å tenke på før sykemelding blir utveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 8 ukers karantene ved dagpenger om arbeidstaker selv er skyld i oppsigelsen. Så da er man like langt.

Forlenget ventetid/selv skyld i arbeidsløshet

Er du selv skyld i at du ble arbeidsløs, må du vanligvis vente i 8 uker før dagpenger utbetales. Forlenget ventetid løper fra det tidspunkt du har søkt om dagpenger, og bare for dager hvor du ellers kunne ha fått dagpenger.

NAV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du blir syk av å jobbe der bør du jo i hvert fall sykemeldes. Man skal ikke bli syk av jobben sin, et godt arbeidsmiljø har alle rett på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med dagpenger når man kommer rett fra skolebenken da, må man vente åtte uker da også? Er dette i så fall fra siste eksamen eller fra siste utbetaling av studielån? Har oppsigelse av evt deltidsjobb (under 50%) noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tjent nok tidligere, retten til dagpenger er noe man opparbeider seg.

Ja, det er jo en selvfølge. Men må man vente åtte uker også som nyutdannet? Kan jo være greit å vite for oss som var så heldige å time fullført grad midt i finanskrisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Ja, det er jo en selvfølge. Men må man vente åtte uker også som nyutdannet? Kan jo være greit å vite for oss som var så heldige å time fullført grad midt i finanskrisa.

Man har ikke rett på dagpenger med mindre man har tjent 109.322 kroner siste kalenderår, eller 218.643 kroner i løpet av de siste tre, så da spørs det hvor godt betalte jobber en har hatt i studietida.

Les mer her:

http://www.nav.no/page?id=728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Nei, du får ikke dagpenger før det har gått 8 uker etter oppsakt dato. Men om du evnt får sparken, da får du det med en gang. RÅder deg til å søke ny jobb før du sier opp den gamle. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke rett på dagpenger med mindre man har tjent 109.322 kroner siste kalenderår, eller 218.643 kroner i løpet av de siste tre, så da spørs det hvor godt betalte jobber en har hatt i studietida.

Les mer her:

http://www.nav.no/page?id=728

Igjen, det er jo en selvfølge at man ikke får dagpenger hvis man ikke har hatt høy nok inntekt. Men er det ingen som vet hvordan det er med evt. ventetid i det man er ferdig utdannet?

Ser at jeg burde laget en egen tråd, beklager at jeg kuppet din, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er jo en selvfølge at man ikke får dagpenger hvis man ikke har hatt høy nok inntekt. Men er det ingen som vet hvordan det er med evt. ventetid i det man er ferdig utdannet?

Ser at jeg burde laget en egen tråd, beklager at jeg kuppet din, TS.

Jammen, du får jo ingen støtte pga fullført utdanning, så jeg ser ikke poenget i spørsmålet ditt. Sier du opp ekstrajobben din på studiestedet, derimot, får du 8 ukers karantene, ja.

Og der tror jeg at jeg skjønte hva du mente. Du har jobbet nok de tre foregående kalenderårene til å få dagpenger. Studerer uten jobb ved siden av. Leverer masteroppgaven. Ingen karantene. Men da må du ha sluttbekreftelse fra studiested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sally Mae
Det er blitt uutholdbart for meg på jobben og jeg har veldig lyst å si opp jobben min og finne meg en ny. Har jeg rett på dagpenger hvis jeg sier opp? Eller er det bare om man mister jobben? Jeg er ikke interessert i å utnytte systemet eller noe i den dur, jeg liker å jobbe og tjene mine egne penger, men nå mistrives jeg sånn i jobben at jeg blir syk av det og vil bare bort.

Dersom du kan dokumentere at du har uholdbare forhold på jobb kan du slippe unna karantenen på åtte uker (skjer ikke så ofte, men det skjer). Snakk med NAV på forhånd for å få vite hva slags dokumentasjon du trenger, ikke si opp før du har sikret deg økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velger du selv å slutte i jobben blir det 8 ukers karantene.

Velger jobben eller legen at du slutter så blir det ikke 8 ukers karantene.

Det virker overhodet ikke her som at du selv velger å slutte i jobben, men at arbeidsgiver velger dette for deg. Og dersom det er så ille som du gir uttrykk for her, vil legen din være enig med deg. Da får du en attest på at du blir syk av å jobbe dette stedet og slipper karantenen.

Men hva er gjort for å bedre arbeidsmiljøet? Er det et stort sted? Har fagforening eller arbeidstilsyn vært inne og sett på forholdene? Er ikke sikkert du er alene om å bli syk av å jobbe der - og da bør det bli gjort noe med det folk blir syke av i stedet for å gjøre stadig flere syke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...