Gå til innhold

Mitt liv som mamma


strandlaken

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt en graviditetsdagbok her. Kjekt å ha noe å lese tilbake på, når ikke husken alltid er like bra :fnise:

Derfor tenkte jeg at jeg må opprette en dagbok om mitt liv som mamma, og alt det flotte som skjer med lille babyjenta vår! Som en liten huskeliste til meg selv om denne flotte tiden :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har verdens vakreste datter! Jeg blir så glad når jeg ser på henne, og jeg gleder meg til hver dag sammen med henne.. Hun er nå 2,5 måned, og det er så morro å se hvordan hun forandrer seg på så kort tid!

Hun har siden tre ukers alder smilt, og hun har siden hun har vært født vært en rolig og fornøyd baby :) Nå om dagen har hun begynt å le litt, og det må jo være det vakreste i hele verden! Hun sover også bra, noe hun har gjort så og si hele tiden. På dagtid så sover hun ca en time, for så og være våken 1,5 time. Deretter sover hun en time igjen, hvis ikke litt lenger! På kvelden spiser hun, og tar på pysjamas ved åtte tiden, for deretter å legge seg kort tid etter. Da sover hun til ca tre tiden, spiser og sover til ca seks-syv. Så står vi opp ved ni, ti tiden :)

Et lite skryteinnlegg fra ei stolt mor :fnise:

Åh, som jeg elsker lille babyn min :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på gruppetime på helsestasjon. Var helt greit, men hadde ikke gjort noe hvis jeg hadde gått glipp av det heller! :gjeiper: Men målet med disse gruppetimene er vel for samle alle mammaer for å bli bedre kjent, og kanskje få noen trille venninner... Koselig det da! Hadde jeg ikke hatt andre venninner som gikk hjemme med bebisene sine, så hadde jeg kanskje vært mer ivrig :)

Gadd ikke veie og målet gullet mitt i dag, så lenge vi skal på 3mnd kontroll til mandag! Da skal gullet få sprøyte stakkar :( Blir spennende med en kontroll igjen! Håpe ikke hun får noe feber fra vaksinen bare..

Nå ler hun mer og mer også... Og en stolt mor ler sammen med henne! Er jo så herlig å høre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Mine to tantebarn på 3 og 4 år er så nydelige! De er så stolte og så glade i lille søskenbarnet sitt! Han minste bare sitter å ser på henne og drømmer seg bort når vi er sammen. Han sa også til sin far her om dagen at "Jeg er så glad i Sofie jeg pappa" Vakker vettu :rødme:

Han passer også på å gjemme bort den skumle dinosaur leken sin, sånn at den ikke skal skremme babyn. Herlig! De har også tegna hver sine tegninger til jenta mi, som nå henger på rommet hennes! Også har de et ønske om at de skal få sove sammen med henne en natt i senga til mimmi og bestefar. Da skal Sofie sove innerst, og de ytterst, slik at hun ikke ramler ut av sengen! Herlig at de har slik empatiske evner og omtanke når de er så små!

Elsklingene til tanta si det se :rødme:

Også må jo en stolt tante få si at ho er blitt tante til en liten gutt til! Tenker at jeg har så mye å glede meg over om dagen.. Blitt mamma, og tante til en gutt og en jente på under 3 mnd! Det er ikke dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på 3 mnd kontroll! Jenta mi er blitt så stor vettu. Hun veier nå 7035g og hun er 63 cm :) Stor, god og rund :rødme:

Uff, også var det den vaksina da.. Hun skrek så hjerteskjærende vettu :( Men gikk fort over da! Kanskje verst for meg. Slapp feber og sånn da. Så det var jo bra!

Senere på dagen i dag fikk vi besøk av en stolt farmor og farfar. Farmor hadde bursdag i går, og da måtte det feires vettu :) Tante Kvist og onkel kvist kom også med lille babykvist :fnise: Alltid like koselig det! Tantes lille gull er jo bare så vakker :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattera di og tantebarna dine hørtes herlige ut :rødme:

:goodbye: Så hyggelig med melding her inne da :)

Ja, de er så herlige! hihi.. De sier jo så mye rart når de er i den alderen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. I dag har jeg fått en trist nyhet :( Min onkel ligger på sykehuset med hjerneblødning! Syntes ikke det er lenge siden min andre onkel på samme side døde av kreft i magen :cry3:

Håper han overlever dette, noe han antageligvis gjør. Tilstanden er alvorlig men stabil. Spørsmålet er jo hvilket konsekvenser denne blødningen vil gi.. Syntes så synd på pappa nå. Den eneste broren han har igjen skal det skje dette med!

Krysser fingre for at han skal komme seg fra dette i god behold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Der var du ja :) Gjemt deg her du ;)

Takk for en koselig dag i dag da. Deilig å få kost og klemt litt på lille jenta di. LilleLaken? Siden min er BabyKvist lissom... Hehe. Først nå så jeg at du har skrevet navnet her, da kan vi jo bruke det da :ler:

Og tror du ikke jeg hadde rett med soving til BabyKvist da? Kjørte nesten hele veien hjem med vekslende sutring, klaging og regelrett hyling... Da er det gøy å stå i kø. :sukk: Og så sovna hun da vi kjørte gjennom sentrum. Våkna selvfølgelig i det jeg satt ned bilsetet i gangen hjemme. Lurer på om hun noen gang kommer til å sove skikkelig på dagtid jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for en hyggelig dag i går vennen :)

hihi.. LilleLaken var jo litt søtt da! Koselig å hilse på BabyKvist i går også. Må se henne regelmessig vettu, så en får fulgt med på utviklinga der også! De vokser jo så fort :)

Det slår aldri feil det, at de skal sovne nesten rett før man er hjemme! Det er jo så irriterende.. Slitsomt for dem også vettu, at de blir dratt ut av søvnen hele tiden.

Men jeg tenkte på.. Har du prøvd å legge henne på en fast plass på dagtid når hun skal sove? Slik at hun skjønner at nå skal jeg sove. Akkuratt som hun gjør i vugga si på kvelden. Det har iallefall funka fint her. Vi har lagt Sofie i vognbagen på dagtid siden hun har vært født, og hun sovner nesten med en gang hvis hun er trøtt. Kan jo hende du har prøvd det, men er jo kjekt med litt rådveksling (Er det et ord? hehe) for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I helga har vi hatt fest, og snuppa sov borte for andre gang! Er det noen jeg stoler mest på her i livet, så er det mamman min, så det er henne som har fått oppgaven begge gangene :) Også går det jo så bra, så det er jo bare en fryd for de å ha henne. Første gangen så våknet hun bare en gang, kl.05, før de sto opp kl.09. I går så sov hun faktisk heele nattan, frem til kl.08:30. Da går det jo ann å kose seg alene også, når man vet at alt går bra borte :) Mamma og pappa kjenner jo snuppa veldig godt da, så vil liksom ikke at hun skal sove hos noen andre enn de enda.. De er jeg ikke klar for. hehe! Kanskje dumt men. Sånn er det nå en gang!

Vi har også begynt litt smått med grøt. Vi starta vel for fem dager siden, og det går bedre og bedre! Hun syntes detta var noe rare greier tror jeg :fnise: Hun gaper opp, men spytter det litt ut igjen. Derfor fant vi ut at vi gir henne først litt flaske, så grøt, så flaske. Det gikk veldig bra :)Ikke har hun vært noe plaget av magen heller...

Ellers så ler hun bare mer og mer om dagen. Det herligste i verden :rødme: Morro å se hvordan hun utvikler seg på så kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går var vi på 4 mnd kontroll med fysioterapeut. Timen gikk ut på å først snakke om motorisk utvikling, og diverse hjelpemidler som er greit og ikke å bruke. Tilslutt skulle de undersøke babyene om alt var bra. Vi var sist ute, og når de skulle sjekke fant de ut at hun har en låsning øverst i nakken :( Huff, syntes så synd på hjertet mitt, som har hatt vondt siden hun har vært født uten å kunne si ifra. Hun har jo vært en tilfreds unge hele tiden, men som fysioterapeuten sa, så har hun funnet løsninger underveis og måter å bevege seg, for ikke å få vondt! Jeg leste litt om KISS, og jeg kjenner igjen mange av symptomene på jenta mi, når jeg ser hvordan hun beveger seg, og hvordan hun er. Hvis det er KISS da vel og merke. Gleder meg veldig til hun skal få behandling i morgen. Så hun så raskt som mulig blir bra. Ellers viste målingene i går at hun veier 7690 g og måler 65.5 cm. Så en stor og flott jente med andre ord :)

Ellers så er hun verdens beste lille engel i hele verden! Åh, jeg blir så glad inni meg når jeg ser på det vakre lille menneske :rødme:

Grøt spisingen går også veldig bra, hun gaper og smatter når hun får grøt. hihi! Vi gir henne maisgrøt blandet med MME. Ga henne også vann på flaske i går, og det gikk ned på høykant. Syntes det er greit å vende henne til vann nå, slik at hun blir glad i det senere :)

Nå har hun også begynt å sove hele natten uten mat. De siste dagene har hun spist ved halv åtte-åtte tiden, lagt seg ved halv ni tiden og sovet helt til syv neste morgen. Deretter får hun litt grøt, før hun sover videre til ni, halv ti! Himmel, så deilig det er :)

Endret av strandlaken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers viste målingene i går at hun veier 7690 og måler 55 cm.

Hehe, regner med det var noe rart med de tallene ;) Tjukk liten plugg i såfall :ler:

Og godt de fant ut av låsningene nå da, så går det nok over etter noen behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, regner med det var noe rart med de tallene ;) Tjukk liten plugg i såfall :ler:

Og godt de fant ut av låsningene nå da, så går det nok over etter noen behandlinger.

haha! Litt feil der ja :fnise: Sånn, da ble det mer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt time på helsestasjon. Grunnen til det var fordi vi skulle snakke litt om fast føde,-hvor mye jeg skal jeg til vesla, og hva. Ut i fra målingene, vekt, lengde og hodeomkrets er hun heelt perfekt. Men det visste jeg jo allerede :fnise: neida, men trodde nesten hun var litt over gjennomsnittet, så lenge det er så mange som sier hun er så god og rund :gjeiper: hehe.. Ho lå faktisk nesten akkuratt på midterste streken, og det er jo bra!

Men over til fast føde. Vi gir jo henne full porsjon grøt på kvelden nå, og MME resten av dagen (utenom ett puppemåltid på morgenen). Så lenge hun får en del MME, så foreslo helsesøster og starte med ett grøtmåltid til. Så da kommer vi til å gi henne grøt til frokost/lunsj og kvelden. Hun sa også det var greit å gi henne litt fruktmos før melk på dagen. Vi ga henne det i går, og det gikk ned på høykant! Frukt er godt :) Det er tydlig at hun blir god og mett av grøten. I dag sov hun helt til 08:00 :jepp: Godt sovehjertet på vesla mi :) Også så kosete hun er om dagen.. Elsker å kose med det lille herlige menneske! Masse susser får jeg også.. :rødme:

Men nå tenkte jeg å sende en melding til kvist, for nå trenger vi å hilse på det vakre tantebarnet vårt snart! Kanskje dere er klar for et lite besøk i morra vennen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ah, tenk at babyn min er 5 mnd allerede.. Den tida her har gått så sinnsykt fort! Og de forandringene som har skjedd i løpet av disse 5 mnd er helt utrolig. Morro å følge med på utviklingen og hvordan hun oppdager og lærer seg ulike ting.

For et par uker siden begynte hun å snu seg fra rygg til mage. Så hvis vi legger henne på gulvet nå, så tar det ikke lange stunden før hun er over på magen. Hun snurrer rundt og rundt og "drar" seg bakover. Hun prøver så godt hun kan og komme seg fremover også. Men det er ikke så lett enda :fnise:

Ellers så har hun oppdaget føttene sine, så de er veldig morro å klå og leke med når man ligger på stellematten :)

Ellers så har vi jo gitt henne grøt en god stund. Nå den siste tiden har hun vært helt propell på kvelden, og det er tydelig at det er ett eller annet som plager henne. Hun sover en time når vi har lagt henne, også våkner hun og er helt propell. Og jenta er helt klart trøtt.. Derfor lurer jeg på om det kan være grøten. Det kan være litt tungt for magen hennes å jobbe med på kveldstid når hun har lagt seg, for vi hører det piper og surkler inne i magen hennes. Derfor tenkte vi å bare prøve bare melk i kveld. Er hun like propell da, så er det sikkert ikke grøten. Blir spennende å se i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...