Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Knøttet_*

Hei! :)

Det er jeg som er Knøttet, fra "kviser"-tråden ;)

Jeg tenkte det var på sin plass og starte en ny tråd, siden dette på en måte er et nytt kapittel med store omveltninger i livet mitt ;) og for å snevre inn og begrense emnet litt - siden jeg nå blir ferdig med tetracyclinene..og den andre tråden begynner å bli lang :)

Grunnen til at jeg starter tråden akkurat i dag, er at jeg har fått mensen :gjeiper:

Og må begynne på p-pillen idag :sjenert: det er liksom starten på hele karusellen, siden jeg er nesten mer spent på hvordan det blir, enn roaccutenen :fnise:

Roaccutan-kuren starter ikke før 29.september, siden jeg er pålagt og gå så lenge på p-pillen før jeg får begynne å knaske pillene.....

Setter stor pris på alle som har kommet med råd i andre tråden, og håper dere ser dere råd for å stikke innom her også ;) en stoooor takk til Saeria, som har vært veldig hjelpsom :) :) (håper du henger med her også! ;) )

Så vil det vel komme endel frustrasjoner og gledesutbrudd fremmover her, tenker jeg..... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke pålagt å bruke hormonprevensjon, du er pålagt å bruke sikker prevensjon ;) (eller være avholdende fra vaginalt samleie)

Kondom kombiert med FAM eller spiral pleier bli godkjent på lik linje.

For å kombinere oppstarte på to ganske så sterke medisiner er litt småskummelt, rett og slett pga at du vil ha store problemer med å skille ut hva som er bivirkninger fra hvilket preparat.

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*
Du er ikke pålagt å bruke hormonprevensjon, du er pålagt å bruke sikker prevensjon ;) (eller være avholdende fra vaginalt samleie)

Kondom kombiert med FAM eller spiral pleier bli godkjent på lik linje.

For å kombinere oppstarte på to ganske så sterke medisiner er litt småskummelt, rett og slett pga at du vil ha store problemer med å skille ut hva som er bivirkninger fra hvilket preparat.

Uansett, lykke til :)

Jeg bruker annen prevansjon til vanlig - lady comp.

Men det som var saken var at jeg, brutalt fortalt, måtte skrive under på et ark der det sto at jeg samtykkte til abort dersom jeg ble gravid under kuren. Lady comp og kondom var ikke tilstrekkelig nok for legen, utenom at jeg hadde skrevet under på dette skrivet. Det måtte være hormonelt, slik at det skulle være "kjemisk" umulig å bli gravid, for å si det på den måten.

Så etter å ha lest papirene om samtykke til abort, var valget enkelt... rett og slett. Jeg lider meg heller gjennom p-piller istedet for å skrive under på å evt måtte drepe mitt ufødte barn. Mulig ikke absolutt alle hudleger er like strenge på sikkerheten rundt prevansjon, men jeg maktet ikke å gå igjennom prossessen med å finne meg en ny lege når jeg hadde kommet så lagt...dessuten er han veldig flink, seriøs og forståelsesfull - trossalt.

Jeg skjønner jo på et vis legen også - skulle jeg bli gravid, insistere på å beholde det og barnet bli skadet.....ja da faller det jo på en måte på legens ansvar. Ikke direkte ansvar, men...jeg kan jo finne på å saksøke legen og si jeg ikke visste konsekvensene osv.

Uansett, valget er tatt - nå må jeg bare prøve og se. Er forbredt på et lite helvette framover med tanke på alt, så jeg er så forberedt som jeg kan bli ;) Så får jeg bare håpe på at det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

....og der stoppet mensen :sjenert: kjente den begynte på torsdag, men kom ikke skikkelig igang før fredag - så jeg ventet til fredag med å ta første pille. Og etter 2 piller har nå mensen stoppa :lete: så det er tydelig at det skjer noe ;) blør til vanlig 5 dager, men nå var det bom stopp etter 2 :gjeiper: jaja, er sikkert like greit at det er den veien :) orker ikke tanken på å blø konstant *bank i bordet*

22 dager igjen til roa-start og veien mot et kvisefritt liv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Knøttet_*

Takk, solblomst :)

...og jeg venter og venter på å komme igang med kuren.. :sjenert:

Roa-kuren er før øyeblikket min minste bekymring. Jeg tenker fortsatt på evt etter-bibirkningene av p-piller, huff jeg bekymrer meg sikkert unødig men :(

Jeg er bekymret for

1) å skulle utvikle PCO/PCO(S) av p-piller (vet ikke om det går ann men)

2) ikke få tilbake syklusen min etter endt bruk, enten i form av å miste eggløsningen eller blødning

3) få noe ulumskheter som svulster og syster

Jeg høres sikkert ut som en hypokonder :gjeiper: Men p-piller har ærlig talt vært min store skrekk, og noe jeg har lovet meg selv å ALDRI gå på. Men nå er jeg så lut lei av å ha dårlig hud, at jeg ga etter. Men jeg gremmes hver kveld jeg ssvelger p-pillen og tenker i mittt stille sinn at jeg gjør noe dumt for hver pille jeg trør i meg.. Men jeg er fast bestemt på å fullføre dette! Det vil vise seg om det var verdt det eller ikke etterpå...

19 dager igjen til å få begynne på kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Takk for alle lykke-til'er :)

Nå veit jeg ikke om det kommer av p-pillene eller hva som er grunnen, men jeg har fått en aldrig så liten "eksplosjon" av kviser :( vonde er de og. Det lover jo godt for de neste 2 ukene jeg må være tetralysal-fri før kuren....... :trist: i morgen er siste dag med tetralysal'ene nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

....13 dager igjen.

Og nå har p-pille bevirkningene begynt å meldt seg :kjefte: begynte å blø igjen idag. Helt uten mål og mening. Argh! Skal vel slite med "surprise-mensen" det neste halvåret da, sikkert. Blør ikke så mye, men nok til at jeg må bruke innlegg.

Hvordan skal man ha system på dette da?? Gå konstant med bind/truseinnlegg i TILFELLE det skulle begynne å blø? Må jo det da..rett og slett. Jaja, jeg får bare håpe på at det går tilbake til sitt gamle mønster etter p-pilleslutt. Så skal jeg prøve å fokusere på det (forhåpentligvis) gode sluttresultatet etter alt dette er ferdig, istedetfor denne frustrasjonen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Ja...det er irrriterende å ha et sånnt tileggsproblem :snurt: Blør jo enda, 2.mensen siden jeg starta for 2 uker siden(!). Men men.. får vel bare bite tennene sammen! Så lenge jeg ikke får smerter eller noe verre enn blødningsforstyrrelser som bibirkninger. Men det blir ikke mye :sengekos: på Knøttet og Knøtte-mannen for tiden nei, stakars :gjeiper:

....10 dager til første roaccutan-tablett skal knaskes, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest youlookslashy

Kjempebra! I alle fall kjøp prolip før du i det hele tatt begyner, det er stor kjangse for at du får tørre lepper ol! Smurte på med noe lypsyl og noe greier fra nivea de første dagene, men nå har jeg blitt prolip frelst. Etter 10 minutter som prolip bruker. Smurte meg vanligvis 20-50 ganger i timen.. har ikke smurt meg mer enn en. Bestemte meg for og gjøre akkurat det samme, med en liten vri - fortelle om livet med roaccutane i kroppen som tenåring. Er ikke mange 14 åringer som blir satt på noe så sterkt.. I tilleg til da du er så bevisst på hvordan du ser ut osv. følge meg, så følger jeg deg? www.sisteutvei.blogspot.com :)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*
Kjempebra! I alle fall kjøp prolip før du i det hele tatt begyner, det er stor kjangse for at du får tørre lepper ol! Smurte på med noe lypsyl og noe greier fra nivea de første dagene, men nå har jeg blitt prolip frelst. Etter 10 minutter som prolip bruker. Smurte meg vanligvis 20-50 ganger i timen.. har ikke smurt meg mer enn en. Bestemte meg for og gjøre akkurat det samme, med en liten vri - fortelle om livet med roaccutane i kroppen som tenåring. Er ikke mange 14 åringer som blir satt på noe så sterkt.. I tilleg til da du er så bevisst på hvordan du ser ut osv. følge meg, så følger jeg deg? www.sisteutvei.blogspot.com :)

Lykke til! :D

Jeg skal følge deg :) riktig lykke til videre!

Prolip er allerede kjøpt inn.....siden jeg har lest endel tråder her inne, der den anbefales ;) hudkrem har jeg ikke kjøpt enda, men får gå på apoteket den dagen jeg skal ta ut første tablettene og finne meg noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy
Jeg skal følge deg :) riktig lykke til videre!

Prolip er allerede kjøpt inn.....siden jeg har lest endel tråder her inne, der den anbefales ;) hudkrem har jeg ikke kjøpt enda, men får gå på apoteket den dagen jeg skal ta ut første tablettene og finne meg noe ;)

Haha, det er bra! Mamma hadde kjøpt en del lypsyler og slikt, men det tørket ut mer enn det hjalp, og jeg smurte på med div. fuktighetskremer, men gikk for Avène Hydrance optimale for tørr eller ekstra tørr hud. Har merket den har hjulpet mer enn de andre. Føler vi er en gjeng, alle vi Roaccutan brukere, liksom, deler tips og sånt, og forteller om hverdagen og hvodan det går med bivirkninger ol! Idag har jeg hatt fæle muskel og ledd smerter, ikke noe morro, merker det til og med i hendene siden vi skriver så mye på skolen.. Yeye. Gleder du deg? :) Dette er min tiende dag, så er ikke så mye lenger enn deg, bare med tyve dager eller så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Knøttet_*
Haha, det er bra! Mamma hadde kjøpt en del lypsyler og slikt, men det tørket ut mer enn det hjalp, og jeg smurte på med div. fuktighetskremer, men gikk for Avène Hydrance optimale for tørr eller ekstra tørr hud. Har merket den har hjulpet mer enn de andre. Føler vi er en gjeng, alle vi Roaccutan brukere, liksom, deler tips og sånt, og forteller om hverdagen og hvodan det går med bivirkninger ol! Idag har jeg hatt fæle muskel og ledd smerter, ikke noe morro, merker det til og med i hendene siden vi skriver så mye på skolen.. Yeye. Gleder du deg? :) Dette er min tiende dag, så er ikke så mye lenger enn deg, bare med tyve dager eller så?

Hmm....gleder meg til kuren, gjør jeg definitivt ikke - men jeg GLEDER meg til å (forhåpentligvis!) se bedring og bli kvitt kvisene :)

Jeg er 25 år (ikke så altfor langt unna 26 år, faktisk), så derfor er jeg temmelig klar for å bli kvitt denne plagsomme dritten.. Jeg klarer liksom ikke engang å glede meg til en evt graviditet, når jeg vet at kvisene sikkert blir enda værre da.. Så derfor får vil jeg få dette unnagjort før vi begynner å produsere barn, for å si det sånn :gjeiper:

Du er skikkelig heldig som får muligheten til å bli kvitt dette nå når du er så ung! :) tenk på det - du har nesten hele ungdomstiden igjen forran deg! :)

Det er jo som du sier, at man er ekstra følsom i tenårene ang utseende, det er sikekrt og visst. For 10 år siden var jeg sikkert 10 ganger mer følsom rundt det å ha kviseproblemer (tenk om jeg hadde søkt hjelp da?! Det hadde spart meg for maaaange års fortvilelse), men jeg synes jo ikke det er "ok" nå heller. Jeg synes du er tøff som går og får hjelp nå jeg, hadde ikke turt det på den tiden. Jeg fornektet nesten problemet og ble hysterisk forbanna hvis noen kommenterte noe ang huden min. Selv nå syntes jeg det var ekkelt og gå til utredning hos lege, men det blir en vanesak merker jeg :)

Jeg hat tatt blodprøver og gjort "alt klart" hos hudlege. Så skal jeg tilbake 29.sept og levere graviditetsprøve, og hvis den er negativ får jeg resepten og kan begynne :) så hvis du er ca 10 dager inn i kuren, ligger jeg vel ca 20 dager bak deg i løypa ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Haha, glede seg var kanskje feil ord, men husker jeg GLEDET meg. Fordi jeg fikk ikke Roaccutan før faktisk et år etter jeg skulle ha det, med en annen behandling innimellom. Men etter pappa ble bestemt på at jeg skulle ha det gikk det ikke mer enn ei uke før jeg tok første pille. Men gleder meg til og se virkningene jeg og! er i den "blir verre før det blir bedre" fasen som jeg ikke helt liker, er bare glad det er helg så jeg kanskkje får lagt litt ro på det før det.. :) Og yess, er bra og få det bort før man får barn. Får bare håpe ikke ditt barn kommer til og slite med det samme, men da vet du i alle fall hva du skal gjøre, haha!

Og ja - kunne ikke spurt om noe bedre enn og få kvitt det nå, etter fire år (som jeg syntes er fire år for mye) som kvisetryne. Merker enda det er hardt og se på venner ol. med baby hud, som sier huden min ikke er noe stygg i det hele tatt - når den åpenbart ikke er pen.. Jaja. Håper i alle fall at dette fungerer så jeg kan leve en fin ungdomstid med få bekymringer om hud og sånt! Det er jeg lei av, haha.

Men kan være enig i det med at det er litt ekkelt og gå til utredning hos lege, syntes ikke det er serlig stas jeg heller. "Ta av deg genseren" liksom, jo, takk. Men sånt må jo til!

Er ei i klassen min som, vel, ikke har verre kviseproblem, men SER verre ut enn meg, som her om dagen sa til meg "æhh, du har så masse kvisa", trønder. Tror jeg hadde ganske lyst til og slå til hun da, det er jo ikke noe hyggelig og høre sånt. Men merker jeg har vokst som menneske med og ha kviser og, dømmer ikke andre like lett og sånt, så noe godt har det jo kommet av det!

29. september, ja, det er jo ikke lenge til nå! Jeg slipper alt det med graviditetstest og sånt siden hudlegen er en god venn av pappa og vi bare ble enige om at jeg ikke skulle bli gravid. hadde virkelig ikke følt meg komfortabel med og ta graviditetstester en gang i mnd som 14..

sånn tillegsinfo, merker masse til leddsmerter og sånt nå, tror jeg skal daue, knasker smertestillende og ligger bare i senga, flott! tror jeg har senebetennelse i hånda av skrivinga på skolen, hoho! Bare fram til 9 januar, så er jeg er ferdig, JA! Syntes egentlig det går ganske greit jeg, og leppene og huden min begyner og stabilisere seg i forhold til fuktighet og sånt, siden jeg har god fuktighetskrem og prolip, så dette skal gå! :D lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Jeg har heldigvis sluppet helt unna kviser på rygg og bryst, jeg har kun kviser i kinn (smilehull-området), hake, langs kjeveben og forran ørene (bakerst på kinnet liksom). Men synes ikke det er noe morro at noen studerer kvisene i ansiket heller akkurat..føler meg så utilpass bare.

Så forresten en annen tråd her om at uønsket hårvekst var en bivirkning.. det har ikke jeg visst før nå :( jeg har ganske bra hårvekst fra før synes jeg, ikke unormalt med hårvekst, men jeg takler bare ikke noe meeeeer enn det jeg har. Takler ikke å få uønsket hårvekst som et varig resultat av kuren :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...