Gå til innhold

Mannlig gynekolog


Gjest Gutt_22

Anbefalte innlegg

Samboeren min har ikke kvinnelig gynekolog, og det synes jeg er helt okay. Hun er av typen som gruer seg før slike undersøkelser, husker det spesielt godt fra da hun var gravid og måtte ha flere slike undersøkelser over kort periode, og da er det faktisk mer viktig for meg at hun er trygg på den personen som skal gjennomføre undersøkelsen, enn hvilket kjønn denne legen da har

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker helt klart mannelig gynekolog.

Som ung slet jeg veldig med at jeg hadde vondt og samleie var det ikke mulig å gjennomføre. Etter utallige kvinnelige gynekologer som bare stappet ting inn (bokstavelig talt), ble jeg anbefalt en mannelig gynekolog.

Han var snill, forsiktig og veldig tålmodig med meg, og jeg fikk svaret at nei jeg innbilte meg det ikke, jeg har en veldig ømfintelig skjede.

Dette så han med en gang og etter at han var ferdig sa han "jeg tok en celleprøve også jeg".

Hadde ikke engang merket det! Helt fantastisk, kunne aldri tenke meg og gå til noen andre igjen. Aner ikke hva jeg skal gjøre når han blir pensjonert :ler:

Første gang jeg kom dit spurte han meg også om jeg ville ha en av legesekretærene til stede, men for meg var det mer flaut at det skulle være to der som tittet oppi underlivet mitt enn at en mann skulle det :fnise:

Gubben har aldri reagert på det, og heller ikke når jeg kom hjem og konstanterte at min mannelige fysioterapaut hadde knadd puppene mine. (Nå var det ikke akkurat det han gjorde, men jeg slet veldig med betennelser rundt ribbena og han viste meg hvordan jeg kunne løsne det).

Jeg ville egentlig syntes det var veldig merkelig om han reagerte.

Det er tross alt en fagperson som gjør jobben sin og han burde heller bekymre seg for om personen gjorde jobben sin eller om det var pupper eller tisselass til stedet. :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man hos mannlig gynekolog, er der også en kvinnelig sykepleier tilstede under selve undersøkelsen.

Det har det iallefall vert med meg, jeg vet ikke om dette er vanlig praksis eller bare på dette sykehuset...? (jeg går til gynekolog på sykehuset)

Han ringer på henne når vi er ferdige å prate, og hun går når jeg har fått på meg klærne igjen.

Da jeg ble sjekka første gangen var det en mann som gjorde det, han var fastlegen min så jeg visste hvem han var og da var det jo også litt mer betryggende. Her var også ei dame med, hun som sitter ved tlf og tar blodprøver osv.

Men kjæresten min var også med! :fnise: Da er det enda litt tryggere ;)

Endret av Ida-Kristine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd-dildo? Hva er det? Bruker de det?

Ja... ultralyd-dildo er nok ikke hva det egentlig kalles, men de bruker ultralyd saker som er fomert slik at de kan se inni sjeden.

De kan ikke stikke noe inn som ikke har riktig passform...prøv å stappe et firkanta kamera opp, så forstår du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologiske undersøkelser er noe av det minst erotiske som finnes, og da er også kjønnet på den som utfører den irrelevant.

Jeg foretrekker også mannlig gynekolog, fordi de etter min erfaring er mye mer forsiktige. Og at man skal ha en kvinne tilstede har jeg aldri opplevd. Jo færre i rommet jo bedre.

Det har også vært turnusleger og sett på meg. Både under slike undersøkelser og under andre undersøkelser. Så der kan det bli folksomt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Knut Tore

Jeg er en mann midt i førtiårene, og av en eller annen uforklarlig grunn har jeg i mange år slitt etter at min daværende kjæreste fortalte om underlivsundersøkelsen hun var til hos en mannlig lege.

Min kjæreste fortalte litt om hvordan undersøkelsen foregikk, og det skulle hun overhodet ikke gjort. Dessverre var det noe som brast inne i meg, og aldri har kommet på plass siden, og til tider har jeg slitt ganske mye.

For dere jenter høres selvsagt dette tullete ut, såpass har jeg med årene forstått. Og det som dessverre har vært med og opprettholde "traumet" for meg, er at "ingen" forstår at jeg kan føle noe problem med dette.

En grunn er selvsagt at det er en avgrunn i hvordan vi ser på dette.

Jeg ser at jenter normalt sett er klart mer sjenerte enn menn overfor det annet kjønn, men når det er snakk om å gå til lege så forsvinner denne sjenansen på en (for meg) helt mystisk måte. Det ser tilmed ut til at det kanskje er en liten overvekt av kvinner som foretrekker mannlig lege for slike undersøkelser.

Jeg vet selvsagt at det er en stor forskjell på en medisinsk undersøkelse kontra sjenanse ellers. Men like fullt så er det den samme kroppen man viser, og uansett om den mannlige legen er aldri så mye lege, så er det fortsatt en mann.

Og i min tankeverden trodde jeg at den ekstreme eksponeringen av underlivet som en GU tross alt er, for lengst ville oppveie det at det er en medisinsk undersøkelse.

Personlig kan jeg godt gå naken på en nudiststrand, vel og merke der de aller fleste er nakne, og da både kvinner og menn. Men å kle av meg foran en kvinnelig lege er for meg utenkelig. Da utsetter jeg heller timen til jeg kan få en mannlig lege. Og jeg tror ikke at den kvinnelige legen blir tent av å se meg naken. Men min følelse av å være så eksponert, så sårbar overfor en påkledd kvinne er for meg utenkelig.

Jeg har lagt merke til at jenter selv tror at mannlige leger umulig kan føle noen seksuell lyst ved å utføre slike undersøkelser. Man skulle tro at dere overhodet ikke fulgte med i media. For ikke så lenge siden ble en mannlig gynekolog siktet for å ha snikfotografert underlivet til pasientene. Omtrent i samme tidsrom ble en annen mannlig lege fratatt legelisensen for å ha misbrukt pasienter i forbindelse med GU undersøkelser. Og en stund før dette skjedde noe lignende med en annen mannlig lege.

Og de som blir tatt er selvsagt en bitteliten del av isfjellet, som det er med alle saker. Og de som er så dumme å bli tatt er virkelig klønete, man får jo sett alt i en slik undersøkelse uansett.

Jeg tror ikke at en slik undersøkelse nødvendigvis er så opphissende for legene. Men det er å fornekte virkeligheten om dere tror at vanlige leger ikke kan bli opphisset av å se unge veldreide jenter i en GU. Mannlige leger er tilfeldigvis menn de også.

Jeg har tilmed hørt en mannlig lege (som rett nok var overstadig beruset) uttale at han ikke hadde noe imot GU undersøkelser av unge pene jenter, og at han ikke trodde andre leger hadde det heller - og akkurat den hjalp jo ikke mitt lille "traume" noe særlig. (Jeg innrømmer at jeg lokket han frampå for å se om det virkelig var tilfelle, og jeg fikk det svaret jeg ikke ville ha)..

Men jeg må si at jeg ble forbauset over at det var en gynekolog som ble siktet for å ha snikfotografert kvinners underliv, de ser tross alt kvinnelige underliv hele dagene. Det gjør vitterlig ikke vanlige leger. De ser mye de også, men det er ikke så ofte de har vakre jenter til GU at de ikke kan bli opphisset av det. Og de å ha andre kvinner (f.eks gamle eller mindre pene) til GU gjør ikke, som mange tror, at de ikke kan bli opphisset når de har vakre kvinner til undersøkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å synes synd på deg Knut Tore.

Du sliter tydeligvis. Og jeg lurer på hvordan det blir med deg den dagen du evt. havner på sykehus eller må til en eller annen undersøkelse. Det er ikke alltid du kan velge å få en mannlig sykepleier til å vaske deg - eller foreta røntgen el.

Og i forhold til problemene dine - er det like ille at det er en mannlig radiolog som foretar mammografiundersøkelsen?

Klart vi får med oss at det finnes mannlige leger som misbruker stillingen sin - som det desverre finnes i alle yrker. Og vi kan desverre ikke gardere oss mot dette.

Det vi må prøve på er å finne en lege vi føler oss komfortabel med - enten det er mann eller kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn Jan Tore, om en mannlig radiolog tente på brystene mine etter å ha sett hvor mange kvadratmeter pupp jeg har, så hadde jeg faktisk tenkt at det var noe galt med ham, og ikke minst så hadde jeg ikke brydd meg.

Du burde bli med dama di på en GU en gang. Så skal du se hvor lite hyggelig det er. Og ikke minst hvor lite seksuelt. Hva med en fødsel, kunne du klart at dama di fikk mannlig jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bli med dama di på en GU en gang. Så skal du se hvor lite hyggelig det er. Og ikke minst hvor lite seksuelt. Hva med en fødsel, kunne du klart at dama di fikk mannlig jordmor?

Eller en mannlig lege på fødselen - ...

Jeg hadde to på den ene fødselen - og jeg tror mannen min ga blanke i kjønnet på legene - så lenge de hjalp meg.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Tore

For å svare de som har skrevet noe:

Dere forholder dere bare til noe av det jeg skriver. Da er det ikke så lett å svare.

Å sammenligne dette med mammografi blir bare tøv, fødsler også. Jeg ville ikke likt å ha mannlig lege/jordmor til stede ved fødsel, men det blir likevel noe helt annet siden kvinnene da knapt er til å kjenne igjen nedentil - og da er det fødsel som er i fokus hos alle parter. Jeg har også vært med på flere fødsler, så dette vet jeg.

Etter at dette skjedde VAR jeg faktisk med til GU undersøkelse, nettopp med det siktemål å se om det hjalp. Det hjalp overhodet ikke, det gjorde det verre. Jeg så da utmerket godt at under en GU kan faktisk legen få med seg alt han vil og likevel gjøre jobben utmerket. Avslutningen på undersøkelsen innebærer sågar å stikke fingrene inn i skjeden, noe som neppe er det verste man gjør om man er blitt tent av synet.

Jeg forstår ikke at dere går til mannlige gynekologer heller. MEN det er likevel viktig å legge merke til at jeg snakker om VANLIGE FASTLEGER når jeg mener at de utmerket godt kan bli opphisset - - selv om det utrolig nok var en gynekolog som ble tatt for å ha fotografert kvinners underliv, men noen får visst aldri nok.

Når det gjelder at mannlige leger/gynekologer er så mye mer varsom, så er det mulig at det er slik i snitt. Men det finnes da en haug kvinnelige leger og gynekologer som er varsomme også, og jeg vet at dere kvinner snakker om dette. Så det burde vitterlig ikke være et argument at man ikke kan finne en kvinne som er varsom nok. Jeg har forresten opplevd de som har sagt det motsatte også, at mannlige gynekologer kan være lite varsomme. En ekskjæreste opplevde iallfall det.

Dere tror virkelig på julenissen om dere tror det ikke skjer at leger blir tent under slike undersøkelser i blant. Og jeg er overbevist om at det skjer laangt oftere enn de fleste tror - som jeg forsåvidt fikk bekreftet også av den legen som var dritings. (Jeg hørte en som sa hun hadde spurt legen selv, og fått til svar at han ikke ble opphisset. Dermed var hun sikker på at han ikke ble opphisset. Jeg holdt på å le meg ihjel av den, fyren måtte jo nødvendigvis vært idiot om han hadde svart noe annet. Jeg bare ser det for meg: "Nja, jo, jeg blir litt opphisset når jeg undersøker deg". Ho Ho..).

Men jeg har hørt før at kvinner sier at tanker er gratis, og da er det vel ikke noe problem? Det jeg ikke fatter er at det da ER et problem overfor andre menn. For man vil jo helst ikke vise seg naken, og mye mindre naken, overfor andre menn - iallfall ikke når de er påkledt og man ikke har noe forhold til dem.

Men dere må gjerne si at det er en medisinsk undersøkelse, for da spiller det visst ingen rolle at mannen kan bli tent. Og da spiller det ingen rolle at man er tusen ganger mer naken/eksponert enn når man er sjenert overfor andre menn. Akk ja, forstå det den som kan. Jeg forstår det iallfall ikke.

Når det gjelder hva jeg ville gjort om jeg ble innlagt og MÅTTE vaskes av en kvinne: Det er en KOMPLETT annen problemstilling. Må man så må man.

Men DET er vitterlig ikke spørsmålet her, det finnes en haug kvinnelige leger i dag. Med mindre det er noe som haster, så er GU noe som man kan velge lege til. Det ville nok blitt fullt om ALLE skulle gå til kvinnelige leger, men jeg oppfatter vel ikke akkurat at det er stor risiko for det, for å si det mildt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Jan Tore... Jeg var hos en kvinnelig gynekolog, dette var første gangen jeg var til undersøkelse, og jeg ante ikke hva jeg gikk til. Hun strøk meg over kjønnet og luktet lenge på meg og sa jeg var vakker. Så var jeg hos en annen kvinne, hun var så flau, og slet så fælt og var klønete og harhendt at jeg begynte å blø.

Jeg går aldri til en kvinne igjen. Om jeg får en partner med slike issues som du har, så ville det blitt uhyre vanskelig for meg.

I tillegg så er det faktisk mange kvinner som sliter mer med å være naken foran en annen kvinne, fordi kvinner vurderer. Da vil man kanskje tro at legen vurderer, har jeg for lange lepper, har jeg for mye/lite hår osv. Går man til en mann, hetero mann, så vet man at menn syns fitte er fint, og da slapper man mere av, og det blir mindre vondt. Rett og slett.

Skulle mot formodning min gynekolog tent på meg, så hadde det faktisk ikke brydd meg.

Vi har en utrolig god tone, jeg er trygg og vi fleiper og snakker om helt andre ting, og åpner ofte seansen med at jeg sier:"Gleda deg i hele dag, nå!?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Tore
Ok, Jan Tore... Jeg var hos en kvinnelig gynekolog, dette var første gangen jeg var til undersøkelse, og jeg ante ikke hva jeg gikk til. Hun strøk meg over kjønnet og luktet lenge på meg og sa jeg var vakker. Så var jeg hos en annen kvinne, hun var så flau, og slet så fælt og var klønete og harhendt at jeg begynte å blø.

Jeg går aldri til en kvinne igjen. Om jeg får en partner med slike issues som du har, så ville det blitt uhyre vanskelig for meg.

I tillegg så er det faktisk mange kvinner som sliter mer med å være naken foran en annen kvinne, fordi kvinner vurderer. Da vil man kanskje tro at legen vurderer, har jeg for lange lepper, har jeg for mye/lite hår osv. Går man til en mann, hetero mann, så vet man at menn syns fitte er fint, og da slapper man mere av, og det blir mindre vondt. Rett og slett.

Skulle mot formodning min gynekolog tent på meg, så hadde det faktisk ikke brydd meg.

Vi har en utrolig god tone, jeg er trygg og vi fleiper og snakker om helt andre ting, og åpner ofte seansen med at jeg sier:"Gleda deg i hele dag, nå!?"

--------------------------------------------------------------------------------------------

Nå heter jeg fortsatt Knut Tore, men det er uvesentlig.

Jeg tror den vridde "problemstillingen" din er meget sjelden - at en kvinnelig gynekolog kommenterer at du er fin og lukter godt der nede.

Ut fra min logikk, og den pleier å være pokker så god, så ville det uansett vært naturlig å være mer ille berørt om en mannlig gynekolog sa slikt. Og her kommer forklaringen:

For å si det slik, om en mannlig lege var homo og skulle se meg naken så ville det bekymret meg mindre enn om en kvinnelig lege så meg naken. Det er like sannsynlig/lite sannsynlig at begge potensielt kunne tenne på meg. Men JEG ville selvsagt vært mer sjenert i møte med det kjønn jeg selv tenner på. Det er da også derfor vi normalt ER sjenerte overfor det annet kjønn.

Og det er en utrolig rar, for å si det mildt, kommentar at "menn synes fitte er fint" uansett. Det er jo nettopp det de synes!!

Om jeg var kvinne og hadde en litt "uvanlig" fitte, så ville jeg IALLFALL vært sjenert overfor en mann. Det sier seg da selv, som sagt er man normalt sjenert overfor det motsatte kjønn, og særlig når ikke alt er helt på "stell".

Det blir jo som om jeg f.eks hadde en liten tiss. Da ville jeg iallfall IKKE gått til en kvinnelig lege. Joda, jeg kan være med på at en mannlig lege kanskje ville vurdert tissen min, osv.. Men jeg ville da uansett følt det hundre ganger verre å vise den til en kvinne, det ville vært flaut det!

Slikt er da like enkelt å tenke som å legge sammen to pluss to. Og like ille ville det være om tissen var veldig flott. Overfor en kvinne vile det selvsagt vært dødsflaut.

Jeg kan også love at den sjenansen ville vært enda mye mer til stede overfor kvinner enn overfor menn om jeg måtte virkelig eksponere min nakenhet.

Å gå i dusjen foran andre kvinner er ok for de fleste av dere, men det er ikke ok å gå i dusjen foran menn. Den logikken er jeg med på, det finner jeg helt normalt. Men når dere eksponere dere mye, mye mer, da er det bedre å gjøre det foran en påkledt mann enn en påkledt kvinne. Der glipper iallfall logikken for meg, om den finnes. På et eller annet mystisk vis så snur det for mange kvinner, og de blir mer sjenert sjenert for kvinner!

Jeg vil anta det betyr noe for mange om en vanlig mann blir tent av å se dere bade nakne. Men om en mannlig gynekolog/lege blir tent (som vitterlig ser uendlig mye mer) så betyr det visst ikke så mye!!

Jeg er meget opptatt av å få puslespill til å gå opp, eller iallfall at de skal ha en logikk som jeg kan forstå - særlig på et følsomt område som dette. Og dette rare puslespillet med kvinner og GU ser ikke ut til å gå opp logisk, og det plager livet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er meget opptatt av å få puslespill til å gå opp, eller iallfall at de skal ha en logikk som jeg kan forstå - særlig på et følsomt område som dette. Og dette rare puslespillet med kvinner og GU ser ikke ut til å gå opp logisk, og det plager livet av meg.

Det er akkurat dette jeg ikke forstår. Hvis det ikke plager en kvinne å gå til en mannlig lege, hvorfor i alle dager skal det plage deg? Det er da ikke ditt underliv! Om det er logikk du ikke forstår så er jo det synd for deg, men det er da egentlig revnende likegyldig. Hvorfor kan ikke du bare gå til de leger som passer deg, og akseptere at alle andre gjør det samme?

Nå er ikke jeg, som sagt før i tråden, av de som foretrekker mannlige leger, jeg vil helst ha kvinnelig, men jeg synes det er helt greit med mannlig hvis jeg ikke får et valg. De gangene det har vært en mannlig lege har da vært: 1. en gang jeg hadde en operasjon i underlivet, da var det flere kvinnelige sykepleiere til stede, og jeg tviler sterkt på at han akkurat syntes det var spesielt opphissende der det sto en haug med folk og han skulle bruke en skalpell på underlivet til en kvinne under narkose, og 2. noen ganger under graviditeten da jeg har hatt innvendig ultralyd, da jeg forøvrig har hatt med meg min mann, og a) har syntes at dette var en svært hyggelig lege, og b) visst at dette er en svært annerkjent lege innen fosterdiagnostikk. Å tenke i disse situasjonene at "Å nei, en mann får se meg naken! Kanskje han synes underlivet mitt er opphissende! Eller enda verre, frastøtende!" ville etter min mening vært utrolig merkelig, det er da helt irrelevant, legen er jo der for å gjøre en jobb!

De fleste har da også en viss menneskekunnskap, og greier å bedømme om det er en lege er trolig til å stå der å tenke på helt andre ting enn jobben han gjør, og om han bare er en slesk fyr som tar bilder (uten at jeg skjønner hvordan han fikk til det uten at det ble lagt merke til) og utnytter situasjonen, eller om han virker profesjonell og saklig, og får pasienten til å føle seg trygg.

Jeg er enig med LilleBille, jeg synes virkelig synd på deg om du må henge deg opp i dette i den grad at du har problemer med det. La nå folk få være irrasjonelle om du synes de er det, det er ikke ditt underliv og ikke ditt problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Tore

Jeg er enig med LilleBille, jeg synes virkelig synd på deg om du må henge deg opp i dette i den grad at du har problemer med det. La nå folk få være irrasjonelle om du synes de er det, det er ikke ditt underliv og ikke ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men JEG ville selvsagt vært mer sjenert i møte med det kjønn jeg selv tenner på. Det er da også derfor vi normalt ER sjenerte overfor det annet kjønn.

Og det er en utrolig rar, for å si det mildt, kommentar at "menn synes fitte er fint" uansett. Det er jo nettopp det de synes!!

Om jeg var kvinne og hadde en litt "uvanlig" fitte, så ville jeg IALLFALL vært sjenert overfor en mann. Det sier seg da selv, som sagt er man normalt sjenert overfor det motsatte kjønn, og særlig når ikke alt er helt på "stell".

Jeg kan bare snakke for meg selv, men hovedgrunnen til at jeg evt er sjenert er fordi jeg har lært det. Barn er jo ikke flaue for å være nakne de heller, så hva som er normalt kan jo diskuteres. Hvis jeg blir sjenert er det fordi jeg er i en situasjon hvor andre kan føle ubehag ved at jeg er naken. Er det en situasjon hvor det er naturlig eller nødvendig å være naken foran andre er jeg ikke sjenert.

Feks var jeg en gang ett sted hvor det var fellesdusj, og da gjorde det ingen forskjell for meg om det var menn eller kvinner rundt meg, siden det er ganske selvsagt å være naken i dusjen. Og hos gynekologen er det like selvsagt å kle av seg for at han skal få gjort jobben sin.

Og i forhold til uvanlig utstyr bryr det midt i ryggen hva andre enn de jeg skal ha sex med synes om det. Så dermed er legen/gynekologens mening irrelevant, så lenge alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Knut Tore
Jeg kan bare snakke for meg selv, men hovedgrunnen til at jeg evt er sjenert er fordi jeg har lært det. Barn er jo ikke flaue for å være nakne de heller, så hva som er normalt kan jo diskuteres. Hvis jeg blir sjenert er det fordi jeg er i en situasjon hvor andre kan føle ubehag ved at jeg er naken. Er det en situasjon hvor det er naturlig eller nødvendig å være naken foran andre er jeg ikke sjenert.

Feks var jeg en gang ett sted hvor det var fellesdusj, og da gjorde det ingen forskjell for meg om det var menn eller kvinner rundt meg, siden det er ganske selvsagt å være naken i dusjen. Og hos gynekologen er det like selvsagt å kle av seg for at han skal få gjort jobben sin.

Og i forhold til uvanlig utstyr bryr det midt i ryggen hva andre enn de jeg skal ha sex med synes om det. Så dermed er legen/gynekologens mening irrelevant, så lenge alt fungerer som det skal.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg likte det svaret der. Jeg, personlig, forstår fortsatt ikke dette - ut fra hva jeg tidligere har forklart. Men like fullt forteller dette svaret på en god måte hvordan kvinner kan tenke på dette. Takk for det :)

Mitt problem er vel at jeg alltid tenker inn hvordan den parten som ser meg kan tenke. Dere klarer tydeligvis å blokkere det ut.

Uforståelig for meg, (og til glede for legene som blir tent av slikt), men bra for dere iallfall.

Jeg tror nok mitt problem også har vært en slags sjalusi overfor legene, som jeg ofte setter liten pris på (Jeg har mye helseplager selv, og synes legene altfor ofte er noen udugelige nerder som ikke klarer å behandle folk. Dessuten treffer jeg ofte leger gejnnom jobben min). Og da har denne syke tanke dukket opp, om at disse tullingene får se det "aller helligste" uten at kvinnene er sjenert for det engang.

Og jeg vet at eg også har hatt et "madonnabilde" av kvinner som ikke er sunt. Ærbarhet, og alt dette tøyset. Og da passer det iallfall ikke inn at man går til en mannlig nerdlege og viser absolutt alt.

Og jeg tenker selvsagt ut fra meg selv, at jeg ville følt det utrolig nedverdigende, og nettopp det er kanskje det aller viktigste punktet. Jeg klarer nemlig ikke å la være å sette meg i andres situasjon. Synes alltid det er ille når andre har det vondt, og i mitt hode må dette være grusomt... Akk ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------------

GU er ufattelig eksponerende, noe jeg selv har sett.

Selvsagt er det det, man ligger der og spriker i flombelysning. Det er svært lite tennende for å si det pent, for både pasient og lege. Det vil alltid finnes unntak. Dog er jeg trygg hos min gynekolog, han er proff til fingerspissene, selv syns jeg det er "verre" å få brystene undersøkt, fordi de er svært følsomme hos meg, men jeg vil allikevel heller ha en mannlig lege, nettopp fordi jeg mener de har mer respekt for kvinnekroppen, fordi det i utgangspunktet er noe de liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ikke minst, jeg eksponerer ikke kroppen min for øvrig, men skal man, som kvinne kunne ha en sunn kropp, og sjekke den ofte, så er det faktisk viktig at man klarer å finne en lege som man har god proff kjemi med, slik at man ikke dør litt hver gang man skal strippe.

Den kjemien og proffesjonaliteten har jeg uten unntak funnet hos mannlige gynekologer, både han med innover utstråling, og min nåværende. De er proffe til fingerspissende, og i det så lar de deg føle at de respekterer det du kaller "det aller helligste".

Når det gjelder finger inn i skjeden, så er det for å kjenne på eggstokker og livmorhals, jeg skal love deg at man som kvinne kjenner stor forskjell på det og beføling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten

Vet du Knut Tore, GU er det verste jeg vet og jeg gruer meg hver gang jeg skal ha GU. GU er noe jeg må gjøre, ikke noe jeg har lyst til å gjøre. Og det spiller ingen rolle om det er en kvinnelig eller mannlig lege som foretar denne undersøkelsen, for meg er den personen som utfører GU kjønnsløs, legen er ikke en mann for meg, eller noen person jeg blir kåt på.

GU forbindes ikke med sex, beina oppi noen greier, fullstendig eksponert og spatel meg her og spatel meg der, og ultralydkameraer osv. Tro meg, sex er det siste du tenker på i en sånn setting.

Hvem mannen min går til for å få sjekket utstyret mitt er også revnende likegyldig, legen tar på penisen, sjekker ballene av en grunn og den grunnen er å finne ut om alt er i orden eller om det er noe galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...