Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Det første du gjør er å rense såret ditt med lunka vann med litt salt i,slik at du skylder munnen som du pleier å skylle med vanlig munnskyld, det funker mot såret på tungen. Neglfil er den perfekte løsningen mot skarpe kanter på skinnene, men det jeg pleier å gjøre er å bruke vanlig neglfil, deretter bruker jeg en manekyr neglfil for å gjevne skarpe kanter. Sånn manekyr neglfil får du kjøpt hos HM, koster 20 kr og er vert å kjøpe. Prøv å gjevne de kantene så mest som mulig, du kommer til å føle deg mye bedre.

Drikk masse vann, superviktig og ikke gi opp. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjalp!! Har pussa og polert, nesten ødelagt poleringsfila mi... Men det er verdt det! Får kjøpe inn noen filer, regner med det kommer til å gå med noen... Men så lenge det funker så er jeg fornøyd:) Håper nå at sårene gror til i morgen, jeg trenger å snakke mye for å trene opp uttalen. Hvor lang tid tok det for deg før du fikk helt rein uttale? Eller hadde du problemer med det i det hele tatt? Slik jeg er nå så hører folk med en gang at jeg ikke snakker reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live
Det hjalp!! Har pussa og polert, nesten ødelagt poleringsfila mi... Men det er verdt det! Får kjøpe inn noen filer, regner med det kommer til å gå med noen... Men så lenge det funker så er jeg fornøyd:) Håper nå at sårene gror til i morgen, jeg trenger å snakke mye for å trene opp uttalen. Hvor lang tid tok det for deg før du fikk helt rein uttale? Eller hadde du problemer med det i det hele tatt? Slik jeg er nå så hører folk med en gang at jeg ikke snakker reint.

Håper du blir raskt bra igjen, hørtes ikke godt ut med de sårene:(

Jeg sliter også litt med uttalen, men merker stor forbedring bare etter 4 dager! Jeg hadde problemer med å uttale enkelte ord som inneholdt "s" de første dagene, men det går utrolig mye bedre nå. Så det er nok bare å ta tiden til hjelp:) Driver fortsatt og prøver å venne meg til å ha disse skinnene i munnen til enhver tid, noen ganger irriterer de meg noe helt sinnsykt, mens andre ganger tar jeg meg selv i å ha glemt at jeg har de på..litt berg og dalbane med andre ord, men dette er vel bare en vanesak:)

Hater å være på skinne nr. 1, ett år føles så utrolig langt frem i tid..gleder meg til å kunne ta på skinne nr. 10, 15, osv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir raskt bra igjen, hørtes ikke godt ut med de sårene:(

Jeg sliter også litt med uttalen, men merker stor forbedring bare etter 4 dager! Jeg hadde problemer med å uttale enkelte ord som inneholdt "s" de første dagene, men det går utrolig mye bedre nå. Så det er nok bare å ta tiden til hjelp:) Driver fortsatt og prøver å venne meg til å ha disse skinnene i munnen til enhver tid, noen ganger irriterer de meg noe helt sinnsykt, mens andre ganger tar jeg meg selv i å ha glemt at jeg har de på..litt berg og dalbane med andre ord, men dette er vel bare en vanesak:)

Hater å være på skinne nr. 1, ett år føles så utrolig langt frem i tid..gleder meg til å kunne ta på skinne nr. 10, 15, osv;)

Godt å høre at det går så fort framover :) Jeg følte det gikk ganske greit første dagen, men etter disse sårene er det blitt ille. Men det er vel sånn at jeg er veldig bevisst på min egen uttale også, så kan jo være bedre enn jeg tror. Merker også at hvis jeg prøver å slappe av når jeg snakker så går det bedre.

Ett år virker langt fram i tid ja, og når jeg tenker på at jeg burde ha begynt med dette da jeg begynte å tenke på det første gangen så hadde jeg vært ferdig for lengst. Men tenk så pene tenner vi kommer til å få! :)

Ellers synes jeg dette med å få tid til å pusse tenner etter hvert måltid er litt stress. Synes det er litt flaut å stå og pusse tenner på fellestoaletter rundt omkring, merker at folk kikker litt rart på meg. Men det blir vel en vanesak det også.

Gøy at du har begynt såpass likt som meg, og veldig fint at du deler erfaringene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp!! Har pussa og polert, nesten ødelagt poleringsfila mi... Men det er verdt det! Får kjøpe inn noen filer, regner med det kommer til å gå med noen... Men så lenge det funker så er jeg fornøyd:) Håper nå at sårene gror til i morgen, jeg trenger å snakke mye for å trene opp uttalen. Hvor lang tid tok det for deg før du fikk helt rein uttale? Eller hadde du problemer med det i det hele tatt? Slik jeg er nå så hører folk med en gang at jeg ikke snakker reint.

Det stemmer, jeg mente poleringsfil ja :)

Jeg hadde også sår på tungen når jeg begynte med mitt første tray, undersøkte litt i den Amrikanske forum og der fikk jeg masse nyttig informasjon. Jeg hadde samme problemet med hver skinne i under skjeven, så det vil si at du bør file på samme sted hver gang. Ellers hvis du føler noen skarpe kanter så buk fila med en gang :filer: . Såret kommer til å bli bedre på et par dager, drikk masse vann.

Jeg begynte å snakke helt reint og uten problemer omtrent etter 3 uker, jeg merket når jeg hadde sår på tungen, ble det heller ikke noe særlig forbedring i uttalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, jeg mente poleringsfil ja :)

Jeg hadde også sår på tungen når jeg begynte med mitt første tray, undersøkte litt i den Amrikanske forum og der fikk jeg masse nyttig informasjon. Jeg hadde samme problemet med hver skinne i under skjeven, så det vil si at du bør file på samme sted hver gang. Ellers hvis du føler noen skarpe kanter så buk fila med en gang :filer: . Såret kommer til å bli bedre på et par dager, drikk masse vann.

Jeg begynte å snakke helt reint og uten problemer omtrent etter 3 uker, jeg merket når jeg hadde sår på tungen, ble det heller ikke noe særlig forbedring i uttalelsen.

En liten oppdatering så denne tråden ikke forsvinner ut i det store intet... I dag er første dagen uten sår, har droppa å bruke det underste trayet et par dager mens jeg har vært på jobb. Uttalen er fremdeles utydelig, og kjæresten min mobber meg, men men ... :) Det går vel bedre etter hvert, litt skuffa over at det kan ta så mye som tre uker som du sier. Men no pain, no gain! :) Føler allerede at trayet oppe er lite stramt, kunne tenkt meg å bytte allerede, selv om det bare har gått ei uke i morgen. Dessuten fikk jeg bare ett sett første gangen, så jeg må nok vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering så denne tråden ikke forsvinner ut i det store intet... I dag er første dagen uten sår, har droppa å bruke det underste trayet et par dager mens jeg har vært på jobb. Uttalen er fremdeles utydelig, og kjæresten min mobber meg, men men ... :) Det går vel bedre etter hvert, litt skuffa over at det kan ta så mye som tre uker som du sier. Men no pain, no gain! :) Føler allerede at trayet oppe er lite stramt, kunne tenkt meg å bytte allerede, selv om det bare har gått ei uke i morgen. Dessuten fikk jeg bare ett sett første gangen, så jeg må nok vente...

Hei kattelatte

Hvorfor droppet du å bruke underste trayen din når du var på jobb, var du uten taryen i mange timer? Hjalp det ikke å bruke neglfil, ble det ikke beder? Mange spørsmål her, men skal råde deg for at du ikke bør være uten skinnene mer enn 2 timer i døgnet. Hvis de er forsatt stramme etter 14 dager så må du nesten gå med samme tary i flere dager til, det vil si at du må ta igjen de timene du har vært uten dem. Men hvis du føler at de er løse så er det å bytte til tray nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kattelatte

Hvorfor droppet du å bruke underste trayen din når du var på jobb, var du uten taryen i mange timer? Hjalp det ikke å bruke neglfil, ble det ikke beder? Mange spørsmål her, men skal råde deg for at du ikke bør være uten skinnene mer enn 2 timer i døgnet. Hvis de er forsatt stramme etter 14 dager så må du nesten gå med samme tary i flere dager til, det vil si at du må ta igjen de timene du har vært uten dem. Men hvis du føler at de er løse så er det å bytte til tray nr 2.

Hei!

Jeg kunne ikke bruke den da jeg var på jobb fordi jeg hadde sår på tunga. Disse kom borti kanten på trayet hver gang jeg snakka, g da ville de jo heller ikke gro. I tillegg ble det vondt å snakke, og uttalen ble dårlig. Veldig kjipt, men nå er jeg i gang for fullt igjen. De kjennes ikke stramme ut i det hele tatt nå, og jeg kunne godt tenke meg å bytte dem ut allerede, selv om det bare har gått 8 dager. Får ikke byttet siden jeg ikke har fått neste tray ennå, skal til tannlegen på onsdag og får det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kattelatte

Hvorfor droppet du å bruke underste trayen din når du var på jobb, var du uten taryen i mange timer? Hjalp det ikke å bruke neglfil, ble det ikke beder? Mange spørsmål her, men skal råde deg for at du ikke bør være uten skinnene mer enn 2 timer i døgnet. Hvis de er forsatt stramme etter 14 dager så må du nesten gå med samme tary i flere dager til, det vil si at du må ta igjen de timene du har vært uten dem. Men hvis du føler at de er løse så er det å bytte til tray nr 2.

Så at jeg hadde glemt å svare på et par spørsmål. Jeg var uten trayen i ca. sju timer tenker jeg. Det hjalp å bruke neglefil, kante ble rundere, men så lenge det var sår likevel så gjorde det vondt. Da sårene var grodd gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live_*

Flott at du har blitt kvitt sårene, KatteLatte! Og at du holder denne tråden i live :)

Her er det ikke mye nytt å rapportere om..trayene strammer ikke i det hele tatt, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå når jeg skal begynne på tray nr. 2, om de strammer mer enn de første osv.. Skulle ønske jeg bare kunne bytte i dag:p Talen er bra igjen.

Synes fortsatt det er litt styr med tannpuss etter hvert måltid, men merker at det blir mer og mer rutine :) Men jeg har et par spørsmål.. Bruker dere tanntråd og pusser trayene med tannbørsten etter hvert måltid? Hittil har jeg gjort det, men har begynt å lure på om det egentlig er nødvendig, eller om det holder å gjøre det f.eks morgen og kveld? Hva med å ha trayene ute over lengre tid ved spesielle anledninger? Jeg skal for eksempel på konsert om noen uker, og da har jeg lyst å kunne ha trayene ute store deler av kvelden slik at jeg kan kose meg med en øl eller tre :lur: Irriterer meg at jeg ikke kom på å spørre om slike ting når jeg var hos tannlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at jeg hadde glemt å svare på et par spørsmål. Jeg var uten trayen i ca. sju timer tenker jeg. Det hjalp å bruke neglefil, kante ble rundere, men så lenge det var sår likevel så gjorde det vondt. Da sårene var grodd gikk det greit.

Helt enig med deg at du tok en pause når du hadde sår, 7 timer er vel ikke så ille da. Jeg har vært uten skinnene i 5 timer engang, må st at skinnene ble veldig starmme og jeg fikk litt vont i tillegg. Men husk å bytte tray hver 14 dag og ikke før, da får du bedre resulatat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har blitt kvitt sårene, KatteLatte! Og at du holder denne tråden i live :)

Her er det ikke mye nytt å rapportere om..trayene strammer ikke i det hele tatt, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå når jeg skal begynne på tray nr. 2, om de strammer mer enn de første osv.. Skulle ønske jeg bare kunne bytte i dag:p Talen er bra igjen.

Synes fortsatt det er litt styr med tannpuss etter hvert måltid, men merker at det blir mer og mer rutine :) Men jeg har et par spørsmål.. Bruker dere tanntråd og pusser trayene med tannbørsten etter hvert måltid? Hittil har jeg gjort det, men har begynt å lure på om det egentlig er nødvendig, eller om det holder å gjøre det f.eks morgen og kveld? Hva med å ha trayene ute over lengre tid ved spesielle anledninger? Jeg skal for eksempel på konsert om noen uker, og da har jeg lyst å kunne ha trayene ute store deler av kvelden slik at jeg kan kose meg med en øl eller tre :lur: Irriterer meg at jeg ikke kom på å spørre om slike ting når jeg var hos tannlegen..

Sant at det er ganske styr med å pusse tenner etter at man har spist ja. Det jeg pleier å gjøre før jeg legger meg er å pusse tennene og bruke tanntåd til sist, men ellers pusser jeg kun tennene etter hvert måltid! gidder ikke streve med å bruke tannråd hver gang, men bruker tannstykker istedenfor. og pusser trayen med tannbørste kun morgen og kveld jeg. Tannleger er veldig sternege når det gjelder å ha taryen ut mer 2 timer i døgnet, har hørt at det er mange som har jukset og hatt dem ute i flere timer, de mener at de har fått bra resultat osv. Men jeg vil velger å høre på tannlegen jeg,vil ikke risikere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på fest i helga og hadde trayene ute i sikkert 7-8 timer... Det ble en sein kveld :) Tok ikke lang tid før det sluttet å stramme. Får se hva tannlegen sier når jeg kommer på onsdag, om jeg har hatt de for mye ute. Har vært veldig flink de siste dagene, men før det har jeg både hatt de ute pga. fest og pga. sår. Men synes likevel de er ganske løse nå, så jeg innbiller meg at det ikke er så farlig. Gidder ikke la være å drikke et helt år pga dette, da får jeg heller tåle å gå noen uker lenger.

Jeg pusser trayene før jeg setter dem inn, hver gang, og jeg både pusser tenner og bruker tanntråd. Tannlegen filte to mellomrom da jeg var der og det er utrolig hvor mye rart som kan lagre seg der... Et lite lunsjmåltid i seg selv :P Så jeg må bruke tanntråd, men hadde jeg ikke hatt disse mellomrommene hadde jeg nok ikke giddi flere ganger om dagen. Tannlegen sa faktisk ingenting om pussing av trayene da jeg var der, men jeg har vel lest om det på nettet. Det skulle følge med en brosjyre med den esken etuiene lå i (sto det utenpå), men den var ikke der. Mulig det sto noe om pleie av trayene der. Har hørt du ikke skal bruke munnskyllevann på dem. En fin blogg å lese i forbindelse med dette er Sharons invisalign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Live_*

Vil tro at det er mulig å overskride den anbefalte tiden en sjelden gang uten at det går ut over sluttresultatet. Og ja, jeg går gjerne et par uker ekstra framfor å ikke kunne ta meg en fest på nesten ett år..må leve litt og:)

Jeg har fått beskjed om at jeg skal ha de inne i 20-22 timer i døgnet, og det er null problem å holde seg innenfor det, på hverdagene har jeg trayene inne i 22 timer eller mer. I helgene kan jeg komme ned i 21-20 timer.

Ja, tror jeg skal prøve å legge de i munnskyllevann..selv om jeg har pusset de etter hvert måltid, ser jeg at det har lagt seg en slags hvit film på trayene..vises ikke når jeg har de på heldigvis, men litt ekkelt likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg skal prøve å legge de i munnskyllevann..selv om jeg har pusset de etter hvert måltid, ser jeg at det har lagt seg en slags hvit film på trayene..vises ikke når jeg har de på heldigvis, men litt ekkelt likevel :)

Nei, de skal IKKE legges i munnskyllevann!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått skinne nr. 2! :smilbla: Kjenner de strammer godt, men det er en god følelse! Jeg fikk lov til å bytte selv om jeg hadde gått litt uten, men jeg fikk ikke lov til å bytte før det var gått to uker selv om de ikke kjentes stramme, pga. at det kunne gå galt om jeg gjorde det. Vet fetteren min har fått et par misfargede (svarte/grå) tenner etter tannregulering fordi et par nerver døde, det er kanskje dette hun tenkte på. Det vil jeg ikke skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg fått skinne nr. 2! :smilbla: Kjenner de strammer godt, men det er en god følelse! Jeg fikk lov til å bytte selv om jeg hadde gått litt uten, men jeg fikk ikke lov til å bytte før det var gått to uker selv om de ikke kjentes stramme, pga. at det kunne gå galt om jeg gjorde det. Vet fetteren min har fått et par misfargede (svarte/grå) tenner etter tannregulering fordi et par nerver døde, det er kanskje dette hun tenkte på. Det vil jeg ikke skal skje!

Fint at du har forstått det kattelatte :)

Skulle bare dele med dere at jeg har kommet til skinne nr 13, er ikke det helt herlig. Hver gang jeg bytter til nytt tray får jeg så utrolig vont at det er vansklig å beskrive, men denne gangen var det ikke så vont å bytte til nytt tray :fnise:

Der er sikker fordig det begynner å nærme seg slutten tenker jeg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har forstått det kattelatte :)

Skulle bare dele med dere at jeg har kommet til skinne nr 13, er ikke det helt herlig. Hver gang jeg bytter til nytt tray får jeg så utrolig vont at det er vansklig å beskrive, men denne gangen var det ikke så vont å bytte til nytt tray :fnise:

Der er sikker fordig det begynner å nærme seg slutten tenker jeg :klappe:

Så rart at du synes det gjør så vondt... Jeg synes bare det strammer godt, men kan ikke si at det faktisk er snakk om smerte. Stramminga ga seg etter et par timer med det nye trayet, nå merker jeg nesten ikke at jeg har det på med mindre jeg kjenner etter. Det var litt vanskelig å sette på første gangen, men nå går det like fort som det gamle, og det etter bare to dager. Er kanskje forskjell fra person til person ettersom hvilke tenner som skal flyttes.

Så heldig du er som er på nr. 13! :)Ser du stor forskjell på tennene dine i forhold til før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at du synes det gjør så vondt... Jeg synes bare det strammer godt, men kan ikke si at det faktisk er snakk om smerte. Stramminga ga seg etter et par timer med det nye trayet, nå merker jeg nesten ikke at jeg har det på med mindre jeg kjenner etter. Det var litt vanskelig å sette på første gangen, men nå går det like fort som det gamle, og det etter bare to dager. Er kanskje forskjell fra person til person ettersom hvilke tenner som skal flyttes.

Så heldig du er som er på nr. 13! :)Ser du stor forskjell på tennene dine i forhold til før?

smerten jeg snakker om er kun når jeg bytter til nytt tray, det vil si at når jeg setter in nytt skinne da gjør det utrolig vont da. omtrent om en 1/2 time føler jeg ingenting, føler at de er kun strammen.try nr 1-2 var vel også piece of cake for meg, synes de var ekstra stramme når jeg var kommet til tray nr 3. Helt sant at det er fra person til person ja. Men dette her er 1000 ganger bedre enn vanlig tannregulering, jeg har tidligere gått med vanlig regulering på baksiden av tennene, må si at det var det værste jeg gjorde. Og den gikk jeg kun i 4 uker med, no more med denne type regulering.

Det er kjempe herlig at jeg har kommet til tray nr 13 :jepp:

Jeg ser kjemepestor forandring og et helt nytt liv, jeg som hadde en vansklig underskjeve har biltt superfin nesten da. Har kun 2 tray nede og 4 oppe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hold denne tråden i live, jeg er kjempeinteressert.

Jeg har en trangstilling ved den ene hjørnetanna, slik at en tann stikker ut. Det er ikke så fryktelig mye, og resten av tennene er fine og rette, men jeg hater den tanna!

HÅPER jeg er en kandidat til invisalign, og nå har jeg ENDELIG funnet noen som utfører det her jeg bor!

HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...