Gå til innhold

fars to uker fri ved fødsel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei.

Jeg og sambo er egt ganske enig om at vi helst vil at han skal ta disse to ukene fra jeg kommer hjem fra sykehuset, for å disponere begge de ukene hjemme.

Men om han velger det, har han da rett på fri fra jobb med lønn under fødselen (noe vi helst ser er viktig), evt ved at han mister en dag (av di 14) da?, eller må han starte de to friukene med engang, om han velger å bli borte fra jobb under fødselen??

Kanskje litt vanskelig forklart,men

Noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han får betalt for de to ukene eller ikke, må han høre med jobben sin om. Alle kommunalt/statlig ansatte får betalt i alle fall, og en del andre private bedrifter også.

Friukene kan starte med en gang ungen er født, eller etter at dere er hjemme fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han får betalt, men det jeg lurte på er om at hvis han må være borte fra jobb for å være med på fødselen, kan han dra tilbake til jobb rett etter fødsel, og vente med de to friukene til jeg kommer hjem, eller har han begynt på de to ukene siden han har valgt å delta på selve fødselen?

Bare jeg som har forklart meg litt vanskelig.

Om han får betalt for de to ukene eller ikke, må han høre med jobben sin om. Alle kommunalt/statlig ansatte får betalt i alle fall, og en del andre private bedrifter også.

Friukene kan starte med en gang ungen er født, eller etter at dere er hjemme fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror det beste er å spørre på jobben hans, for det er litt ulik praksis rundt omkring. Men jeg ville sagt at den dagen fødselen er er en fridag for far og så kan permisjonen (14 dager) begynne når du og barnet kommer hjem fra sykehuset. Men dette er jo min personlige synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner vel omtrent like mange som får betalt som ikke får betalt for disse ukene, enkelte får bare betalt for første uken, ubetalt resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*

Far har rett på 14 dagers velferdspermisjon i forbindelse ved fødsel. Han må spørre arbeidsgiver om det er ok at han deler den opp i 1-2 dager rundt fødselen, og resten når mor/barn kommer hjem.

Min sambo var på jobb 1,5 dag før vi reiste hjem, det var ok for arbeidsgiver. Faktisk var det en fordel, sånn at sambo kunne ordne ting som ikke kunne ligge på vent mens han var hjemme.

For øvrig fikk han bare betalt 1 av de to ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som sagt veldig ulik praksis, på sambos jobb så fikk han betalt, men velferdspermisjonen startet den dagen jeg fødte, han kunne ikke ha utsatt den til etter at vi kom hjem fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Sambo fikk anbefalt av sin nærmeste sjef å ta disse ukene da jeg kom ut av sykehuset, det var da vi trengte han mest. Regner med at vi klarer oss selv på dagen på sykehuset og så får han komme etter jobb de få dagene jeg er der. Selvsagt skal han være med under fødselen da.

Sambo får bare en av ukene betalt, så vi lurer på om vi skal klare oss med den uken. Frøkna blir jo født i nov./des. og sambo har automatisk fri hele romjula + evt noen feriedager til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke helt sikker på hva du spør om, men lurer du i hovedsak på om far har rett til fri med lønn under selve fødselen (hvis denne skjer i arbeidstig)?

(eller om denne fridagen faller under de to ukene fri som mannen (ofte) får etter fødselen, og trekkes fra denne tiden?)

Jeg har ikke svaret, men hvis det er dette du lurer på, så er jeg også nysgjerrig på det samme :) (men sorry hvis jeg tolket spørsmålet feil :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett på to uker fri i forbindelse med fødsel, hvordan han får disponere disse ukene (rett etter fødsel eller etter hjemkomst), og om han får betalt er opp til arbeidsgiver. Samboeren min fikk bestemme selv hvordan han ville ta disse ukene, og fikk begge ukene betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei.

Og takk for alle svar. Noen har nok mistolket spørsmålet mitt;)

VI vet helt sikkert at sambo får betalt lønn for begge to ukene.

Leela : Vi ønsker oss en slik løsning som du skriver at din sjef anbefalte dere å gjøre, for det er jo når vi kommer hjem vi trenger å være to. Vi bare lurer på om når han venter slik, om han kan da få lov å være med under fødsel i tillegg:)

Gjest : ja jeg lurte på om far har rett til full lønn og fri under selve fødsel, og så først av starte de 14dagene når vi kommer hjem (evt trekke fra den dagen fødselen skjer), eller om han MÅ starte di 14dagene på sykehuset, så lenge han velger å delta på fødselen.

Samboer venter bare på at rette vedkommende kommer tilbake til jobb så får vi høre hva sjefen sier, for forstår jo at det kan være litt forskjellig praksis rundt dette nå.

MEN jeg må jo si at hadde jeg vært sjef, så hadde jeg sett fordelen med at samboer dukket opp på jobb ett par dager (mens kjærringa var til oppbevaring på sykehuset), før han starta permisjon med henne hjemme, for da har man jo ettpar dager på å finne vikar som kan steppe inn... Og ikke må finne det akkurat på den dagen fødslen starter (regner med dem klarer seg med en mann mindre, en dag) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde på forhånd avtalt at han skulle ta permisjon fra vi kom hjem, men da jeg var vel innkvartert på barselhotellet syns jeg at jeg ble alene om alt, barnet bare gråt, og ba ham være sammen med meg der. Det er jeg veldig glad for siden det under legesjekken ble mistenkt hjertefeil og hoftedysplasi, og vi måtte på utredning på nyfødt intensiv. Det hadde blitt for tøft for meg alene, selv om det til syvende og sist viste seg at gutten vår var helt frisk.

Siden dette var vårt første barn hadde han jo muligheten til å være sammen med meg på sykehuset. Neste gang må han uansett være hjemme med sønnen vår.

Det var i alle fall mine erfaringer. Anbefaler i alle fall at man er sammen på legesjekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...