Gå til innhold

Trekke visdomstann når man har betennelse?


Haris Pilton

Anbefalte innlegg

Jeg skal ringe tannlegen og spørre i morgen altså, lurer bare på om noen har noe beroligende eller uberoligende å fortelle her i kveld:P

Jeg skal trekke visdomstann på mandag, men har betennelse i den som absolutt ikke vil gå over. Skyller med corsodyl og pusser som en gal. Kan tannlegen trekke tannen på mandag selv om den er betent eller må han vente til betennelsen er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sissi

Jeg tror faktisk at betennelsen må gå over før man kan trekke, men er ikke helt sikker.

Har nettopp hatt betennelse i en visdomstann, og det var sykt vondt. Men slipper å trekke foreløbig. Har du gått på pencillin? Det måtte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at betennelsen må gå over før man kan trekke, men er ikke helt sikker.

Har nettopp hatt betennelse i en visdomstann, og det var sykt vondt. Men slipper å trekke foreløbig. Har du gått på pencillin? Det måtte jeg.

Ja, gikk på penicillin for et par uker siden, men fikk allergisk reaksjon av den ene og spydde av den andre så jeg tok bare halv dose resten av tiden, så det er nok derfor jeg fortsatt har betennelse. Er så redd de skal gi meg mer penicillin, gikk nemlig på 3 andre rett før de 2 for tanna, av andre grunner.

Drittvisdomstann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sissi

Like greit å trekke tannen først som sist. Tror det er veldig vanlig at en betennelse lett kommer tilbake igjen. Og tror ikke trekkingen er så grusom som alle skal ha det til. Man får jo bedøvelse så det holder, så skulle ikke være grunn til panikk:) Og så slipper man flere problemer med tannen seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Hvis den er veldig betent virker ikke bedøvelsen, så da gjør det hysterisk vondt. Jeg måtte utsette både trekking av tenner og rotfylling pga dette tidligere. Vanligvis tar tannlegen og skriver ut en antibiotikakur, og tar det når denne har dempet betennelsen. Hvis du ikke kan ta flere kurer er det er også mulig å få tannlegen til å rense ut av tannen, og legge en smertelindrende fylling, og spise smertestillende til betennelsen gir seg av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_kvinne
Jeg skal ringe tannlegen og spørre i morgen altså, lurer bare på om noen har noe beroligende eller uberoligende å fortelle her i kveld:P

Jeg skal trekke visdomstann på mandag, men har betennelse i den som absolutt ikke vil gå over. Skyller med corsodyl og pusser som en gal. Kan tannlegen trekke tannen på mandag selv om den er betent eller må han vente til betennelsen er borte?

Kan man ha en betennelse i tannen eller mener du tannkjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nei man kan ikke trekke en tann som det sitter betennelse rundt tannkjøttet.

Da kan betennelsen gå over i blodet og du kan få blodforgiftning.

Du må vente til betennelsen er over. Det finnes jo andre typer en penecillin du kan få da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~VanDora~

Jeg har nettopp trekt en visdomstann.

Jeg hadde begynt å få visdomstann nede og tygde meg på tannkjøttet med den visdomstannen oppe.

Det hele var rett og slett grusomt vondt (reine slankekuren egentlig hehe, klarte jo ikke å spise ordentlig) og ble advart om at jeg kunne få betennelse og diverse.

Tannlegen bestemte seg da for å trekke visdomstanna som var oppe slik at den nede kunne få vokse i ut i ro og mak, dessuten sa han, ville den nok måtte trekkes en eller annen gang da visdomstenner fortsetter å vokse hvis dem ikke har en annen tann som filer dem ned.

Mulig din tannlege kan gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mye rare svar. Jeg har rotfyllt tann med betennelse i, og det gikk helt fint, måtte rotfylle pga betennelsen, men da fjernes nerven og det gjør ikke vondt i det hele tatt. Jeg trakk også en visdomstann for to uker siden pga betennelse i både tann og tannkjøtt, og det var heller ikke noe problem. Bedøvelsen virket godt, men om du er redd den ikke skal gjøre det kan du få henvisning til spesialist og bli lagt i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stakkars meg

nå er det min tur med en Drittvisdomstann.. jeg skal på ferie om en uke og leser meg til råd om hva jeg skal gjøre. prøver få ned en betennelse som er helt ute av verden vond. men det er ikke lett.

kan bare si en ting, bor dere i oslo hold dere langt unna colloseum tannklinikk på majorstua:( frekke mennesker som bare lurer penger ut av pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det min tur med en Drittvisdomstann.. jeg skal på ferie om en uke og leser meg til råd om hva jeg skal gjøre. prøver få ned en betennelse som er helt ute av verden vond. men det er ikke lett.

kan bare si en ting, bor dere i oslo hold dere langt unna colloseum tannklinikk på majorstua:( frekke mennesker som bare lurer penger ut av pasientene.

Æsj, jeg føler med deg! Jeg kunne "heldigvis" ikke trekke min fordi jeg fikk halsbetennelse samme dagen men nå må jeg gå og grue meg i en uke til. Skal du trekke den eller satser du på å få vekk betennelsen og ta det senere?

Jeg reiser på ferie i juli og håper jeg slipper at den dumme tanna ødelegger for meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_kvinne
nå er det min tur med en Drittvisdomstann.. jeg skal på ferie om en uke og leser meg til råd om hva jeg skal gjøre. prøver få ned en betennelse som er helt ute av verden vond. men det er ikke lett.

kan bare si en ting, bor dere i oslo hold dere langt unna colloseum tannklinikk på majorstua:( frekke mennesker som bare lurer penger ut av pasientene.

Du kan kjøpe tannkrem som hjelper mot betennelse, men da må du passe på å skylle med fluor først.

Det hjelper litt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, stakkars gjesten, har du fått en tannlege til å legge en sånn liten fille med antibiotika på tanna di? Tannlegevakten gjorde det på meg når min var helt ekstremt vond i januar og da gikk det fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler virkelig ikke tanntrekking når man har betennelse. Bedøvelsen risikerer å ikke virke skikkelig, og det kan fort bli ekstremt smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest AnonymBruker

Ser dette innlegget er gammelt.. Men til skrekk å advarsel! Trekk ALDRI en betent visdomstann! Det kan gå infeksjoner i blodbanen, som det gjorde hos meg. Fikk en streptokokk a infeksjon (bakterien har vi alle i munnhulen)noe som nesten kostet meg livet. Lå en uke i koma, å hadde ti operasjoner på 6 dager. Å legene viste ikke om jeg ville overleve. Tannlegen skal aldri trekke en betent tann. Betennelsen må bort før tanntrekking skjer, ellers kan dette skje deg å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke optimalt å trekke om det er betent,nei. Men noen ganger må det faktisk til. Jeg spjæret en tann ( ikke spør hvordan, meg og trapp er en dårlig kombinasjon), og beit meg samtidig kraftig i tunga, blodet sprutet og jeg spyttet kjøttslingser etterpå. Den hovnet jo opp som besatt, og det gjorde hystersisk vondt. Så vondt at jeg ikke kjente at tanna ( og kjeven) også gjorde vondt. Da hevelsen i tunga gav seg og jeg fikk kjevene sammen igjen skjønte jeg jo at det var noe riv ruskende galt med en tann. Da var det blitt betent i tanna, med puss og gode greier. Var utrolig vondt! Akutt-time hos tannlegen, som fikk skiten ut.Trekking gjorde vondt, ja, men ikke ulevelig vondt.

Hestekur med antibiotika, og svært forsiktig med mat og drikke den første uka. Skylte munnen grundig med vann etter å ha spist, samt skylling med corsodyl eller noe sånt(??) jevnlig. Grodde helt fint, selv om det var litt pes med skylling og medisiner.

Mener tannlegen la på tupfere med antibiotika også, og jeg fikk med meg flere pakker med slike som jeg skulle bytte annenhver time det første døgnet.

Nå har det blitt ny tann og adskillig mindre penger på konto ( tannlege koster jo skjorta...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...