Gå til innhold

Fosterets hjerteslag kan indikere kjønn


Fun Light

Anbefalte innlegg

Vi fikk ikke vite kjønn på ultralyd fordi babyen var hemmelighetsfull.. :gjeiper:

Dagen etter var jeg på svangerskapskontroll, og legen målte hjertelyden til fosteret. Det slo 153 slag i minuttet, og legen sa at det sies at jenter har slag på mellom 150 og 160, og gutter på mellom 130 og 140.. Altså KUNNE det være en jente. Eller en gutt som var veldig aktiv akkurat da hun målte! :)

Jeg har hele tiden hatt veldig følelse på gutt, uten at det trenger å ha noe med saken å gjøre.

Noen med erfaringer den ene eller den andre veien?

Det viktigste er selvsagt at babyen har det bra i magen, men det er jo så moro å tippe på kjønn også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

En velkjent myte som noen ganger innfrir, andre ganger ikke... Har hørt om begge deler... Har også hørt at det kun er pulsen siste uka før fødsel som gjelder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge gynekologen og jordmor som tok ultralyd på meg flere ganger i svangerskapet har ikke hjerteslag noe med kjønn å gjøre, det handler om fosterets modenhet. Forøvrig lå babyen vår alltid rundt 160 og det er altså en gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull ja. Stemmer selvfølgelig på noen, men det er jo 50% sjangs for å få rett da ;)

Vår gutt hadde hele tida puls på mellom 145 og 160 (lå som regel rundt 150), fra første måling og frem til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til jordmor forrige uke, og hun utbrøt etter å ha målt pulsen: "det var en helt typisk jentepuls ja".. Jeg spurte hva hun mente med det, og hun svarte at jentebabyer har høyere puls enn guttebabyer.. Jeg hadde aldri hørt om dette før.

Nå skal det sies at jordmor vet fra før at det er ei jente i magen min.. jeg vet ikke hvor vitenskapelig begrunnet hennes svar var..

Her står en artikkel om dette:

http://mammanett.no/graviditet/kontroll_og...ennsbestemmelse

Dette blir jo litt på siden, men det er vel for øvrig ikke helt 50/50 % sjangs for å få gutt eller jente, da det fødes flere gutter enn jenter...? men en anelse høyere sjangs å få gutt.. Noen som vet noen vitenskapelig henvisning til hvorfor det er slik forresten?

Jeg har prøvd å finne ut, men finner bare at det mange steder står at det fødes 104 gutter per 100 jenter.. men uten at det henvises til noe statistisk materiale.

Endret av Littlebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det stemte skulle gutten vår vært jente. Altså er det bare tull. Hvorfor skulle hjertefrekvens i fosterlivet ha noe med kjønn å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertelyden var det eneste som stemte av kjønnsmytene ¨på meg..

men trur det nok bare er helt tilfeldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blush

Jeg har hørt at det faktisk er noe i det, men at pulsen varierer såpass i løpet av et døgn at man uansett ikke kan si noe om kjønnet uten å måle/registrere pulsen over lengre tid. Aner ikke om det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsen til fosteret varierer jo alt ettersom om den sover eller våken eller i aktivitet osv, akkurat som hos alle oss andre. Så om hjertefrekvensen er på 140 på kontrollen, så kan den jo være på 160 en halvtime senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt på siden, men det er vel for øvrig ikke helt 50/50 % sjangs for å få gutt eller jente, da det fødes flere gutter enn jenter...? men en anelse høyere sjangs å få gutt.. Noen som vet noen vitenskapelig henvisning til hvorfor det er slik forresten?

Jeg har prøvd å finne ut, men finner bare at det mange steder står at det fødes 104 gutter per 100 jenter.. men uten at det henvises til noe statistisk materiale.

Tror det er fordi at sædcellene med Y er lettere, og derfor svømmer fortere som gjør at det fødes flere gutter. Vet ikke helt om dette er riktig, men mener å huske at jeg lærte dette på ungdomsskolen.

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria
Dette blir jo litt på siden, men det er vel for øvrig ikke helt 50/50 % sjangs for å få gutt eller jente, da det fødes flere gutter enn jenter...? men en anelse høyere sjangs å få gutt.. Noen som vet noen vitenskapelig henvisning til hvorfor det er slik forresten?

Jeg har prøvd å finne ut, men finner bare at det mange steder står at det fødes 104 gutter per 100 jenter.. men uten at det henvises til noe statistisk materiale.

Fordi dødeligheten for guttebarn er litt høyere enn hos jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir ikke mening.

I Danmark sier de det omvendte av det vi sier i Norge ang. hjerteslag, dermed er det ikke noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Ifølge jordmor og spesialist i UL (som også er familie) kan man ikke gå utifra at det stemmer. Noen ganger gjør det, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mines_*

Om man måler pulsen til 1000 jentebarn og 1000 guttebarn, vil gjennomsnittelig puls hos jenter ligger noe høyrere en guttas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...