Gå til innhold

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Noen her som er sammen med eller samboer med personer med denne lidelsen eller andre alvorlige psykiske sykdommer? (tenker ikke på manisk depressiv)

Hvordan takler du hverdagen ?

Takknemmelig for alle svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Noen her som er sammen med eller samboer med personer med denne lidelsen eller andre alvorlige psykiske sykdommer? (tenker ikke på manisk depressiv)

Hvordan takler du hverdagen ?

Takknemmelig for alle svar .

Hei.

Aldri vært sammen med noen med denne lidelsen eller andre alvorlige psyk sykd., men vet såpass at personlighets forstyrrelse er en lidelse som ikke er helbredelig. Herunder kommer bl a det vi før kalte "psykopater".

Det er med sikkerhet jeg kan si at dette er krevende forhold, som kommer til å slite ut den "friske" partneren. ¨

Disse personene er pga sin sykdom manipulerende, "ondskapsfulle" og mangler i varierende grad empati. De kan true med selvmord, skade seg selv osv for å få oppmerksomhet.

De vil som nevnt, ALDRI bli friske- det er en sykdom som omgriper hele personligheten.

Dette er slitsomme, energi-krevende mennesker, som vet å trykke på de rette knappene for å få deg til å like dem og elske dem. Man vet derimot aldri om de VIRKELIG elsker deg tilbake.

Mitt råd: for din egen skyld- hold deg unna!!!!!! Selv om de er aldri så syke, og det er aldri så synd på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trine_*
Hei.

Aldri vært sammen med noen med denne lidelsen eller andre alvorlige psyk sykd., men vet såpass at personlighets forstyrrelse er en lidelse som ikke er helbredelig. Herunder kommer bl a det vi før kalte "psykopater".

Det er med sikkerhet jeg kan si at dette er krevende forhold, som kommer til å slite ut den "friske" partneren. ¨

Disse personene er pga sin sykdom manipulerende, "ondskapsfulle" og mangler i varierende grad empati. De kan true med selvmord, skade seg selv osv for å få oppmerksomhet.

De vil som nevnt, ALDRI bli friske- det er en sykdom som omgriper hele personligheten.

Dette er slitsomme, energi-krevende mennesker, som vet å trykke på de rette knappene for å få deg til å like dem og elske dem. Man vet derimot aldri om de VIRKELIG elsker deg tilbake.

Mitt råd: for din egen skyld- hold deg unna!!!!!! Selv om de er aldri så syke, og det er aldri så synd på de...

Hvis man ikke har peilling, la være å svare. Virkelig. Det du skriver her er piss, rett og slett. Du kan ikke sammenligne en psykopat med en med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Ordet personlighetsforstyrrelse har blitt helt misbrukt i media i det siste, og det er kanskje derfor du har fått et så forvridd bilde av hva det er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei.

Aldri vært sammen med noen med denne lidelsen eller andre alvorlige psyk sykd., men vet såpass at personlighets forstyrrelse er en lidelse som ikke er helbredelig. Herunder kommer bl a det vi før kalte "psykopater".

Det er med sikkerhet jeg kan si at dette er krevende forhold, som kommer til å slite ut den "friske" partneren. ¨

Disse personene er pga sin sykdom manipulerende, "ondskapsfulle" og mangler i varierende grad empati. De kan true med selvmord, skade seg selv osv for å få oppmerksomhet.

De vil som nevnt, ALDRI bli friske- det er en sykdom som omgriper hele personligheten.

Dette er slitsomme, energi-krevende mennesker, som vet å trykke på de rette knappene for å få deg til å like dem og elske dem. Man vet derimot aldri om de VIRKELIG elsker deg tilbake.

Mitt råd: for din egen skyld- hold deg unna!!!!!! Selv om de er aldri så syke, og det er aldri så synd på de...

Du, dette er rett og slett feil. Man trodde det ikke var kurerbart tidligere, men de fleste personlighetsforstyrrelsene (med unntak av de angstpregede som unnvikende/tvangspreget og de eksentriske schizoid, schizotyp og paranoid) blir BEDRE med alderen, og brenner veldig ofte ut. Nyere forskning viser dette. 75 % av alle med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse oppfyller ikke lenger diagnosekravene etter 2-4 år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxium
Noen her som er sammen med eller samboer med personer med denne lidelsen eller andre alvorlige psykiske sykdommer? (tenker ikke på manisk depressiv)

Hvordan takler du hverdagen ?

Takknemmelig for alle svar .

Jeg har hatt en samboer, - herregud, for et liv. Han ble så sykelig sjalu, - ellers svært ustabil. Jeg er bekymret om vi hadde fått oss barn, - hver dag er som et helvete, men er sååå kjempeglad at det er slutt mellom oss.

Er veldig lykkelig nå ! ;) Vil heller finne en som er snill, stabil og har orden på sitt eget liv uten å være gal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Hvis man ikke har peilling, la være å svare. Virkelig. Det du skriver her er piss, rett og slett. Du kan ikke sammenligne en psykopat med en med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Ordet personlighetsforstyrrelse har blitt helt misbrukt i media i det siste, og det er kanskje derfor du har fått et så forvridd bilde av hva det er.

og hva er antisosial pers forst om ikke det vi kalte psykopat før? Jeg svarte ut fra pers forst generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Du, dette er rett og slett feil. Man trodde det ikke var kurerbart tidligere, men de fleste personlighetsforstyrrelsene (med unntak av de angstpregede som unnvikende/tvangspreget og de eksentriske schizoid, schizotyp og paranoid) blir BEDRE med alderen, og brenner veldig ofte ut. Nyere forskning viser dette. 75 % av alle med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse oppfyller ikke lenger diagnosekravene etter 2-4 år!

Har du link eller litt som sier dette? Kunne være spennende å lese.

Ellers er "å brenne ut" ikke det samme som behandling. Det er også i varierende grad man brenner ut, derfor er det vansklig å vite om akkurat trådstarters partner brenner ut og når evt det skjer.

Finnes per dd ikke medikamenter for dette, behandling ved pskykoterapi etc er ikke for å "kurere" pasienten men å lære han/henne å leve best mulig med sin sykdom og lære seg "triks" i forhold til omverdenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er antisosial pers forst om ikke det vi kalte psykopat før? Jeg svarte ut fra pers forst generelt...

En ford er en bil, men en bil er ikke nødvendigvis en ford. Psykopat er en av de tingene som går under personlighetsforstyrrelse, men det er andre sykdommer som går under dette også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hm_*
Mitt råd: for din egen skyld- hold deg unna!!!!!! Selv om de er aldri så syke, og det er aldri så synd på de...

Aldri synd på dem? Om de er så syke at de trenger behandling, så er det synd på dem. De trenger hjelp. Folk som f.eks. har Borderline har fått dette på grunn av negativ påvirkning i barndommen. Kognitiv behandling kan dempe sykdommen, og lære personen å takle dagliglivets utfordringer. Personen vil takle egne tanker og følelser og vil muligens kunne bli relativt frisk.

Hvorfor skal man holde seg borte fra dem? De er mennesker, men mennesker som har en litt annen tankegang enn andre, men det er altså noe som kan bedres ved behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge

Jeg har selv den diagnosen og mye som er sagt her er helt feil. Mange med diagnosen kan bli symptomfrie med medisinering. Det er også mange jenter/kvinner som blir friske når de blir gravide og får barn. Dette skjedde for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siril27
Jeg har selv den diagnosen og mye som er sagt her er helt feil. Mange med diagnosen kan bli symptomfrie med medisinering. Det er også mange jenter/kvinner som blir friske når de blir gravide og får barn. Dette skjedde for meg.

Har diagnosen selv også, lurer på hvilke medisiner du fikk mot dette?

Er meget engstelig med tanke på graviditet og barn, hyggelig og positivt og høre at dette faktisk kan forbedre tilstanden :)

Men, lurer for min egen del, vet du om det er noe forskning på det motsatte?

Altså en forverring i forbindelse med graviditet/barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri vært sammen med en person som hadde en alvorlig psykisk sykdom.

Har vært gjennom depresjon og spiseforstyrrelse selv. Jeg vet hvor jævlig det er. Kall meg kynisk, men jeg unner ikke meg selv noen tunge stunder eller noe dritt resten av livet mitt. Det skal jeg unngå så langt det lar seg gjøre. Og, for å være helt ærlig, så hadde jeg bare sett på en kjæreste med en (alvorlig) psykisk sykdom som et hinder i min vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siril27
Jeg kunne aldri vært sammen med en person som hadde en alvorlig psykisk sykdom.

Har vært gjennom depresjon og spiseforstyrrelse selv. Jeg vet hvor jævlig det er. Kall meg kynisk, men jeg unner ikke meg selv noen tunge stunder eller noe dritt resten av livet mitt. Det skal jeg unngå så langt det lar seg gjøre. Og, for å være helt ærlig, så hadde jeg bare sett på en kjæreste med en (alvorlig) psykisk sykdom som et hinder i min vei.

Nå er ikke emosjonelt ustabil pf en direkte sykdom da, men en rekke personlighetstrekk som er lite hensiktsmessig for personen selv.

Men, eh.. lykke til med resten av livet ditt da, uten "tunge stunder eller annet dritt", du får nok et par sjokk på veien!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke emosjonelt ustabil pf en direkte sykdom da, men en rekke personlighetstrekk som er lite hensiktsmessig for personen selv.

Men, eh.. lykke til med resten av livet ditt da, uten "tunge stunder eller annet dritt", du får nok et par sjokk på veien!

Det er jeg klar over. Men det er mye lettere å bare skrive det, enn å ramse opp alle de "personlighetstrekkene som er lite hensiktsmessig for personen selv", som gjør at jeg ikke ville vært sammen med vedkommende.

Jo, tusen takk :)

Regner med å få et par problemer på veien, ja. Men det er forskjell på å støte på dem, og å hoppe i dem med begge bein først. Det å inngå et forhold med en person som feks. har spiseforstyrrelse, er deprimert, psykopat eller så sterk sosial angst at det å gå utenfor døren er uholdbart, er noe jeg ikke kunne gjort mot meg selv. Så egoistisk er jeg :)

De eksemplene var ganske forskjellige, men mennesker med disse problemene hadde jeg styrt glatt unna når det kom til kjæresteforhold.

Endret av Ethereal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har diagnosen selv også, lurer på hvilke medisiner du fikk mot dette?

Er meget engstelig med tanke på graviditet og barn, hyggelig og positivt og høre at dette faktisk kan forbedre tilstanden :)

Men, lurer for min egen del, vet du om det er noe forskning på det motsatte?

Altså en forverring i forbindelse med graviditet/barn?

Nå er det vel ingen automatikk i at man blir frisk/bedre av å få barn, jeg tror det vel så ofte er det motsatte som skjer, altså en forverring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(......)

Men det er forskjell på å støte på dem, og å hoppe i dem med begge bein først. Det å inngå et forhold med en person som feks. har spiseforstyrrelse, er deprimert, psykopat eller så sterk sosial angst at det å gå utenfor døren er uholdbart, er noe jeg ikke kunne gjort mot meg selv. Så egoistisk er jeg :)

De eksemplene var ganske forskjellige, men mennesker med disse problemene hadde jeg styrt glatt unna når det kom til kjæresteforhold.

Enig med Ethereal.

Forhold er krevende og vanskelige nok som de er. Uten å måtte i tillegg ha komplikasjoner, i form av en partner som lider av emosjonelle problemer av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gutt på 35

Hei.... skulle bare si at jeg har emosjonell personlighets forstyrrelse, og jeg har 3 barn, jobb og ei herlig kone som jeg har vært i sammen med i 21 år...... Det er til tider tøft for alle, men man lærer seg å leve sammen..... til alle som har dette, stå på.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over. Men det er mye lettere å bare skrive det, enn å ramse opp alle de "personlighetstrekkene som er lite hensiktsmessig for personen selv", som gjør at jeg ikke ville vært sammen med vedkommende.

Jo, tusen takk :)

Regner med å få et par problemer på veien, ja. Men det er forskjell på å støte på dem, og å hoppe i dem med begge bein først. Det å inngå et forhold med en person som feks. har spiseforstyrrelse, er deprimert, psykopat eller så sterk sosial angst at det å gå utenfor døren er uholdbart, er noe jeg ikke kunne gjort mot meg selv. Så egoistisk er jeg :)

De eksemplene var ganske forskjellige, men mennesker med disse problemene hadde jeg styrt glatt unna når det kom til kjæresteforhold.

Jeg skjønner det med psykopati/antisosial pf, men ellers så er det mange rundt meg som kan ha en mer krevende personlighet en meg med emosjonelt ustabil pf, selv om de ikke "kvalifiserer" til en diagnose. Det behøver ikke være så vanskelig, man lærer seg å leve med det, som med andre mindre heldige tilstander, alt fra allergi til diabetes :) For meg f.eks ville det vært verre å ha en partner som var ekstremt sjalu, enn en som var deprimert en dag i uka, selv om sistnevnte kune hatt diagnosen "depresjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge
Nå er det vel ingen automatikk i at man blir frisk/bedre av å få barn, jeg tror det vel så ofte er det motsatte som skjer, altså en forverring

Mulig det ikke er en automatikk i det men min behandler, som er psykolog spessialist, sier at det er ganske vanlig at kvinner blir så og si friske når de blir gravide og får barn. Det var det mange tilfeller av.

Dette fordi at man da får ett nytt fokus i livet som er vedig viktig for de med Emosjonel ustabil pf.

Siril27: Vet ikke om noe forsking på det. Var som sagt over, behandleren min som sa man ofte ble bedre ved svangerskap og at mange kvinner ble friske da de ble mor.

Jeg fikk Lamictal. Den gjorde så svingningene ikke ble så store. Gikk ikke helt i kjellern mer men hadde vanlig spekter på følelsene som friske. Jeg har prøvd antidepressive før men likte ikke å bli så flat.

Nå fungerer jeg uten medisiner i det hele tatt og har aldri før vært så stabil.

Jinx82: Jeg har opplevd det samme som du sier. har møtt mange som har større problemer med seg selv og som ikke har en diagnose. Veldig mange som kjenner meg kunne aldri trodd jeg hadde en diagnose heller for det er ikke noe som trenger å være så tydelig bestandig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 22

Hei!

Jeg har hatt emosjonell ustabil personlighetsforstyrelse, men har lært meg bedre å kjenne og har en helt annen diagnose pr i dag.

Som en over refererte til at hennes psykolog sier at barn kan "friskgjøre" mennesker med denne diagnosen kan stemme med meg. Jeg har riktignok ikke barn, men anskaffet meg en hund. Da forsvant mye av det ustabile, fordi (slik som jeg tror) er at jeg har noe annet å fokusere på enn bare meg selv, og har et levende vesen som er totalt avhengig av at jeg er stabil!

At mennesker ikke vil bli sammen med "mennesker som oss", synd for dere.

Holdningene som andre mennesker har til at noen av oss har problemer i forhold til psyken gjør jo bare at vi ikke forteller det, og ikke har noen åpenhet om det.

For min egen del er jeg en mester i å skjule det når jeg ikke alltid har det like bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...