Gå til innhold

Norsk smålighet og egoisme i bryllupsplanleggingen


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Vel, her er det visst liten vits i å komme med noe mer... men jeg prøver igjen:

Er det ikke mulig å skjønne at å ha fri bar eller ikke, ikke bare kommer an på økonomien?

For vår del er det som sagt foreldrene våre som dekker størsteparten av bryllupet, og også en åpen bar om vi ville hatt det. Vi velger likevel å ikke ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener alvorlig talt at brudeparet, vertskapet, skal heller bruke ei formue på ting til seg selv i stedet for å sørge for at alle får det de forventer å få i bryllupet? Det blir jo veldig koslig for mange som bruker flere tusen å komme til et sted og overnatte for å spise en middag og få et glass Vin! :ler:

Regner med at folk kanskje får

1. velkomstdrinker

2. vin til forrett

3.vin til hovedrett (2-3 glass)

4. vin til dessert

5. kaffe avec

blir litt mer enn middag og ett glass vin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Regner med at folk kanskje får

1. velkomstdrinker

2. vin til forrett

3.vin til hovedrett (2-3 glass)

4. vin til dessert

5. kaffe avec

blir litt mer enn middag og ett glass vin ?

Høres fint ut det. Jeg ser ingen problem med at en fordeler det utover. Som sagt, det jeg reagerer på er folk som kan ta seg råd til for.eks fri bar, og mer, som vil gjøre det koslige for gjestene, men som ikke gjør det fordi de selv er smålige og egoistiske og vil heller bruke mange ti tusen på sinnsyke luksusartikkler til seg selv, eller annen luksus, og egentlig sørger for å sende regningen for denne luksusen til gjestene. Gjestene som allerede har gitt gave blir da med andre ord ansvarlig for å ta regningen for bevertningen som vertskapet skulle tatt, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, her er det visst liten vits i å komme med noe mer... men jeg prøver igjen:

Er det ikke mulig å skjønne at å ha fri bar eller ikke, ikke bare kommer an på økonomien?

For vår del er det som sagt foreldrene våre som dekker størsteparten av bryllupet, og også en åpen bar om vi ville hatt det. Vi velger likevel å ikke ha det...

Greit nok det, men hvis gjestene må betale for drinkene selv så ser jeg ingen annen årsak til det enn at dere vil spare de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Vel, her er det visst liten vits i å komme med noe mer... men jeg prøver igjen:

Er det ikke mulig å skjønne at å ha fri bar eller ikke, ikke bare kommer an på økonomien?

For vår del er det som sagt foreldrene våre som dekker størsteparten av bryllupet, og også en åpen bar om vi ville hatt det. Vi velger likevel å ikke ha det...

Om ikke et familiemedlem som dere er nødt å inivitere (far,mor,søsken,besteforeldre) ikke har et alvorlig alkoholproblem så ser jeg ikke annet enn at grunnen egentlig er smålighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så driter jeg i hva arrangementet koster, men som invitert gjest vil jeg ha meg frabedt å betale "egenandel" i form av litt ekstra i baren etter middag etc. etc. Om gjesten velger å takke ja eller ikke er opp til den enkelte, men når man ber noen på et spesifikt arrangement, så bør mat og drikke være inkludert.

Som jeg har sagt ganske mange ganger før så har jeg vært invitert i et flott bryllup hvor vi fikk servert oppvarmet lapskaus med tilhørende rød saft i skogen og et par tåpelige hvor jeg følte at jeg i rikt monn hadde betalt for et mer enn ekstravagant innhold i dokurvene. (Dokurver er forresten jævlig unyttige i tilfelle noen skulle lure på det... :skratte: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri bar er iallefall ikke avgjørende for om folk blir drita eller ikke. Selv om argumentet er i stadig bruk av de som har behov for å legge skylda for ikke å ha fri bar på gjestene.

Til din info: Jeg er avholdsmenneske, men synes altså at det er simpelt å forvente at gjestene skal betale for baren.

Vi kommer ikke til å ha fri bar, men der er heller ikke muligheter for å kjøpe mer alkoholholdig drikke. Brus, Farris osv kommer vi så klart til å holde utover kvelden.... Bare alkolholen vi har lyst å holde på et minimum... om noen synes vi er kjipe så får det bare være. Umulig å planlegge et bryllup så alle får sine ønsker oppfylt uansett :gjeiper: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Høres fint ut det. Jeg ser ingen problem med at en fordeler det utover. Som sagt, det jeg reagerer på er folk som kan ta seg råd til for.eks fri bar, og mer, som vil gjøre det koslige for gjestene, men som ikke gjør det fordi de selv er smålige og egoistiske og vil heller bruke mange ti tusen på sinnsyke luksusartikkler til seg selv, eller annen luksus, og egentlig sørger for å sende regningen for denne luksusen til gjestene. Gjestene som allerede har gitt gave blir da med andre ord ansvarlig for å ta regningen for bevertningen som vertskapet skulle tatt, også.

Synes debatten kan holdes på et nivå der man unngår å kalle folk med en annen mening for smålig og egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For å være helt ærlig så driter jeg i hva arrangementet koster, men som invitert gjest vil jeg ha meg frabedt å betale "egenandel" i form av litt ekstra i baren etter middag etc. etc. Om gjesten velger å takke ja eller ikke er opp til den enkelte, men når man ber noen på et spesifikt arrangement, så bør mat og drikke være inkludert.

Som jeg har sagt ganske mange ganger før så har jeg vært invitert i et flott bryllup hvor vi fikk servert oppvarmet lapskaus med tilhørende rød saft i skogen og et par tåpelige hvor jeg følte at jeg i rikt monn hadde betalt for et mer enn ekstravagant innhold i dokurvene. (Dokurver er forresten jævlig unyttige i tilfelle noen skulle lure på det... :skratte: ).

Ja, totalt unyttige,...helt til du trenger de :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Om ikke et familiemedlem som dere er nødt å inivitere (far,mor,søsken,besteforeldre) ikke har et alvorlig alkoholproblem så ser jeg ikke annet enn at grunnen egentlig er smålighet.

Når det gjelder gjester med alkoholproblem, så vil de alltid få tak i alkohol, uansett om det ikke serveres alkohol i mils omkrets. Så de som bruker den unnskyldningen er også helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldninger er nettopp det, unnskyldninger. Det er vel egentlig merkelig, at nordmenn, det folkeslaget som slår meg som mest opptatt av å drikke, plutselig når det er bryllup skal holde seg unna alkohol.

Nettopp på grunn av dette ønsker vi å begrense alkoholen da mange nordmenn ikke har begrep på drikkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Vi skal heller ikke servere alkohol i bryllupet. Vi skal ha budsjettbryllupp, men det betyr selvsagt ikke at gjestene skal betale noe for å være gjest. Vi skal holde mat og drikke til alle, men velger å ta bort alkohol for å spare inn penger der. Nå skal det også sies at vi (brudeparet) begge er avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Synes debatten kan holdes på et nivå der man unngår å kalle folk med en annen mening for smålig og egoistisk.

Jeg har da for all del ikke kalt noen her smålig og egoistisk. Jeg har sagt at enkelte måter å proritere på er smålige og egoistiske, jeg har ikke sagt direkte til noen her at jeg syntes de er det!

Syntes egentlig du bør holde deg for god til å legge ord i munnen på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nettopp på grunn av dette ønsker vi å begrense alkoholen da mange nordmenn ikke har begrep på drikkeskikk.

Nå er det vel ikke alle nordmenn dere skal invitere, men jeg regner med at dere kjenner gjestene deres, så da er det vel å anta at dere bare omgås en haug med mennesker som har alkoholproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at folk kanskje får

1. velkomstdrinker

2. vin til forrett

3.vin til hovedrett (2-3 glass)

4. vin til dessert

5. kaffe avec

blir litt mer enn middag og ett glass vin ?

Jada, men hadde det ikke vært fint å vite at gjestene dine bare kunne slappe av og kose seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Nettopp på grunn av dette ønsker vi å begrense alkoholen da mange nordmenn ikke har begrep på drikkeskikk.

Det er mange måter å begrense alkoholen på annet enn å nekte gjestene alkohol i det hele tatt.

Det er stor forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hode :fnise:

Om en selv er avholds som noen over her, så er det jo helt greit å ikke ha alkohol. Det er vel heller alle som plutselig skal være så forsiktige med alkoholen så fort de må spandere på andre jeg stusser over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det vel ikke alle nordmenn dere skal invitere, men jeg regner med at dere kjenner gjestene deres, så da er det vel å anta at dere bare omgås en haug med mennesker som har alkoholproblemer.

Snakk om å legge ord i munnen på andre :ler:

Lurer på om noen har hatt en dårlig dag i dag, evt vært invitert i et bryllup der de ikke fikk nok alkohol?? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke få holde bryllupet i sin egen ånd? Hvorfor er alle så opptatt av at man må gjøre som alle andre? Jeg er enig i at det blir drøyt å kreve at gjestene skal betale for mat, og også til en viss grad for alkohol.

Nei, det er ikke for å spare de pengene, og det er IKKE smålighet. Det må da være lov å arrangere sitt eget bryllup som man vil, uten å få høre at man er smålig!

Vi skal jo, som Cæmis også sier, servere både velkomstdrinker, viner til forrett, hovedrett og dessert, samt champagne og noe ekstra til kaffen. Vi vil ikke selge alkohol, så det er ikke snakk om noen "regning" som overføres til gjestene...

Min søster skal gifte seg neste år, og det bryllupet skal være helt alkoholfritt, - noe jeg synes er helt ok. Dette fordi de selv ikke drikker, og ikke ser poenget. Hvorfor må "bevertning" være "så mye alkohol du vil"? Så lenge gjestene koser seg, spiser en treretters middag etterfulgt av et bugnende kakebord, og blir servert brus, vann, eplemost el., ville jeg synes det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å ha fri bar, men der er heller ikke muligheter for å kjøpe mer alkoholholdig drikke. Brus, Farris osv kommer vi så klart til å holde utover kvelden.... Bare alkolholen vi har lyst å holde på et minimum... om noen synes vi er kjipe så får det bare være. Umulig å planlegge et bryllup så alle får sine ønsker oppfylt uansett :gjeiper: :fnise:

Å stoppe alkoholtilførselen rett etter middag må være en av de dårligste ideene som finnes! Selv de mest pietistiske tantene får "hangover" da blir enda mer kjedelige enn de vanligvis er! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stoppe alkoholtilførselen rett etter middag må være en av de dårligste ideene som finnes! Selv de mest pietistiske tantene får "hangover" da blir enda mer kjedelige enn de vanligvis er! :ler:

Propp de full av kake så blir de høye på sukker.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...