Gå til innhold

Norsk smålighet og egoisme i bryllupsplanleggingen


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest JanneTS
Altså, jeg har ikke noe problem med å forstå at man ønsker å redusere utgiftene når man skal gifte seg. Et bryllup er en dyr affære, nesten uansett hvilke løsninger man velger.

Det jeg ikke forstår, er at man velger løsninger som gjør at det blir veldig dyrt å være gjest. F.eks ikke serverer mat, ikke har fri bar, og ikke sørger for mulighet til rimelig overnatting osv.

Men i stedet prioriterer svinedyre kaketopper, fotograf som følger bruden hele dagen, dokurver, blomster til tusenvis av kroner, dill og stæsj til gud vet hvor mye penger.

Og i tillegg skal man som gjest ut med gave. Selv om mange sier at de ikke forventer gave, er det vel ikke en eneste person som går i bryllup uten å ha med gave.

Det er jo selvfølgelig mye bedre om gjesten tar på seg regningen for sin egen drikke og mat. De fleste i dag tror jo at alle har så god råd at da kan de heller skyve de utgiftene over på gjestene og bruke penger andre steder som du sier på alt mulig annet dill dall som ingen andre enn bridezillaen egentlig bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Dere har råd til det men har valgt å prioritere annerledes? Jeg antar at de pengene dere sparte går til anne bevertning av gjestene(fri overnatting, dere tar en andel av reisekostnadene eller noe i den duren?) da siden dere hadde råd? Visst ikke er du jo et godt eksempel på det jeg mener med smålig egoisme fra brudparet (vertskapet) sin side på bekostning av gjestene.

Nå går det litt over stokk og stein med uttalelser uten rot i virkeligheten her. Det kan IKKE ventes at brudepar koster transportkostnader eller overnatting i forbindelse med bryllupet. Det er heller ikke smålighet og egoisme som gjør at mange ikke har fri bar. Jeg mistenker at dette er noe dere egentlig vet, jeg syns det er forfriskende med en debatt men ikke for debattens skyld..nytt tema snart kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss blir det ikke dyrere å være gjest fordi om vi ikke har fri bar, for det blir heller ikke salg av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo selvfølgelig mye bedre om gjesten tar på seg regningen for sin egen drikke og mat. De fleste i dag tror jo at alle har så god råd at da kan de heller skyve de utgiftene over på gjestene og bruke penger andre steder som du sier på alt mulig annet dill dall som ingen andre enn bridezillaen egentlig bryr seg om.

Og der kom det det egentlig bunner i ja, ventet på det hmm.. bridezilla. Samme gamle regla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Nå går det litt over stokk og stein med uttalelser uten rot i virkeligheten her. Det kan IKKE ventes at brudepar koster transportkostnader eller overnatting i forbindelse med bryllupet. Det er heller ikke smålighet og egoisme som gjør at mange ikke har fri bar. Jeg mistenker at dette er noe dere egentlig vet, jeg syns det er forfriskende med en debatt men ikke for debattens skyld..nytt tema snart kanskje? ;)

Selvfølgelig ventes det ikke at brudepartet betaler transport til stedet. Men at en ordner enkel og rimlig overnatting er ikke helt urimlig å forvente. De kan jo avtale dette med hytteutleier/hotell/pensjonat evt slekt og venner i området slik at dette blir organisert på en rimlig og billig måte, om de har råd kan de jo også gå inn med en sum for å gjøre det billigere for alle, men det er jo bare om de har råd.

Verst er det jo når en har råd til drikke(til maten og ellers så lenge festen varer med evt fri bar) og mat, altså full bevertning og velger å heller unngå dette fordi en ønsker å spare inn. Ofte spares det jo inn fordi en har egentlig innvitert altfor mange gjester, da er løsningen enkel, invitere mindre gjester (ikke noe galt i det). Og andre ganger spares det inn fordi en velger å bruke pengene på bryllupsreise eller pynt og annet dill dall i lokalet (da er løsningen det samme som med gjestene, du kutter ned på disse tingene).

Alle skal selvfølgelig ha et bryllup etter sin lommebok, men når de da først inviterer så må de ta ansvar for å være verter og ikke bare skyve fra seg ansvaret fordi de har tatt valg som fører til at gjestene blir sittende igjen med regningen, da kunne de jo like gjerne bare sendt ut faktura med invitasjonen først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Vi kommer ikke til å ha fri bar. Vi kommer til å ha øl/vin til maten, likør til kaffen, og skal noen ha noe mer, så må de selv kjøpe det i lokalets bar. Hvorfor? Fordi ingen i vår familie er av den typen som desperat trenger drikkevarer for å ha det gøy. Det er ingen som forventer fri bar, og da ser jeg heller ikke behovet... Vi legger heller ekstra penger i et nydelig lokale, både for vår og gjestene sin del, som har et fantastisk kjøkken.

Men jeg synes det er litt vilt å forvente at gjestene skal betale sin egen mat, det må jeg si. Overnatting og reise får folk ordne selv, i mine øyne. Men mat skal man da få når man er gjest i bryllup... Om man ikke har råd til "drømmebryllupet" og må ty til slike løsninger, får man vente et par år og spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65

Alle lager vel bryllupp ut fra sin egen lommebok og sine egne prioriteringer og det må være fullt lov.

Men hva er det egentlig man inviterer til når man skal gifte seg i utlandet og forventer at gjestene skal betale reise og opphold selv og ikke en gang kan spandere mat og drikke?

Jeg har ingenting i mot spleiselag, bygdefest eller heimebryllupp der alle venner og bekjente bidrar med arbeidskraft, kaker og overnatting for brudeparets gjester som vennetjenester. Dette er noe som er med på å holde kostnadene ved bryllupet nede og basert på at tjenestene går på rundgang - hjelper jeg deg i dag hjelper du meg neste år - etc. Men det rimer ikke da at venner og bekjente sponser en dyrere bryllupsreise, dyrere kjole (for ikke å si to), dokurver, 1000 kroners kaketopper, dyrt papir til innbydelsene, dyre blomsterdekorasjoner til kirken, trykket kirkeprogram i samme tema som resten av bryllupet - osv. Det rimer overhodet ikke heller at fri bar og ikke minst fri mat må vike for dyre luksusting for brudeparet.

Har man råd til all ekstravagansen så har man råd til å behandle gjestene sine med respekt og gjestfrihet også. Hvis ikke må ekstravagansen vike. Dersom man fremdeles ikke har råd til å være gjestfri mot ALLE sine gjester så bør man vel redusere antall gjester inntil man har råd til mat og drikke til dem.

For meg er dette med fri bar ingen selvfølge da jeg vet hvor dyrt det er. Jeg ville prioritert andre ting på gjestefriheten først dersom budsjettet var knapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har vært i veldig mange bryllup, både som gjest og som servitør.

(Det begynte med at jeg stilte opp for en perifer kjenning som skulle gifte seg, som siden tipset alle framtidige brudepar om at jeg "serverte".)

Jeg har sett MYE rart.

Bl.a et bryllup hvor gjestene måtte kjøpe nattmaten selv, til blodpris, mens bordene bugnet av roseblader og servietter som var spesialbestilt fra en annen kant av landet. Bryllupet var så stivpyntet og "formelt" at de fleste gjestene så ut til å føle sotrt ubehag. Bruden så ut til å være mest opptatt av gavene, ikke brudgommen eller gjestene. Før midnatt hadde alle "takket pent for seg".

Det desidert beste/triveligste bryllupet, var nok også det som var rimeligst - eller de hadde kuttet ned på "fjaset", og brukt pengene på gjestene.

Men det var ikke mindre vakkert:

Nyplukkede smørblomster og blåklokker osv. var nydelig pynt overalt, til dans spilte en lokal kjenning som en gave til brudeparet, maten var nydelig, og til nattmat ble det trillet ut lassevis av lapskaus som gjestene kunne forsyne seg av. Det var lysbildefremvisning på et hvitt sengelaken, og sangleker og drikkeleker + fri bar.

Stemningen var på topp, og jeg tror det bryllupet varte i over et døgn for de fleste gjestene. Innlosjeringen skjedde på en skole med stor garderobe for damene som trenger hvert sitt speil ved en slik anledning, og hos familiene til brudeparet. Nå var de veldig heldige, for enkelte av gjestene ønsket også å sove ute i telt i det nydelige været.

Bryllupet var rett og slett en folkefest - og det beste av alle de jeg har vært innom, men jeg vet også at det var det rimeligste.

Og jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha det den dagen jeg gifter meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Stemningen var på topp, og jeg tror det bryllupet varte i over et døgn for de fleste gjestene. Innlosjeringen skjedde på en skole med stor garderobe for damene som trenger hvert sitt speil ved en slik anledning, og hos familiene til brudeparet. Nå var de veldig heldige, for enkelte av gjestene ønsket også å sove ute i telt i det nydelige været.

Jeg tror at et av problemene i vårt materialistiske samfunn er at vi har glemt at det ikke er kuvertprisen og matchende fargene som står helt i stil til den elfenbensfargede limousinen og den dyre ferien på Bali som gjør festen vellykket. Det er stemningen og det at man som gjest føler seg velkommen - enten hovedretten er lapskaus servert med hjemmelaget øl eller en dyr ekslusiv middag.

En minneverdig dag blir skapt av at man har en hyggelig kveld sammen med slekt og venner - uavhengig av kurvertpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror at et av problemene i vårt materialistiske samfunn er at vi har glemt at det ikke er kuvertprisen og matchende fargene som står helt i stil til den elfenbensfargede limousinen og den dyre ferien på Bali som gjør festen vellykket. Det er stemningen og det at man som gjest føler seg velkommen - enten hovedretten er lapskaus servert med hjemmelaget øl eller en dyr ekslusiv middag.

En minneverdig dag blir skapt av at man har en hyggelig kveld sammen med slekt og venner - uavhengig av kurvertpris.

Helt enig i at det er stemningen, og at gjestene OG brudeparet hygger seg er det som gjør bryllupet vellykket. Men det er ingen motsetning mellom dyrt og billig bryllup der. Man kan ha det akkurat like hyggelig i et bryllup hvor det er lagt vekt på fargevalg, og elegant kjøretøy for brudeparet. Må ikke snu ting helt på hodet sånn at det virker som at brudeparet som koster mye penger på bryllupet KUN er opptatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Helt enig i at det er stemningen, og at gjestene OG brudeparet hygger seg er det som gjør bryllupet vellykket. Men det er ingen motsetning mellom dyrt og billig bryllup der. Man kan ha det akkurat like hyggelig i et bryllup hvor det er lagt vekt på fargevalg, og elegant kjøretøy for brudeparet. Må ikke snu ting helt på hodet sånn at det virker som at brudeparet som koster mye penger på bryllupet KUN er opptatt av det.

Nei, mens en mellomting der bruden har brukt penger på servietter og gjestene må betale nattmat absolutt er en festbrems kan både den dyre og den billige varianten være perfekt.

En mellomting går selvfølgelig også an, så lenge man prioriterer rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Helt enig i at det er stemningen, og at gjestene OG brudeparet hygger seg er det som gjør bryllupet vellykket. Men det er ingen motsetning mellom dyrt og billig bryllup der. Man kan ha det akkurat like hyggelig i et bryllup hvor det er lagt vekt på fargevalg, og elegant kjøretøy for brudeparet. Må ikke snu ting helt på hodet sånn at det virker som at brudeparet som koster mye penger på bryllupet KUN er opptatt av det.

Nå er det du som snur ting på hodet - men jeg skal forsøke å forklare hva jeg mente litt tydeligere da.

Hvis man har RÅD til å ha et stort og flott bryllup der ingenting er spart og SAMTIDIG klarer å skape en hyggelig stemning for sine gjester så har man et vellykket bryllupp.

Dessverre er det en del brudepar (og foreldrene deres) som tror at et dyrt og flott bryllup er en garantert suksess og at alt fokus skal være på at brudeparet har den dyreste kjolen, dressen, bilen osv. De gjør ingenting selv for å skape stemning på festen fordi de tror og mener at de har lagt alt arbeidet i fargekoordinert pynt helt ned til dokurvene.

Det er ikke dermed sagt at et dyrt bryllup ikke kan være fantastisk for selvsagt kan det det - men da må fokuset være på at man er vertskap for sine gjester og at man setter gjestfrihet i fokus.

Når man har gjestfrihet i fokus så betyr det at det at gjestene har det hyggelig og får god mat og drikke går foran andre ting. Har man god råd har man råd til begge deler, har man dårligere råd så betyr det som godt vertskap at gjestene går foran fjas som man godt kan være foruten.

Og for å demonstrere hva jeg mener: det var et amerikansk show der utvalgte venner og familie i løpet av en uke skulle stelle i stand bryllup for et par. De fikk et budsjett og skulle handle alt fra brudekjole til duker og lokale, vigsler og blomster.

En av mumzillaene mente det var viktigere at hennes sønns side av familien hadde 100 gjester enn at de hadde bryllupskake! Så bruden hadde 60 gjester og brudgommen hadde 100 gjester men da ble det ikke kake.

Jeg husker enda ansiktsuttrykket til bruden da det ikke var noen kake å kutte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi kommer ikke til å ha fri bar. Vi kommer til å ha øl/vin til maten, likør til kaffen, og skal noen ha noe mer, så må de selv kjøpe det i lokalets bar. Hvorfor? Fordi ingen i vår familie er av den typen som desperat trenger drikkevarer for å ha det gøy. Det er ingen som forventer fri bar, og da ser jeg heller ikke behovet... Vi legger heller ekstra penger i et nydelig lokale, både for vår og gjestene sin del, som har et fantastisk kjøkken.

Men jeg synes det er litt vilt å forvente at gjestene skal betale sin egen mat, det må jeg si. Overnatting og reise får folk ordne selv, i mine øyne. Men mat skal man da få når man er gjest i bryllup... Om man ikke har råd til "drømmebryllupet" og må ty til slike løsninger, får man vente et par år og spare penger.

Men hvis ingen i din familie trenger drikkevarer for å ha det gøy, så vil det jo bli veldig billig for dere hvis dere velger fri bar da. Også vil dere bli stående igjen som et brudepar som trakterte gjestene sine på en god måte, og ikke som et brudepar som fant på dumme unnskyldninger og la skylda på gjestene for at de ikke har fri bar.

Ellers enig med deg i at man bør vente et par år hvis man ikke har råd til å servere gjestene sine skikkelig uten å be dem betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nå er det du som snur ting på hodet - men jeg skal forsøke å forklare hva jeg mente litt tydeligere da.

Hvis man har RÅD til å ha et stort og flott bryllup der ingenting er spart og SAMTIDIG klarer å skape en hyggelig stemning for sine gjester så har man et vellykket bryllupp.

Dessverre er det en del brudepar (og foreldrene deres) som tror at et dyrt og flott bryllup er en garantert suksess og at alt fokus skal være på at brudeparet har den dyreste kjolen, dressen, bilen osv. De gjør ingenting selv for å skape stemning på festen fordi de tror og mener at de har lagt alt arbeidet i fargekoordinert pynt helt ned til dokurvene.

Det er ikke dermed sagt at et dyrt bryllup ikke kan være fantastisk for selvsagt kan det det - men da må fokuset være på at man er vertskap for sine gjester og at man setter gjestfrihet i fokus.

Når man har gjestfrihet i fokus så betyr det at det at gjestene har det hyggelig og får god mat og drikke går foran andre ting. Har man god råd har man råd til begge deler, har man dårligere råd så betyr det som godt vertskap at gjestene går foran fjas som man godt kan være foruten.

Og for å demonstrere hva jeg mener: det var et amerikansk show der utvalgte venner og familie i løpet av en uke skulle stelle i stand bryllup for et par. De fikk et budsjett og skulle handle alt fra brudekjole til duker og lokale, vigsler og blomster.

En av mumzillaene mente det var viktigere at hennes sønns side av familien hadde 100 gjester enn at de hadde bryllupskake! Så bruden hadde 60 gjester og brudgommen hadde 100 gjester men da ble det ikke kake.

Jeg husker enda ansiktsuttrykket til bruden da det ikke var noen kake å kutte ...

Jada, jeg forstod godt hva du mente :) Men det jeg vil frem til er at disse eksemplene fra amerikansk reality er lite forenlig med normen for brylllup her til lands. Og de eksemplene som kommer opp ellers her, håper og tror jeg faktisk er veldig sjeldne. Jeg tror oppriktig talt at folk flest har et ønske om at gjestene skal kose seg i deres bryllyp, og gjør sitt ytterste for at det skal bli sånn. Det er ikke min intensjon å diskuterer kun for å diskutere, men det er når feks. dokurver blir nevnt med ett negativt fortegn, for liksom å presisere hvor overfladiske noen er at det stritter i meg. Jeg hadde selv dette OG mye annet såkalt unødvendig stasj i vårt bryllup, men mitt største ønske for dagen var likevel at vi og våre gjester skulle hygge oss på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hvis ingen i din familie trenger drikkevarer for å ha det gøy, så vil det jo bli veldig billig for dere hvis dere velger fri bar da. Også vil dere bli stående igjen som et brudepar som trakterte gjestene sine på en god måte, og ikke som et brudepar som fant på dumme unnskyldninger og la skylda på gjestene for at de ikke har fri bar.

Ellers enig med deg i at man bør vente et par år hvis man ikke har råd til å servere gjestene sine skikkelig uten å be dem betale selv.

Det var det første jeg tenkte: Må jo være ypperlig med fri bar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hmmmmmmmmm

Kanskje jeg tar feil, og generaliserer VELDIG (!) her:

Men av mine gamle klassevenninner var det de "utrivelige og navlebeskuende materialistiske tøytene" som var mest opptatt av serviettene og bestikket, og mindre av gjestene i sine bryllup.

Mens de jentene som er glade og liketil, og omtenksomme og folkelige, ga en jamn f*** i om alt matchet i bryllupet sitt.

Det var i de sistnevntes at setmningen var best, og gjestene koste seg mest/ble best tatt vare på.

Så poenget er: Om du gir begge "gruppene" akkurat samme budsjettet, så vil sistnevntes gruppe sine bryllup uansett være triveligere.

Fordi det har med mennesketypen og omgangskretsen å gjøre, egentlig lite med økonomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Kanskje jeg tar feil, og generaliserer VELDIG (!) her:

Men av mine gamle klassevenninner var det de "utrivelige og navlebeskuende materialistiske tøytene" som var mest opptatt av serviettene og bestikket, og mindre av gjestene i sine bryllup.

Mens de jentene som er glade og liketil, og omtenksomme og folkelige, ga en jamn f*** i om alt matchet i bryllupet sitt.

Det var i de sistnevntes at setmningen var best, og gjestene koste seg mest/ble best tatt vare på.

Så poenget er: Om du gir begge "gruppene" akkurat samme budsjettet, så vil sistnevntes gruppe sine bryllup uansett være triveligere.

Fordi det har med mennesketypen og omgangskretsen å gjøre, egentlig lite med økonomi..

Jeg skal gi deg rett i en ting: du generaliserer VELDIG.

Men jeg skal også innrømme at jeg har litt problemer med å kalle meg selv en utrivelig og navlebeskuende tøyte. :fnise: Men ok da, for jeg var nemlig opptatt av servietter osv. Men vi hadde OGSÅ et bryllup med god stemning, masse glade fornøyde gjester, og selskap som varte til den lyse morgen(så de må ha kost seg) For i tillegg til å være opptatt av fjas er jeg folkelig og liketil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Jada, jeg forstod godt hva du mente :) Men det jeg vil frem til er at disse eksemplene fra amerikansk reality er lite forenlig med normen for brylllup her til lands. Og de eksemplene som kommer opp ellers her, håper og tror jeg faktisk er veldig sjeldne. Jeg tror oppriktig talt at folk flest har et ønske om at gjestene skal kose seg i deres bryllyp, og gjør sitt ytterste for at det skal bli sånn. Det er ikke min intensjon å diskuterer kun for å diskutere, men det er når feks. dokurver blir nevnt med ett negativt fortegn, for liksom å presisere hvor overfladiske noen er at det stritter i meg. Jeg hadde selv dette OG mye annet såkalt unødvendig stasj i vårt bryllup, men mitt største ønske for dagen var likevel at vi og våre gjester skulle hygge oss på alle mulige måter.

Jeg har vært i et "bridezilla" bryllup og invitert i et annet. Bryllup nr 2 gikk jeg ikke i da det krevde reise som jeg ikke hadde råd til. Bryllup nr 1 slet brud og moren til bruden ut fullstendig - det var ikke måte på hva slags detaljplanlegging det måtte være for at det skulle bli vellykket. Helt ned til forloverens antrekk - som hun pent måtte betale selv men det var stor kritikk til det hun opprinnelig hadde valgt fordi det kunne komme til å overskygge bruden.

Og så har jeg vært i en rekke bryllup både som middagsgjest og som kaffegjest som har vært svært så hyggelige. Jeg kan ikke huske om det var dokurver, fargekoordinasjon, håndlaget papir til sangene etc. Det jeg imidlertid husker var at det var god mat og god musikk og at gjestene ble tatt godt vare på. Noen ganger var det fri bar og noen ganger var det ikke det.

Jeg skal ikke kritisere noen for "unødvendig stasj" og dokurver - har man råd til det så hvorfor ikke. Har man krefter til det - go ahead. Det som blir problemet som med bridezilla nr 1 var at de slett ikke hadde krefter til det og ikke hadde de råd heller men fordi alt skulle være så til de grader fint og flott så slet de seg fullstendig ut på å arrangere dette bryllupet. Det er også lite gøy å arrangere bryllup over økonomisk evne og måtte betale på det - nær sagt frem til skilsmissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis ingen i din familie trenger drikkevarer for å ha det gøy, så vil det jo bli veldig billig for dere hvis dere velger fri bar da. Også vil dere bli stående igjen som et brudepar som trakterte gjestene sine på en god måte, og ikke som et brudepar som fant på dumme unnskyldninger og la skylda på gjestene for at de ikke har fri bar.

Ellers enig med deg i at man bør vente et par år hvis man ikke har råd til å servere gjestene sine skikkelig uten å be dem betale selv.

Hvorfor er det obligatorisk at festen skal ha fri bar? Med servering(drikke) til mat og kaffe ser jeg ikke helt behovet for mer. Ingen av oss (brudeparet) drikker så veldig mye, vi har stor slekt hvor flesteparten skal inviteres (for å ikke få bråk i slekten, jepp slik er det bare) og har ikke kontroll over drikkemønsteret til alle. Vi ser på det som vår fest sammen med folk vi er glade i og bryr oss om, og ved slike tilstelninger er det alltid noen som ikke klarer å beregne hvor mye de tåler den kvelden. Alle inviterte er voksne (men dette betyr ikke at de vet hvor grensen går) og vi ser derfor ikke et problem med at vi begrenser alkoholen akkurat den kvelden. Altså ikke økonomisk begrunnet avgjørelse, men trivselsmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det obligatorisk at festen skal ha fri bar? Med servering(drikke) til mat og kaffe ser jeg ikke helt behovet for mer. Ingen av oss (brudeparet) drikker så veldig mye, vi har stor slekt hvor flesteparten skal inviteres (for å ikke få bråk i slekten, jepp slik er det bare) og har ikke kontroll over drikkemønsteret til alle. Vi ser på det som vår fest sammen med folk vi er glade i og bryr oss om, og ved slike tilstelninger er det alltid noen som ikke klarer å beregne hvor mye de tåler den kvelden. Alle inviterte er voksne (men dette betyr ikke at de vet hvor grensen går) og vi ser derfor ikke et problem med at vi begrenser alkoholen akkurat den kvelden. Altså ikke økonomisk begrunnet avgjørelse, men trivselsmessig...

Nettopp!! Jeg ser heller ikke nødvendigheten, men klarer visst ikke uttrykke meg klart. Virker som det er litt troll i aksjon her.

Veldig enig med deg...

Mindre alkohol gir i hvert fall mer trivsel enn for mye. Om man har fri bar eller ikke, er ikke avgjørende for om man er et godt vertskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...