Gå til innhold

Røde flekker ved stress, alkohol osv.


Modic

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd---

Jeg er nå i 30-årene, og har siden tenårene vært plaget av varmeutslett / alkoholutslett / stressutslett, kall det hva dere vil.

Det arter seg som røde flekker på huden (som hvis du har klødd deg lenge på samme sted på halsen; da blir huden rød og varm lokalt), og det oppstår på halsen, brystet, øvre del av ryggen, og i ansiktet.

Det kommer når jeg blir stresset og / eller drikker alkohol, men det kan også komme hvis jeg f.eks. sitter konsentrert om noe. Trenger ikke være stresset da.

Noen som har erfaringer med dette? Hva har dere gjort med det? Noe som hr hjulpet?

Jeg har veldig hvit hud i utgangspunktet, og ser at jeg er mindre plaget av dette når jeg er litt mer gylden (kan ikke si brun!! ;) ) i huden om sommeren.

Vi planlegger bryllup, og selv om dette ikke er noe jeg kan noe for, må jeg jo si at jeg ikke har lyst til å gå opp kirkegulvet flekkete og skjoldete i ansiktet, på halsen og på brystet.....

Men det plager meg jo ellers også. Jeg er i utgangspunktet både utadvendt og trygg, og f.eks. det å holde taler osv foran mange, plager meg ikke. Men flekkete blir jeg, uansett, så fort blodtrykket stiger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat slik har jeg det også. Hver eneste gang jeg drikker alkohol, av stress, raske temperaturskifter (f.eks. inn og ut av hus, bil og butikk om vinteren) osv osv. Har ikke funnet ut hvordan jeg kan verken forbygge eller eller bli kvitt flekkene når de har kommet, annet enn å vente til de forsvinner av seg selv... Skikkelig dritt, egentlig.

Jeg er såpass forfengelig at dersom jeg vet at jeg kommer i en situasjon der jeg mest sannsynlig vil bli flekkete, dekker jeg meg til med litt mer klær og bruker foundation. Men det blir vel kanskje vanskelig i bryllupet...

Husker at sist gang jeg var i syden, fikk jeg slike flekker på hele overkroppen. Det hadde seg tilfeldigvis slik at jeg måtte på apoteket og kjøpte kløestillende pga insektstikk, men apotekdamene ble helt dønn alvorlige, snakket fort spansk seg i mellom mens de innimellom kikket på meg, og mente jeg virkelig burde komme meg til legen med disse flekkene. Gjett om det ble flere flekker da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dra til lege og/eller hudpleier? Kan hende de kan hjelpe.

Jeg kunne få sånne flekker selv før, men nå er de gått over. Vet ikke hvorfor. Kan det ha noe å gjøre med at jeg er gått over til bedre produkter for huden?

Ellers ville jeg brukt foundation på bryllupsdagen min, hvis jeg var deg og bekymret meg for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos lege, som fortalte at dette kom av blodtrykksstigning i forbindelse med økt hjertefrekvens (som man jo gjerne får når man blir stresset, er konsentrert, drikker alkohol osv). Det har ingenting med huden forøvrig å gjøre. Det eneste legen hadde å foreslå, er medikamenter som setter ned hjertefrekvensen. Og det er jeg jo ikke interessert i å gå på til vanlig, selv om det sikkert kan være greit i helt spesielle tilfeller.

Men derimot til hva man kan gjøre med det sånn i det daglige.....?

Jeg bruker også foundation og dekker meg til når jeg vet at slike situasjoner dukker opp. Men jeg har enda ikke funnet noen foundation som dekker dette ordentlig, og dessuten må jeg jo da bruke det på hele overkroppen...

Men sol"brun" (blir jo ikke så veldig brun.... ;) ) hud blir ikke så lett skjoldete og rød som vinterhvit, så jeg får vel bare satse på å få god farge på forhånd! :)

Men flere tips mottas gjerne med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Prater vi tørre, røde flekker, eller røde flekker som er litt opphevet og minner om brennesle-sår?

Sistnevnte heter "elveblest", og flytter seg gjerne rundt på kroppen. Det klør noe inni granskauen, men kan stoppes med antihistaminer (zyrtec etc).

Førstnevnte høres stressrelatert ut, og er kroppens måte å si ifra om at du må roe ned på. Det er ikke et angrep fra kroppens side, men en beskjed... Vet ikke om noe som funker akutt, men å unngå stresstriggere (gjelder også endel mat, type gatekjøkkenmat, alkohol) kan ha effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å lese om meg selv dette. Og "sårene" eller de små flekkene som er litt mer ru enn resten av min myke hud, blir der en god stund etter de slutter å klø. Jeg får det ved kragebeinet, mellom puppene, litt øverst på ryggen og et sted på hofta.

Får dette når jeg stresser, men har ikke enda oppdaget om det kan være pga alkohol, men kan undersøke dette også.

Da jeg gikk til legen sa han at han ikke visste hva det var og bare gav meg noe kløedempende (han titta bare fort på det, dumme fastlege, gadd ikke ta tid til ordentlig undersøkelse..)

Dette har ikke hjulpet.

Så kult om noen kan kanskje vite noe mer om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om vi alle snakker om det samme her.

Jeg snakker verken om elveblest, tørre rue flekker, eller flekker som klør.

Dette er rett og slett flekkvis, kraftig rødme i huden! Tenk deg at du blir rød som en tomat, men ikke jevnt over det hele. Kun flekker. Jo mer stresset jeg blir, jo mer av huden blir rødflammete.

Sto midt oppe i en trafikkulykke en gang, var kjempestresset, holdt på med hjerte-lunge-redning, osv. Da jeg satte meg i bilen etterpå, var det veldig lite igjen av huden på ansiktet / halsen / brystet som overhodet var hvitt!

Som sagt: legens beskjed (og jeg har snakket med flere) sier at det kommer av økt hjerterytme som igjen fører til økt blodtrykk. Det er forsåvidt det samme som skjer under trening: Blodtrykket øker, og temperaturen øker. Du blir rød i ansiktet av varme - dette er blodets måte å bli avkjølt på.

Men jeg får det altså ikke bare på trening, og det er flekkvis, ikke jevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi alle snakker om det samme her.

Jeg snakker verken om elveblest, tørre rue flekker, eller flekker som klør.

Dette er rett og slett flekkvis, kraftig rødme i huden! Tenk deg at du blir rød som en tomat, men ikke jevnt over det hele. Kun flekker. Jo mer stresset jeg blir, jo mer av huden blir rødflammete.

Sto midt oppe i en trafikkulykke en gang, var kjempestresset, holdt på med hjerte-lunge-redning, osv. Da jeg satte meg i bilen etterpå, var det veldig lite igjen av huden på ansiktet / halsen / brystet som overhodet var hvitt!

Som sagt: legens beskjed (og jeg har snakket med flere) sier at det kommer av økt hjerterytme som igjen fører til økt blodtrykk. Det er forsåvidt det samme som skjer under trening: Blodtrykket øker, og temperaturen øker. Du blir rød i ansiktet av varme - dette er blodets måte å bli avkjølt på.

Men jeg får det altså ikke bare på trening, og det er flekkvis, ikke jevnt.

Sånn hadde jeg det også, bare i mye mindre grad. Det kunne for eksempel komme hvis jeg var veldig sliten (er syk med ME) og stressa mens jeg trasket rundt på storsenteret i litt for varme klær og prøvde klær og slikt.

Men som sagt, det er forsvunnet nå. Vet ikke hvorfor eller hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lene_*

Hei,kjenner meg mye igjen i debatten her.Sliter i hverdagen med rødhet i ansiktet(særlig på slutten av jobb dagene mine,men det kan arte seg i alle situasjoner uansett om jeg er stresset,avslappet osv.. Det kommer,og jeg kan dessverre ikke tolke hvorfor det skjer og hva det er.Jeg klarer ikke å leve med dette lenger,er så lei av å skjulerødmingen eller å få tilbakemelding fra venner/familie/kolleger/eller ukjente at jeg er rød i ansiktet.

Jeg skjuler det:ved å gå hjem tidelig før jeg merker jeg blir rød(kan noen ganger skjønne når jeg kan bli rød(for eks hvis jeg er dødsliten).

Jeg skjuler det: ved å smøre på iskald alovera krem i ansiktet(håp om at rødmingen skal forsvinne),drikke masse vann,lukke øynene 15min.

Jeg skjuler det: å jobbe hard på jobben og late som at jeg svetter og har en god grunn til å bli rød.

jeg skjuler det ved: å gå på do når det er som rødes og la det "rødme" seg ferdig.

Eller gjemme meg når jeg er rød.

Jeg skjuler det:ved å ikke se på andre mennesker,gjemme meg under skjerfet mitt.skjule det under håret mitt.

nei,dette er tragisk hverdag.Jeg prøver å bare leve med det.men jeg jobber i matbutikk og alle "ser" rødmingen,rødeheten min hver dag.

jeg blir også sliten når jeg rødmer.akkurat som det tar litt av kreftene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_katrine_*

så det er ikke bare meg altså?!

Jeg får røde flekker i ansiktet, på brystet og halsen etter jeg har vært i dusjen, drikker, eller stresser...

Og etter jeg har vært i dusjen så er bena mine blålillamørkerød aktige....

de røde flekkene går bort etter 1-2 dager, men bena blir fort hudfargede igjen....

har lurt på hva det er lenge..!! det er jo ikke direkte pent å gå rundt å ha røde flekker litt overalt i ansiktet.. flekkene er jo både store og små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest flekktomaten

Har nøyaktig samme problem...

En ting er at det er flaut at det vises at man er stresset/flau (og dermed forverrer situasjonen), men man får det også i godt selskap når man ler godt eller etter de første glassene med alkohol.

"har du utslett? Oæææh hva har skjedd med halsen din?" Ja, selv folk med medisinsk utdannelse ser ut til å bli sjokkert.

Da jeg spurte legen mumlet han noe om at "det har noe med blodets gjennomstrømning i huden", men det hjelper meg lite.

Det er jo bare rødming, men veldig konsentrert flekkvis. Har dessverre ikke funnet ut noe om hva man kan gjøre. Det hjelper å forbedre selvtillitt og eksponering for de situasjonene flekkene oppstår av sosialt stress, men det er verre med de andre triggerne.....

Håper svaret finnes out there. Et medisinsk navn på "tilstanden" hadde gjort det enklere å søke på google, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*

Jeg vet ikke om noe som kan fjerne disse flekkene, men maybeline sin dream matte mousse dekker det helt fullstengid på meg. Jeg blir knallrød når jeg drikker alkohol eller er litt for varm/litt for kald osv.. Ikke noen søte roser i kinnet liksom, men store og små flekker. Gjerne en på hver side av nesa og et par flekker ved kjevebeinet og på ørene..

Klør ikke, svir litt innimellom og huden blir ikke tørr, bare kjemperød og veldig varm. Men altså, dream matte mousse.. Har den i veska hele tiden og smører på år jeg føler det trengs=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*

Ah jeg er helt lik som mange her!! Hvis jeg skal fremføre, holde et foredrag el.lignende så har jeg alltid rødmet veldig lett. Men når jeg stresser, prøver klær eller sitter lenge foran datan!, blir jeg ofte veldig rødflammete. Er sykepleiestudent så da vi skulle sette sprøyter på hverandre ble jeg sånn fordi jeg gruet meg veldig. Da sa hun sykepleieren som hjelper oss og har undervisning at jeg fikk varmeutslett. Dvs også si at man reagerer på kulde og varme om hverandre, spesielt om vinteren. Jeg blir det av å gå med ull. Legen sa at det KAN hjelpe noe å få allergi piller, slik at det ikke blusser så veldig opp.

Jeg synes det er litt lettere å ha dette nå som jeg er sykepleie student, for da er det faktisk fler som skjønner det og man vet i bunn og grunn hvorfor det kommer. De er forståelige. Når jeg gikk på vidregåene, så var det ikke fult så gøy da alle bare, wææ shiit du er så rød nå, hva skjer! :P

Men det hjelper å ha et skjerf når man skal fremføre, drikke masse kaldt vann for kaldt vann trekker blodårene sammen, varmt vann utvider. Spise kald middag dager før man skal fremføre noe, for varm sterk suppe f.eks, bare utvider blodårene mer, siden krydder er også med på å få forbrenningen opp.

Hjelper å holde pulsen nede, ved at man tar jeg 5 - 10 min etter 1 times arbeid og drikke litt vann og bare roer seg ned.

:) Håper det var til hjelp for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Ah jeg er helt lik som mange her!! Hvis jeg skal fremføre, holde et foredrag el.lignende så har jeg alltid rødmet veldig lett. Men når jeg stresser, prøver klær eller sitter lenge foran datan!, blir jeg ofte veldig rødflammete. Er sykepleiestudent så da vi skulle sette sprøyter på hverandre ble jeg sånn fordi jeg gruet meg veldig. Da sa hun sykepleieren som hjelper oss og har undervisning at jeg fikk varmeutslett. Dvs også si at man reagerer på kulde og varme om hverandre, spesielt om vinteren. Jeg blir det av å gå med ull. Legen sa at det KAN hjelpe noe å få allergi piller, slik at det ikke blusser så veldig opp.

Jeg synes det er litt lettere å ha dette nå som jeg er sykepleie student, for da er det faktisk fler som skjønner det og man vet i bunn og grunn hvorfor det kommer. De er forståelige. Når jeg gikk på vidregåene, så var det ikke fult så gøy da alle bare, wææ shiit du er så rød nå, hva skjer! :P

Men det hjelper å ha et skjerf når man skal fremføre, drikke masse kaldt vann for kaldt vann trekker blodårene sammen, varmt vann utvider. Spise kald middag dager før man skal fremføre noe, for varm sterk suppe f.eks, bare utvider blodårene mer, siden krydder er også med på å få forbrenningen opp.

Hjelper å holde pulsen nede, ved at man tar jeg 5 - 10 min etter 1 times arbeid og drikke litt vann og bare roer seg ned.

:) Håper det var til hjelp for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det kan være en hudsykdom kalt rosacea. Det starter med mild rødming i ansiktet, spesielt når man drikker vin, spiser sterk mat eller stresser, men kan utvikle seg videre. Jeg har nylig vært hos hudlege og fått påvist denne sykdommen etter å ha vært hos legen et par ganger. Det kan jo hvertfall være verdt et forsøk, det finnes hverfall mange behandlingsmetoder for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest AnonymBruker

så godt det var og høre at ikke dette bare var i mitt tilfelle. Ser ut som jeg rødmer over hele overkroppen, bare at det er i prikker. Har funnet ut at dette kommer hvis jeg kommer i litt stressende situasjoner, og ofte hvis jeg drikker alkohol. har hatt dette i et halvt år nå (siden jeg startet og drikke) og lurer veldig på om noen vet om noe å gjøre for å forhindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du burde (HM, kanskje bytte fastlege også, hvis han ikke har tid til å se på deg en gang!) sjekke om det kan være rosasea (med c eller s? husker ikke helt stavemåten). Det kan utløses av bl.a stress, varme, kulde, rødvin og sjokolade. Jeg har denne sykdommen selv, og fikk resept på en salve som jeg kan bruke ved utbrudd. Jeg blir særlig rødflammete på haka, i panna og rundt nesa. Det hender også at jeg klør mer i øynene pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Takk og lov for at jeg kom over denne linken... Fikk noen røde flekker på ene siden av halsen for noen dager siden, var ikke jeg som la merke til dem engang, men venninna mi som plutselig utbrøt: Hva er det du har på halsen..?? Jeg synes d kan minne litt om pigmentflekker, bare at de er rød... Jeg har stresset ganske masse i d siste så jeg er ganske så sikker på at d er derfor... Fikk jo egentlig bare bekreftet mistanken min... Greit å vite hvorfor :) Men skal selvfølgelig nevne d for legen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn har jeg også! Jeg kaller det for varmeutslett, for områdene som er røde blir også veldig varme. Ser ut som et verdenskart på overkroppen av og til. Dette kommer når jeg drikker alkohol, gråter, er redd eller stresset/nervøs. Jeg pleier å ta en kald klut/kaldt glass på området. Mest fordi det lindrer det varme, kanskje..Men jeg føler også at det hjelper til en viss grad :)

Godt å vite at jeg ikke er den eneste iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest pipipipi

Ja, jeg har dette problemet også... jeg blir rød når jeg blir stresset o.l.

takk for denne informasjonen, jeg skal gå til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...