Gå til innhold

Smak & Behag


monkeyhub

Anbefalte innlegg

- Vifter i taket

- hvite eller caffe latte malte vegger

- lysekroner

- black design

- nips generelt

- overfylte rom

Så skal det jo da innrømmes at jeg har en takvifte selv...den hang her da vi kjøpte huset, og har en funksjon. Vedovnen i stua står inne i en krok, og varmen fordeler seg ikke på egen hånd. Den trenger litt hjelp fra vifta i taket for å spre seg pent i 1. etasje. Men den dagen jeg kommer opp med en bedre idé, ryker den umiddelbart! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt folk er forskjellige. For min del synes jeg at bokhyller hører hjemme i et oppholdsrom, og at boliger som tilsynelatende er uten spor av bøker virker litt, tja... "udannede".
Jeg liker også godt bøker i oppholdsrom, og ble litt mismodig da jeg opplevde at bokhyller rett og slett ikke passer inn i den stua vi har nå. :tristbla:

Ellers er smak så mangt, og man kan såre så mange ved å uttale seg, men jeg er ikke så veldig happy over å se det mange her på KG beskriver som sin interiørstil. :sjenert:

Kona til en fetter satt og så seg omkring i spisestua vår i forbindelse med en middag. Etter litt sa hun: "hvis dere hadde reist bort i to uker og jeg skulle bestemt hvordan dere skulle hatt det, da hadde alt her forsvunnet". :ler: Ja, ja...sånn kan det også sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også godt bøker i oppholdsrom, og ble litt mismodig da jeg opplevde at bokhyller rett og slett ikke passer inn i den stua vi har nå. :tristbla:

Ellers er smak så mangt, og man kan såre så mange ved å uttale seg, men jeg er ikke så veldig happy over å se det mange her på KG beskriver som sin interiørstil. :sjenert:

Kona til en fetter satt og så seg omkring i spisestua vår i forbindelse med en middag. Etter litt sa hun: "hvis dere hadde reist bort i to uker og jeg skulle bestemt hvordan dere skulle hatt det, da hadde alt her forsvunnet". :ler: Ja, ja...sånn kan det også sies.

Er også i den litt uheldige situasjonen at jeg ikke har plass til bokhyller i stua. Det var ikke med godt hjerte jeg fant alternative løsninger, men måtte til slutt ta til takke med innebygde bokhyller som dekker hele ene veggen på soverommet.

Kjente egentlig at jeg ble ganske nysgjerrig på din interiørstil, sixx, for jeg får mange rare blikk når jeg forteller hvordan vi har det hjemme også. Det vanligste utsagnet er vel, "er du gal? Det kan umulig være fint!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i den litt uheldige situasjonen at jeg ikke har plass til bokhyller i stua. Det var ikke med godt hjerte jeg fant alternative løsninger, men måtte til slutt ta til takke med innebygde bokhyller som dekker hele ene veggen på soverommet.

Bygd gulv/tak-hyller på et rom + kontoret vi også, men jeg skulle gjerne hatt alle bøkene i stua.

Kjente egentlig at jeg ble ganske nysgjerrig på din interiørstil, sixx, for jeg får mange rare blikk når jeg forteller hvordan vi har det hjemme også. Det vanligste utsagnet er vel, "er du gal? Det kan umulig være fint!" :fnise:

Det umulige er ofte finest. :)

Men hun som får hjerteatakk hver gang hun er her fordi det er så jævlig her (ja, hun sier det rett ut og mener hun er veldig snill som gjør oss oppmerksom på det...hun ofrer ikke en tanke på at vi ikke har hennes interiørstil fordi vi synes den er grusom :ler: ), hun synes det er pent med plakatstørrelse på bilder av seg og sin mann i stua (flere), brennvinsflasker til pynt i glasskap med lys inni, kinesisk plastjuggel...osv. Og det er ikke snakk om noen ungsauer heller.

Men det er vel helst alt det gamle vi har hun får hetta av....."gammal drit" som hun kaller det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun som får hjerteatakk hver gang hun er her fordi det er så jævlig her (ja, hun sier det rett ut og mener hun er veldig snill som gjør oss oppmerksom på det...hun ofrer ikke en tanke på at vi ikke har hennes interiørstil fordi vi synes den er grusom :ler: ), hun synes det er pent med plakatstørrelse på bilder av seg og sin mann i stua (flere), brennvinsflasker til pynt i glasskap med lys inni, kinesisk plastjuggel...osv. Og det er ikke snakk om noen ungsauer heller.

Men det er vel helst alt det gamle vi har hun får hetta av....."gammal drit" som hun kaller det. :ler:

Huff, er glad hun aldri har vært på besøk hos meg, da. Jeg HAR jo ikke pynt, men gjett om jeg har "gammal drit". Med unntak av sofaen og tv'n som er relativ nye, er vel alt i stua mi minst 25 år gammelt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, er glad hun aldri har vært på besøk hos meg, da. Jeg HAR jo ikke pynt, men gjett om jeg har "gammal drit". Med unntak av sofaen og tv'n som er relativ nye, er vel alt i stua mi minst 25 år gammelt. :ler:

25 år er ikke så ille for henne, sett iallefall et ett-tall foran...da kneler hun. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år er ikke så ille for henne, sett iallefall et ett-tall foran...da kneler hun. :ler:

Ok, innså jo nå at med plastjuggel, plakater og brennevinsflasker henger hun vel fast en plass på 80-tallet. Da var kanskje 25 år midt i blinken? Hjelper det visst jeg høyner budet med en 90 år gammel gyngestol og en buffet fra midten av 1800-tallet? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, innså jo nå at med plastjuggel, plakater og brennevinsflasker henger hun vel fast en plass på 80-tallet. Da var kanskje 25 år midt i blinken? Hjelper det visst jeg høyner budet med en 90 år gammel gyngestol og en buffet fra midten av 1800-tallet? :sjenert:

Ja, da vil hun nok vurdere å sende deg bort noen uker for å omrokke huset ditt også. :ler:

(Dama ække tam asså :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Glassbyggersten

Hjelpes, hvordan kunne jeg glemme glassbyggersteinen :ler: det er det verste jeg ser, spesielt når de er på badet. Gjerne i kombinasjon med finfin flisebord, eller når nederste halvdel av veggen har samme fliser som gulvet, ofte svarte. :klø:

Noe annet jeg syns er horribelt, er når folk har prøvd å lage seg retro-stue, uten å være i nærheten av å lykkes. Det nytter ikke å bare sette inn en typisk sofa fra 50-60-tallet og en gammel radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Noe annet jeg syns er horribelt, er når folk har prøvd å lage seg retro-stue, uten å være i nærheten av å lykkes. Det nytter ikke å bare sette inn en typisk sofa fra 50-60-tallet og en gammel radio.

Jeg synes snarere tvert i mot at det ser litt komisk ut dersom alt er full match til minste detalj, enten det er retrostil eller noe annet. Ikke at det er det styggeste jeg vet når det er helt gjennomført, men det er langt mindre sjelfullt enn litt blanding mellom gammelt og nytt, moderne og arvet.

Forresten så tilhører jeg de som synes match mellom gardiner, puter, duker og gjerne en blomst i silke i samme farge, ofte turkis, limegrønt eller oransj ikke er så fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørdama til Sixx hadde garantert fått anafylaktisk sjokk hjemme hos meg.

Her er det vill miks mellom gammelt og nytt. Yndlingsstolen min fra 20-tallet fikk jeg gratis, den har spygrønt ulltrekk, men jeg elsker linjene. Spisestuebordet er en gedigen greie som veier ett halvt tonn, arvet av bestemor. Jeg elsker møbler som tåler ALT.

Resten er sort sett hvitt og fra Ikea. Jeg tør vel neppe påstå at jeg har noen spesiell stil hjemme, men jeg elsker heimen min. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørdama til Sixx hadde garantert fått anafylaktisk sjokk hjemme hos meg.

Her er det vill miks mellom gammelt og nytt. Yndlingsstolen min fra 20-tallet fikk jeg gratis, den har spygrønt ulltrekk, men jeg elsker linjene. Spisestuebordet er en gedigen greie som veier ett halvt tonn, arvet av bestemor. Jeg elsker møbler som tåler ALT.

Resten er sort sett hvitt og fra Ikea. Jeg tør vel neppe påstå at jeg har noen spesiell stil hjemme, men jeg elsker heimen min. <3

Hun hadde løst det hele ved å sy nye, løse trekk til alle møblene dine. Selvfølgelig i samme stoff som gardinene og dukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Kjente egentlig at jeg ble ganske nysgjerrig på din interiørstil, sixx, for jeg får mange rare blikk når jeg forteller hvordan vi har det hjemme også. Det vanligste utsagnet er vel, "er du gal? Det kan umulig være fint!" :fnise:

Og jeg ble ganske nysgjerrig på din. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde løst det hele ved å sy nye, løse trekk til alle møblene dine. Selvfølgelig i samme stoff som gardinene og dukene.

Vent, ikke si det........blomstrete? :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har ikke tid

Ikke særlig pent er

- furuhjørnesalong med rødvinsfarget stoff

- laminatgulv

- billige, skjeive stålamper

- vedkasse i kobber med trollmotiv

Og alt dette finnes i mitt eget hjem. Men jeg jobber med saken, det tar bare litt vel lang tid. Inntil videre har jeg lært meg den edel kunst å overse det. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg ble ganske nysgjerrig på din. :fnise:

Du hadde nok ikke trivdes hjemme hos meg, jeg har eikelaminat på alle gulv i hele huset... :sjenert:

Galhetsgraden min er visstnok rangert slik:

- jeg har malt stue og kjøkken (alle vegger) i en varm, (veldig) mørk brun farge

- jeg har ikke gardiner

- vi har laget en del av møblene selv

- Alle møblene er fra forskjellige tidsepoker, men har samme farge. Dog er noen matte, noen helblanke og strukturen er fundamentalt forskjellig på alle stoffer.

- vi har ikke pynt utenom noen grønne planter og noen sepia fotografier jeg har tatt selv ( og da mener jeg ABSOLUTT ingenting)

...og ja, jeg holdt på å glemme...jeg har en knall turkis vegg på soverommet, og har malt tv-stuen grågrønn.

Dette er vanligvis stikkord nok til å få mine caffe-latte-elskende venner til å hente fram spyposen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg ikke er så begeistret for er dett:

- svarte skinnmøbler, gjerne kombinert med glassbord. Enda verre hvis det også er

suvernirer, type samling med drammeglass fra ulike sydenturer - satt på utsilling på en glasshylle i en seksjon.

- porselensfat eller plankebiter på vegger, gjerne rosemalt, eller med diverse fugler eller motiv fra naturen

- kombinasjonen av furu og fargene rød, grønn og blå

- hjem uten bøker, aviser og musikk, men der tv er midtpunktet i stua

- broderte duker, puter og lignende

- blomster i plast eller stoff

- hjem som er så ryddige at man er redd for å sette seg i sofaen. Der ikke en eneste ting ligger tilfeldig, men alt har sin faste plass.

Jeg liker hjem med personlig preg. Heller masse bunker med bøker og litt rot, enn en stue som er en etterligning av "siste skrik", men der ingen av møblene/gjenstandene har en historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes snarere tvert i mot at det ser litt komisk ut dersom alt er full match til minste detalj, enten det er retrostil eller noe annet. Ikke at det er det styggeste jeg vet når det er helt gjennomført, men det er langt mindre sjelfullt enn litt blanding mellom gammelt og nytt, moderne og arvet.

Forresten så tilhører jeg de som synes match mellom gardiner, puter, duker og gjerne en blomst i silke i samme farge, ofte turkis, limegrønt eller oransj ikke er så fint.

Jeg er helt enig. Det kan være morsomt med hjem i gjennomført stil også, men jeg har enda mer sansen for å blande. Det er gøy med kontraster! Jeg syns det vitner om en viss kreativ nerve, at man har tenkt selv, framfor å følge fastsatte regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...