Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

snakk om å snakke etter hva som event vil lede til et kjøp....

Det samme opplevde jeg for en måned siden da jeg var ute og så etter koffert :fnise:

Jeg stod og ventet på hjelp og overhørte ekspeditøren si at det var såååå mye bedre med to hjul i stedet for fire. Da det var min tur sa jeg at jeg definitivt ikke ville ha to hjul, men fire fordi jeg synes det var best. Ja, da var hun så enig. Fire hjul var definitivt det beste :fnise:

Jeg kjøpte ingenting der ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg var liten..sånn 14-15 skulle vi spise og drikke på en sånne kaffe.

Det var helt dumt, og jeg og 3 andre barn sattet oss ned, mens foreldrene våres skulle hente pengene.

Da kommer damen til oss og sier :

Ho: skal dere ha noe?

jeg:vi venter på foreldrene våres

Ho:ja, hvis dere ikke kjøper noe, så må dere ut

jeg:ja, men de er rett d.....

Ho: Bare de som faktisk kjøper noe kan sitte her

Også ser ho styggt på oss!

Og i det jeg reiser meg, helt forbanne, for å gå kommer foreldrene våres!

Vi spiste ikke der den dagen..

Utrolig dårlig å ikke kunne vente i 3 minutter..

SPESSIELT så er det dårlig å kaste barn uten tilsyn ut!

De andre barna gikk på barneskolen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken

Så kul tråd dette var :)

Jeg har også en historie:

Jeg skulle kjøpe et nytt mineralpudder og var litt usikker på om jeg skulle ha det pga at jeg reagerer så ofte på slikt.

Jeg sa dette til jenta i butikken og hun lovte at om jeg reagerte så skulle jeg få pengene igjen..

To dager senere var jeg tilbake i butikken for å få pengene igjen, jeg hadde da fått betennelse i øynene pga sminken..

I butikken var Dolledame Nr 1 og sjef for butikken hun jeg fikk snakke med.

Jeg: Jeg skulle gjerne ha fått pengene tilbake for dette produktet *forklarer situasjonen*

Dama: Du vet at du ikke skal bruke pudderet inni øynene?

Jeg: ja, jeg vet det, men nå reagerte jeg likevel.

Dama: Minneralsminke er jo helt naturlig så det kan jo ikke være det!

Jeg: Æhh.. Jooo det var sminken jeg reagerte på...

Dama: Jaja.. bare vent her du.

Så lot hun meg vente i ca 10 min mens hun ekspederte andre kunder (jo, det var flere ansatte i butikken som kunne ekspedere)

Dama: nå må du fylle ut dette skjemaet (3 sider)

også kommer de helt sikkert til å ringe deg for å finne ut om du snakker sant.

:snurt: følte meg ikke så velkommen i den butikken akkurat..

Endret av Sandbekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kul tråd dette var :)

Jeg har også en historie:

Jeg skulle kjøpe et nytt mineralpudder og var litt usikker på om jeg skulle ha det pga at jeg reagerer så ofte på slikt.

Jeg sa dette til jenta i butikken og hun lovte at om jeg reagerte så skulle jeg få pengene igjen..

Uff. Jeg hadde nok prøvd å få det skriftlig hvis de lovte meg pengene tilbake på noe slikt. Det er vanskelig å bevise muntlige avtaler.

Ny historie: Jeg reklamerte på en kjole med perler på, hvor perlene hadde begynt å falle av fordi de ikke hadde blitt festet skikkelig. Da mente butikksjefen at man må forvente at perlene skal falle av etter hvert. Joda, det er greit at de faller av etter en tids bruk og noen runder i vaskemaskinen, men ikke etter at jeg har brukt kjolen en gang uten å ha hatt sjansen til å vaske den. Hvorfor leser de ikke loven? Det er jo helt klart reklamasjonsrett når det er en feil med produktet fra produksjonen av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje hun rett og slett hadde fått beskjed om å ikke godta varebytte uten kvittering? Men da hun overhørte deg (hvordan skulle hun forresten kunne unngå det når du snakket så høyt nettopp for at hun skulle høre?) så forstod hun kanskje at det gikk an å løse dette likevel og spurte sine kollegaer.

(Hva har det forresten med saken å gjøre at hun snakket gbrokkent?)

Apropos - hvorfor har det blitt så strengt dette med bytting av varer? Skjedd mye med regelverket der på 15 år. Før i tiden var det aldri noe vanskeli gå få byttet - kvittering eller ikke - så lenge man ikke hadde åpnet forseglinger og tatt ting i bruk i hvert fall. Det gjaldt jo selv om det var salgsvare også.

Husker også at jeg pleide som barn å gå på Elkjøp når walkman min var ødelagt og tilsvarende og levere den inn til reparasjon med meldingen om at dersom de måtte sende den inn, så ville jeg ha tlf om det med pris først, men hvis de kunne ordne det "på stedet" så var det greit.

Det endte stortsett alltid med at jeg fikk varen gratis reparert på stedet. Sikkert litt ekstra-service fordi jeg var barn.

Men det lønte seg jo for butikken. For siden de tok så godt vare på meg -- hvor tror dere alle de voksne i familien fylte sitt behov for elektriske varer? De tjente jo masse på å være imøtekommende og grei med meg.

Dette er sikkert 20 år siden, men de hadde skjønt noe den gang med smidighet som ikke eksistere lengre. Mange flere paragrafryttere i våre dager.

Både blant kunder og butikker.

Har merket meg at det er vanskeligere å prute også - vanskeligere å få "varer på kjøpet." Synes det er god service å slenge med en DVD, f.eks. når jeg kjøper en DVD-spiller. I den gata der - ikke noe storveis altså.

Skjønner at det ikke er de butikkansatte sin feil, altså - men misliker det rigide i systemet.

(Øh - dette ble vel litt på kanten av overskriften ser jeg. Sorry - bare ergret meg litt her. *flau*)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos - hvorfor har det blitt så strengt dette med bytting av varer? Skjedd mye med regelverket der på 15 år. Før i tiden var det aldri noe vanskeli gå få byttet - kvittering eller ikke - så lenge man ikke hadde åpnet forseglinger og tatt ting i bruk i hvert fall. Det gjaldt jo selv om det var salgsvare også.

Husker også at jeg pleide som barn å gå på Elkjøp når walkman min var ødelagt og tilsvarende og levere den inn til reparasjon med meldingen om at dersom de måtte sende den inn, så ville jeg ha tlf om det med pris først, men hvis de kunne ordne det "på stedet" så var det greit.

Det endte stortsett alltid med at jeg fikk varen gratis reparert på stedet. Sikkert litt ekstra-service fordi jeg var barn.

Men det lønte seg jo for butikken. For siden de tok så godt vare på meg -- hvor tror dere alle de voksne i familien fylte sitt behov for elektriske varer? De tjente jo masse på å være imøtekommende og grei med meg.

Dette er sikkert 20 år siden, men de hadde skjønt noe den gang med smidighet som ikke eksistere lengre. Mange flere paragrafryttere i våre dager.

Både blant kunder og butikker.

Har merket meg at det er vanskeligere å prute også - vanskeligere å få "varer på kjøpet." Synes det er god service å slenge med en DVD, f.eks. når jeg kjøper en DVD-spiller. I den gata der - ikke noe storveis altså.

Skjønner at det ikke er de butikkansatte sin feil, altså - men misliker det rigide i systemet.

(Øh - dette ble vel litt på kanten av overskriften ser jeg. Sorry - bare ergret meg litt her. *flau*)

Skal svare kort...siden vi nå avsporer for fullt hornorkester;

Service utover det man nærmest er "pålagt" lønner seg visstnok ikke mer, fordi kundene kun er fokusert på penger.

Vi får det vi vil betale for...og i Norge vil vi betale for billigst mulig varer...sånn at vi kan kjøpe nytt hele tiden. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal svare kort...siden vi nå avsporer for fullt hornorkester;

Service utover det man nærmest er "pålagt" lønner seg visstnok ikke mer, fordi kundene kun er fokusert på penger.

Vi får det vi vil betale for...og i Norge vil vi betale for billigst mulig varer...sånn at vi kan kjøpe nytt hele tiden. Dessverre.

Mhm -- skjønner. Skal ikke avspore mer, jeg.

Bare litt god på assosiering. :ler:

Endret av Crow Jane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt ei ny shoftshell turbukse på tilbud på en villmarksbutikk. Etter jeg hadde brukt den første gang, merket jeg at det var hull i den, som sansynilgvis ikke var forårsaket av meg med tanke på hvor hullet var. Dro for å bytte den, uten at jeg så at det skulle være noe problem selv om jeg ikke hadde kvitering.

I kassen stod en kvinne rundt 30, blondt, langt hår.

Husker ikke helt hvordan samtalen foregikk, men noe som det her:

Jeg: Hei, jeg skulle ha byttet denne i en ny en fordi det var vist hull i den (lappen var forresten tatt av)

Hun: Har du kvitering da?

Jeg: Nei, har nok ikke det

Hun: Da kan du ikke bytte den

Jeg: Men det har jeg jo rett på. Reklamasjonsrett...?

Hun: Ikke uten kvitering.

jeg: Men når en bukse jeg har kjøpt hos dere, som dere nettopp har hatt på salg, ble ødelagt nesten før jeg fikk tatt den på, så bør jo dere være tilbøyelig til å la meg bytte?

Hun: Nei ikke uten kvitering. Du kan jo skrive ut kontoutskrift.

Jeg: Varen ble betalt kontakt, dessuten har min mor kviteringen.

Hun: Dessverre du får ikke byttet varen.

Dermed gikk jeg. To dager senere dro min mor og stefaren min for å bytte for meg. Samme damen stod i disken, og de fikk byttet uten et eneste spørsmål.

På g-sport når jeg byttet en reklamasjonsvare for ikke så lenge siden, fikk jeg byttet uten et eneste spm. om kvitering. DET er god service. :)

Forøvrig har jeg en del erfaring med butikk etter å ha jobbet på en dyrebutikk, møbelkjede og matbutikk. Så jeg VET at kommer det en kunde med en ødelagt vare så lar du kunden bytte selv om vedkommende ikke har kvitering. Hvis kunden skal ha pengene igjen, så får kunden tilbake den minste summen varen har kostet, for eksempel når den har vært på salg. Dette for å unngå at folk kjøper en vare (evt. stjeler) til tilbudspris, kommer tilbake når tilbudet er over og ber om pengene tilbake for full pris.

Det er snakk om å gi kunden service, og lyst til å komme tilbake.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må kunne sannsynliggjøre at du har kjøpt varen der for at de må etterfølge reklamasjonsretten. F.eks vil det være vanskelig å bruke reklamasjonsrett på en matvare som selges i mange forskjellige kjeder med mindre du har en kvittering som beviser kjøpet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Utrolig mye moro man kan ha på shopping om man klarer å ta både kunder og ansatte med et smil!

Her i vinterferien dro typen min og jeg til London. Han er veldig glad i et merke som heter Paul Smith, og som koster flesk. Vi dro innom en slik butikk for å kikke, og fant en del plagg på tilbud. Typen fant ei vanvittig kul skjorte som det ikke var noen prislapp på, så han gikk til kassa for å spørre. Svaret han fikk var: jeg kan ikke selge deg denne skjorta... og så la fyren den bak disken uten å si mer. Vi ble stående og måpe litt, men kunne jo liksom ikke gjøre noe med saken siden skjorta var "konfiskert". Konklusjonen ble at prisnivå ikke nødvendigvis har noe med service å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han i kassa ville ha den selv :fnise: Det tenkte jeg noen ganger da jeg jobbet i klesbutikk og kundene la utrolig kule salgsvarer på disken som jeg ikke hadde sett først :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt ei ny shoftshell turbukse på tilbud på en villmarksbutikk. Etter jeg hadde brukt den første gang, merket jeg at det var hull i den, som sansynilgvis ikke var forårsaket av meg med tanke på hvor hullet var. Dro for å bytte den, uten at jeg så at det skulle være noe problem selv om jeg ikke hadde kvitering.

I kassen stod en kvinne rundt 30, blondt, langt hår.

Husker ikke helt hvordan samtalen foregikk, men noe som det her:

Jeg: Hei, jeg skulle ha byttet denne i en ny en fordi det var vist hull i den (lappen var forresten tatt av)

Hun: Har du kvitering da?

Jeg: Nei, har nok ikke det

Hun: Da kan du ikke bytte den

Jeg: Men det har jeg jo rett på. Reklamasjonsrett...?

Hun: Ikke uten kvitering.

jeg: Men når en bukse jeg har kjøpt hos dere, som dere nettopp har hatt på salg, ble ødelagt nesten før jeg fikk tatt den på, så bør jo dere være tilbøyelig til å la meg bytte?

Hun: Nei ikke uten kvitering. Du kan jo skrive ut kontoutskrift.

Jeg: Varen ble betalt kontakt, dessuten har min mor kviteringen.

Hun: Dessverre du får ikke byttet varen.

Dermed gikk jeg. To dager senere dro min mor og stefaren min for å bytte for meg. Samme damen stod i disken, og de fikk byttet uten et eneste spørsmål.

På g-sport når jeg byttet en reklamasjonsvare for ikke så lenge siden, fikk jeg byttet uten et eneste spm. om kvitering. DET er god service. :)

Forøvrig har jeg en del erfaring med butikk etter å ha jobbet på en dyrebutikk, møbelkjede og matbutikk. Så jeg VET at kommer det en kunde med en ødelagt vare så lar du kunden bytte selv om vedkommende ikke har kvitering. Hvis kunden skal ha pengene igjen, så får kunden tilbake den minste summen varen har kostet, for eksempel når den har vært på salg. Dette for å unngå at folk kjøper en vare (evt. stjeler) til tilbudspris, kommer tilbake når tilbudet er over og ber om pengene tilbake for full pris.

Det er snakk om å gi kunden service, og lyst til å komme tilbake.

Hvordan skulle hun vite at du hadde kjøpt den der når du ikke hadde kvittering?

Jeg synes ikke det var teit at hun ikke lot seg bøye på det, men at hun lot seg bøye to dager senere er jo ikke bra.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Elkjøp da jeg skulle flytte for meg selv for første gang. Samboeren min og jeg hadde ikke masse penger, så for oss var det ikke snakk om å kjøpe komfyr o.l som var dyrere enn nødvendig. Dette var på den tiden keramisk topp så vidt var begynt å bli populært. Jeg går bort til komfyrene og begynner å kikke litt. Så kommer det en ekspeditør bort til meg og spør om jeg trenger hjelp. Jeg sier som det var at jeg skulle kjøpe komfyr og lurte litt på den jeg stod og så på. En helt vanlig komfyr, ikke spesielt dyr, men i en bra energiklasse, passe størrelse osv. Den hadde ikke keramisk topp, men helt vanlige plater.

Damen ser da på meg og spør om jeg ikke heller vil ha en med keramisk topp og foreslår en til meg, ca 2-3000 kr dyrere enn den jeg ser på. Nei, den har jeg ikke råd til sa jeg, den er for dyr, tenkte meg mer noe i den prisklassen som denne her ligger i. Ja, men den er det jo ikke keramisk topp på, og keramisk topp er jo bare SÅ mye penere! Joda, svarer jeg, men nå har jeg faktisk ikke råd til å tenke kun på utseendet når jeg skal kjøpe en komfyr, jeg må tenke økonomi, og denne er jo til og med i en bedre energiklasse enn den andre. Jo, men denne med keramisk topp er jo så mye penere. Tenk bare når alle venninnene dine kjøper seg komfyr, da kommer de til å velge keramisk topp fordi det er SÅ mye penere, og da kommer du til å bli kjempemisunnelig fordi de har penere komfyrer enn deg og du kommer til å angre skikkelig på at du ikke kjøpte det også. :ler:

Jepp, jeg kjøper komfyr for at den skal SE pen ut, og eh... på den tida så var det ingen av mine venninner som hadde råd til å flytte ut, langt mindre kjøpe egen komfyr. Ikke tror jeg de hadde tenkt på om komfyren var penest mulig når de kjøpte den heller. Jeg ble rimelig irritert og sa at jeg ga vel blanke f... i hvordan en komfyr SER ut, den skal funke, jeg skal ha råd til den og den skal være i denne energiklassen her. Ikke kom her og tro at du kan spille på utseendet på en komfyr bare fordi jeg er jente. Hun ble litt spak da :gjeiper:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge med min egen tabbe. Jeg jobbet i kassa på en matbutikk for noen år siden. Jeg satt denne dagen i kassa ved inngangen til butikken. Jeg slo inn varene til en kunde i det mine spisse ører overhører to unge gutter som spaserer inn. De pratet høylydt om at de skulle kjøpe øl. Et blikk til siden, og jeg annslo at de trolig ikke var atten, og at de måtte spørres om leg i kassen. Snur meg med det i tankene mot mannen som skulle betale varene og sier uten å tenke meg om "Har du legimitasjon?" "Hæ?" sier den stakkars kunden. Og jeg blir klar over at mannen foran kassen er i tretti - førti årene, og på båndet ligger melk, kneipbrød og frukt... Jeg samlet meg etter beste evne og stammet frem "Eh..har du medlemskort?" *Rødmet* Forstår godt at han så rart på meg etterpå. Prøvde å konsentrere meg om en ting av gangen etter det.... :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Der jeg jobber har jeg alltid hilst på kunder når de kommer inn i butikken, latt de få se seg litt rundt, så spør jeg om de trenger hjelp. Dette er visst langt fra bra nok fikk jeg beskjed av sjefen, noe litt ubehagelig enveissamtale av sjefen til meg..bak disken, foran en haug med kunder, kan anta de syntes det var litt pinlig også =p

Så nå har jeg fått beskjed om å gjøre følgende:

Hilse på kunden når de kommer inn i butikken, som vanlig.

Vent et halvt sekund for så å spørre om de trenger hjelp.

sier de ja, så hjelper jeg jo selvfølgelig.

sier de nei så har jeg fått beskjed om å spørre hvilke dyr de har, hvor gammelt det er, kjønn, farge, liker å leke med osv osv osv osv inntill man får presset et salg inni der. (dyrebutikk)

Hadde jeg vært en kunde i den butikken ville jeg holdt meg milevis unna...hvem vil handle i en butikk der betjeningen ikke lar en få være ifred når man bare vil se rundt på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

StockDama - Det der er jo dyreplageri :fnise:

Hater sånne overivrige butikkselgere, og ender som oftest med at jeg går fordi jeg liker å titte i ro og mak. Vil jeg ha hjelp, så spør jeg om det

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
StockDama - Det der er jo dyreplageri :fnise:

Hater sånne overivrige butikkselgere, og ender som oftest med at jeg går fordi jeg liker å titte i ro og mak. Vil jeg ha hjelp, så spør jeg om det

Samme her, og jeg hater at jeg må bli en av disse. På tide å vurdere ny jobb kanskje =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan underskrive at innpåslitne selgere får meg til å flykte fra butikken! Jeg vil gjerne se hva butikken har for noe før jeg tar imot hjelp jeg i utgangspunktet ikke trengte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken
Der jeg jobber har jeg alltid hilst på kunder når de kommer inn i butikken, latt de få se seg litt rundt, så spør jeg om de trenger hjelp. Dette er visst langt fra bra nok fikk jeg beskjed av sjefen, noe litt ubehagelig enveissamtale av sjefen til meg..bak disken, foran en haug med kunder, kan anta de syntes det var litt pinlig også =p

Så nå har jeg fått beskjed om å gjøre følgende:

Hilse på kunden når de kommer inn i butikken, som vanlig.

Vent et halvt sekund for så å spørre om de trenger hjelp.

sier de ja, så hjelper jeg jo selvfølgelig.

sier de nei så har jeg fått beskjed om å spørre hvilke dyr de har, hvor gammelt det er, kjønn, farge, liker å leke med osv osv osv osv inntill man får presset et salg inni der. (dyrebutikk)

Hadde jeg vært en kunde i den butikken ville jeg holdt meg milevis unna...hvem vil handle i en butikk der betjeningen ikke lar en få være ifred når man bare vil se rundt på egenhånd?

Skulle tro vi jobba for samme sjef jo! i tillegg til ca alt dette du fikk høre, fikk jeg beskjed om at jeg måtte spøre om kunden ikke fant det de var ute etter hvis de gikk uten å kjøpe noe.. herregud.. jeg hadde blitt sur om noen spurte meg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...