Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

Men tror du ikke at han kan ha trodd hun mente disse flerbruksnettene da?

Jeg hadde slitt litt med å forstå at man mener plastpose når man sier nett. :sjenert:

Man trenger jo ikke sitte der som en amøbe heller. Er ikke så vanskelig å spørre kunden om det er vanlig pose eller flerbruksnett hun mener.

Ellers blir jeg ganske irritert av butikkpersonale som ikke sier "hei" når man kommer til kassa. Er det så vanskelig? Føler at det blir så ekkel stemning når de ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men tror du ikke at han kan ha trodd hun mente disse flerbruksnettene da?

Jeg hadde slitt litt med å forstå at man mener plastpose når man sier nett. :sjenert:

Det tenkte jeg også da jeg leste innlegget. :sjenert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke sitte der som en amøbe heller.

Nei, det er jeg enig med deg i, men aldri om jeg hadde irritert meg over en ungdom i hæogværekul-alderen.

Er ikke så vanskelig å spørre kunden om det er vanlig pose eller flerbruksnett hun mener.

Nei, for så vidt ikke, men det er ikke så vanskelig å be om plastpose når man mener plastpose heller vel? Hvis det altså var plastpose hun mente da. Da hadde det jo ikke vært noen grunn til å lure på noe som helst.

Ellers blir jeg ganske irritert av butikkpersonale som ikke sier "hei" når man kommer til kassa. Er det så vanskelig? Føler at det blir så ekkel stemning når de ikke gjør det.

Ehh....irritert pga det? Går der virkelig an?

edit: skrivefeil

Endret av sixx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke sitte der som en amøbe heller. Er ikke så vanskelig å spørre kunden om det er vanlig pose eller flerbruksnett hun mener.

Ellers blir jeg ganske irritert av butikkpersonale som ikke sier "hei" når man kommer til kassa. Er det så vanskelig? Føler at det blir så ekkel stemning når de ikke gjør det.

Og jeg som butikkansatt er drittlei kunder som ikke svarer, bare stirrer dumt på meg, når jeg sier hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som butikkansatt er drittlei kunder som ikke svarer, bare stirrer dumt på meg, når jeg sier hei!

Helt enig, har jobbet i butikk selv, og det ble jeg lei av etterhvert og. Folk må begynne å bli litt hyggeligere med hverandre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg enig med deg i, men aldri om jeg hadde irritert meg over en ungdom i hæogværekul-alderen.

Nei, for så vidt ikke, men det er ikke så vanskelig å be om plastpose når man mener plastpose heller vel? Hvis det altså var plastpose hun mente da. Da hadde det jo ikke vært noen grunn til å lure på noe som helst.

Ehh....irritert pga det? Går der virkelig an?

edit: skrivefeil

Ja, det er irriterende å ikke bli "sett". Selvfølgelig kan man være stressa og glemme det, men når man står og fjaser med kollegaen i den andre kass så føler man seg liksom ikke velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg over svaret "Hvis du ikke finner det så har vi det ikke!" når jeg spør etter ting på min lokale Rema. Blir også litt oppgitt når de som sitter i kassa ikke vet hva f eks kålrot er. "Hva er detta for noe, a?" :eeeh: Og hvorfor setter de folk som er nedsylta av forkjølesle i kassa? De sitter der og snufser og hoster og snørra renner omtrent ned på varene på båndet. Æsj!

Endret av Pet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er irriterende å ikke bli "sett". Selvfølgelig kan man være stressa og glemme det, men når man står og fjaser med kollegaen i den andre kass så føler man seg liksom ikke velkommen.

Men hjelpe meg da....det er da ikke den butikkansatte som skal ta vare på deg her i livet. Den butikkansatte som sitter i kassa skal sørge for at du får betalt varene dine...ikke at du blir "sett".

Ikke er det de butikkansattes ansvar å få deg til å føle deg så velkommen heller. De bør selvfølgelig være i besittelse av normal folkeskikk, men å forvente at de skal "se" deg og få deg til å føle deg så velkommen synes jeg er å be om alt for mye.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over svaret "Hvis du ikke finner det så har vi det ikke!" når jeg spør etter ting på min lokale Rema.

Enig. Jeg tror jeg nesten uten unntak da sier: "Så da betyr det at du ikke gidder å sjekke en gang da eller?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjelpe meg da....det er da ikke den butikkansatte som skal ta vare på deg her i livet. Den butikkansatte som sitter i kassa skal sørge for at du får betalt varene dine...ikke at du blir "sett".

Ikke er det de butikkansattes ansvar å få deg til å føle deg så velkommen heller. De bør selvfølgelig være i besittelse av normal folkeskikk, men å forvente at de skal "se" deg og få deg til å føle deg så velkommen synes jeg er å be om alt for mye.

:hoho:

Sånne små ting som å "se" kunden har faktisk stor innvirkning på salget. Det er ikke uten grunn at det finnes kurs i salg og service vet du! ;)

Selvfølgelig er det ikke alle kunder som er like mottakelige for god service, men jeg vil påstå at det er desto flere som blir irriterte over dårlig service. Dette betyr heller ikke at man skal henge over kunden når de ikke ønsker hjelp, det blir like feil.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Sånne små ting som å "se" kunden har faktisk stor innvirkning på salget. Det er ikke uten grunn at det finnes kurs i salg og service vet du! ;)

Men jøye meg da....man kan da ikke forlange at man skal bli "sett" av den som sitter i kassa. :ler:

Men mulig vi legger forskjellig betydning i det å "se". Jeg tolket vedkommende dithen at det var et ønske å bli lagt merke til for sin egen skyld...og det mener jeg så absolutt ikke er den butikkansattes ansvar å inkludere kundene på en sånn måte.

Ellers enig i at det å "se" kundene er viktig for et godt salg, men nå tror jeg ikke det heller er så viktig når man sitter i kassa på f.eks. Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke at han kan ha trodd hun mente disse flerbruksnettene da?

Jeg hadde slitt litt med å forstå at man mener plastpose når man sier nett. :sjenert:

Da kunne han vel ha svart "beklager, det har vi ikke, men du kan få en plastpose", istedetfor å være amøbe.. Personlig synes jeg det er rart at det går an å ikke skjønne hva en eldre dame mener når hun sier nett, men ok. Hvis man ikke skjønner; spør om utdyping i en hyggelig tone/kontakt en annen ansatt som kanskje vet det. Hvis man ikke har varen det spørres etter; tilby et alternativ eller beklag. Basic kundeservice!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan man faktisk forvente Sixx. Alle butikksjefer ønsker at sine ansatte (ja til og med kassemedarbeidere) skal se kunden og få de til å ønske seg velkommen i butikken. Det er elementært for enhver selger.

Vet de ikke det er det butikksjefen som trenger et kurs i kundeservice og salg, evt personen bør vurdere å finne et annet yrke!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kunne han vel ha svart "beklager, det har vi ikke, men du kan få en plastpose", istedetfor å være amøbe.. Personlig synes jeg det er rart at det går an å ikke skjønne hva en eldre dame mener når hun sier nett, men ok. Hvis man ikke skjønner; spør om utdyping i en hyggelig tone/kontakt en annen ansatt som kanskje vet det. Hvis man ikke har varen det spørres etter; tilby et alternativ eller beklag. Basic kundeservice!

Joda, jeg er enig med deg, men var det ikke snakk om en tenåringsgutt her da?

Også synes jeg ikke det er riktig å bare fokusere på alt hva gutten burde sagt og ikke sagt...dama uttrykte seg uklart.

(Og jeg hadde altså ikke kobla nett med plastpose).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan man faktisk forvente Sixx.

Ok, men jeg gjør det altså ikke.

Jeg har ikke noe behov for å bli "sett" av den som sitter i kassa. Jeg er hyggelig mot den som sitter der, og synes det er normal folkeskikk at vedkommende er hyggelig tilbake, men at de skal ha ansvar for å "se" meg...nei det pålegger jeg dem da virkelig ikke. Og hvis vedkommende ikke sier et kløyva ord til meg, så er ikke dagen min ødelagt likevel...og takk for det.

Jeg går inn i en butikk for å handle, og stiller meg i kassakø for å betale. Har da ikke noe behov for å bli "sett" eller å bli innlemmet i et hyggeligvelkommen-fellesskap.

Alle butikksjefer ønsker at sine ansatte (ja til og med kassemedarbeidere) skal se kunden og få de til å ønske seg velkommen i butikken. Det er elementært for enhver selger.

Tror neppe kassadama/mannen/jenta/gutten på Rema (eller annet sted) føler seg mye som en selger som har ansvar for at folk skal føle seg velkomne og "sett".

************

En matbutikk er da ikke et sted hvor man kan forvente å bli ivaretatt på en måte som gjør at man føler seg verdsatt og innelemmet i et fellesskap.

Må da være grenser for hva man skal pålegge folk som jobber i kassa også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig med deg, men var det ikke snakk om en tenåringsgutt her da?

Også synes jeg ikke det er riktig å bare fokusere på alt hva gutten burde sagt og ikke sagt...dama uttrykte seg uklart.

(Og jeg hadde altså ikke kobla nett med plastpose).

Jeg bare siterte deg, siden du var nærmest.

Det er faktisk litt dialektbetinget, her jeg bor sier vi plastnett, mange av oss i alle fall. Så om noen ber om nett der jeg jobber, så ser jeg spørrende på dem og sier "plastpose"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare siterte deg, siden du var nærmest.

Det er faktisk litt dialektbetinget, her jeg bor sier vi plastnett, mange av oss i alle fall. Så om noen ber om nett der jeg jobber, så ser jeg spørrende på dem og sier "plastpose"?

Ja, det "slo" meg etterpå at det vel er vanlig å si det enkelte steder...vestlandet vel?.

Også kan det jo hende at gutten er fra østlandet og aldri har hørt ordet nett brukt i den betydningen før.

(like fullt: Jeg hadde ikke forstått at nett=plastpose. Tror søren ikke jeg hadde forstått at plastnett=plastpose heller. :ler: )

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøye meg da....man kan da ikke forlange at man skal bli "sett" av den som sitter i kassa. :ler:

Men mulig vi legger forskjellig betydning i det å "se". Jeg tolket vedkommende dithen at det var et ønske å bli lagt merke til for sin egen skyld...og det mener jeg så absolutt ikke er den butikkansattes ansvar å inkludere kundene på en sånn måte.

Ellers enig i at det å "se" kundene er viktig for et godt salg, men nå tror jeg ikke det heller er så viktig når man sitter i kassa på f.eks. Rema.

Det er jo forskjell på å være kassadame og å være en aktiv selger da. I en butikk som Rema kommer man jo inn i butikken et helt annet sted enn hvor de ansatte befinner seg, nemlig i kassa. De har liten innvirkning på hvilke varer du velger.

En aktiv selger derimot, som feks jobber i kjøkkenbutikk eller klesbutikk, er avhengig av gode salgsteknikker for å oppnå resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å være kassadame og å være en aktiv selger da. I en butikk som Rema kommer man jo inn i butikken et helt annet sted enn hvor de ansatte befinner seg, nemlig i kassa. De har liten innvirkning på hvilke varer du velger.

En aktiv selger derimot, som feks jobber i kjøkkenbutikk eller klesbutikk, er avhengig av gode salgsteknikker for å oppnå resultater.

Ja, men den aktive selgeren "ser" ikke kunden for kundens skyld, men for egen provisjons skyld. Og da blir jo i grunnen ikke kunden "sett" likevel....da ser man et objekt man skal ha en fordel av.

Jeg mener like fullt at det ikke er butikkansattes ansvar å "ta seg av" folk som har behov for å bli sett, eller har behov for å bli innlemmet i et fellesskap slik at de føler seg velkommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hybelvenninnene mine pleier å bruke flaskepengene på dopapir, handsåpe, tørkepapir og andre diverse husholdningsartikler, så vi var innom Ica for å pante flasker. Siden vi hadde over 60 kroner i pantpenger, kjøpte vi fire pakker toalettpapir av den billigste sorten og en pakke kjøkkenpapir. Da vi kom hjem fant vi ut at, vi hadde bare kjøpt kjøkkenpapir og tatt feil av det og toalettpapiret!! (innpakningene ser jo helt like ut?!)

Heldigvis hadde vi en halv rull igjen, så vi kunne drøye med å bytte det neste dag siden butikken var nær stengetid.

Dagen etterpå drar vi tilbake og har med de fire pakkene med kjøkkenpapir som vi hadde kjøpt feil, og forklarer situasjonen til dama som sitter i kassen.

Meg: Hei, vi var her i går kveld og pantet flasker og kjøpte en del varer for pengene, men vi tok feil av toalettpapiret og kjøkkenpapiret av samme merke, kan vi få bytte?

Kassedame (snakker gebrokkent norsk): Har dere kvittering?

Meg: Hm..neeei.. men det var i går kveld vi kjøpte det, og vi oppdaget ikke feilen før vi kom hjem, men da var dere allerede stengt så..=/

Kassedamen: Dere ikke ha kvittering? Beklager, da kan dere ikke bytte.

Meg: Neivel...? Det var synd..Jaja.

Kassedamen blir sittende i kassen og iaktta meg og venninna mi som diskuterer situasjonen. Hun reiser seg og går ved godterihylle for å rydde varer.

Jeg jobber selv i matbutikk, og jeg lar kundene få bytte dagligvarer uten at de har kvittering. Hvis det gjelder elektronisk utstyr, tilkaller jeg enten daglig leder eller den som har låseansvar.

Så jeg snakker litt høylytt med venninna mi;

Meg: Hm..dette var rart. Når jeg sitter i kassa og mottar varer som folk vil bytte, ja enten det er ketchup, tepakker eller feil størrelse i sokker, lar jeg jo de selvsagt få bytte! Er ikke alltid man tar med seg kvittering når man bare kjøper en eller to varer..(......)

Venninna mi: Ja, det er sant. Synes det var rart vi ikke fikk byttet. Vi kan ikke akkurat tørke oss i ræva med kjøkkenpapir heller, da går jo dassen tett...

Meg: Mhm. Forstår virkelig ikke hva som er problemet jeg...

Kassedamen fikk tydeligvis med seg samtalen vår, så hun ba oss komme til kassen og så snakket hun med noen andre via callinganlegget. Vips, så ble det plutselig i orden, selv om vi manglet kvittering.

Tydelig at hun ikke gidda det bryet med å slå inn varene i retur.

Er det noe jeg legger merke til, er det servicen hos butikkansatte!

*grøss*

Det ordnet seg til slutt, heldigvis heehee ;P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...