Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

Oystercard fungerer på samme måte som Travelcard i praktisk bruk. Du må trekke det når du går både inn og ut av tuben, men kun når du går inn på bussen; trenger ikke dra kortet når du skal av bussen.

Du ser jo hvor mye det er igjen på kortet når du bruker det, så det er ikke noe problem å holde øye med når du må fylle på det. Og ang. depositum; det høres jo ut som om du er en del i London, så da er det jo bare å ha kortet til neste gang. :)

Anonymkode: 9557c...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Hvordan er det egentlig med Oystercard... er det slik at man må huske på å dra/registrere kortet hver gang man går inn og hver gang man går ut av en t-banestasjon, eller buss, eller lignende?

 

På t-bane og lett-tog: Inn og ut. 

På buss: Kun inn, ikke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med Oystercard... er det slik at man må huske på å dra/registrere kortet hver gang man går inn og hver gang man går ut av en t-banestasjon, eller buss, eller lignende?

Da jeg var i Amsterdam sist hadde de begynt med noe lignende. Vi glemte selvfølgelig å stemple oss ut av bussen (dra kortet før vi skulle gå av) mange ganger, da vi impulsivt fant ut at HER var det kult, her går vi av! Så det ble veldig dyrt til slutt, når vi måtte betale makspris hver gang vi glemte dette.

Har brukt Travelcard i London fram til nå, pga at det er så lettvint, og jeg har reist MYE med offentlig transport hver dag. Synes det er litt styrete med depositum på Oyster, og at du må lade det opp, og hva om det plutselig går tomt når du skal inn på en buss? Men det er kanskje ikke så tungvint, siden så mange turister også foretrekker det..?

 

Depositum på Oyster er 5 pund, men da kan du ta med deg kortet hjem og så tilbake neste gang du skal til London. Jeg har hatt mitt Oystercard i flere år, syns ikke den femtilappen jeg betalt for det har vært noe å si på. Du kan fylle på på automat på alle undergrunnstasjoner og togstasjoner, her kan du også sjekke hva du har igjen på kortet. Går du på inngangene til tuben beregnet for barnevogn/rullestol/bagasje vil det ofte vise på skjermen over kortleseren også. På undergrunnen må du holde kortet ved inngangen slik at blokkeringen i slusen åpner seg så du kan gå gjennom, og så gjør du det samme når du går av igjen. Det er ingenting å tenke over, du kommer hverken inn eller ut uten å dra kortet. Har du ikke nok penger igjen til en reise vil ikke slusen åpne seg heller. Det trekkes pr reise til grensen for dagskort er nådd, etter det registreres reisen, men du betaler ingenting for det. Så lenge du fyller opp kortet nok til antall dager du tror du trenger, så er det jo greit. På buss trekker du kun kort når du skal inn, samme som her hjemme. 

Anonymkode: 22ff2...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å stå på høyre side i rulletrappen opp og ned til T-banen hvis ikke du går, slik at andre kan komme forbi. Hvis ikke blir de som har hastverk sure.

Anonymkode: 07c83...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Har lest igjennom de siste 20 sidene da jeg tenker de er de som kanskje er mest relevant for 2015.

Jeg skal til London med kjæresten midt i desember fra man-ons. Jeg har lest litt på nettet og også vært der selv et par ganger. Nettet sier da, hold deg unna oxford street i desember! Men jeg lurer litt på hvor krise oxford street er midt på dagen på en ukedag? Er vel ikke så mange turister som vandrer rundt i butikkene mandag 14.desember? Er jo ingen som har ferie da?

 

Eneste butikken jeg VET jeg skal innom er victorias secret på Bond street, er det slik at man bør komme ved åpning samme hvilken dag for å unngå kaos og få shoppe uten å stå i evig lange køer?

 

Jeg har en lite shoppeinteressert kjæreste så lange køer vil jeg helst unngå så mye som mulig.. Noen som har noen tips å komme med? i forhold til hvordan unngå kø og klare å få en positiv shoppeopplevelse i desember? Og hvordan er harrods i ukedagen? noen tid det lønner seg å dra innom framfor andre?

 

Ellers så blir det pub besøk med god øl og generel desemberhygge som blir i fokus :) Gleeeder meg!!

Skal forresten bo po på raddison sas blu edwardian bloomsbury ved picadilly circus :D

Lander forresten på gatwick så tips i forhold til reise inn til london til og fra flyplass er også fint om noen har noen erfaringer å dele :)

Alle tips taes imot med åpne armer :)

Endret av Lizliz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizliz (og andre som skal til London før jul): Gled dere! :) Jeg er nettopp tilbake fra en helg med julegaveshopping i London, og det var så utrolig flott! Jeg var i de typiske handlegatene/turiststrøkene, pga at jeg hadde noen butikker der jeg hadde tenkt å handle (Topshop, Primark, Hamley's, blant annet). Allerede nå har mange juledekorasjoner kommet opp. De slår virkelig på stortromma, alt er stort og fargerikt, og ekstravagant (f.eks. utstillingene i vinduene på Selfridges og de andre varehusene). Carnaby street har fått julestasen på. Jeg så plakater som reklamerte for julemarkeder, disse ser ut til å starte i slutten av november.

Jeg opplevde at det var masse folk på gatene i Oxford street omtrent hele tiden. Men inne i butikkene var det ikke så ille. Men det er lurt å være shoppeklar enten tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen hvis det er viktig å unngå køer.

Mitt inntrykk er at det er tekniske duppeditter som er på moten i London i år. Mange butikker selger virtual reality-briller (eh, haha, det heter sikkert ikke det, men), små droner selges i alle lekebutikker og det var mange kule gadgets som jeg ikke har sett i Norge ennå.

Jeg kjørte også til og fra Gatwick, bestiller alltid billett til Gatwick express på nett så jeg slipper noe stress med det.

Hvis dere skal shoppe julegaver til f.eks. barn, kan det være en idé å gå til et museum (så lurer du litt shopping inn i en kulturell opplevelse for kjæresten din!). Natural History Museum og Science Museum, for eksempel. har MANGE kule ting i gavebutikkene sine! Ellers har de mye fint og spennende på museumsbutikken til Tate Modern Art gallery, både for barn og voksne.

God tur!!

Anonymkode: 3a7bf...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Har lest igjennom de siste 20 sidene da jeg tenker de er de som kanskje er mest relevant for 2015.

Jeg skal til London med kjæresten midt i desember fra man-ons. Jeg har lest litt på nettet og også vært der selv et par ganger. Nettet sier da, hold deg unna oxford street i desember! Men jeg lurer litt på hvor krise oxford street er midt på dagen på en ukedag? Er vel ikke så mange turister som vandrer rundt i butikkene mandag 14.desember? Er jo ingen som har ferie da?

 

Eneste butikken jeg VET jeg skal innom er victorias secret på Bond street, er det slik at man bør komme ved åpning samme hvilken dag for å unngå kaos og få shoppe uten å stå i evig lange køer?

 

Jeg har en lite shoppeinteressert kjæreste så lange køer vil jeg helst unngå så mye som mulig.. Noen som har noen tips å komme med? i forhold til hvordan unngå kø og klare å få en positiv shoppeopplevelse i desember? Og hvordan er harrods i ukedagen? noen tid det lønner seg å dra innom framfor andre?

 

Ellers så blir det pub besøk med god øl og generel desemberhygge som blir i fokus :) Gleeeder meg!!

Skal forresten bo po på raddison sas blu edwardian bloomsbury ved picadilly circus :D

Lander forresten på gatwick så tips i forhold til reise inn til london til og fra flyplass er også fint om noen har noen erfaringer å dele :)

Alle tips taes imot med åpne armer :)

Jeg og kjæresten skal også til London den uka, tirsdag til torsdag! :ninja:

Førjulsshopping i London er absolutt fantastisk! Mye folk og litt stress er det, men jeg synes nesten det er litt av sjarmen. Selv har jeg aldri vært der i desember, kun i slutten av november, og synes ikke det var så ille som alle skulle ha det til. Kjæresten min har uttalt at han faktisk vil shoppe der, og at vi skal handle mest mulig julegaver! :sjokkert: Jeg har dog en mistanke om at det betyr at det er jeg som skal ha ansvaret for å velge ut gavene, siden han ikke har peiling. :P 

Det lønner seg å dra ut på shopping tidlig, da er det naturlig nok minst folk i butikkene. Ulempen da er å måtte drasse rundt på alt man handler resten av dagen, eller måtte innom hotellet for å legge det fra seg. 

Den beste måten å komme seg fra Gatwick og inn til byen er med Gatwick Express. Du kan ta lokaltoget, som er billigere, men det er ofte fullt og trangt. Ekspresstoget er raskere og mer komfortabelt, og jeg synes det er bedre å betale litt ekstra for komfort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til området Elephant & Castle? Har booket bord på en restaurant der, og har lest på en del anmeldelser at det ligger "in the middle of nowhere". Blir litt skeptisk, vil ikke reke rundt i et shady område på kveldstid.

Har ikke booket hotell enda, men regner med vi kommer til å bo i Kensington/Bayswater/Paddington.

Takk for hjelp, London-orakler! :blomst:

Elephant & Castle er ikke akkurat in the middle of nowhere(mulig at de mener at det ikke er mye som skjer der, for det stemmer jo), det er supersentralt sør for Themsen. Men det er shady! Finnes ingen taxier der heller, lurer på hvorfor... Men det er ikke ville ghetto-tilstander der, for all del. :P Er dere flere har det overhodet ingenting å si, men ville ikke anbefalt en ung, pen jente å gå der alene om kvelden. 

Anonymkode: 4d472...f07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd på Hoxton Hotel i Shoreditch området flere ganger, og vi er veldig fornøyd. Ligger like ved Old Street Station, og det er masse spennende markeder i nærheten. Hotellet er nesten helt nytt og er veldig moderne og lekkert, men enkelt og upretensiøst og ganske rimelig. Les anmeldelse av hotellet her: http://www.opplevstorby.no/london/hotell/hoxton-hotel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lyst til å dra til London med kjæresten i januar/februar. Men synes det er så vanskelig å finne et hotell. Har sjekket ut hotels.com og Expedia.. Vil helst ha et greit, rimelig og sentralt hotell. Har lest en del anmeldelser av hotell jeg synes virker greie, men blir så forvirret.. Er så mye delte meninger! Tar gjerne i mot tips! :D

Anonymkode: d2016...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å dra til London med kjæresten i januar/februar. Men synes det er så vanskelig å finne et hotell. Har sjekket ut hotels.com og Expedia.. Vil helst ha et greit, rimelig og sentralt hotell. Har lest en del anmeldelser av hotell jeg synes virker greie, men blir så forvirret.. Er så mye delte meninger! Tar gjerne i mot tips! :D

Anonymkode: d2016...334

Du finner noen gode forslag her: http://www.opplevstorby.no/london/hotell/. Har selv bodd på både Hoxton Hotell og CitizenM og var veldig godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoxton som nevnes over her er supert, men om dere vil ha noe rimeligere kan jeg anbefale å sjekke nettsidene til Premier Inn og Travelodge. De har mange hoteller rundt om i byen, og ofte gode tilbud. Ganske enkel standard, men de jeg har bodd på har i hvert fall vært rene og fine, og siden jeg kun bruker hotellet til å sove og dusje på når jeg er i London passer det meg utmerket. ;)

Anonymkode: 9557c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Har lest igjennom de siste 20 sidene da jeg tenker de er de som kanskje er mest relevant for 2015.

Jeg skal til London med kjæresten midt i desember fra man-ons. Jeg har lest litt på nettet og også vært der selv et par ganger. Nettet sier da, hold deg unna oxford street i desember! Men jeg lurer litt på hvor krise oxford street er midt på dagen på en ukedag? Er vel ikke så mange turister som vandrer rundt i butikkene mandag 14.desember? Er jo ingen som har ferie da?

 

Eneste butikken jeg VET jeg skal innom er victorias secret på Bond street, er det slik at man bør komme ved åpning samme hvilken dag for å unngå kaos og få shoppe uten å stå i evig lange køer?

 

Jeg har en lite shoppeinteressert kjæreste så lange køer vil jeg helst unngå så mye som mulig.. Noen som har noen tips å komme med? i forhold til hvordan unngå kø og klare å få en positiv shoppeopplevelse i desember? Og hvordan er harrods i ukedagen? noen tid det lønner seg å dra innom framfor andre?

 

Ellers så blir det pub besøk med god øl og generel desemberhygge som blir i fokus :) Gleeeder meg!!

Skal forresten bo po på raddison sas blu edwardian bloomsbury ved picadilly circus :D

Lander forresten på gatwick så tips i forhold til reise inn til london til og fra flyplass er også fint om noen har noen erfaringer å dele :)

Alle tips taes imot med åpne armer :)

Victoria secret ligger jo bare 2 min fra oxford street så du kan jo ta begge de to i eit tidlig på dagen så slipper du forhåpentligvis kaoset. Prøverommet på VS har eg aldri gadda å bry meg med siden det er eeeeevig lange køer så eg ville hatt størrelsene dine klare på forhånd så du slipper å prøve. I 3. etasje på VS har de ei sitte gruppe der eg parkerte kjæresten min mens eg shoppa, er veldig trangt inni den butikken så han orka ikkje å gå å dilte etter meg der inne haha. 

Og Harrods er alltid travelt, men det er så stort at eg har aldri opplevd kaos der. 

Betal de ekstra kronene for ekspresstoget!!! En sitteplass på det toget er gull verdt!

Anbefaler forresten å gå tur om kvelden fra Tower hill(undergrunnstasjon), over london bridge og langs themsen på andre sida. Utrolig fint me alle lysa fra de høge skyskraperne :)

Anonymkode: 5e262...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å dra til London med kjæresten i januar/februar. Men synes det er så vanskelig å finne et hotell. Har sjekket ut hotels.com og Expedia.. Vil helst ha et greit, rimelig og sentralt hotell. Har lest en del anmeldelser av hotell jeg synes virker greie, men blir så forvirret.. Er så mye delte meninger! Tar gjerne i mot tips! :D

Anonymkode: d2016...334

Jeg bodde på Bedford hotel ved Russel square sist jeg var i London. Billige rom (til å være i sentrum) og kjempefin, sentrumsnær beliggenhet. Helt grei standard på rommene. De driver og pusser opp, kanskje prisene øker etter hvert, men ennå er det rimelige rom. Mange restauranter rett utenfor hotellet, og bussene går rett forbi. Jeg gikk inn til Leicester Square på ca 20 minutt. Anbefales for de som ikke vil bo så dyrt!

Anonymkode: 3a7bf...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria secret ligger jo bare 2 min fra oxford street så du kan jo ta begge de to i eit tidlig på dagen så slipper du forhåpentligvis kaoset. Prøverommet på VS har eg aldri gadda å bry meg med siden det er eeeeevig lange køer så eg ville hatt størrelsene dine klare på forhånd så du slipper å prøve. I 3. etasje på VS har de ei sitte gruppe der eg parkerte kjæresten min mens eg shoppa, er veldig trangt inni den butikken så han orka ikkje å gå å dilte etter meg der inne haha. 

Og Harrods er alltid travelt, men det er så stort at eg har aldri opplevd kaos der. 

Betal de ekstra kronene for ekspresstoget!!! En sitteplass på det toget er gull verdt!

Anbefaler forresten å gå tur om kvelden fra Tower hill(undergrunnstasjon), over london bridge og langs themsen på andre sida. Utrolig fint me alle lysa fra de høge skyskraperne :)

Anonymkode: 5e262...a61

 jeg svarte på denne for litt siden men ser nå at det ikke ble postet.. Tusen takk for tips :) 

 

er det noen som har tips til butikk med baby klær/ting? Blir tante neste år og hadde vært koselig å finne noe som ikke nødvendigvis finnes i Norge ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 jeg svarte på denne for litt siden men ser nå at det ikke ble postet.. Tusen takk for tips :) 

 

er det noen som har tips til butikk med baby klær/ting? Blir tante neste år og hadde vært koselig å finne noe som ikke nødvendigvis finnes i Norge ☺️

Det er mange! Fant mest fint på Mothercare, Marks and Spencer og GAP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest morhjertegod

Vi drar til London i mars, skal bo mellom Queensway og Bayswater tube stations, i nærheten av kensington palace. Vet noen om ca hvor langt det er derfra til Oxford om man skal gå? Eller må man ta buss/tube? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...