Gå til innhold

Hva er normal puls?


Gjest Farge

Anbefalte innlegg

Det jeg egentlig lurer på, er hva sier pulsen min? Jeg er en 18 år gammel aktiv jente, jeg vil si at jeg har ganske god kondis da jeg trener kondisjon flere ganger i uken. Hvilepulsen min ligger på 68. Hva sier dette om kondisjonen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilepuls kan si noe om kondisjon, men det er flere faktorer som spiller inn - bl.a arv. Det er lettere å si noe om kondisjon ut fra kondisjon. Men det er som regel sånn at godt trente har lavere hvilepuls enn mindre trente/inaktive. Det som også sier noe om kondisjon er hvor fort og hvor høyt pulsen går opp ved aktivitet.

Normal og sunn hvilepuls for ungdom/unge voksne er rundt 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Normal og sunn hvilepuls for ungdom/unge voksne er rundt 60.

Utan at det tyder at ikkje 68 er normal og sunn kvilepuls - puls er utruleg individuelt. Sjå heller på kor snøggt pulsen går ned etter aktivitet, det seier noko om kondisjonen din, det meste anna er høgst relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal og sunn hvilepuls for ungdom/unge voksne er rundt 60.

60 hørtes vel lavt ut, synes jeg.

Har lært en del om pulsdiagnostikk. Der lærer vi at hvilepulsen varierer med mange faktorer (som alder, årstid/temperatur, fysisk aktivitetsnivå, konstitusjon, m.m.) Vi har lært at ca 70 slag per minutt er normalt. Atter andre steder finnes tabeller i forhold til alder. En veldig anerkjent akupunktør/pulsdiagnostiker som heter Giovanni Maciocia skriver:

Alder 16-35: Normalpuls på ca 76 (jeg synes personlig dette virker høyt, men...)

Alder 35-50: Normalpuls på ca 70-72

Alder 50+: Normalpuls på ca 68

Det viser kanskje at det ikke er noen absolutte sannheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 hørtes vel lavt ut, synes jeg.

Har lært en del om pulsdiagnostikk. Der lærer vi at hvilepulsen varierer med mange faktorer (som alder, årstid/temperatur, fysisk aktivitetsnivå, konstitusjon, m.m.) Vi har lært at ca 70 slag per minutt er normalt. Atter andre steder finnes tabeller i forhold til alder. En veldig anerkjent akupunktør/pulsdiagnostiker som heter Giovanni Maciocia skriver:

Alder 16-35: Normalpuls på ca 76 (jeg synes personlig dette virker høyt, men...)

Alder 35-50: Normalpuls på ca 70-72

Alder 50+: Normalpuls på ca 68

Det viser kanskje at det ikke er noen absolutte sannheter her.

Målt når du står opp eller når man ikke er i aktivitet?

Hvilepulsen på kvinner er litt høyere enn for menn. Enkelte toppidrettsutøvere skal visst ha hatt så veldig lav hvilepuls (ca 40). 60 vil jeg tro er i god for for å være kvinne.

68 er ikke så veldig ille, men som nevnt tidligere. Jeg ville heller sett på hvor fort pulsen faller etter du har vært i makspuls. Og hvis du har penger eller utstyr til det, måle oksygenopptaket.

(3000m er en fin måte å teste form på, det samme er politiets kondistest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv utøver på 19 år og min hvilepuls er rundt 50. Dette er ganske lavt for jenter. Hvilepulsen er derimot veldig individuelt, akkurat som makspuls. Det er arvelig men likevel kan det gi en viss pekepinn på formen. Ikke sammenlign hvilepuls me andre, men gjør det med deg selv! Om hvilepulsen din går ned/blir lavere enn før er dette et tegn på at du kan ha blitt i bedre form. men du kan være i like god form som en som har 50 i hvilepuls selv om du feks har 60. Hvor fort pulsen synker etter endt aktivitet sier også noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror puls er veldig individuelt. Jeg trimmer ikke og er ikke i spesielt god form, men jeg har hvilepuls på 55 (og veldig lavt blodtrykk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ingenting galt med hvilepulsen din! helt normalt:)

Jeg målte ikke akkurat når jeg sto opp, men i en pause på skolen, følte meg ganske avslappet. Er det sannsynlig at hvilepulsen min er lavere på morgenkvistenfør jeg har karret meg opp av senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktigste blir å sove med pulsbelte og klokke, og måle pulsen i det du våkner. Da får du et helt riktig anslag. Ellers skal man ligge helt stille rett ut i ca 5 minutter, og være helt avslappet (det inkluderer å ikke ha stressende tanker), for så å måle pulsen. Anslaget blir mye bedre med en gang man bruker pulsklokke, da det å stresse med telling og sekundviser i seg selv bidrar til noen flere slag.

Jeg har ca 55 i hvilepuls, og er godt trent. Makspulsen min "sprenger" grensen for hva som er ansett som normalt (220 minus alder), uten at dette er noen indikasjon på noe som helst annet enn arv og naturlige forskjeller.

Hvilepulsen er et resultat av form, den blir lavere med kondisjonstrening. Men den er ikke et godt mål på form på noen måte.

Leste forresten at armstrong (sykkel) har ca 30 i hvilepuls...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Det riktigste blir å sove med pulsbelte og klokke, og måle pulsen i det du våkner. Da får du et helt riktig anslag.

Får du til det? Eg har prøvd, men det tørkar mellom meg og pulsbeltet, og då er visar ikkje klokka noko som helst når eg vaknar - og når eg har ståka meg til med fukting av beltet og greier har eg i alle fall ikkje kvilepuls lenger. Har du nokre råd? Fungerer det betre med slik elektro-eit-eller-anna-gele? Det lågaste eg har målt på meg sjølv er 50, så eg har berre rekna med at reell kvilepuls er nokre slag lågare. Eg merkar nemlig at eg er litt stressa når eg ligg slik og ventar på pulsresultata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du til det? Eg har prøvd, men det tørkar mellom meg og pulsbeltet, og då er visar ikkje klokka noko som helst når eg vaknar - og når eg har ståka meg til med fukting av beltet og greier har eg i alle fall ikkje kvilepuls lenger. Har du nokre råd? Fungerer det betre med slik elektro-eit-eller-anna-gele? Det lågaste eg har målt på meg sjølv er 50, så eg har berre rekna med at reell kvilepuls er nokre slag lågare. Eg merkar nemlig at eg er litt stressa når eg ligg slik og ventar på pulsresultata.

Mitt viser puls selv om jeg ikke har fuktet, det er i det hele tatt skjeldent jeg tar vann på. Har bare en standard Polar klokke og belte, så aner virkelig ikke hva årsaken er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målt når du står opp eller når man ikke er i aktivitet?

Hvilepulsen på kvinner er litt høyere enn for menn. Enkelte toppidrettsutøvere skal visst ha hatt så veldig lav hvilepuls (ca 40). 60 vil jeg tro er i god for for å være kvinne.

68 er ikke så veldig ille, men som nevnt tidligere. Jeg ville heller sett på hvor fort pulsen faller etter du har vært i makspuls. Og hvis du har penger eller utstyr til det, måle oksygenopptaket.

(3000m er en fin måte å teste form på, det samme er politiets kondistest)

jeg hadde hvilepuls på over 60 da jeg var i tenårene, mens TV-puls nå (nærmer meg 40) er målt til 43, og jeg er absolutt ikke toppidrettsutøver - men noe mer aktiv enn i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du måler hvilepuls for å se om du har blitt i bedre form så er det viktigste bare at du tar den til samme tid hver gang, og at du ikke har spist rett før osv... Jeg tar pulsen på kvelden før jeg legger meg, men den er mest sansynlig lavere om morgenen. men om jeg er konsekvent på å ta den på kvelden kan jeg jo se om den forandrer seg. Om jeg tar den på morran en dag, og den er lavere enn den pleier så sier det ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat nå hvilepuls på 46, og jeg er på ingen måte i særlig god form. Individuelle forskjeller teller mye, som andre har nevnt er det fallet fra makspuls til hvilepuls som kan fortelle noe om kondisen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Pulsfrekvensen avhenger av personens størrelse, kjønn, alder, aktivitet, sinnsstemning og stoffskifte. Høye, kraftige personer har langsommere puls enn små spinkle pga. lavere stoffskifte. Veltrente personer har større slagvolum og derfor langsommere puls. Kvinner har noe hurtigere puls enn menn.

Ved kroppslige anstrengelser og forhøyet stoffomsetning, for eksempel ved feber, øker pulsen. Pulsen er roligst under søvn.

For å unngå for mange feilkilder skal pulsen telles når personen er i hvile. Det er gunstigs å telle pulsen om morgenen før pasienten står opp. Dersom dette ikke er mulig, må pasienten være i ro 10-15 min før telling. Enkelte ganger ønsker en å se hvordan fysisk belastning påvirker hjertefrekvensen. Da telles pulsen under aktivitet og sammenliknes med hvilepuls. Normalt øker pulsfrekvensen med 20-30 slag i minuttet ved liten til moderat aktivitet (eks. 50 små hopp eller 10 knebøyninger). Det tar ca 2 min. før en får igjen sin vanlige pulsfrekvens. En person som har god kondisjon, vil ikke så lett få forandringer i pulsfrekvensen ved anstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på sykehuset pga forbredelser til en liten operasjon for ikke lenge siden. De tok hvilepulsen og den var 50. De spurte om jeg var aktiv noe jeg er og sa jeg var i god form. Er forresten 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn ca. 65 i hvilepuls. Er 18 år og i god form. Men blir litt stressa av å ta pulsen, så kan godt hende den egentlig er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...