Gå til innhold

20 år grense på førerkort for MENN


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Så nyhetene på NRK i dag (09.09.08). De hadde en sak om store dødstall blandt unge mannlige sjåfører. Det var sankk om 75-80% menn, og kvinnene som ble drept, døde fordi de satt på med menn. Dette er helt greit- det er ikke bra at alt for mange unge menn dør i trafikken, og ja, det er ikke bra. Det finnes mange unge mannlige sjåfører som kjører over evne, eller på grensen av hva de kan. Det finnes også mange unge sjåfører som kjører ansvarlig, og jeg regner meg selv som en av dem. Det finnes også mange på skalaen fra ansvarlig, til uansvarlig. Tallene i seg selv kan nok også forklares til en viss gras med at unge menn faktisk kjører mer, og at flere unge menn har førerkort tidligere.

Så til saken. I studio intervjues Leif N. Olsen Adm Direktør for kjøreskolenes landsforbund. Han sier han støtter et forslag som går ut på at menn må vente til de er 20 år med å få førerkort. Jeg må innrømme jeg ble ganske sjokkert da jeg hørte dette. Er ikke dette grov kjønnsdiskriminering? Mener å huske at det ikke lenger er lov å ha forskjellig forsikringspremie basert på om man er mann og kvinne, pga diskriminering. Jeg synes dette ligner veldig. Skal ikke påstå jeg har inngående kunnskap omhvordan regelverket er i forhold til kjønnsdiskriminering genrelt, men for meg høres det helt villt ut at man skal ha gutter til å vente to år etter jentene med å få lappen. Jeg synes forslag er tvilsomt, selv om det hadde vært 20 år over hele linja, som hadde vært mer rimelig etter min mening. Hvorfor skal man straffe alle de guttene som kan kjøre, og ikke havner i slike ulykker? Jeg er personlig overbevist om at når gutter først kjører ansvarlig er det i alle fall ikke noe problemkjøreteknisk i forhold til jenter på 18 år. Dessuten, dette ville fått konsekvenser på mange områder. Bil er feks en "nødvendighet"/fordel i mange deler av arbeidslivet.

Videre er det snakk om at gutter skal ha flere obligatoriske kjøretimer? Igjen, jeg mener dette er diskriminering. Førerkort er dyrt nok som der, om ikke gutter skal måtte ta X antall mer eller mindre unyttige kjøretimer til 500,- styket. For dårlig ide.

Finn heller løsninger på andre områder. Belønn sjåfører uten overskridelser de to første årene med en noe. (betydelig, ellers meningsløst) Eller innfør andre typer straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan umulig gå igjennom! En 20-årsaldersgrense bør gjelde for både kvinner og menn i alle fall! Alle eller ingen!

Jeg var skeptisk til den statistikken de fremstilte også. At 75-80% av de som dør i trafikken var menn..... det sier ikke det samme som at det er 75-80% av dødsulykkene som forårsakes av menn. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan umulig gå igjennom! En 20-årsaldersgrense bør gjelde for både kvinner og menn i alle fall! Alle eller ingen!

Jeg var skeptisk til den statistikken de fremstilte også. At 75-80% av de som dør i trafikken var menn..... det sier ikke det samme som at det er 75-80% av dødsulykkene som forårsakes av menn. Det er noe helt annet.

Nei, hvis du hadde lest hele saken, ville du visst at det er en enda høyere andel av ulykkene som forårsakes av menn, da de fleste kvinnene som er drept i trafikken, også er drept av mannlige sjåfører!

Alle eller ingen: da tror jeg rett og slett vi blir nødt til å nekte alle menn å kjøre bil, jeg synes det er ganske diskriminerende av dem å drive og drepe kvinner på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis du hadde lest hele saken, ville du visst at det er en enda høyere andel av ulykkene som forårsakes av menn, da de fleste kvinnene som er drept i trafikken, også er drept av mannlige sjåfører!

Alle eller ingen: da tror jeg rett og slett vi blir nødt til å nekte alle menn å kjøre bil, jeg synes det er ganske diskriminerende av dem å drive og drepe kvinner på denne måten.

Jeg så det på nyhetene på Frokosttv, og der var det de tallene som ble satt til grunn for forslaget om å heve aldersgrensen til 20 kun for menn, nemlig tallene som viser at det er flest menn som omkommer i trafikken, ikke hvem som forårsaker dødsulykkene. Selv om det er menn som forårsaker flesteparten av ulykkene, syns jeg det er diskriminerende å heve aldersgrensen kun for det ene kjønnet. Det siste avsnittet ditt gidder jeg ikke motargumentere engang, jeg tror du er såpass oppegående at du ser det latterlige i det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så diskriminerende som det kan få blitt.

Sjåfører er like individuelle som alle andre, helt uavhengig av kjønn, og det er en fornærmelse bare å ta dette opp til vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje alle burde vente til de var 20 med å få lappen? Ellers blir vel det største problemet at det hindrer menn/gutter i å få endel jobber hvor førerkort er påkrevet. F eks mange håndverksyrker hvor du gjerne bør ha førerkort allerede i lærlingetida. At ungdom er farlig i trafikken, særlig på fritida, er det nok ikke tvil om. Men jeg tror det vil bli veldig upraktisk å flytte aldersgrensen oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mer for en "amerikansk" løsning på problemet (uten at jeg vet hvor mye suksess de statene som har innført dette har hatt med denne løsningen).

Sertifikat får man når man er 18 (den er helt grei) MEN INGEN får lov til å kjøre alene etter et visst klokkeslett på kvelden de første årene (til føreren f.eks. fyller 20) og ingen av passasjerene (uansett klokkeslett) kan være yngre enn 20 år (mye av årsaken til gutters ulykker er fordi de "tøffer seg" for andre kompiser).

Noen amerikanske stater har innført liknende tiltak og jeg syns noe sånt heller er bedre enn å sette forskjellige krav til gutter og jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dette forlsaget vært om kvinner. Så hadde det blit hylt kjønnsdiskriminering.

Det er jo det vi gjør her da..... men det er jo visse mannehatere bare som tror at menn har en kvinnehatsk agenda for å kjøre som villmenn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk skjønne at alder har lite og si? Om man så ventet til 25 år før man fikk lappen, hadde de neppe vært flinkere å kjøre. Det er erfaring som teller, ikke alder. Man er nødt til å ha kjørt i så og så lang tid for å lære seg å kjøre skikkelig.

En som ikke har fått lappen før 20-årene vil sikkert leke seg like mye som en 18-åring. Kanskje er det noen få av dem som muligens har vokst litt ifra å være tøff, men det er bare en måte å lære seg å kjøre skikkelig på.

Tenker også på alle dem som er avhengig av bil pga jobben sin. Vil det si at en som er under 20 år ikke kan ha en jobb som involverer bilkjøring? Tenk på de som bor på landet og har en buss som går en gang om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk skjønne at alder har lite og si? Om man så ventet til 25 år før man fikk lappen, hadde de neppe vært flinkere å kjøre. Det er erfaring som teller, ikke alder. Man er nødt til å ha kjørt i så og så lang tid for å lære seg å kjøre skikkelig.

En som ikke har fått lappen før 20-årene vil sikkert leke seg like mye som en 18-åring. Kanskje er det noen få av dem som muligens har vokst litt ifra å være tøff, men det er bare en måte å lære seg å kjøre skikkelig på.

Tenker også på alle dem som er avhengig av bil pga jobben sin. Vil det si at en som er under 20 år ikke kan ha en jobb som involverer bilkjøring? Tenk på de som bor på landet og har en buss som går en gang om dagen?

Jeg er ikke enig med deg. Jeg tror de fleste utvikler seg en del og blir mer voksne mellom 18 og 20, eller 18 go 30 for den saks skylf. Det at unge gutter har mye mer ulykker enn unge jenter har ikke noe med kjøreferdigheter å gjøre, men med at de skal tøffe seg og teste grenser i mye større grad enn jenter.

Hjernen er faktisk ikke ferdig utviklet før i begynnelsen av 20-årene, og det er da spesielt når det gjelder konsekvensforståelse og konsekvensvurderinger.

Jeg syns at aldersgrensen burde være minst 20 uansett kjønn. Gjerne 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

I følge aftenposten forstår ikke menn risikovurdering i forbindelse med bilkjøring fullt ut før de er 25, mens kvinner gjør det når de er 20....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanken på at det skal være llikestillibg i Norge, burde det ikke kunne la seg gjennomføre å høyne aldersgrensen på førekort kun for menn.

På en annen side: det er forskjell på kvinner og menn helt fra fødselen av langt utover det rent fysiske, en av disse foskjellene er at menn generelt er mer risikovillig og har en mer "valpete" oppførsel som 18 åringer enn det kvinner på samme alder har, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er erfaring som teller, ikke alder. Man er nødt til å ha kjørt i så og så lang tid for å lære seg å kjøre skikkelig.

Så en ikke ferdig utviklet hjerne har ingen ting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk skjønne at alder har lite og si? Om man så ventet til 25 år før man fikk lappen, hadde de neppe vært flinkere å kjøre. Det er erfaring som teller, ikke alder. Man er nødt til å ha kjørt i så og så lang tid for å lære seg å kjøre skikkelig.
Når skal folk skjønne at de ikke bør preike i vei om ting de åpenbart ikke har greie på? Ei heller påstå ting de ikke har belegg for?

Tenk hvor mye idioti og stupide utsagn vi kunne vært spart for hvis folk som ikke maktet å fremlegge et budskap på en noenlunde nøktern og nyansert måte, avsto fra nettopp dette.

En som ikke har fått lappen før 20-årene vil sikkert leke seg like mye som en 18-åring. Kanskje er det noen få av dem som muligens har vokst litt ifra å være tøff, men det er bare en måte å lære seg å kjøre skikkelig på.
Da kan man vel like gjerne få førerkort når man fyller 15 da? Og hva er "å kjøre skikkelig"?

Tenker også på alle dem som er avhengig av bil pga jobben sin. Vil det si at en som er under 20 år ikke kan ha en jobb som involverer bilkjøring? Tenk på de som bor på landet og har en buss som går en gang om dagen?
Du er jo inne på et viktig punkt. Vi vil jo alle ha null ulykker - men bare hvis det ikke medfører ubehag...

Det finnes neppe noen fasitsvar her. En god start vil imidlertid være å forholde seg til det som (eventuelt) finnes av empiri, framfor å synse i hytt og vær (og påstå at det er fasiten). Videre må man stille seg spørsmålet om hvor mye man bør ofre for å få ned ulykkestallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En annen mann
Når skal folk skjønne at de ikke bør preike i vei om ting de åpenbart ikke har greie på? Ei heller påstå ting de ikke har belegg for?

Tenk hvor mye idioti og stupide utsagn vi kunne vært spart for hvis folk som ikke maktet å fremlegge et budskap på en noenlunde nøktern og nyansert måte, avsto fra nettopp dette.

Ja, for du er jo selv kjempeflink til nettopp det å legge frem noe helt nøkternt her...

At det er sammenheng mellom hvor lenge man har kjørt bil og erfaring er jo helt åpenbart. Det ble blant annet gjort en undersøkelse av TØI noen år tilbake som konkluderte med at alder/umodenhet ikke nøvdendigvis var den eneste grunnen til høyere ulykkesfrekvens.

Ulykkesrisiko

Da kan man vel like gjerne få førerkort når man fyller 15 da? Og hva er "å kjøre skikkelig"?

Jeg mener det er vesentlig større forskjell på en 15 og 18 åring enn det er mellom en 18 og 20 åring. I tillegg er man myndig når man er 18, ikke 15.

Du er jo inne på et viktig punkt. Vi vil jo alle ha null ulykker - men bare hvis det ikke medfører ubehag...

Jeg ser poenget, og mange mener kanskje det hadde vært ulykkesforebyggende å heve aldersgrensen til 20. Og det vil unektelig være pårørende til ofre i ulykker som er enige i dette. og det kan jeg forstå.

Likevel syntes jeg det vil fremstå som "kollektiv avstraffelse", man ansvarliggjør jo i så fall majoriteten som ikke kjører aggressivt og er involvert i ulykker på grunnlag av verstingene.

Det finnes neppe noen fasitsvar her. En god start vil imidlertid være å forholde seg til det som (eventuelt) finnes av empiri, framfor å synse i hytt og vær (og påstå at det er fasiten). Videre må man stille seg spørsmålet om hvor mye man bør ofre for å få ned ulykkestallene.

Selv om empirien fremstår slik den er, så er det ikke dermed sagt at et gitt forslag vil være faktoren som får ned ulykkestallene. Så vidt jeg vet er det heller ingen land som praktiserer kjønnsdelt aldersgrense for å kunne ta førerkort, og da foreligger det jo nødvendigvis heller ikke noe empiri på dette å ta i betraktning. I tillegg har man ofte helt andre kjøreforhold enn en del andre europeiske land med tanke på veistandard og klimaforhold. Vil en uerfaren sjåfør på 20 takle snøføre for første gang bedre enn en fersk sjåfør på 18? Dette er også spørsmål som jeg håper fagfolk vil gjøre noen tanker om før de setter i gang tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen i aftenpoften.

"- Når vi justerer for antall kjørte kilometer, er kvinner og menn innblandet i omtrent like mange ulykker."

Hvordan kan det av dette utledes at kvinner er bedre på risikovurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det av dette utledes at kvinner er bedre på risikovurdering?

Det er ikke av dette det er utledet. Det er utledet av hjernens utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen i aftenpoften.

"- Når vi justerer for antall kjørte kilometer, er kvinner og menn innblandet i omtrent like mange ulykker."

Hvordan kan det av dette utledes at kvinner er bedre på risikovurdering?

Det å være innblandet i en ulykke er ikke det samme som å forårsake en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...