Gå til innhold

Neseplastikk


Penny Lane

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg dette. Anestesi, sedasjon og lokalbedøvelse ved estetisk plastisk kirurgi.

Hva vil Anestesi si? Hva er forskjellen på lett narkose (anestesi) og narkose? 

Mange klinikker gjennomfører estetisk plastisk kirurgi i lokalbedøvelse, ofte kombinert med tabletter eller lavere doser intravenøse medisiner, såkalt lett sedasjon. Du er som pasient da sovende og våken i perioder uten å huske noe spesielt.

 

Har lest at tar man anestiesi så er man på en måte våken, men også helt borte og ikke husker noe, men er det altså lett narkose? 

Hva er risikoen med Anestesi? Bruker man det på neseoperasjon ved kun fjerning av brusk? 

Tenker på hos Morten Haug.

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24. november 2016 den 13.33, AnetteH889 skrev:

Hos Stefan Emmes i Bergen er det valgfritt om du vil ha narkose eller lokalbedøvelse. 

Har du operert deg enda?

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnetteH889 skrev:

Nei, ikke før i slutten av januar.

Oppdater om hvordan det går! Skal operere meg mellom januar-april jeg også tenker jeg! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Victoria95 skrev:

Er det veeeldig dyrt å operere en skjeiv nese? 

Jeg har lyst å operere kun brusk, har veldig potetnese. Så vil da gjøre nesen smalere og smalere nesebor. Lurer på hvor dyrt dette kan bli.

Jeg tror at det koster ca det samme, fordi det vil ta nesten like lang tid. De må fortsatt legge deg i narkose (de fleste steder gjør i alle fall dette) og det betyr at de må ha anestesilege og sykepleier som må betales i tillegg til at man betaler for selve narkosen. Så er det jo kirurg og assistent som skal betales og så betaler man vel for "verktøyet" de bruker da mye av dette ikke er slik som brukes flere ganger enn én. 

Dersom man kan finne en klinikk som opererer kun i lokalbedøvelse med beroligende vil dette være rimeligere, men det er fortsatt et ganske kostbart inngrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Victoria95 skrev:

Fjernet du de ut av nesen selv, eller måtte du til klinikken for å fjerne de?

Jeg fikk det fjernet på klinikken av en sykepleier. Hadde nok gått fint å gjøre det selv, men de vil gjerne kontrollere at alt ser bra ut i samme slengen. 

Begynte også å blø en hel del i det ene neseboret fordi litt av gasbindet hadde satt seg fast i det ene kuttet, dette var ikke særlig vondt men ganske ekkelt, så var glad for at jeg ikke trengte å gjøre det selv😊 

Rørene tror jeg ikke at man kan fjerne selv, disse fjernes somregel samtidig med gipsen såvidt jeg har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Vilde86 skrev:

Jeg fikk det fjernet på klinikken av en sykepleier. Hadde nok gått fint å gjøre det selv, men de vil gjerne kontrollere at alt ser bra ut i samme slengen. 

Begynte også å blø en hel del i det ene neseboret fordi litt av gasbindet hadde satt seg fast i det ene kuttet, dette var ikke særlig vondt men ganske ekkelt, så var glad for at jeg ikke trengte å gjøre det selv😊 

Rørene tror jeg ikke at man kan fjerne selv, disse fjernes somregel samtidig med gipsen såvidt jeg har forstått. 

Hvorfor må man ha rør i nesen egentlig? 

Er noen som får det og andre som ikke får det 🤔

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2016 den 0.52, AnonymBruker skrev:
Kan noen forklare meg dette. Anestesi, sedasjon og lokalbedøvelse ved estetisk plastisk kirurgi.

Hva vil Anestesi si? Hva er forskjellen på lett narkose (anestesi) og narkose? 

Mange klinikker gjennomfører estetisk plastisk kirurgi i lokalbedøvelse, ofte kombinert med tabletter eller lavere doser intravenøse medisiner, såkalt lett sedasjon. Du er som pasient da sovende og våken i perioder uten å huske noe spesielt.

 

Har lest at tar man anestiesi så er man på en måte våken, men også helt borte og ikke husker noe, men er det altså lett narkose? 

Hva er risikoen med Anestesi? Bruker man det på neseoperasjon ved kun fjerning av brusk? 

Tenker på hos Morten Hau

Anonymkode: 2f1a8...f78

Anestesi er fellesbetegnelsen for bedøvelse. Du tenker sikkert på lokalbedøvelse, hvor man i tillegg er "borte" ved hjelp av andre legemidler som sterkt beroligende f.eks fentanyl og benzo. Her vil man både være våken og sove, i motsetning til narkose hvor man bare sover. Man kan huske bruddstykker fra når man er våken, men vil ikke kjenne smerte etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vevila skrev:

Anestesi er fellesbetegnelsen for bedøvelse. Du tenker sikkert på lokalbedøvelse, hvor man i tillegg er "borte" ved hjelp av andre legemidler som sterkt beroligende f.eks fentanyl og benzo. Her vil man både være våken og sove, i motsetning til narkose hvor man bare sover. Man kan huske bruddstykker fra når man er våken, men vil ikke kjenne smerte etc. 

Så Anestesi går ikke helt for det samme som lokalbedøvelse? 

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så Anestesi går ikke helt for det samme som lokalbedøvelse? 

Anonymkode: 2f1a8...f78

Det går egentlig under det samme, men ved lett sedasjon gjennom tabletter og ikke narkose vil opplevelsen bli litt annerledes. Jeg fikk litt angst av cocktailen, men har hørt de aller fleste synes det er en helt fin og "behagelig" opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Thursday, November 24, 2016 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Hvordan er resultatet ditt nå? Ble du fornøyd?

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenge siden jeg tok første operasjon nå. Måtte tilbake til han å ta en ny operasjon, fordi ved første operasjon opplevde jeg store komplikasjoner som selv Emmes ikke klarte å finna utav før det nesten var forsent. Det hadde skjedd en innvendig blødning og når han "åpnet" nesen ved andre operasjon (som jeg tok i sommer), var nesten hele nesen bestående av arrvev. Det vi tror er årsaken til at jeg fikk denne blødningen var at jeg ble kvalm av tabelettene jeg fikk etter operasjonen og kastet opp to-tre ganger i uken etter operasjonen. Den andre operasjonen tok en time ekstra enn normalt for han måtte fikse opp i alt ødelagt vev i nesen og samtidig prøve å smalne tippen bedre (for den var ikke blitt no særlig smalere etter første inngrep). Nå har det gått snart 6 mnd siden andre inngrep og jeg er sånn passe fornøyd. Nesen er blitt litt smalere, men den er blitt litt skjevere enn den var tidligere. Men jeg vil ikke gå gjennom en ny operasjon nå, nå får nesen være som den er 😉 Emmes er en flink kirurg og ikke minst veldig snill, men han hadde aldri opplevd det som skjedde med meg, så han har vell gjort sitt beste for å "rette på skaden". Synes jo det var litt rart at han ikke tenkte no mer over at jeg hadde spydd og at nesen min var hoven VELDIG mye lenger enn normalt ved første operasjon, men jeg regner med at han har lært😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hell0Kitty skrev:

Lenge siden jeg tok første operasjon nå. Måtte tilbake til han å ta en ny operasjon, fordi ved første operasjon opplevde jeg store komplikasjoner som selv Emmes ikke klarte å finna utav før det nesten var forsent. Det hadde skjedd en innvendig blødning og når han "åpnet" nesen ved andre operasjon (som jeg tok i sommer), var nesten hele nesen bestående av arrvev. Det vi tror er årsaken til at jeg fikk denne blødningen var at jeg ble kvalm av tabelettene jeg fikk etter operasjonen og kastet opp to-tre ganger i uken etter operasjonen. Den andre operasjonen tok en time ekstra enn normalt for han måtte fikse opp i alt ødelagt vev i nesen og samtidig prøve å smalne tippen bedre (for den var ikke blitt no særlig smalere etter første inngrep). Nå har det gått snart 6 mnd siden andre inngrep og jeg er sånn passe fornøyd. Nesen er blitt litt smalere, men den er blitt litt skjevere enn den var tidligere. Men jeg vil ikke gå gjennom en ny operasjon nå, nå får nesen være som den er 😉 Emmes er en flink kirurg og ikke minst veldig snill, men han hadde aldri opplevd det som skjedde med meg, så han har vell gjort sitt beste for å "rette på skaden". Synes jo det var litt rart at han ikke tenkte no mer over at jeg hadde spydd og at nesen min var hoven VELDIG mye lenger enn normalt ved første operasjon, men jeg regner med at han har lært😊

Hva slags type nese hadde du? 

Hadde det noe med hva slags nese du hadde eller var det en feil som skjedde? 

Måtte du betale noe mer for ny operasjon?

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Nå ble jeg skeptisk! Hørtes ikke særlig bra ut. Håper det går bedre med deg nå. BTW, fikk du se før og etterbilder av operasjoner som Emmes hadde utført før du bestemte deg for han?

Anonymkode: ddb19...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.11.2016 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man ha rør i nesen egentlig? 

Er noen som får det og andre som ikke får det 🤔

Anonymkode: 2f1a8...f78

Det baserer seg på kirurgens preferanser, vet ikke om noen i Norge som bruker det (av de jeg har vært i kontakt med i alle fall) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. september 2016 den 16.58, strokenfroken skrev:

Heisann :)

Er ei jente på 27 år som vurderer å operere nesa mi. Har hatt komplekser for den så lenge jeg kan huske men bare blitt verre jo eldre jeg blir. Mitt problem er at den henger. Altså det i midten henger ned. Vanskelig å forklare men litt sånn som Sarah Michelle Gellar. Hun er jo så pen så prøver liksom å tenke at "åh hun har samme nese" men den ser bare å så stygg ut altså. I tillegg har jeg en sånn liten "føflekk" på tuppen av nesen så jeg selv mener jeg ser ut som en heks, haha.

Er det noen som har noe erfaring med sånn nese? Om det er mulig å operere og resultat. Hadde blitt superglad!!!

 

6248-sarah-michelle-gellar.jpg

Hei. Fant du ut av det? Har du operert eller fremdeles tenkt å operere nesen? 

Anonymkode: 2f1a8...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som aner om man kan få rabatt om man tar nese og ink hakeoperasjon eller fettsuging i hake?

Anonymkode: ad8bb...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en dør i trynet for en stund siden og ble henvist til Øre-nese-hals spesialist. Nå får jeg dekket nese operasjon og skal opereres hos Lovisenberg sykehus. Jeg har fått time for konsultasjon på mandag og jeg har begynt å tenke, siden nesa mi har blitt såpass skjev, burde jeg bare skaffe meg en "ny" nese, den er ganske stor i forhold til ansiktet mitt og er ikke den fineste. Er det en bestemt måte å gå fram med det på når man får det gjort av det offentlige?

Anonymkode: d5941...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...